di 24/10/2023 - 19:30 te bepalen [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en een afvaardiging te voorzien:
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de openbare zitting.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 19 september 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. . Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. . Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, hondengeleider, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, hondengeleider niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, hondengeleider, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een functioneel beheerder, een personeelslid van het administratief en logistiek kader, Niveau C van politie, zal onze zone verlaten op 1 oktober 2023. Om de continuïteit van de dienst Functioneel Beheer te verzekeren is het raadzaam deze functie vacant te verklaren om op zoek te kunnen gaan naar een nieuw personeelslid. Ten einde te anticiperen op de schaarste aan operationele kandidaten wordt er tevens in voorzien dat de functie van functioneel beheerder voortaan ook kan worden ingevuld door personeelsleden van het administratief en logistiek kader, Niveau C. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte van de dienst Functioneel Beheer is het aangewezen een betrekking van functioneel beheerder vacant te verklaren, in casu voor inspecteurs van politie via het systeem van de mobiliteit, en/of voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader van niveau C, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Een inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst), is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst) niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst) , vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De politiebegroting 2023 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 29 november 2022. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2023 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.
De dispatch ruimte van Politie Aalst is te klein en onpraktisch en voldoet niet meer aan de huidige arbeidsomstandigheden. Politie Aalst wenst de bestaande ruimte (opgetrokken uit gipsplaat wanden) af te breken en uit te breiden.
Aansluitend op het nieuw lokaal voor deze meldkamer moet er ook nog een bureau en opslagruimtes gecreëerd worden
Het gaat dus om een totaalherinrichting van een deel van het bestaande Politiehuis.
Raming: 66 115,70 EUR. excl. btw of 80 000 EUR EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP0001 - 33000/743-98.
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° a)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een intergrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Iedereen in Aalst kent de historiek van het Aalsterse Begijnhof, met de afbraak van de historische huisjes begin de jaren 50’. Dit resulteerde in de oprichting van de VVAK, die sinds decennia het Aalsterse erfgoed tracht te Beschermen.
De site blijft een unieke plek in Aalst en heeft een zeer rijke geschiedenis die dateert tot de 1e eeuw. Een verordening uit 2018 moest het unieke uitzicht van de site verder beschermen. De laatste jaren echter is het Begijnhof steeds meer in verval. Uit een rondvraag bij de bewoners kwamen tal van knelpunten naar boven. Zo zijn de historisch beschermde elementen zijn in zeer slechte staat. De begijnhofmuur brokkelt jaar na jaar verder af en zijn zowel de kerk als de kapel in zeer slechte staat. Maar ook de kwaliteit van de weginfrastructuur is ondermaats. Zo waren er de voorbije jaren meerdere lekkages ten gevolge van werken aan nutsleidingen. Sinds twee jaar is er ook een ongedierte plaag die te wijten is aan een verzakte riolering. Daarnaast zijn de voetpaden in zeer slechte staat en allerminst toegankelijk voor de omwonenden, waarvan meerdere mensen minder goed te been zijn. In 2021 had het Aalsterse Begijnhof de eer tot lelijkste begijnhof van Vlaanderen benoemd te worden. Maar er zijn ook enkele lichtpunten, zo worden delen van de kerk gerenoveerd en werd het standbeeld van de begijntjes recent opgekuist. Echter is er dringend een opwaardering van de historische site nodig.
Hierbij heb. Ik volgende vragen:
Een goede twee weken terug verkoos onze charmante – om de burgervader te citeren - stad naar jaarlijkse gewoonte onze Prins Carnaval. Eerst en vooral: proficiat aan onze ‘Prinsj’, wij twijfelen niet aan alweer een prachtige editie van ons volksfeest.
Toch heb ik, en samen met mij vele carnavalisten, enkele bemerkingen in verband met de organisatie van de kiezing. In de mate dat het een kiezing genoemd kan worden natuurlijk, wanneer het volk nagenoeg geen stem uit te brengen heeft.
Elk team bevestigde dat er geen controle was door het Stedelijk Feestcomité of de deurwaarder bij het afzetten van de decorstukken. Eveneens was er geen controle op de tijd die elk team daartoe kreeg.
Ook bizar: wanneer een van de deelnemende teams klacht indiende omwille van vermeende onregelmatigheden liet het uiteindelijke resultaat op zich wachten. Normaliter is het dan aan de daartoe voorziene deurwaarder om tussen te komen, en de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ te zetten. Echter vond de burgemeester het nodig om de gebruikelijke gang van zaken naast zich neer te leggen en de deurwaarder terzijde te schuiven. Men kan zich afvragen waarom een deurwaarder dan überhaupt ingeroepen wordt, als deze toch ontzet wordt uit zijn functie.
Hierop gelet, dan ook mijn vragen:
Terwijl verschillende steden als Parijs de deelsteps verbieden op hun grondgebied, zijn deze in Aalst nog steeds welkom.
In het verleden hebben we reeds vragen gesteld (november 2022 en april 2023) over het installeren van dropzones voor deze deelsteps; tot op heden zien we echter nog steeds geen verandering in het straatbeeld: steps worden achtergelaten waar men maar wil en niet altijd op een ordentelijke manier. De Braille-liga voert intussen een terechte actie door labels aan de steps te hangen met een oproep om de deelsteps netjes geplaatst achter te laten ten einde de mobiliteit van blinden en slechtzienden niet te hinderen. Het loopt inderdaad dikwijls de spuigaten uit met alle hinderlijke gevolgen van dien voor de veilige mobiliteit van mindermobiele mensen waaronder rolstoelgebruikers, mensen met een rollator en blinden en slechtzienden. In Antwerpen heeft men aan deze problematiek willen tegemoetkomen door de drastische verhoging van het aantal dropzones voor deelsteps.
Vandaar mijn vragen:
Het aantal personen met dementie stijgt elk jaar. Stad Aalst wil inzetten op acties die van de stad een dementievriendelijke stad maken. We zetten in op sensibilisering van het brede publiek, preventie, en een nog betere toeleiding naar en professionalisering van het bestaande (zorg)aanbod. We stellen hiertoe het actieplan Aalst dementievriendelijke stad 2024-2025 voor.
In het kader van de meerjarenprogrammatie (2020-2024) zal het Agentschap Opgroeien in het najaar van 2023 een nieuwe oproep lanceren voor de toekenning van extra plaatsen in de kinderopvang. Het lokaal bestuur neemt vanuit de regierol in dit proces een belangrijke plaats in. Zo kan over elke aanvraag voor uitbreiding van kinderopvangplaatsen in de gemeente een negatief of positief advies uitgebracht worden volgens een beoordelingsprocedure en op basis van vastgelegde criteria. Deze criteria en procedure werden goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 januari 2021. Agentschap Opgroeien vraagt om de bestaande criteria te evalueren en zo nodig bij te sturen. Voor Aalst dringen een aantal aanpassingen zich op.
Het decreet Buitenschoolse Opvang en afstemming van Activiteiten geeft aan lokale besturen de regierol om te komen tot een geïntegreerd aanbod aan opvang en activiteiten voor kleuters en lagereschoolkinderen. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn:
Focus op alle kinderen en jongeren, met bijzondere aandacht voor kinderen met specifieke zorgnoden.
Focus op kwaliteit, met bijzondere aandacht voor kleuters en extra ondersteuning voor organisaties die voldoen aan specifieke criteria (cfr. kwaliteitslabel).
In het voorjaar van 2023 werd een traject opgestart om de noden rond buitenschoolse opvang in Aalst in kaart te brengen (cfr. omgevingsanalyse BOA i.s.m. Arteveldehogeschool). Daarnaast werd, i.s.m. VVSG in het kader van Jong in de buurt, specifiek ingezoomd op de doelgroep van kinderen en jongeren met specifieke zorgbehoeften. Dit naar aanleiding van een signaal vanuit De Zonneroos (basisschool bijzonder Onderwijs) en Levensvreugde (secundair onderwijs) dat hun leerlingen vaak uit de boot vallen bij het regulier vrijetijdsaanbod en er in Aalst geen aanbod aansluitend op de schooluren is voor deze kinderen met specifieke zorgbehoeften. In de loop van dit traject, geleid door VVSG, werd deze leemte bevestigd door kinderen en ouders.
Om op langere termijn een kwalitatief opvangaanbod te creëren voor deze doelgroep, wensen we i.s.m. De Zonneroos en Levensvreugde een pilootproject op te starten waarbij wordt ingezet op opvang op woensdagnamiddag voor 18 kinderen. Hierbij ligt de focus op kleuters, met de mogelijkheid om te verruimen naar lagereschoolkinderen om tot een groep van 18 leerlingen te komen. Aan de hand van een evaluatie wordt bekeken of dit aanbod bestendigd en/of uitgebreid kan worden naar de toekomst toe. Vanuit het pilootproject wordt een signaalfunctie opgenomen t.a.v. Opgroeien en VVSG, en wordt expertise die wordt opgebouwd met hen gedeeld. Het decreet vraagt nl. oog te hebben voor deze doelgroep, maar houdt weinig rekening met de vereisten om voor deze doelgroep een passend buitenschools aanbod uit te werken.
In december 2023 werd Utopia gecontacteerd door Stichting de zoek naar Schittering uit Rotterdam. De stichting had concrete interesse in de organisatie van Weesgedichten en de mogelijke uitrol van het initiatief in Nederland. Met de goedkeuring van het CBS werd een intentieverklaring ondertekend tussen de stad en de stichting om een mogelijke samenwerking te onderzoeken. Na uitgebreide verkennende gesprekken werd bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Het doel van de overeenkomst is dat de stichting een pilooteditie van Weesgedichten 2024 organiseert in Nederland. De agendering van de overeenkomst op de gemeenteraad wordt eerst ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van maandag 16 oktober.
Lawaai is een ernstige vorm van vervuiling, die enorm onderschat wordt. De gevolgen van lawaaihinder zijn divers, op zowel lichamelijk als geestelijk vlak. Lawaaiflitspalen zouden deel kunnen zijn van het antwoord op de vraag op welke manier de stad straatracers en andere lawaaimakers kan vatten en beboeten.
Het idee komt uit Gent, waar momenteel bekeken wordt of er een lawaaiflitspaal geplaatst kan worden om voertuigen die de geluidslimieten overschrijden te registeren en te beboeten. De stad volgt zo het voorbeeld van enkele buitenlandse steden, waaronder Rotterdam. Daar loopt nog maar net een proefproject met lawaaiflitspalen. Op 6 locaties in de gemeente staan sinds half augustus geluidsmeters. In totaal zijn daar sinds begin september al meer dan 100 voertuigen geregistreerd die meer dan 80 decibel produceerden.
Mijn vragen:
In het licht van de recente ontwikkelingen in Mechelen, waar strikte lokale regelgeving heeft geleid tot de sluiting van alle gokkantoren, is het noodzakelijk om de status en het beleid rond deze instellingen binnen onze eigen gemeente Aalst te heroverwegen.
Als een gemeenschap die diep geworteld is in de zorg voor het welzijn van haar burgers, kunnen we de potentieel schadelijke gevolgen van gokactiviteiten niet negeren. Deze variëren van financiële ontberingen tot ernstige verslavingsproblemen, die niet alleen individuen treffen maar ook verstrekkende sociale en economische repercussies hebben op de gemeenschap als geheel. Vooral verontrustend is de aanlokkelijke aanwezigheid van deze gokkantoren in de nabijheid van scholen en andere plaatsen waar jongeren samenkomen, wat een risico vormt voor het welzijn van onze jongere generatie.
De acties in Mechelen dienen als een krachtig precedent, waaruit blijkt dat lokale besturen daadwerkelijk de bevoegdheid hebben om restrictief op te treden tegen de vestiging van gokkantoren, vooral met de steun van federale wetgeving en de parameters die zijn vastgesteld in het koninklijk besluit en de Kansspelwet. Deze maatregelen onderstrepen de cruciale noodzaak om kwetsbare groepen binnen onze samenleving te beschermen en de risico's die gepaard gaan met gokactiviteiten tot een minimum te beperken.
Daarom stellen we voor om een stap verder te gaan in Aalst door te overwegen een soortgelijk convenant te introduceren, geïnspireerd door de acties van Mechelen. Een dergelijk convenant zou niet alleen strenge regels stellen over waar gokkantoren zich mogen vestigen, vooral met betrekking tot de nabijheid van scholen, jeugdhuizen en ziekenhuizen, maar het zou ook de deur openen voor een meer inclusief debat binnen onze gemeenschap.
Daarom vragen wij:
Met een groeiende bezorgdheid constateren we dat de leegstand van winkelpanden in Aalst een stijgende trend vertoont in de recente jaren. Specifiek werd een leegstand van 13,9% gemeld in het jaar 2022, wat in 2023 verder steeg naar 14,4%. Deze trend maakt ons het zwakkere broertje in de regio en staat in schril contrast met andere gebieden in Oost‑Vlaanderen, waar een afname van de leegstand werd opgemerkt.
Terwijl we erkennen dat het stadsbestuur inspanningen heeft geleverd om het groeiende probleem van leegstaande winkelpanden in Aalst aan te pakken, blijft het een onmiskenbaar feit dat de huidige maatregelen niet het gewenste effect hebben gehad. Ondanks de ondernomen acties is de leegstand in Aalst blijven stijgen, een signaal dat wij niet kunnen negeren.
Het is duidelijk dat, hoewel pogingen zijn ondernomen, er behoefte is aan een meer robuuste, innovatieve en omvattende strategie om deze negatieve spiraal te keren. De aanhoudende problematiek van leegstand bedreigt de economische veerkracht en het sociale weefsel van Aalst, factoren die de stad haar unieke karakter en levendigheid geven. We waarderen de stappen die tot nu toe zijn gezet, maar het is evident dat er dringend behoefte is aan een versterkte aanpak en hernieuwde energie in deze strijd.
Vanuit onze rol als waakzame en constructieve oppositie willen we dit bestuur dan ook aansporen om met vernieuwde inzichten en urgentie te reageren op deze groeiende crisis. Dit is een kans voor het stadsbestuur om te laten zien dat het flexibel, responsief en innovatief kan zijn, zelfs in het licht van dergelijke aanhoudende uitdagingen.
Hierbij volgende vragen:
Welke aanvullende, misschien zelfs gedurfde, maatregelen is het stadsbestuur bereid te overwegen om de zorgwekkende trend van toenemende leegstand effectief tegen te gaan en om te buigen?
Op welke manier plant het stadsbestuur een intensievere dialoog en samenwerking met de huidige ondernemers te realiseren, om gezamenlijk een aantrekkelijker en competitief klimaat te creëren dat ten goede komt aan de hele gemeenschap van Aalst?
Het Agentschap Innoveren en ondernemen (VLAIO) kent op basis van een aantal wettelijke kwaliteitsvoorwaarden aan publieke en private (her)ontwikkelaars een subsidie toe voor de herontwikkeling van verouderde bedrijventerreinen. Voor de bedrijventerreinen DenderNoord, gelegen in Aalst en Hofstade, werd een voortrajectstudie uitgevoerd. Deze studie vormt een basisdossier dat werd goedgekeurd op 18 april 2016. Intussen werd met de heraanleg van de bedrijventerreinen gestart cf. de visie uit het voortraject en werden al 4 projecten uitgevoerd: Noord II (Hekkestraat), Noord III (Tragel Hofstade), keerpunt einde Wijngaardveld (rotonde met fietspaden, wadi's en hoogstamboomgaard) en het kruispunt (aansluiting bypass Pierre Corneliskaai, Eendrachtstraat en Victor Bocquéstraat). De heraanleg van de bedrijvenzones Noord IV en V dient nog opgestart te worden. Nu het RUP DenderNoord is goedgekeurd, de vernieuwing van het viaduct met bypasses N41 zijn afgewerkt, is de tijd rijp om ook deze laatste twee zones aan te pakken. De voortgang van de herontwikkeling is ook belangrijk om de aanspraak op de subsidies te verzekeren.
De herinrichting van het bedrijventerrein (openbaar domein) kan na indiening van een volledig dossier voor 85% betoelaagd worden door de Vlaamse overheid. Er wordt voorgesteld om een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met SOLVA om de studieopdracht voor de wegenis- en rioleringswerken en de aanbestedingsprocedure voor de heraanleg te coördineren. Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst, de bijlage en de raming zijn gevoegd bij het besluit en worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In zitting van 2 oktober 2023 is het college van burgemeester principieel akkoord gegaan met de samenwerkingsovereenkomst.
Deze overeenkomst wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de vallei van de Hoezebeek zijn Natuurpunt, de provincie Oost-Vlaanderen, de stad en private eigenaars gestart met het project Wetlands4Cities.
Dit wetland moet een oplossing bieden aan het grote risico op overstromingen in de beekvallei, de natuurwaarden in het gebied verbeteren en het sponseffect van de bodem versterken om deze robuuster te maken tegen hitte en droogteperiodes in de zomer.
Zeven percelen in de vallei van de Hoezebeek worden aangekocht door de stad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 16 oktober 2023 om geen standpunt in te nemen rond de bestemming van perceel gelegen Aalst, 1°afdeling, sectie B, nummer 98, in afwachting van de globale visie rond project Hoezekouter.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 79 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A, |
Vergoeding: |
174,30 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Moorsel, Dresselweg, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 17 april 2023.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Baardegem, Baardegem-Dorp 53, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 12 september 2022.
Agro Vastgoed biedt een perceel landbouwgrond te koop aan in Aalst, Bredestraat - Popperode.
De eigenaars zijn akkoord om het perceel te verkopen aan de stad voor de geschatte waarde.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de ontwerpakten voor inname 43 - 44 - 45 - 46 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 56 - 57 - 58 - 59 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 ter goedkeuring voorgelegd.
Voor de financiering van de bouw van het politiecommissariaat te Aalst, Beekveldstraat, werd een recht van opstal gevestigd in voordeel van Belfius Bank.
Aangezien dit project integraal is afbetaald, dient de opstal te worden doorgehaald zodat de stad de volle eigendom over de gebouwen krijgt.
Voor het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine te Aalst, hoek Bergemeersenstraat - Bleekveld, heeft Intergem een concessieovereenkomst afgesloten met de stad op 31 juli 2020.
De inplanting van de cabine dient te worden gewijzigd naar aanleiding van de opwaardering van de aanwezige hondenlosloopweide op hetzelfde perceel, waardoor de nieuwe cabine zal worden geplaatst op de terreinen van de stedelijke werkhuizen
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg "buurtweg 36" te Gijzegem.
De wegzate van de Fazantenlaan te Erembodegem is aangelegd op gemeenteweg 36.
Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.
Momenteel dient het rooilijnplan voorlopig te worden vastgesteld
Er werd een overeenkomst opgesteld tussen ILvA en stad Aalst waarmee de "compostmobiel" vanaf 30 oktober 2023 kosteloos in bruikleen wordt gegeven aan ILvA. De overeenkomst wordt hierbij voorgelegd ter goedkeuring.
Recente artistieke ingrepen in onze stad, zoals aan de werkhallen, bewijzen dat creativiteit en kunst het vermogen hebben om indrukwekkende canvassen te creëren die het hart van onze stad sneller doen kloppen. Hieruit rijst de vraag: waarom beperken we ons tot enkele locaties wanneer er zoveel meer potentieel is?
Iedere grauwe muur kan dienen als een canvas voor creativiteit. Waarom zouden we kunstenaars, zowel lokaal, nationaal als internationaal, niet uitnodigen om samen te werken en hun stempel te drukken op onze stad?
Bovendien zijn we ervan overtuigd dat we onze jongeren, de toekomst van Aalst, moeten betrekken in deze kunstvorm. Door hen de kans te geven hun eigen verhalen en visies te delen via streetart, geven we hen niet alleen een stem, maar bouwen we ook aan gemeenschapszin, verbondenheid en trots.
Daarom vragen wij:
Is het stadsbestuur bereid om een uitgebreid streetart programma op te zetten, waarbij zowel nationale als internationale, maar vooral ook lokale jonge kunstenaars betrokken worden?
Kan het stadsbestuur overwegen om een streetart workshop te organiseren waarbij jongeren en geïnteresseerden de kans krijgen om zich te verdiepen in deze boeiende kunstvorm?
Als het in Parijs regent, druppelt het in Brussel en dus in ons land. De Franse hoofdstad is in de ban van de bedwants. En dat is geen aardig beestje. De vraag is of ook andere landen en steden moeten vrezen voor deze minuscule maar snel verspreidende bloedzuiger.
Bedwantsen zijn op zich niet gevaarlijk voor de volksgezondheid maar ze zijn wel bijzonder lastig in huis. Want ze zijn zeer moeilijk te bestrijden. Ook in ons land zouden verdelgers het al drukker hebben dan vroeger.
Mensen reizen opnieuw meer. De bevoegde schepen communiceerde op de internationale dag voor het toerisme over de bezoekers- en overnachtingscijfers. Zo logeerden er vorige jaar bijna 55 000 mensen in onze stad. Doordat de insecten wel eens in reiskoffers kruipen bestaat de kans dat ze via toeristen meereizen en zich zo gaan verspreiden.
Vandaag is het onduidelijk hoe groot het probleem juist is. Er zijn geen concrete cijfers. In sommige steden en gemeenten richten huisartsenkringen een werkgroep op om een concreter zicht te krijgen op de potentiële problematiek. Er wordt ook verhoogde waakzaamheid gevraagd aan het openbaar vervoer, de cinema’s en de sector van de verblijfsovernachtingen.
Reden tot paniek lijkt er niet te zijn. Toch is het goed om voorbereid te zijn op een eventuele plaag van dit ongedierte.
Vragen:
We worden er allemaal al eens mee geconfronteerd. De online reacties worden steeds ruwer en gaan er soms los over. En eigenlijk moeten we dit als stad, als politici en als inwoners helemaal niet aanvaarden.
Met de slagzin ‘Haat op je scherm? Niet accepteren, reageren’ is de Stad Gent gestart met een campagne tegen online haatspraak. Het blijft niet enkel bij een campagne. Er worden ook workshops georganiseerd die inwoners leert hoe ze met dit fenomeen kunnen omgaan.
De data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024 werden voorgesteld op de zitting van de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die plaatsvond op woensdag 4 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen nam akte van het voorstel op maandag 9 oktober 2024.
Per mail van 2 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van Poolstok cvba, op woensdag 25 oktober 2023 om 19.00 uur (registratie start om 18u30) zaal Arendt in Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88 te 2800 Mechelen. De buitengewone algemene vergadering zal volledig fysiek plaatsvinden.
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging Poolstok cvba haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 oktober 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 15 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op donderdag 14 december 2023 om 18.00 uur plaatsheeft in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
5. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 5, 6 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Per aangetekend schrijven van 15 september 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW Farys ov, op vrijdag 15 december 2023 om 14.30 u die zal plaatsvinden in Flanders Expo te Gent (Maaltekouter 1). De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
5. Statutaire benoemingen
6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht "Waterunie Operator" overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.3. Statutenwijziging Farys
6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
6.3.3. Volmachten
7. Samenwerking met Azulatis
7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8. Samenwerking met SWDE
8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.3. Statuten Mainvault NV
Varia
Bij aangetekend schrijven van 29 augustus 2023 werd aan de stad het ontwerp van statutenwijziging overgemaakt.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om hun goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging TMVS dv.
Deze statutenwijziging zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De oproepingsbrief, met de agenda en bijlagen, voor deze Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv zal later separaat worden overgemaakt.
Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.
Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.
Deze woonmaatschappij werd opgericht in de bijzondere algemene vergadering van 30 juni 2023.
Op het bestuursorgaan d.d. 06/07/2023 en d.d. 07/09/2023 vraagt de woonmaatschappij Dender-Zuid om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Dender-Zuid.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd 1 effectieve en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de Toewijzingsraad van de woonmaatschappij Dender-Zuid.
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en een afvaardiging te voorzien:
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de openbare zitting.
De dienst Openbare werken stelt voor een nieuw dossier op te starten.
De opdracht omvat het uitvoeren van aanpassingswerken of ingrepen ten voordele van de verkeersveiligheid, voetgangers of fietsers, waaronder:
- Allerhande herstellingswerken en aanpassingswerken aan het openbaar domein gaande van herstel tot volledige vernieuwing van het wegdek, inbegrepen fundering en eventueel riolering.
- Opbreken en vernieuwen van allerhande lijnvormige elementen, horende bij het herstel van de weg.
De basisopdracht zal worden afgesloten van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 met daarna stilzwijgende verlenging van telkens één jaar (vanaf 1 januari tot 31 december) gedurende 3 jaar.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Krediet: 583 200 EUR inclusief 21% btw voor een periode van 4 jaar.
Budgetlijnen:
MJP005795 - AC000169 – 0200-70/2240007 – 114 800 EUR
MJP005797 - AC000169 – 0200-70/2270007 – 15 500 EUR
MJP005796 – AC000169 – 0200-70/2251007– 15 500 EUR
Wijze van gunnen: openbare procedure
Jaarlijks plant de stad bomen aan ter verfraaiing van nieuwe of gerenoveerde straten en pleinen. Tevens wordt het bomenbestand van straat- en parkbomen op peil gehouden door de afgestorven exemplaren te vervangen.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Raming: 74 200 EUR inclusief 6% btw
Budgetlijn: MJP000464 - AC000196 - 0680 71 2250000
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
De opdracht betreft het volledig demonteren en verwijderen van de huidige verandazonnewering (rails, screens, behuizing, motoren) aanwezig boven alle lichtstraten van het nieuwbouwgedeelte tot de elektrische voeding voor de sturing. Voedingen en sturing worden gerecupereerd.
Verder het leveren, plaatsen en aansluiten van de automatisch bediende buitenzonnewering boven alle lichtstraten van het nieuwbouwgedeelte.
Raming: 81 050 EUR exclusief btw of 85 913 EUR inclusief 6% btw
Budgetlijn: MJP000217 – AC000300 – 0119-08/2210007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a))
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Op 9 januari 2015 is er een meerjarige subsidiëringsovereenkomst afgesloten tussen de stad Aalst en het agentschap Onroerend Erfgoed voor de restauratie van de Sint‑Martinuskerk. Vanaf september 2023 is fase IX van start gegaan. Hierbij wordt de dwarsbeuk van de kerk gerestaureerd, waar zich tevens de altaarschilderijen van P.P. Rubens bevinden. De altaarschilderijen zullen uit de kerk verwijderd worden en gestockeerd in een atelier voor restauratie, voorafgaand aan de bouwkundige restauratie.
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) heeft heeft de expertise in huis in de verschillende disciplines die nodig zijn bij de restauratie en kan in eigen beheer de nodige wetenschappelijke analyses uitvoeren en evalueren. Daarnaast heeft het KIK ook het vooronderzoek gevoerd en een behandelings- en prijsvoorstel opgemaakt voor de restauratie in functie van de opdracht "Vooronderzoeken altaarschilderijen van P.P. Rubens in de Sint-Martinuskerk te Aalst in functie van een eventuele restauratie van deze schilderijen”.
Gezien het voorgaande, is er om technische redenen geen mededinging mogelijk en kan enkel het KIK deze opdracht uitvoeren.
Voor de restauratie kan een Erfgoedpremie verkregen worden van 60%.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Raming: 187 931,43 EUR incl. btw
Budgetlijn: 2210007/ALG/0790/08 - AC000249/MJP000204
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
SOLVA neemt vanaf 2022 een voortrekkersrol op in de uitbouw van het netwerk aan hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in de regio. Op Hoppinpunten worden overstapmogelijkheden geboden tussen trein of bus en bijvoorbeeld deelauto’s en deelfietsen.
Binnen de werking ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen 2021-2024’ startten SOLVA en de Provincie Oost-Vlaanderen het project ‘Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen.’ Het project heeft als doel om de aanleg van het netwerk aan hoppinpunten en toegankelijke bushaltes te ondersteunen binnen de Vervoerregio Aalst en Vervoerregio Vlaamse Ardennen. Het project ‘Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen’ is een hefboomproject om de volgende jaren te werken aan een sterk netwerk van kwalitatieve Hoppinpunten en een veelvoud aan toegankelijke bushaltes.
Binnen het project worden de lokale besturen gefaciliteerd bij het ontwerp, de technische uitwerking, de realisatie en de communicatie. Het project richt zich daarbij op hoppinpunten gelegen langs gemeentewegen waar de steden en gemeenten als wegbeheerder voor bevoegd zijn. Een essentieel onderdeel van deze Hoppinpunten zijn toegankelijke bushaltes.
De lokale besturen kunnen een beroep doen op de aankoopcentrale voor de inrichting van dergelijke bushaltes, ook wanneer er op die locatie geen Hoppinpunt is gepland.
De aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes is een samenwerking met Veneco, DDS, Interwaas en IGEMO.
Team Mobiliteit wenst voor de levering en plaatsing straatmeubilair in te stappen op het raamcontract ‘Leveringen via Aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen’ van Solva die optreedt als aankoopcentrale in toepassing van artikel 2, 6° van de Wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Hiervoor werden door de Solva raamovereenkomsten met verschillende spelers afgesloten via openbare procedure met Europese publicatie.
Dit impliceert dat 70 steden en 5 intercommunales via dit raamcontract hun opdrachten rechtstreeks kunnen plaatsen bij de weerhouden leveranciers/dienstverleners en hiervoor geen eigen overheidsopdrachtenprocedure hoeven te voeren.
De stad wenst hiervan gebruik te maken volgens de noden binnen de kredieten van het exploitatie-en investeringsbudget en binnen de looptijd van deze raamovereenkomsten. Elke deelbestelling zal op het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de ontwikkeling van een nieuwe verkaveling moet er een straatnaam toegekend worden.
De gemeenteraad heeft op 27 juni 2023 de straatnaam Florahallenstraat voorlopig vastgesteld.
In de gemeenteraad van september 2021 kaartte ik de problematiek van de fietsendiefstallen in Aalst reeds aan. Een ware plaag woedde ononderbroken over de stad. Dé trekpleister bij uitstek voor de fietsendief om toe te slaan bleef en blijft nog steeds de fietsenstalling van de ‘zogenaamd bewaakte’ NMBS-fietsenstalling in de Majoor Charles Claserstraat.
Tal van initiatieven ter preventie en bestrijding van de diefstallen werden sindsdien voorgesteld. Twee jaar terug suggereerde ik - als bijzonder effectief strijdmiddel - het hanteren van een lokfiets in de jacht op de fietsendieven.
Dit systeem kon in 2021 nog niet worden ingezet wegens juridische bezwaren. Het gebruik van de lokfiets valt namelijk onder de categorie 'bijzondere opsporingsmethoden (BOM)', wat impliceert dat, telkens men een lokfiets inzet, een toestemming van het parket nodig is.
Tegen begin 2024 wordt in het federaal parlement een wetswijziging gestemd die de lokfiets uit de BOM-regels zal halen. De weg ligt open!
Grote steden als Brussel en Gent juichen deze verstandige wetswijziging toe en zetten dan ook vanaf 2024 volop in op het gebruik van de lokfiets.
Vragen:
De PFAS-vervuiling vanuit de 3M-fabriek in Zwijndrecht heeft in ons land voor de nodige commotie gezorgd. Sindsdien worden over heel het land tal van broeihaarden gesignaleerd van PFAS-vervuiling. Ofwel wordt op oude fabriekssites met uiteenlopende productiedoeleinden PFAS ontdekt in de bodem, ofwel vindt men deze op terreinen waar ooit de brandweer heeft geoefend of op particuliere eigendommen waar de pompiers bij een brand zijn langs geweest, met PFAS-houdend blusschuim. Het gebruik van dit schuim als blusmiddel is sinds enkele jaren verboden.
Het kwaad is dan wel geschied. De verontreiniging zit vast en is onomkeerbaar, tenzij men overgaat tot een totale bodemsanering door OVAM.
Ook in onze stad kregen we reeds te maken met de problematiek van PFAS-vervuiling.
Een oriënterend bodemonderzoek te Herdersem, uitgevoerd in februari van dit jaar, resulteerde in de vondst van verhoogde PFAS-waarden in het grondwater, ter hoogte van een pand, gelegen aan de Grote Baan. Net voor de grote vakantie kregen bewoners in een perimeter van 500 m rond bewust pand een schrijven van de stad in de bus, met begeleidende voorzorgsmaatregelen bij het gebruik van grondwater n.a.v. deze bodemvervuiling.
Aanleiding van dit bodemonderzoek betrof een mogelijke verkoop van het huis en omliggend terrein. Onderzoek wees uit dat in 2017, bij een uitslaande brand van een rij naaldbomen, de brandweer ter plekke is geweest, de brand deskundig heeft geblust met 3500 liter water, maar ook met 30 liter PFAS-houdend blusschuim. Deze 30 liter vond men dus jaren nadien naadloos terug in de bodem ter hoogte van de bluswerken.
Is de brandweer hier met de vinger wijzen aan de orde? Ware het niet een brug te ver voortaan de Vlaamse brandweerkorpsen verantwoordelijk te stellen voor alle bodemverontreinigingen ten gevolge van het gebruik van blusschuim? Dat verdienen ze niet. Nochtans: ‘De vervuiler betaalt’ is de regel.
Intussen zit de particulier wel met de vervuilde bodem en komt hierdoor een geplande verkoop van de eigendom aan eerder gestelde voorwaarden in het gedrang. De sanering van de grond door OVAM is immers nog niet voor direct….en wie zal dat betalen?
Volgens het principe ‘De vervuiler betaalt’ dreigen hulpverleningszones toch verantwoordelijk te worden gesteld voor vele PFAS-vervuilingen. Zo ook riskeren lokale overheden in de toekomst gerechtelijke procedures en zware schadevergoedingen te moeten betalen, zo wordt verwacht. Een juridisch steekspel dient zich aan.
Vragen:
Omschrijving
Voorstel tot verhoging van de veiligheid in en rond de Aalsterse stationsbuurt door permanente aanwezigheid van politie.
Motivatie
De onveiligheid in en rond de omgeving van de stationsbuurt is een oud zeer dat al jaren aansleept.
Krantenartikelen over voorvallen over de jaren heen spreken boekdelen:
“Man in coma na geval van zinloos geweld”
“Extra politie aan station Aalst na vechtpartij”
“Ruzie bij drugsdeal eindigt met messteek en zware klappen”
“Videobeelden duiken op van seconden nadat gewapende man werd neergeschoten aan station van Aalst”
“Onveiligheidsgevoel aan station Aalst bereikt nieuw hoogtepunt na messteek”
Dit zijn slechts enkele voorvallen die de pers wel haalden.
Iedereen kent het grootste pijnpunt: druggerelateerde criminaliteit.
De onveilige stationsbuurt was ook reeds aanleiding van tal van initiatieven en tussenkomsten op deze gemeenteraad. Mijn partij is reeds lang vragende partij voor een permanent bemande politiepost aan het Aalsterse station. Ook Open VLD zette dit punt ooit op de agenda van deze gemeenteraad en ik lees dat nu ook Vooruit gewonnen is voor het idee. De geesten rijpen dus…
Vlaams Belang blijft intussen pleiten voor meer ‘blauw op straat’ dat politieke ruggensteun krijgt voor een keiharde aanpak van de criminaliteit. De politie moet vooral zichtbaar zijn en meer aanklampend te werk gaan, zonder compassie ten aanzien van criminaliteit. Enkel een volgehouden zerotolerantie beleid, een echt lik-op-stuk beleid kan hier snelle resultaten opleveren. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. De angst moet van kamp veranderen: niet de gewone burger maar wel de crimineel moet opnieuw schrik hebben in de Aalsterse straten.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad vraagt de burgemeester met onmiddellijk ingang de nodige handelingen te stellen met het oog op de inrichting van een permanent bemande politiepost in de Aalsterse stationsomgeving. De modaliteiten inzake deze inrichting worden vooraf doorgesproken op een Verenigde Commissie of Commissie Veiligheid van deze gemeenteraad.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 19 september 2023 kunnen worden goedgekeurd.