Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Filip Van De Winkel.
In de gemeenteraad van september 2021 kaartte ik de problematiek van de fietsendiefstallen in Aalst reeds aan. Een ware plaag woedde ononderbroken over de stad. Dé trekpleister bij uitstek voor de fietsendief om toe te slaan bleef en blijft nog steeds de fietsenstalling van de ‘zogenaamd bewaakte’ NMBS-fietsenstalling in de Majoor Charles Claserstraat.
Tal van initiatieven ter preventie en bestrijding van de diefstallen werden sindsdien voorgesteld. Twee jaar terug suggereerde ik - als bijzonder effectief strijdmiddel - het hanteren van een lokfiets in de jacht op de fietsendieven.
Dit systeem kon in 2021 nog niet worden ingezet wegens juridische bezwaren. Het gebruik van de lokfiets valt namelijk onder de categorie 'bijzondere opsporingsmethoden (BOM)', wat impliceert dat, telkens men een lokfiets inzet, een toestemming van het parket nodig is.
Tegen begin 2024 wordt in het federaal parlement een wetswijziging gestemd die de lokfiets uit de BOM-regels zal halen. De weg ligt open!
Grote steden als Brussel en Gent juichen deze verstandige wetswijziging toe en zetten dan ook vanaf 2024 volop in op het gebruik van de lokfiets.
Vragen:
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Filip Van De Winkel aangaande 'De lokfiets'.