In het huidig organogram staat het deelorganogram van de dienst Klantencontacten aangeduid met een *. Bij de opmaak van het organogram had de dienst immers geen leidinggevenden. Ondertussen is Sofie Dauw bijna een jaar aan de slag als diensthoofd en heeft zij een plan voor de dienst opgemaakt, inclusief een bijhorende structuur.
Bij de dienst Personeel & organisatie werd recent een grondige procesoefening gedaan. Als gevolg daarvan stelt de dienst 2 nominatieve wijzigingen en 1 wijziging organogram voor.
Deze wijzigingen hebben geen budgettaire impact of impact op het aantal leidinggevenden binnen het thema Dienstverlening.
Na 1 jaar werking werd de structuur van Thema Mens geëvalueerd. Vanuit de diensten Onderwijs, Samenleving, Cultuur en Ontwikkeling dienen zich enkele aanpassingen aan. Deze aanpassingen zijn nodig om de praktische werking van de diensten en het organogram te harmoniseren. Het betreft correcties op naamgeving, aansturing op basis van een realistische span of control en verschuivingen van processen van thema dienstverlening.
1. dienst Klantencontacten
Uit de analyse van de huidige werking/structuur binnen de dienst Klantencontacten blijkt:
Daarom stelt de dienst volgende wijzigingen voor:
1. Team Samenleven (zorgbalie) verschuift naar Mens, dienst Samenleving.
2. Team Ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling (de zogenaamde "balie LEMO") verschuift naar Ruimte, dienst Omgevingsbeleid
3. De overkoepelende interne processen onder te brengen in een staf “coördinatie klantencontacten”.
De leidinggevende structuur daalt met 1 TV: van 3 naar 2.
2. dienst Personeel & organisatie
Het huidig organogram van de dienst P&O verlaat de vroegere indeling op basis van macroprocessen (team Welzijn, team Selectie, team Personeelsbeheer, team Ontwikkeling) en kiest resoluut voor een klantgerichte aanpak.
Er is een scheiding tussen front- en backoffice processen gemaakt. Teams hebben nu een focus op dienst- en adviesverlening of een focus op beleid en organisatie. Deze keuze betekende dat er voortaan met 2 (vrijwel identieke) multidisciplinaire klantenteams gewerkt werd, aangevuld met een team Welzijn en ontwikkeling en een sociaal-juridisch team. Elk D&A-team is verantwoordelijk voor een bepaalde klantenportefeuille, waardoor nabijheid met het personeelslid wordt beoogd.
De toewijzing van de processen aan teams en functies werd nog verder verfijnd waardoor grenzen tussen teams en functies duidelijker werden. Deze oefening gebeurde in het licht van de strategische HR-doelstellingen en de missie van de dienst en teams.
Uit deze oefening bleek dat de namen van de “backoffice” teams de lading niet dekten en/of voor verwarring zorgden, zowel bij de eigen medewerkers als de klanten.
We stellen daarom volgende naamswijzigingen voor:
3. GIDPB
Bij de procesoefening is gebleken dat de GIDPB (gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk) geen gedeelde processen had met de rest van de dienst. De medewerkers worden operationeel aangestuurd door de preventie-adviseur-coördinator.
In maart 2021 bracht een inspecteur van Toezicht Welzijn op het werk een bezoek aan AC Werf 9 en stelde vast dat de huidige interne preventiedienst zowel voor de stadsdiensten, het stedelijk onderwijs, het OCMW als de AG’s werkzaam is.
Om dit wettelijk mogelijk te maken dient de stad een aanvraag in te dienen voor een ‘Gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk’ (GIDPBW).
Artikel 38 van de Welzijnswet laat namelijk toe dat één werkgever een gemeenschappelijke interne dienst opricht. Bij het Lokaal Overheidsbedrijf Aalst is de burgemeester werkgever van verschillende openbare diensten waarvoor een gemeenschappelijke interne dienst kan opgericht worden.
Momenteel situeert de interne preventiedienst zich binnen het thema Dienstverlening, en onder P&O (team Ontwikkeling en welzijn).
Eens de GIDPBW een feit is (de aanvraag is in volle voorbereiding) dient deze een duidelijkere afgelijnde plaats in het organogram te krijgen, waarbij een rechtstreekse link wordt aangeduid met de Algemeen directeur. Want conform art. II.1-15. van de Codex over het welzijn op het werk “hangt de preventieadviseur belast met de leiding van de preventiedienst rechtstreeks af van de persoon belast met het dagelijks beheer van de onderneming.” Omdat bovendien de werkingsprocessen van een (G)IDPBW in grote mate door de welzijnswetgeving (Wet van 04.08.1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk; Codex over het welzijn op het werk, Boek II “Organisatorische structuren en sociaal overleg”, Titel 1 “De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk” (KB 14.05.2019)) worden voorgeschreven en vaak onafhankelijk van de personeelsdienst functioneren, volgt uit voorgaande dat de GIDPBW, weliswaar binnen het thema Dienstverlening, eerder een staffunctie vervult dan onderdeel is van P&O.
4. Dienst Samenleving
Volgende aanpassingen te doen:
5. Dienst Onderwijs
Volgende aanpassingen te doen:
6. Dienst Ontwikkeling
Volgende aanpassingen te doen (cfr. tekening in bijlage):
Globaal voor Ontwikkeling: + 2 teams, + 1 LG (Huis van het kind)
7. Dienst Cultuur
Volgende naamswijziging te doen:
- Team 'Programmatie en productie evenementen' wijzigen in team 'Evenementen' (omwille van administratieve vereenvoudiging).
Decreet over het lokaal bestuur. Artikel 161. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Artikel 171. § 4. De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van:
1° het voorontwerp van het organogram;
2° het voorontwerp van de rechtspositieregeling van het personeel;
3° het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering;
4° de inventaris.
volgende wijzigingen aan het organogram goed te keuren:
kennis te nemen van volgende naamswijzigingen: