Terug gemeenteraad

di 30/05/2023 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

  • Raadslid Eddy Couckuyt vraagt bij ordemotie het woord aangaande het punt 'Herontwikkeling Stadhuis-en Pupillensite: selectiebestek en bijlagen - Goedkeuring' dat op de agenda van de besloten zitting van deze gemeenteraad staat geagendeerd.

    Eerste vraag: wat is de reden waarom dit punt gaat behandeld worden in de besloten zitting?

    Tweede vraag: is het opportuun een dossier op dit moment in de markt te zetten terwijl er geen middelen voorzien zijn voor dit dossier in het meerjarenplan?

Goedkeuring verslag openbare zitting

Management team

Management team

Algemeen
  • Het huidige organogram is van kracht sinds 1/1/2022.  Een organogram is een dynamisch gegeven; het is een weergave van de hiërarchische structuur en praktische organisatie van een dienst/thema/organisatie.  Na 1 jaar dringen zich een aantal kleine wijzigingen op binnen thema Dienstverlening en thema Mens.  

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Veiligheid
Algemeen
  • Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 mei 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

  • Een Family Justice Center (FJC) is een regionale netwerkorganisatie die de expertise van verschillende diensten rond intrafamiliaal geweld bundelt. Het FJC wil in eerste instantie verwezenlijken dat gezinnen en diensten die geconfronteerd worden met intrafamiliaal geweld weten waar ze voor hulp- en dienstverlening terecht kunnen. 

    Het kabinet van minister Demir en het Agentschap voor Justitie en Handhaving vroegen aan 3 steden om pilootregio te zijn bij het opstart van een IFG-center in Oost-Vlaanderen. Dit waren Gent, Oudenaarde en Dendermonde (hoofdsteden van de 3 gerechtelijk afdelingen van het arrondissement Oost-Vlaanderen). 

    Politie Aalst is door de procureur des Konings gevraagd of zij interesse hebben om mee deel uit te maken van de pilootregio. Zowel de burgemeester als de korpschef reageerden hier positief op. 

    Gelet op het bovenvermelde krijgt Politie Aalst een aanzienlijk aantal taken bij vooral op vlak van risicotaxatie en opmaak van overzichtsdossiers. Dit verhoogt de werklast en bijgevolg is het aangewezen om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. De Politie Aalst wenst daarom haar organiek kader uit te breiden voor aanwerving van 1 inspecteur van politie voor het Sociaal Politioneel Team (SPoT).

Logistiek/facilitair management

Overheidsopdrachten

MENS

Onderwijs

Stedelijk onderwijs
  • De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel is niet van toepassing op een directeur uit het stedelijk onderwijs. Het verloop van een selectieprocedure is niet opgenomen in de onderwijsregelgeving. Daarom dient het schoolbestuur een algemeen kader op te stellen waarbinnen de selecties voor directeur stedelijk onderwijs/leersteuncentrum gevoerd zullen worden.

  • Het decreet leersteun wil elke leerling in Vlaanderen de juiste ondersteuning geven, om zo te komen tot een verbetering van de onderwijskwaliteit, maximale leerwinst en een optimale ontwikkeling voor alle leerlingen. Hiertoe worden leersteuncentra opgericht, die alle leersteun en de nodige expertise bieden aan de scholen. De Stad Aalst zal een leersteuncentrum (LSC) oprichten vanaf 1 september 2023, leersteuncentrum Dender.

    Het decreet leersteun bepaalt dat elk schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum naar keuze, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en personeelsleden van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs). De stedelijke basisscholen en stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten, kunstsecundair onderwijs sluiten aan bij leersteuncentrum Dender. 

Inburgering

Algemeen
  • In kader van de toegekende subsidies "Plan Samenleven" werd gezocht naar een partner om in te zetten op begeleiding naar de arbeidsmarkt voor personen met een beperking. Een algemene oproep naar alle lokale sociale actoren om hierrond samen te werken leverde in oktober 2022 niets op. Na verder onderzoek werd gericht contact opgenomen met Werkburo, een overkoepelende samenwerking tussen 9 verschillende zorgaanbieders (VAPH) omtrent het domein 'begeleid werken'. Het projectvoorstel "JOBSTART Aalst” van Werkburo is specifiek gericht op een vloeiende overgang vanuit de BUSO-school naar een inclusieve werkvorm vanuit de talenten van schoolverlaters. 

    We hebben een overeenkomst opgemaakt i.s.m. Schoonderhage vzw en Werkburo. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Op de commissie toerisme van maandag 17 april ll. werd een mooie presentatie gegeven betreffende Visit Aalst, de cijfers van 2022 en het jaarplan 2023. Met niet geringe ambitie werd uit de doeken gedaan waarmee onze stad de toerist in de toekomst wil aantrekken; o.a. het fenomeen van de stadsgidsen werd hierbij belicht. Onze Aalsterse stadsgidsen leveren al jaren prachtig werk. Ze worden geloofd om hun métier tot ver buiten onze grenzen. Maar durven we gaan voor dat ietsje meer?

    Ik broei al jaren op de idee om een Aalsterse gidsbeurt op weg te zetten naar uitmuntendheid. 

    Waarom niet een gidsbeurt larderen met ‘theaterinbreng’. Wat denkt u ervan als een groep toeristen ter hoogte van de Kerkstraat tijdens een gidsbeurt plots wordt geconfronteerd met de figuur Adolf Daens himself die vanop het balkon van The Music Club de stadsgids onderbreekt en de groep even uitlegt dat het pand waar hij staat te blinken niet datgene is waarin hij op dezelfde plek werd geboren; waar hij nog even meegeeft hoe moeilijk zijn strijd voor sociale rechtveerdigheid is geweest. Ziet u op de Grote Markt Dirk Martens al op het spreekbalkon verschijnen met zijn vers gedrukt boek Utopia in de hand? En wat als Jan De Lichte Dirk Martens onderbreekt vanop de Belforttoren? Wat zouden we ervan denken als op de Oude Vismarkt plots vanuit het stedelijk museum Valerius De Saedeleer tevoorschijn komt om te vertellen waarom hij zijn Aalsterse afkomst nooit heeft verloochend?

    Er zijn mogelijkheden zat om van een Aalsterse gidsbeurt een nog memorabeler beleving te maken. Dit hebben ze op een ander niet!

    Aalst is een theaterstad. Wij hebben tal van theatergezelschappen. Op mijn voorstel bewezen wij enkele jaren geleden reeds, ter gelegenheid van een persconferentie voor de Theaterwandeling, wat allemaal mogelijk is met straatacteurs. 

    Ik geef u nu al mee dat vanuit de theaterhoek gerust verscheidene acteurs bereid zijn om zich achter deze idee te scharen. Toneelverenigingen die hun medewerking verlenen kunnen hierbij ook een graantje meepikken.

    Ik durf te hopen op Aalsterse gidsbeurten, waarvoor men van heinde en verre zal komen om dit fenomeen te mogen meemaken. Uiteraard dient dit alles praktisch te worden uitgewerkt. 

    Vragen:

    • Bent u bereid om deze idee – samen met uw team - nader te bekijken?
    • Ziet u mogelijkheden om dit in samenwerking met de theatergezelschappen – ik verleen hierbij alvast mijn enthousiaste medewerking – uit te werken?

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Economie en zorginnovatie

Economie

Omgevingsbeleid

Planning en stadsvernieuwing
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om overeenkomstig artikel 2.2.1 t.e.m. 2.2.6 en 2.2.18 t.e.m. 2.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingsdecreten, het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Dender Noord’ definitief vast te stellen. Hieraan ging een uitgebreid planningsproces vooraf.

    Schepen Maarten Blommaert en raadslid Steve Herman zijn afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet Lokaal Bestuur.

Mobiliteit

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Na het lezen van het recente krantenartikel waarin de beslissingen van het stadsbestuur met betrekking tot de verkeerscirculatie in de Arendwijk worden beschreven, rijst bij mij de vraag of commissies nog wel nodig zijn en of er nog sprake is van inspraak van bewoners en gemeenteraadsleden.

    Het artikel geeft aan dat het stadsbestuur knopen heeft doorgehakt en beslissingen heeft genomen over onder andere de invoering van een zone 30 in de hele Arendwijk, het behoud en versterking van de buslijn, de aanleg van fietsstraten en de uitbreiding van eenrichtingsverkeer. Hoewel deze maatregelen mogelijk gunstig zijn voor de verkeerssituatie in de wijk, blijft de vraag in hoeverre er rekening is gehouden met de inbreng en suggesties van bewoners en gemeenteraadsleden.

    Graag zou ik van u willen weten op welke manier de besluitvorming omtrent deze verkeersmaatregelen tot stand is gekomen. Hebben bewoners en gemeenteraadsleden de gelegenheid gehad om hun standpunten kenbaar te maken en zijn deze overwogen bij het nemen van de beslissingen? Zo ja, op welke manier is dit gebeurd? Indien er geen of beperkte inspraak is geweest, hoe rechtvaardigt het stadsbestuur dan het negeren van een bredere betrokkenheid bij dergelijke belangrijke besluitvormingsprocessen?

    Openheid en betrokkenheid zijn fundamentele basisprincipes van effectief bestuur. We hebben herhaaldelijk benadrukt dat gebrekkige communicatie een doorlopend probleem vormt in uw bestuursperiode en een voortdurende hindernis vormt voor het circulatieplan, dat steeds meer als een knelpunt wordt ervaren.

    Daarom vragen wij:

    • Is er een participatieproject opgestart vanuit de stad met de bewoners van de Arendwijk?
    • Is dit nu het definitieve wijkcirculatieplan voor de Arendwijk?

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • De coöperatieve vennootschap EthiasCo cvba (vroeger onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht) waarvan het de stad Aalst coöperant-lid is, houdt een algemene vergadering op 8 juni 2023. De agenda dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden. De raad duidt eveneens zijn vertegenwoordiger op de algemene vergadering aan, en bepaalt ook diens mandaat.

  • Bij aangetekend schrijven van 3 mei 2023, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op 14 juni 2023 om 19u in het Cultuurhuis De Kluize, Sportstraat 3 - 9860 Oosterzele. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30u.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

    1. Samenstelling van het bureau
    2. Jaarverslag 2022
    3. Jaarrekening per 31 december 2022
    4. Verslag van de Commissaris
    5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022
    6. Statutenwijziging SOLVA
  • Per brief van 28 april 2023, wordt de stad uitgenodigd op de algemene jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Farys ov (TMVW), op vrijdag 16 juni 2023 om 14.30 u. Deze gaat door in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.  De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid van ZOOM.

    De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 16 juni 2023 goed te keuren en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
    4. Verslagen van de commissaris
    5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen

          Varia

  • Bij aangetekend schrijven van 6 april 2023 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 20 juni 2023 om 17u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

    De raad van bestuur van 28 maart 2023 heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1.    Wijziging van vermogen

    2.    Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

    3.    Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022

    4.    Verslag van de commissaris

    5.    a.     Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022

            b.    Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022

    6.    Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

    7.    Actualisering presentievergoeding

    8.    Statutaire benoemingen 

    Varia 

  • Per aangetekend schrijven van 15 maart 2023, wordt de stad uitgenodigd op de Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 20 juni 2023 om 19u, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.

    De gemeenteraad dient de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 20 juni 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur);
    2. Samenstelling van het bureau;
    3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering;
    4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2022;
    5. Jaarrekening per 31 december 2022;
    6. Verslag van de Commissaris; 
    7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022.
  • Voor de deontologische commissie dienen plaatsvervangers aangeduid te worden voor de voorzitters en ondervoorzitters van de gemeenteraadsfracties. 

  • Op 13 maart 2023 werd door het centraal kerkbestuur een derde meerjarenplanwijziging (2020-2025/3) van de kerkfabriek Sint-Martinus Aalst ingediend.

    Aangezien de gemeenteraad van 25 april 2023 besliste om de eerste budgetwijziging (2023/1) van de kerkfabriek Sint-Martinus van 1 februari 2023 aan te passen aan het op dat moment geldende en goedgekeurde meerjarenplan, dient over de derde meerjarenplanwijziging (2020-2025/3) van de kerkfabriek Sint-Martinus Aalst een niet-goedkeuringsbesluit genomen te worden. De gemeenteraad dient hierover immers een beslissing te nemen voor 23 juni 2023, anders wordt verondersteld dat de gemeenteraad haar goedkeuring heeft verleend.

    Vervolgens werd op 20 april 2023 door het centraal kerkbestuur een vierde meerjarenplanwijziging (2020-2025/4) van de kerkfabriek Sint-Martinus Aalst ingediend.  De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende deze vierde meerjarenplanwijzing (2020-2025/4) van de kerkfabriek Sint-Martinus Aalst kan men in het dossier vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor:

    • om geen goedkeuring te verlenen aan de derde meerjarenplanwijziging (2020-2025/3) van de kerkfabriek Sint-Martinus;
    • om goedkeuring te verlenen aan de vierde meerjarenplanwijziging (2020-2025/4) van de kerkfabriek Sint-Martinus Aalst.

    In haar zitting van 22 mei 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring om dit dossier te agenderen op de gemeenteraad van 30 mei 2023.

  • Op 28 april 2023 werd door het centraal kerkbestuur de budgetwijziging 2023-1 ingediend van volgende kerkfabriek: Sint-Martinus Aalst.

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijziging 2023-1 kan men in het dossier vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor:

    • om goedkeuring te verlenen aan volgende budgetwijziging: Sint-Martinus Aalst.

    In haar zitting van 22 mei 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring om dit dossier te agenderen op de gemeenteraad van 30 mei 2023.

Financiën

Belastingen
  • CIRK! is een laagdrempelig en kwaliteitsvol festival waarbij de totaalbeleving voorop staat. Het stadscentrum wordt een volledige festivalzone en de acts op de pleinen zijn gratis te bezoeken. Enkel voor de voorstellingen met een capaciteitsbeperking is er een ticketverkoop, dit om lange wachtrijen en teleurstelling te vermijden bij het publiek, maar tegelijk er ook voor te zorgen dat wie een ticket reserveert ook daadwerkelijk naar de voorstelling komt.

Overheidsopdrachten
  • De Vlaamse overheid stelt voor het onderwijs extra financiële middelen ter beschikking om volgende knelpunten in het basis- en secundair onderwijs aan te pakken:

    • Verouderde ICT-infrastructuur;
    • Onvoldoende beschikbaarheid van ICT-materiaal voor leerlingen en klassen; 
    • Ontoereikende middelen voor een up-to-date computerpark en ICT-infrastructuur zoals internet/wifi/netwerk servers, stopcontacten, laadpunten, software ter ondersteuning...; 
    • Onvoldoende connectiviteit, snelheid en beveiliging. 

    Daarom zijn er investeringen nodig in ICT-schoolinfrastructuur (digitale borden) en ICT-toestellen voor gedeeld gebruik in de klas of voor elke leerling naargelang de doelgroep (basisonderwijs en secundair onderwijs). Daarnaast werden er ook middelen toegekend voor het ter beschikking stellen van ICT-toestellen voor de leerkrachten zodat zij hun opdracht optimaal kunnen uitoefenen. Het gaat om een inhaalbeweging gespreid over twee schooljaren.

    Via een raamovereenkomst van een aankoopcentrale kunnen deze investeringen relatief snel worden gerealiseerd.

    De aankoopcentrale DOKO vzw (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) heeft een raamovereenkomst voor de aankoop van schoolmeubilair gegund aan Baert, Essenestraat 16, 1740 Ternat. Via deze raamovereenkomst is ook de aankoop van digitale borgen mogelijk.

    Deze raamovereenkomst loopt nog tot en met 9 maart 2025. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure op te starten.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Met de recente aankondiging van een mogelijke verkoop van Eendracht Aalst komen de plannen voor de bouw van een nieuwe tribune opnieuw in de schijnwerpers. Is er nog steeds steun van de meerderheid voor deze plannen en worden er concrete stappen ondernomen om ze te verwezenlijken? Binnen welke termijn kunnen we mogelijk een uitvoering van deze plannen verwachten?

    Bovendien hebben we enkele vragen over de recente aankoop van een perceel met oude garageboxen door het stadsbestuur en de doelstellingen die daarmee gepaard gaan. Na de aankoop werd ons verteld dat dit perceel mogelijk de bouw van een nieuwe tribune zou kunnen bevorderen. Welke specifieke maatregelen zijn er genomen om de bouw van de nieuwe tribune te behartigen? We zijn ook geïnteresseerd in de financiële investeringen die nodig zijn en hoe het stadsbestuur de haalbaarheid van deze plannen waarborgt.

    Als betrokken inwoners van Aalst en fans van onze club hechten we veel belang aan transparantie en duidelijkheid over de genomen stappen en de concrete plannen voor de toekomst van onze voetbalclub. De bouw van een nieuwe tribune is van essentieel belang voor de groei, ontwikkeling en het voortbestaan van onze club. Daarom vragen we u om ons inzicht te geven in de visie en maatregelen van het stadsbestuur met betrekking tot dit onderwerp.

    Daarom volgende vragen:

    • Is er nog steeds steun voor de bouw van een nieuwe tribune bij Eendracht Aalst en heeft de aankoop van het perceel een positieve invloed kunnen brengen op mogelijkse plannen?
    • Wat zijn de specifieke maatregelen en financiële investeringen die het stadsbestuur wil voorzien om de bouw van de nieuwe tribune te bevorderen en de haalbaarheid van de plannen te waarborgen?

STRATEGIE

Strategie

Algemeen
  • Omdat de genomen maatregelen niet volstaan om de begroting voor 2023 in evenwicht te brengen bij het Kenniscentrum Vlaamse Steden en er opnieuw een tekort verwacht wordt als gevolg van structurele uitgaven, wordt een aanpassing van de financiering van het Kenniscentrum voorgelegd. De bijdrage van de leden wordt hierbij éénmalig verhoogd om de grote indexaanpassing te neutraliseren.

    - Een verhoging van het lidgeld aan het Kenniscentrum in 2023 met 20% ipv 5%. Voor Aalst is dit een verhoging van 17 107 EUR naar 19 551 EUR (2 444 EUR)

    - In 2024, 2025 en 2026 de index door te rekenen, zoals reeds voorzien. Ze ramen de index op 2% per jaar.

    Het CBS ging op maandag 17 april 2023 principieel akkoord. 

    Het kenniscentrum bezorgde vervolgens de aanpassing van het budget van het Kenniscentrum voor de periode 2022-2026, het jaarverslag en de afrekening 2022, het jaarplan en de begroting 2023. Deze documenten liggen voor ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 30 mei.


Toegevoegde punten van raadsleden

  • Omschrijving

    Omwille van energiebesparende maatregelen werd de regeling voor de openbare verlichting in Groot-Aalst aangepast. Voorgesteld wordt om deze regeling opnieuw terug te draaien tot het normale regime van voor de aanpassing.

    Motivatie

    Gelet op de sterk dalende energieprijzen, gelet op de verhoogde kans op fysieke ongevallen omwille van slechte zichtbaarheid bij duisternis en gelet op het extra onveiligheidsgevoel bij duisternis, kan de speciale regeling met betrekking tot het vervroegd uitschakelen van de straatverlichting her en der teruggeschroefd worden.

    Voorstel van beslissing:

    De gemeenteraad van Aalst beslist om aan de burgemeester te vragen alles in het werk te stellen om het regime van de straatverlichting onmiddellijk terug te schroeven tot de normale regeling van voor de aanpassing.

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen
  • Een commissaris van politie, vastbenoemd personeelslid, heeft op 20 december 2021 een aanvraag om schadeloosstelling wegens een beroepsziekte (covid-19) ingediend.


  • Een inspecteur van politie, vastbenoemd personeelslid, heeft op 09 april 2021 een aanvraag om schadeloosstelling wegens een beroepsziekte (covid-19) ingediend.


  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van assistent Logistiek en Facilitair Management ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/12/2022 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Oragnisatie als assistente Logistiek en Facilitair Management. Betrokkene beschikt over 27 jaar en 3 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van consulente Mens & Organisatie Personeelsdienst ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/05/2023 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Organisatie als consulente Personeelsdienst. Betrokkene beschikt over 13  jaar en 10 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen