Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Ann Van de Steen.
Na het lezen van het recente krantenartikel waarin de beslissingen van het stadsbestuur met betrekking tot de verkeerscirculatie in de Arendwijk worden beschreven, rijst bij mij de vraag of commissies nog wel nodig zijn en of er nog sprake is van inspraak van bewoners en gemeenteraadsleden.
Het artikel geeft aan dat het stadsbestuur knopen heeft doorgehakt en beslissingen heeft genomen over onder andere de invoering van een zone 30 in de hele Arendwijk, het behoud en versterking van de buslijn, de aanleg van fietsstraten en de uitbreiding van eenrichtingsverkeer. Hoewel deze maatregelen mogelijk gunstig zijn voor de verkeerssituatie in de wijk, blijft de vraag in hoeverre er rekening is gehouden met de inbreng en suggesties van bewoners en gemeenteraadsleden.
Graag zou ik van u willen weten op welke manier de besluitvorming omtrent deze verkeersmaatregelen tot stand is gekomen. Hebben bewoners en gemeenteraadsleden de gelegenheid gehad om hun standpunten kenbaar te maken en zijn deze overwogen bij het nemen van de beslissingen? Zo ja, op welke manier is dit gebeurd? Indien er geen of beperkte inspraak is geweest, hoe rechtvaardigt het stadsbestuur dan het negeren van een bredere betrokkenheid bij dergelijke belangrijke besluitvormingsprocessen?
Openheid en betrokkenheid zijn fundamentele basisprincipes van effectief bestuur. We hebben herhaaldelijk benadrukt dat gebrekkige communicatie een doorlopend probleem vormt in uw bestuursperiode en een voortdurende hindernis vormt voor het circulatieplan, dat steeds meer als een knelpunt wordt ervaren.
Daarom vragen wij:
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de vraag van raadslid Ann Van de Steen aangaande 'Gezocht: ‘inspraak in de Arendwijk’'.