Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeldt in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam er als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.
Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Zoals hierboven vermeld werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:
Engagementen
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Financiële gevolgen
Door de ondertekening van het LEKP 1.0 ontvangt de stad tot en met 2030 een bedrag grootteorde 330 000 EUR.
Door de ondertekening van het LEKP 2.0 ontvangt de stad in 2022 en 2023 een bedrag grootteorde 145 000 EUR. Voor 2024 zou dit neerkomen op grootteorde 82 850 EUR.
Indien de stad beslist om het LEKP 2.1 te ondertekenen, dan ontvangt de stad in 2023:
Het ondertekenen van dit LEKP 2.1 dient ten laatste te gebeuren op de gemeenteraad van juni 2023
De ontvangen subsidie betreft een 50% cofinanciering. De doelstellingen binnen het LEKP betreffen een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
Team Natuur & duurzaamheid adviseert positief om het Lokaal Energie- en Klimaat Pact 2.1 te onderschrijven. De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend. De ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden, waaronder ook droogte die we vorige zomer mochten ervaren. Die extreme weersomstandigheden kunnen potentieel veel mensen treffen en kunnen potentieel een zeer grote economische impact hebben. Daarbovenop kon niemand de ontspoorde energieprijzen van 2022 voorspellen. We gaan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doeltreffend moeten afbouwen.
Energiehuis BEA adviseert positief:
Door in te tekenen op het LEKP 2.1 halen we opnieuw extra middelen naar Aalst om in te zetten op de verschillende aandachtspunten. Energiehuis BEA neemt vandaag reeds haar rol op als facilitator van de tools die door de hogere overheden aangereikt worden (ter beschikking stellen van de Mijn Verbouwlening, ondersteuning bij de Mijn Verbouwpremie en energetische renovatieadviezen via de BENOvatiecoaching). Deze kunnen de burger overtuigen / helpen om de nodige initiatieven te nemen om hun woningen te renoveren.
Energiehuis BEA wil dan ook zeker verder deze rollen blijven opnemen en ondersteunen waar mogelijk om deze engagementen waar te maken.
Het Lokale Energie- en Klimaatpact 1.0 vindt haar oorsprong in het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021 -2030. Het VEKP werd op 9 december 2019 goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
De aangescherpte versie (LEKP 2.0) vindt haar oorsprong in de aangescherpte Europese klimaatambities ('Fit for 55').
Het addendum op de aangescherpte versie (LEKP 2.1) vindt haar oorsprong in de aanhoudende energiecrisis in het najaar van 2022.
Het cbs ging op 26 mei 2023 akkoord met het voorleggen van de ondertekening van het LEKP 2.1 aan de gemeenteraad in juni 2023.
akkoord te gaan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) te ondertekenen.