Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

2023_GR_00282 - Ondertekenen Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 - Beslissing

gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:30 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Philippe Kiekens, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00282 - Ondertekenen Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, Wim Leerman
Stemmen voor 30
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, David Coppens
Stemmen tegen 4
Els Van Puyvelde, Michel Van Brempt, Steve Herman, Guy Claus
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Jean Jacques De Gucht
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00282 - Ondertekenen Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 - Beslissing 2023_GR_00282 - Ondertekenen Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeldt in werf 2 “verrijk je wijk”. Dit addendum kwam er als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen. 

Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Zoals hierboven vermeld werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld:


Engagementen

Lokale besturen engageren zich om:

  • Realisatie van minstens één thematisch wijkverbeteringscontract waarbinnen een collectieve renovatie wordt gefaciliteerd voor einde 2025. Een thematisch wijkverbeteringscontract kenmerkt zich door 4 elementen:
    • het is gericht op de uitvoering van een collectieve renovatie
    • het betreft een nieuwe samenwerkingsvorm
    • binnen een specifieke wijk
    • met oog voor sociale diversiteit; 
  • Opmaak van een voorgesteld renovatietraject op maat van elke bewoner waar de klimaattafel georganiseerd wordt, voor 50 per 1.000 huishoudens en dit voor einde 2025; 
  • Een verdubbeling en versnelling voor de doelstelling: ‘1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030’: minstens 36 kWp in plaats van 18 kWp per 500 inwoners, waarvan 18 kWp per 500 inwoners wordt gerealiseerd voor einde 2025. 
  • Toegang tot de activiteiten van een energiegemeenschap operationaliseren voor 1 per 500 inwoners voor einde 2025.

De Vlaamse overheid engageert zich om:

  • Een sterke kennisoverdracht te organiseren tussen lokale besturen met de eerste leerlessen uit de 11 lopende wijkverbeteringscontracten wat betreft het vernieuwd instrumentarium in het kader van de werkplatformen (deze zijn begin 2023 van start gegaan); 
  • De beoogde wijkrenovatietool uit te breiden met de ontwikkeling van een digitaal platform (de ‘Digital Twin’) waarbij (i) databronnen gecombineerd worden met de best beschikbare instrumenten en analyses (zoals bijvoorbeeld warmtezoneringskaarten) en (ii) waarop publieke of private instrumenten op kunnen aansluiten (overheden, Energiehuizen, bouwsector, applicatie- en softwarebedrijven, …). Deze wordt niet enkel aan lokale besturen aangereikt, maar kan dus ook gekoppeld worden aan Energiehuizen om renovatietrajecten procesmatig te begeleiden; 
  • Het aanbieden van een technische assistentiehub om lokale besturen en hun OCMW’s te ondersteunen in het opstarten van lokale energiegemeenschappen waarbij activiteiten ten gunste van mensen met risico op energie armoede kan worden uitgerold. De hub wordt aanbesteed in 2023 en zal zich inzetten voor het inhoudelijk technische, het aanbestedingsmatige, juridische en financiële maatwerk bij de realisatie van de activiteiten van de energiegemeenschap. 
  • Het voorzien van een additionele budgettaire impuls van 16 miljoen euro voor de capaciteit bij lokale besturen ter realisatie van de versterkte engagementen in de komende twee jaren: 
    • 9 000 000 EUR in 2023
    • 7 000 000 EUR in 2024


Financiële gevolgen

Door de ondertekening van het LEKP 1.0 ontvangt de stad tot en met 2030 een bedrag grootteorde 330 000 EUR.
Door de ondertekening van het LEKP 2.0 ontvangt de stad in 2022 en 2023 een bedrag grootteorde 145 000 EUR. Voor 2024 zou dit neerkomen op grootteorde 82 850 EUR.
Indien de stad beslist om het LEKP 2.1 te ondertekenen, dan ontvangt de stad in 2023:

  • een bedrag grootteorde 145 000 EUR als enkel de 216 steden en gemeenten die het LEKP 2.0 ondertekenden opnieuw intekenen. Voor 2024 zou dit 112 000 EUR bedragen.
  • een bedrag grootteorde 122 000 EUR wanneer alle Vlaamse steden en gemeenten zouden beslissen het LEKP 2.1 te ondertekenen. Voor 2024 zou dit neerkomen op 95 000 EUR.

Het ondertekenen van dit LEKP 2.1 dient ten laatste te gebeuren op de gemeenteraad van juni 2023

De ontvangen subsidie betreft een 50% cofinanciering. De doelstellingen binnen het LEKP betreffen een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.

Motivering

Team Natuur & duurzaamheid adviseert positief om het Lokaal Energie- en Klimaat Pact 2.1 te onderschrijven. De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend. De ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden, waaronder ook droogte die we vorige zomer mochten ervaren. Die extreme weersomstandigheden kunnen potentieel veel mensen treffen en kunnen potentieel een zeer grote economische impact hebben. Daarbovenop kon niemand  de ontspoorde energieprijzen van 2022 voorspellen. We gaan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doeltreffend moeten afbouwen.

Energiehuis BEA adviseert positief:
Door in te tekenen op het LEKP 2.1 halen we opnieuw extra middelen naar Aalst om in te zetten op de verschillende aandachtspunten. Energiehuis BEA neemt vandaag reeds haar rol op als facilitator van de tools die door de hogere overheden aangereikt worden (ter beschikking stellen van de Mijn Verbouwlening, ondersteuning bij de Mijn Verbouwpremie en energetische renovatieadviezen via de BENOvatiecoaching). Deze kunnen de burger overtuigen / helpen om de nodige initiatieven te nemen om hun woningen te renoveren.
Energiehuis BEA wil dan ook zeker verder deze rollen blijven opnemen en ondersteunen waar mogelijk om deze engagementen waar te maken.

Juridische grondslag

Het Lokale Energie- en Klimaatpact 1.0 vindt haar oorsprong in het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021 -2030. Het VEKP werd op 9 december 2019 goedgekeurd door de Vlaamse Regering.

De aangescherpte versie (LEKP 2.0) vindt haar oorsprong in de aangescherpte Europese klimaatambities ('Fit for 55').

Het addendum op de aangescherpte versie (LEKP 2.1) vindt haar oorsprong in de aanhoudende energiecrisis in het najaar van 2022.

Het cbs ging op 26 mei 2023 akkoord met het voorleggen van de ondertekening van het LEKP 2.1 aan de gemeenteraad in juni 2023.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur somt de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen op.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

akkoord te gaan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) te ondertekenen.