di 27/06/2023 - 20:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
Voorstel om de indienperiode voor het 'Stedelijk reglement werkingssubsidies cultuur, jeugd en sport' eenmalig te verleggen.
Bij aanvang van de zitting werd met 34 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Betreft vergoeding van medewerkers die tijdens recepties, evenementen, vieringen,... georganiseerd door de Stad Aalst instaan voor bepaalde taken zoals locatie klaar zetten, hapjes en drankjes voorzien, genodigden ontvangen, receptie verzorgen, afwassen...
Het oude systeem werd bij de gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2022 ter goedkeuring van de nieuwe RPR geschrapt. Het Besluit van de Vlaamse Regering begin dit jaar geeft de mogelijkheid met een toeslag te werken.
Bij aanvang van de zitting werd met 33 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Naar aanleiding van de ontwikkeling van een nieuwe verkaveling moet er een straatnaam toegekend worden aan de nieuw aan te leggen straat.
Bij aanvang van de zitting werd met 33 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 30 mei 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent, directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat zal de directie Basis Politiezorg verlaten. Daardoor is een betrekking van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, assistent, binnen het secretariaat Basispolitiezorg niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen het secretariaat Basispolitiezorg is het aangewezen een betrekking het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een betrekking van inspecteur van politie, directie Basis PolitieZorg, dienst verkeer, wordt geheroriënteerd naar een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Naar aanleiding van de uitrol van "Family Justice Center" werd op de gemeenteraad van 30 mei 2023 een kaderuitbreiding van één inspecteur van politie, directie Basis PolitieZorg, dienst Sociale Politioneel Team goedgekeurd.
De betrekking van inspecteur van politie bij de directie Basispolitiezorg, dienst Sociaal Politioneel Team moet ingevuld worden. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst SPoT, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe weg. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een agent van de directie Basis PolitieZorg, dienst Verkeer, zal via een interne verschuiving de dienst verlaten. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van agent van politie, directie Basis PolitieZorg, dienst Verkeer niet meer ingevuld zijn.
Door de overgang naar het nieuwe organogram worden functies agent geheroriënteerd naar functies inspecteur van Politie gelet op de steeds grotere eisen op het vlak van competenties die de functies binnen de dienst Verkeer met zich meebrengen. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Verkeer is het aangewezen een betrekking inspecteur van Politie, directie Basis PolitieZorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Binnen de Lokale Politie Aalst maakt een agent van politie, directie Basispolitiezorg, dienst verkeer, interne verschuiving naar de dienst AVC-GAS5.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst verkeer, is het aangewezen deze functie vacant te verklaren.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt mobiliteit naar een andere dienst. Ingevolge deze mobiliteit is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het dossier van de rekening 2022 bestaat uit drie delen: de jaarrekening 2022, de begrotingsrekening 2022 en het verslag van de begrotingsrekening 2022.
De VMWare-servers en de management server dienen vervangen te worden gezien deze al meer dan 5 jaar draaien. Bovendien is gebleken dat de VMWare-servers dikwijls op hun limiet zitten omwille van de maximale inzet op flexibel en mobiel werken. Een uitbreiding van de serveromgeving dringt zich dus op.
Aangezien er moet gewaakt worden over de compatibiliteit en de continuïteit van de backbone-omgeving willen we deze aankoop doen bij de firma die de verouderde omgeving leverde en onderhoudt, namelijk Lebon IT Services. Zij hebben een lopend raamcontract (ICT 2021 01) tot 2026 waarbij Politiezone TARL (Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke) fungeert als aankoopcentrale voor andere politiezones.
Kostprijs: 185 607,95 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/742-53
Gunningswijze: via raamcontract Politiezone TARL
De Politiezone Aalst 5440 wenst wapens (GPI 81) aan te kopen voor het SAU (Special Assistance Unit) team ter vervanging van de huidige wapens. De huidige wapens zullen ingezet worden in de gewone werking als collectief wapen.
Kostprijs: 58 166,90 EUR excl. btw of 70 381,95 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/744-51 – MJP000113
Gunningswijze: plaatsing via federaal raamcontract 2018R3103
Op de gemeenteraad van februari 2023 begin dit jaar stelde ik een vraag om duidelijkheid te verkrijgen over de bouw van de fiets-, en voetgangersbrug en de stationssite. Onder meer over de financiële implicaties van de ingebrekestelling ingediend door de NMBS eind 2021 en van de bouwheer van de Nieuwe Tragelweg. Maar ook over de timing en uitvoering van de werken.
Tijdens de raad van februari kon geen duidelijk antwoord gegeven worden. Dit zou schriftelijk volgen of op een commissie. Nu vier maanden later is er echter nog geen duidelijkheid. Noch schriftelijk noch via een (verenigde commissies). De hele site heeft een zeer grote impact op de stad zowel ruimtelijk als financiëel en de Aalstenaar verdient duidelijkheid. Hierbij herhaal ik mijn vraag aan het stadsbestuur.
Elke werkdag leg ik het traject van het Burgemeestersplein tot net voor de Sint-Martinuskerk af. Op deze wandeling werd ik de laatste maanden quasi elke dag geconfronteerd met een ondraaglijke stank, nu eens op het Burgemeestersplein, dan weer in de Van Langenhovestraat, op de Houtmarkt, ergens in de Pontstraat of aan het Begijnhof; was het niet op dezelfde plaats dan was het 100, 200 of 300 m verder. De verrassing is geregeld onvoorspelbaar, maar aanwezig sowieso.
Als burger-buurtbewoner voelt men zich in deze situatie machteloos. Op een zonnige dag even genieten in tuin of op balkon, dat genoegen wordt de bewoner regelmatig ontzegd.
Eigenlijk is het een probleem dat al jaren aansleept. Ik stelde mezelf de vraag of ik de enige was die dit rook, of ik niet wat overdreef. Ik besliste om de proef op de som te nemen. Ik ontwierp een flyer. Ik stak die in alle bussen over de hele site van Sint-Annabrug tot Zeebergbrug. In de flyer vroeg ik de buurtbewoners hoe zij de situatie ervoeren. Ik stelde de vraag of men geurhinder ondervond en of men graag wilde dat de stad onderzoek verrichtte naar de verantwoordelijken. Om de problematiek in kaart te brengen vroeg ik - aan al wie dat zag zitten - om via mail te reageren en de getroffen locatie door te geven. Ik beloofde om het te berde te brengen op een volgende gemeenteraad.
Naast tal van mondelinge reacties op de straat kwamen tientallen mails binnen van behoorlijk verbolgen inwoners.
Uit de Pontstraat, Begijnhof, Houtmarkt, Alfred Nichelsstraat, Van Langenhovestraat, De Gheeststraat, Burgemeestersplein tot Eugeen Bosteelsstraat en De Vilanderstraat werden hele epistels doorgestuurd. Hoewel ik daar geen flyers had gebust kreeg ik ook uit de Watertorenstraat, Louis D’Haeseleerstraat, zelfs Arbeidstraat nog reacties binnen. Ik was dus duidelijk niet de enige die last ondervond.
Eerlijk gezegd: ik had niet anders verwacht. De verbolgenheid in deze centrumwijk is overduidelijk bijzonder groot.
Vooral het gevoel van onmacht en het gemis aan enig perspectief dreef boven in de binnengekomen berichtgeving.
Wil u een beschrijving van de stank (doet akelig denken aan de Rendac/Animalia-geuren van weleer)? Een bloemlezing uit de toegestuurde mails: ‘de geur van rotte vis, een enorm rottende geur, open beerput, een zodanig penetrante geur dat we onmogelijk ramen kunnen kantelen, de geur van open blikjes sardienen of toch iets rottend visachtig, mensen dachten dat het van de plaatselijke viswinkel kwam, enorme, onhoudbare, afschuwelijke stank, rottende zure visgeur, oude urine of inderdaad iets rottend, de geur kruipt in de was, in de huizen…’
Iedereen kon beamen dat de permanente stank nu al ettelijke weken, ja zelfs maanden aanhoudt! Verscheidenen stelden zich tevens terecht de vraag naar de gezondheid. ‘De stank zorgt thuis voor regelmatige hoofdpijn en misselijk gevoel’, zo lezen we in de Pontstraat. ‘Zijn er instanties die kunnen aangesproken worden om de luchtkwaliteit te meten’, zo vraagt men op de Houtmarkt.
In de zoektocht naar een verantwoordelijke voor deze onheuse situatie klinkt het haast unisono dat men het niet te ver moet zoeken. Verschillende bewoners, zo kon ik ook lezen, werden in het verleden al uitgenodigd op een buurtvergadering bij ‘de grote fabriek’. Daar erkenden de verantwoordelijken het probleem rond de waterzuiveringsinstallatie die, bij verstopping, de ons tartende stank verspreidt. Op de verenigde commissies van september 2022 werd door de Aalsterse Tereos-top beloofd dat men werk ging maken van de geurproblematiek rond de waterzuiveringsinstallatie, met snuffelteams en al. Maar, we zijn nu negen maanden verder en wat is er gebeurd? De stank is ononderbroken verspreid over onze centrumwijk.
Het is niet normaal dat een burger permanent wordt ondergedompeld in deze onhoudbare situatie. En neen: ‘Dan moet ge maar zo dicht niet bij het bedrijf komen wonen’ is een compleet fout argument! Elke burger heeft recht op gezonde lucht!
Als uitsmijter wil ik u vermelden dat één van mijn correspondenten me meegaf dat ie laatst op straat enkele toeristen onthutst hoorde fulmineren hoe hard deze stad stonk! Dan zijn alle inspanningen om van Aalst een toeristische attractie te maken zinloos! Wij zullen de bezoeker moeilijk nog overtuigen ‘om nog eens terug te keren’. Aalst vergeet je nooit!
Het is bijzonder frappant dat sinds mijn flyer in de bussen van bewuste wijk vielen er geen stank meer is. Ik kan enkel toejuichen dat men in Tereos de koe bij de horens zal gepakt hebben en onverrichterzake het probleem van een defecte waterzuiveringsinstallatie zal hebben aangepakt. Jammer dat excuses voor de overlast van de voorbije weken ter attentie van de buurtbewoners zijn uitgebleven!
Vragen
Heden ten dage is er heel wat te doen rond waterinsijpeling in de bodem en de stand van het grondwater. Ook in Aalst worden initiatieven genomen bij het heraanleggen van straten en het realiseren van nieuwe projecten.
In het kader van de klimaatdoelstelling loopt de wedstrijd tegelwippen waarbij steden het tegen elkaar opnemen om bewoners zo veel mogelijk aan te zetten om verharding te verwijderen en meer groen te voorzien.
Maar toch zie ik op verschillende plaatsen voortuinen die volledig verhard worden. Het is nochtans verplicht om 2/3 vrij te laten om groen te voorzien.
Mijn vragen:
Op 17/12/2019 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad/OCMW Aalst en vzw Palliatieve Zorg Aalst betreffende de organisatie van palliatieve thuiszorg goed. Op 2/5/2023 is deze vzw ingekanteld in de nieuwe vzw Netwerk Palliatieve Zorg regio Aalst – arrondissement Dendermonde – regio Ninove , zo ook de engagementen i.k.v. deze samenwerkingsovereenkomst. In navolging hiervan wordt gevraagd een addendum toe te voegen aan de samenwerkingsovereenkomst dat de contractoverdracht tussen vzw Palliatieve Zorg Aalst en vzw Netwerk Palliatieve Zorg regio Aalst – arrondissement Dendermonde – regio Ninove vaststelt.
Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Arktos vzw in kader van begeleiding van kwetsbare jongeren die zelfstandig wonen in Aalst.
De Vlaamse Regering heeft op 9/12/2022 beslist om eenmalig extra middelen toe te kennen aan de zestien OverKopnetwerken. Het gaat om een bijkomende subsidie van 105 000 EUR die wordt uitbetaald in maart 2023 voor OverKop Aalst-Ronse. De subsidie dient aangewend te worden ter uitvoering van de opdrachten inzake psycho-educatie (ondersteuning jeugdwerk) en de versterking van OverKop binnen het werkingsgebied.
OverKop Aalst-Ronse verdeelt de middelen volgens de verdeelsleutel 75/25, waardoor Aalst over een budget van 78 750 EUR beschikt voor de uitvoering van de opdracht. Hiervan wordt 58 750 EUR aangewend voor de inzet van een jeugdopbouwwerker in OverKop voor de uitvoering van de opdracht inzake psycho-educatie van het jeugdwerk. We leggen hier de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Lejo vzw voor de inzet van een jeugdopbouwwerker in OverKop Aalst voor de versterking van het OverKophuis en de opdracht inzake psycho-educatie van het jeugdwerk voor.
De Vlaamse Regering heeft op 9/12/2022 beslist om eenmalig extra middelen toe te kennen aan de zestien OverKopnetwerken. Het gaat om een bijkomende subsidie van 105 000 EUR die wordt uitbetaald in maart 2023 voor OverKop Aalst-Ronse. De subsidie dient aangewend te worden ter uitvoering van de opdrachten inzake psycho-educatie (ondersteuning jeugdwerk) en de versterking van OverKop binnen het werkingsgebied.
OverKop Aalst-Ronse verdeelt de middelen volgens de verdeelsleutel 75/25, waardoor Aalst over een budget van 78 750 EUR beschikt voor de uitvoering van de opdracht. Hiervan wordt 20 000 EUR aangewend voor de inzet van een CLB-medewerker in OverKop Aalst gedurende 1 jaar (1/9/2023 - 31/8/2024).
Deze verordening omvat bepalingen omtrent het sanctioneren van beperkte snelheidsovertredingen via gemeentelijke administratieve sancties (GAS 5).
Uitbreiding van de onderwijsbevoegdheden van de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten, deeltijds kunstonderwijs met de optie 'Radio maken'.
In 2014 werd er voor de stedelijke basisscholen een gemeenschappelijk taalbeleid opgesteld. Ondertussen zien we dat de talige uitdagingen binnen ons onderwijslandschap enkel nog groter zijn geworden. Steeds meer kinderen in Vlaanderen spreken thuis een andere taal dan op school, waardoor ze vaak pas in de kleuterklas voor het eerst in aanraking komen met het Nederlands. Bovendien zien we dat ook de taalvaardigheid bij kinderen in het algemeen sterk achteruitgaat. Er wordt voorgesteld om de vernieuwde visietekst ‘Stedelijk onderwijs, taalsterk onderwijs’ goed te keuren.
Ingevolge enkele voorgestelde wijzigingen dient het schoolreglement van het stedelijk basisonderwijs met ingang vanaf het schooljaar 2023-2024 te worden aangepast.
Ingevolge enkele voorgestelde wijzigingen dient het schoolreglement van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten, kunstsecundair onderwijs, met ingang van het schooljaar 2023-2024 te worden aangepast.
Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel is niet van toepassing op een directeur uit het stedelijk onderwijs.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Ingevolge wijzigingen in de onderwijsregelgeving en de verplichte toevoeging van een lokaal afsprakenkader omtrent deconnectie, dient het arbeidsreglement te worden aangepast aan gewijzigde of aangevulde onderrichtingen.
De Stad wil inzetten op het versterken van de digitale vaardigheden van ouders met schoolgaande kinderen. Sinds 2020 is hierrond een samenwerking met Ligo en worden er trajecten opgezet op diverse scholen. De trajecten hebben als doelstelling om ouders wegwijs te maken in het digitale schoolleven van hun kinderen en zo de ouderbetrokkenheid te stimuleren en te verhogen. Ouders krijgen tijdens deze sessies op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kind(eren) en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren).
Vanaf 2023 werd een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten om dit project te verankeren. Door de grote vraag van de scholen en de opportuniteit van extra financiële ruimte binnen e-inclusie, wordt voorgesteld om extra trajecten te voorzien via een addendum aan de bestaande overeenkomst.
Het netoverschrijdend project 'Alfaklassen' loopt al sinds het schooljaar 2007-2008 in de gewone secundaire scholen van Aalst. Hiervoor sluit de Stad Aalst elk schooljaar een samenwerkingsovereenkomst af met de secundaire scholen op het grondgebied. Er wordt voorgesteld om de samenwerking voor het schooljaar 2023-2024 te verlengen en hiertoe een overeenkomst goed te keuren.
De Stad Aalst staat in voor de organisatie van de buitenschoolse opvang op 13 locaties en vakantieopvang voor kleuters op twee locaties van het stedelijk basisonderwijs. Om de afspraken tussen de buitenschoolse opvang/vakantieopvang en de ouders (= de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige onder hun bewaring hebben) goed te regelen is een huishoudelijk reglement beschikbaar. De laatste versie van dit reglement dateert van 2015. Er wordt voorgesteld om het reglement te actualiseren.
In de overeenkomst (artikel 14 en artikel 16) van de Interlokale vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen is bepaald dat de jaarrekening en het bijhorende jaarverslag jaarlijks ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Babbelonië is een wekelijkse samenkomst van Nederlandstaligen en anderstaligen op drie vaste dagen in de week. Deze bijeenkomsten duren 2 uur en hebben als basisactiviteit een conversatie in het Nederlands over dagelijkse dingen zoals familie, werk en vrije tijd. De belangrijkste doelstellingen zijn sociale contacten en ontmoeting, maatschappelijke integratie, taalstimulering en interculturele uitwisseling.
Babbelonië gaat sinds 2011 door in Aalst in samenwerking met Avansa Vlaamse Ardennen - Dender vzw. Deze samenwerking willen we verderzetten voor de periode 1 september 2023 - 31 augustus 2026.
In het verleden vonden onderstaande archeologische opgravingen plaats:
De archeologische onderzoeken brachten vondsten en resultaten met een belangrijke cultuurhistorische waarde aan het licht. Omdat deze vondsten een meerwaarde betekenen voor het archeologisch onderzoek over de stad Aalst en kennis over de geschiedenis helpen bijbrengen is het belangrijk dat deze vondsten goed worden bewaard. De eigenaren, Sobrimmo nv en de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek, hebben de wens geuit om hun archeologisch ensemble ten kosteloze titel over te dragen aan de stad Aalst. De stad Aalst heeft zelf geen ruimte om dit archeologisch ensemble te bewaren volgens de vigerende normen en geen medewerkers die dit in bewaring kunnen nemen. Om deze bewaring als een goede huisvader te kunnen garanderen zal de stad Aalst – aangesloten bij de intercommunale SOLVA – de archeologisch ensembles in bewaring geven bij het erkend Onroerenderfgoeddepot “Archeologisch depot SOLVA”, mits het afsluiten van een beheersovereenkomst.
Beperkte aanpassingen aan het stoetreglement n.a.v. de evaluatie van Carnaval 2023 en de adviezen van CTIDK en het Feestcomité.
Wijziging reglement m.b.t. vaststellen inschrijvingsperiode voor deelname aan de wedstrijd ‘Ontwerpen van de carnavalsaffiche en -afgeleiden’ 2024.
Voorstel om de indienperiode voor het 'Stedelijk reglement werkingssubsidies cultuur, jeugd en sport' eenmalig te verleggen.
Bij aanvang van de zitting werd met 34 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Binnenkort kunnen we allen de opening van een nieuwe zaak (Hotel) aan het stationsplein toejuichen.
Vorige uitbaters van de “Irish Pub” blijven erbij dat 1 van de (grote) oorzaken van de teloorgang van hun zaak de algemene criminaliteit en onveiligheid op het stationsplein was. “Geen geschikte plaats voor een restaurant trouwens.”
Vorige week werd ik aangesproken door NMBS-personeel die met lede ogen o.a. de drugsproblematiek van jongeren moeten aanzien. Blijkbaar verbetert het er niet op.
Meer nog: “wij gaan onze overplaatsing hier vragen, het loopt de spuigaten uit”
Mijn vraag:
Gaat het CBS initiatief nemen om eens grote kuis te houden op het stationsplein?
Ongeveer een jaar geleden stond ik hier met een vraag waarvan ik hoopte dat ze geen tweede maal gesteld diende te worden. Ik leefde dus op hoop. En zo ook de omwonenden. IJdele hoop gebleken, jammer genoeg. Beloftes werden gemaakt, en een korte inspanning werd geleverd. Maar de problematiek in de buurt rond het Hoveniersplein en de Varkensmarkt is verre van gaan liggen, integendeel zelfs: de overlast neemt toe. Vorig jaar noemde ik het nog een ‘getto’, maar dit jaar weet ik zelfs niet meer hoe het te bestempelen, buiten ondraaglijk voor de omwonenden.
Nachtlawaai, intimidatie van omwonenden en passanten, geweld, vandalisme, sluikstort, geurhinder, en alles wat men zich kan inbeelden, vallen ten deel van de buurtbewoners. Zelf ben ik ook regelmatig langs geweest om poolshoogte te nemen van de ernst van de situatie. Eén iets was duidelijk: lang moet een mens er niet lopen.
Het lokale politiekantoor is enkel overdag bemand, terwijl de overlast net ’s avonds en ’s nachts plaatsvindt. Is dit de fout van de politie? Uiteraard niet, ze zijn onderbemand en onderbemiddeld.
Gelet op de aanslepende situatie, stel ik volgende vragen ter verduidelijking:
Het groeiende probleem van criminaliteit op rechteroever wordt geleidelijk aan een belemmering voor de alledaagse rust en veiligheid van zowel inwoners als handelaars. Het is begrijpelijk dat de lokale gemeenschap en de winkeliers een dringende aanpak eisen van de bendes en relschoppers die een gevoel van onveiligheid veroorzaken. Het is van cruciaal belang dat het stadsbestuur deze zorgen erkent en concrete stappen onderneemt om de veiligheid te garanderen.
Is de huidige meerderheid zich bewust van de ernst van de situatie en de gevoelens van onveiligheid die leven onder de inwoners en winkeliers? Hebben zij de nodige informatie verzameld en geanalyseerd om een volledig beeld te krijgen van de omvang van de onrust in onze straten?
Preventieve maatregelen zijn van essentieel belang. Welke initiatieven heeft het stadsbestuur genomen om de sociale cohesie te bevorderen en de betrokkenheid van jongeren bij positieve activiteiten te stimuleren? Wordt er voldoende hulp geboden aan jongeren om hen een alternatief te bieden voor een negatieve levensstijl?
Wat zijn de specifieke plannen van de huidige meerderheid om dit probleem aan te pakken? Overweegt men de camerabewaking te versterken, de patrouilles te intensiveren en de verlichting op strategische plaatsen te verbeteren? En hoe wil het stadsbestuur de lokale gemeenschap en winkeliers betrekken bij de aanpak van dit probleem?
De lokale bewoners en winkeliers op rechteroever verdienen een veilige leef- en werkomgeving.
Daarom de volgende vragen:
De wegzate van de Overhammedreef te Aalst werd erkend als gemeenteweg, met de vestiging van een publieke erfdienstbaarheid van doorgang tot gevolg, volgens art. 13, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
De gemeenteraad heeft op 28 maart 2023 het ontwerp van rooilijn voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek liep van 11 april 2023 tot en met 10 mei 2023. Er werden 5 bezwaren ingediend, waarvan 1 anoniem.
Het perceel van Syntra Aalst, Wijngaardveld 9, kadastraal gekend 3°afdeling, sectie D, nummer 106 F, omvat een privaat wegje langs de linkerkant van het gebouw.
Door de komst van nieuwe bedrijven wordt het wegje veel frequenter gebruikt.
Syntra stelt dan ook de vraag om de weg over te dragen naar het openbaar domein van de stad.
Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.
Momenteel dient het rooilijnplan voorlopig vastgesteld
Op 23-12-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bijstellen van de verkaveling (fase 1) voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur, gelegen te Lijnzaadstraat/Koolzaadstraat/Rozendreef, AALST, 3de afdeling, sectie E, nummers 52B10, 52C10, 52M11, 52P11.
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.Op 23-12-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bijstellen van de verkaveling (fase 1) voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur, gelegen te Lijnzaadstraat/Koolzaadstraat/Rozendreef, AALST, 3de afdeling, sectie E, nummers 44G2, 44H2, 44K2, 44L2, 44M2, 44N2, 44P2, 44R2, 44S2, 44T2, 44V2, 45K2, 45N2, 52P11, 777A3, 777B3, 777C3, 777D3, 777E3, 777F3, 777G3, 777H3, 777M3, 777N3, 777Z2.
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
Op 28-12-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het slopen van de bestaande sociale woningen, het bouwen van nieuwe sociale woningen, met inbegrip van de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis, gelegen te Stijn Streuvelstraat 1-3, 2-4, 6-8, 10-12, 9-11, 5-7, 12A, 26-28, 30-32, 34-36, 38-40, 42-44, 41-43, 45-47, Pater Rasschaertlaan 34-36, 38-40, 42-44, 46-48, 50-52, 54-56, 58-60, 62-64, 9320 Erembodegem, 11de afdeling, sie A, nr(s) 681D2, 681K, 681M, 681C2, 681S2, 681S, 681R2, 681T, 681R, 681L, 681P, 681N, 676E, 676B, 676A, 679B, 681W, 681X, 680B, 680A, 681T2, 681V, 681P2, 681F2, 676F, 677G2, 677R, 681G2, 679C, 678H
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de opheffing van deel van gemeenteweg "buurtweg 81" te Nieuwerkerken.
Op 14 januari 1975 werd reeds een ander deel van buurtweg 81 opgeheven waardoor er een doodlopend deel van de buurtweg overblijft ter hoogte van de woning Restert 95. Het verzoek tot opheffing betreft dit doodlopende deel.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 51 ter goedkeuring voorgelegd.
De nieuwe eigenaar van het perceel te Aalst, Kleine Hoezekouter, 1°afdeling, sectie B nummer 303 C, bemerkte dat een deeltje van zijn perceel wordt gebruikt door de stadsdiensten (achterzijde begraafplaats) en had dit graag uitgeklaard.
Stad Aalst zal het betrokken perceel aankopen.
In functie van de ontwikkeling van het project op de site Siesegem hebben de stad Aalst en het AGSA een Convenant Siesegem gesloten op 25 juli 2013. Dit Convenant kreeg de duurtijd nodig voor de realisatie van het project, doch met een initieel maximale duurtijd van 10 jaar. Daarom drong een verlenging van het Convenant Siesegem zich op. Daarnaast is het project sinds 2013 geëvolueerd, zo is er onder meer een SPV opgericht en heeft de stad een nieuwe Beheersovereenkomst gesloten met het AGSA. Dit zorgde ervoor dat naast de verlenging van de duurtijd, ook andere artikels voor actualisatie vatbaar waren en zodoende dienden gewijzigd te worden.
De verlenging van het Convenant en de actualisatie van een aantal artikels werden opgenomen in een ontwerp van addendum aan het Convenant Siesegem. De wijzigingen bevatten in hoofdzaak een actualisatie van het juridisch kader, het vernieuwen van afgelijnde afspraken met betrekking tot de projectleiding, het verduidelijken van de afspraken over communicatie, het bevestigen van de projectnota als ontwikkelingsplan en het budget. In het ontwerp van addendum aan het Convenant Siesegem worden ook de krijtlijnen voor de ontwikkeling van het project bevestigd.
Het ontwerp van addendum werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 22 mei 2023.Het ontwerp van addendum werd goedgekeurd door het directiecomité AGSA op 24 mei 2023. Het addendum werd besproken op de commissie Economie op 13 juni 2023.
De goedkeuring van het addendum is, wat de stad Aalst betreft, een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Sinds 25 mei 2021 is een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning F2. Er ligt een aanvraag voor tot hernieuwing van de vergunning voor LUDUM (Hollywood), Vredeplein 12 te 9300 Aalst.
Elk lokaal bestuur waar er één of meerdere LDE-ondernemingen actief zijn, krijgt een werkingssubsidie van het departement WSE om toe te kennen aan de bestaande LDE-ondernemingen die een lokale dienst van algemeen economisch belang uitvoeren in het kader van de inkanteling van de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) in individueel maatwerk vanaf 1 juli 2023.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan sinds 2021, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven wil men inzetten op krachtdadig beleid. De Stad Aalst ondertekende in oktober 2021 het LEKP 1.0 en in november 2022 het LEKP 2.0.
Sinds 16 december 2022 werd een addendum op de tweede versie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 2.0) gelanceerd, nl. LEKP 2.1. Er zal een totaalsubsidie van 9 000 000 EUR in 2023 en 7 000 000 EUR verdeeld worden over alle besturen die intekenen op het LEKP 2.1.
De Vlaamse overheid selecteerde 6 kandidaten voor de titel National Park Vlaanderen. Eind 2023 volgt de definitieve erkenning door de Vlaamse Regering van de 4 parken die het label Nationaal Park Vlaanderen zullen mogen dragen. Eén van de kandidaten is de Scheldevallei, een uniek gebied op internationaal vlak met waardevolle getijdennatuur. De Schelde stroomt hier samen met de Rupel, de Durme en de Dender tot een uitgestrekt netwerk van rivieren. De Beneden-Dendervallei op grondgebied Aalst, Dendermonde en Lebbeke ligt binnen het afbakeningsgebied van het kandidaat Nationaal Park Scheldevallei. Voor de Scheldevallei werd een landschapsbiografie, masterplan (voor de komende 20 jaar) en operationeel plan (voor de komende 5 jaar) opgemaakt. Op 31 mei werden de finale kandidaturen ingediend. Deze worden beoordeeld door een jury voor de finale fase. In aanloop naar de erkenning van het Nationaal Park Scheldevallei wordt de samenwerking tussen de verschillende partners en de daarop volgende oprichting en werking van de vzw Nationaal Park Scheldevallei geregeld via een samenwerkingsovereenkomst (SO). De SO met bijlagen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Officiële beslissingen van de gemeenteraad van de betrokken steden en gemeenten kunnen nog worden nagestuurd tot 30 juni 2023.
Inrichting woonerf Frans Roucelstraat.
In kader van het lopende openbaar onderzoek van het ontwerp van ruimtelijk beleidsplan van de provincie Oost-Vlaanderen worden de gemeenten om advies gevraagd. Een voorstel van advies ligt voor ter goedkeuring. Het advies is ongunstig.
Op 23-12-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bijstellen van de verkaveling (fase 1) voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur, gelegen te Lijnzaadstraat/Koolzaadstraat/Rozendreef, AALST, 3de afdeling, sectie E, nummers 52B10, 52C10, 52M11, 52P11.
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 31-03-2023 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden– een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 27-06-2023.
Op 23-12-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het bijstellen van de verkaveling (fase 1) voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur, gelegen te Lijnzaadstraat/Koolzaadstraat/Rozendreef, 9300 AALST, 3de afdeling, sectie E, nummers 44G2, 44H2, 44K2, 44L2, 44M2, 44N2, 44P2, 44R2, 44S2, 44T2, 44V2, 45K2, 45N2, 52P11, 777A3, 777B3, 777C3, 777D3, 777E3, 777F3, 777G3, 777H3, 777M3, 777N3, 777Z2.
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 31-03-2023 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden– een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 27-06-2023.
Op 28-12-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het slopen van de bestaande sociale woningen, het bouwen van nieuwe sociale woningen, met inbegrip van de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis, gelegen te Stijn Streuvelstraat 1-3, 2-4, 6-8, 10-12, 9-11, 5-7, 12A, 26-28, 30-32, 34-36, 38-40, 42-44, 41-43, 45-47, Pater Rasschaertlaan 34-36, 38-40, 42-44, 46-48, 50-52, 54-56, 58-60, 62-64, 9320 Erembodegem, 11de afdeling, sie A, nr(s) 681D2, 681K, 681M, 681C2, 681S2, 681S, 681R2, 681T, 681R, 681L, 681P, 681N, 676E, 676B, 676A, 679B, 681W, 681X, 680B, 680A, 681T2, 681V, 681P2, 681F2, 676F, 677G2, 677R, 681G2, 679C, 678H
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 31-03-2023 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden en onder voorbehoud van het alsnog bekomen van een gunstig advies van de dienst Integraal waterbeleid van de Provincie Oost-Vlaanderen– een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 27-06-2023.
Hoewel het verheugend is dat er aandacht wordt besteed aan het oprichten van een centrum voor intrafamiliaal geweld in onze regio, mogen we niet vergeten dat ook onze ouderen met een ernstig probleem kampen.
Uit recente gegevens van het Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling (VLOCO), het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de hulplijn 1712 blijkt dat wekelijks gemiddeld 22 meldingen van geweld tegen ouderen in Vlaanderen worden geregistreerd. Dit wijst op een alarmerende situatie die aandacht en actie vereist.
Graag zou ik dit bestuur willen vragen:
Het is van cruciaal belang dat er een gecoördineerde inspanning wordt geleverd om ouderengeweld aan te pakken en onze kwetsbare ouderen te beschermen.
In oktober vorig jaar werd het statuut van de vaartstraat dat sinds de invoering van het circulatieplan in augustus 2021 enkel richting was geworden opnieuw aangepast. De straat werd ondanks een negatief advies van de dienst mobiliteit en vervoersmaatschappij opnieuw dubbel richting gemaakt voor personenvervoer. Tijdelijk, want een evaluatie in juni 2023 moest uitwijzen wat het definitieve statuut van de straat moet worden. De definitieve vaststelling zou dan op de gemeenteraad van juni (deze raad) moeten goedgekeurd worden. Echter dit punt staat niet op de agenda. De vraag stelt zich dus wat er met het statuut van de Vaarstraat gaat gebeuren, wetende dat de adviezen die de voorbije maanden naar voor kwamen duidelijk negatief zijn voor de dubbele richting zoals nu tijdelijk is ingevoerd. De straat werd zelf opgenomen op de lijst met gevaarlijke punten, net als de kaaien die ook opnieuw dubbele richting zijn gemaakt ondanks negatieve adviezen. Ook werd de Vaarstraat meermaals als onveilig gemarkeerd in het laatste VeloVeilig Rapport. Dit net als de kaaien, maar ook het kruispunt aan Tereos en de Haring. Het VeloVeilig Rapport, maar ook de record cijfers qua fietsongevallen tonen aan dat er nog veel werk is om de verkeersveiligheid in Aalst te verbeteren. 1 van de uitgangspunten van het circulatieplan. De beloofde verenigde commissies om het plan te evalueren laat echter nog steeds op zich wachten hoewel deze reeds vorig jaar al beloofd was. Hierbij stellen wij volgende vragen:
Fietslease voor lokale besturen werd mogelijk op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021, houdende de mogelijkheid voor lokale besturen om personeelsleden bestaande voordelen te laten inruilen voor fietsmobiliteit. Om de fietslease mogelijk te maken voor personeelsleden van het lokaal overheidsbedrijf Aalst, dienen de rechtspositieregeling en het reglement fietsvergoeding aangepast te worden. Tevens dient er een fietspolicy opgemaakt te worden.
Betreft vergoeding van medewerkers die tijdens recepties, evenementen, vieringen,... georganiseerd door de Stad Aalst instaan voor bepaalde taken zoals locatie klaar zetten, hapjes en drankjes voorzien, genodigden ontvangen, receptie verzorgen, afwassen...
Het oude systeem werd bij de gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2022 ter goedkeuring van de nieuwe RPR geschrapt. Het Besluit van de Vlaamse Regering begin dit jaar geeft de mogelijkheid met een toeslag te werken.
Bij aanvang van de zitting werd met 33 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Jaarrekening 2021 SportAG. Brief van de Gouverneur (ABB) met goedkeuring. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
De huidige vertegenwoordiger wenst ontslag te nemen als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van de vzw Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen. Er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.
Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.
Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.
Bij schrijven d.d.15 juni 2023 bezorgde SHM Denderstreek, in samenspraak met Ninove Welzijn, Dewaco Werkerswelzijn en SVK Zuid-Oost-Vlaanderen, de uitnodiging en de agenda en bijhorende stukken voor de buitengewone algemene vergadering op 30 juni 2023. Die vergadering vindt plaats in het kader van de oprichting van de Woonmaatschappijen binnen de regio Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen Oost.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de agenda goed te keuren en 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor deze buitengewone algemene vergadering van 30 juni 2023.
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op maandag 28 augustus 2023 om 19.00 uur plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan te 9100 Sint-Niklaas.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken[2] en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
e. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken[3] en Strategische Participaties (Elia en Publi-T) van de gemeente Bever vanaf 1 januari 2025.
f. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
Per mail van 12 juni 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van Zefier cvba, op dinsdag 19 december 2023 om 14u.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2023 goed te keuren en het mandaat vast te stellen.
De vergadering zal doorgaan op het Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.
De stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet nog goedgekeurd worden door alle bestaande leden nadat hun toetreding is goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio. De goedkeuring door de stad Aalst van de toetreding van de nieuwe leden die werd goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio van 26 mei 2023 wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd.
Op 26 mei 2023 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Op 26 mei 2023 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2022 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad en vraagt aan de leden van de gemeenteraad dit positief te adviseren.
Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf een jaarverslag op. De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst AGSA) stelde op 7 juni 2023 het jaarverslag 2022 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2022 goed te keuren.
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 7 juni 2023 de jaarrekening BBC 2022 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening BBC 2022.
Op basis van artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de vennootschapsjaarrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 7 juni 2023 de vennootschapsjaarrekening 2022 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad goedkeuring over de vennootschapsjaarrekening 2022. De leden van de gemeenteraad worden ook verzocht akte te nemen van het verslag van de bedrijfsrevisor.
Op vraag van het diensthoofd van de bibliotheek, wordt bestaand meubilair aangepast en bijkomend meubilair voorzien voor Utopia:
- plaatsen van deuren aan de open kast in verteltheater Katoren om materialen netjes te kunnen opbergen;
- presentatiewand voor brochures van partnerorganisaties uit het sociaal-culturele veld;
- presentatieplanken aan de kastwanden in de jeugdafdeling;
- presentatiemeubel op maat voor de collectie kamishibai vertelplaten en verteltheaters;
- mobiele presentatiemeubels voor de collecties romans en informatieve boeken;
- presentatiewand op maat voor de collectie dwarsliggers (boeken in zakformaat);
- mobiele stripbakken voor de collectie anderstalige strips;
- verwijderen van lades in de kast voor een betere opstelling van de collectie bladmuziek;
- zitmeubel voor infopunt over Dirk Martens;
- mobiele zit/stabalie als extra infopunt of werkpost in de collectie, bij inschrijvingen voor activiteiten en voorstellingen, …
- aanpassing van het tijdschriftenmeubel: vervangen van de zware frontpanelen door een meer gebruiksvriendelijk, duurzamer en veiliger systeem;
- zitmeubel voor infopunt met erfgoedcollectie over Louis Paul Boon.
Kostprijs: 85 312,92 EUR exclusief btw of 103 228,63 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP005917
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° d) ii))
Huidige opdracht is een bestellingsopdracht met als doel de aanstelling van een veiligheidscoördinator. Deze veiligheidscoördinator zal voor elk van de bestellingen die bij hem door de aanbestedende overheid worden geplaatst het geheel van prestaties uitvoeren, noodzakelijk voor de realisatie van de objectieven in verband met de veiligheid en gezondheid, die hem worden opgelegd ingevolge:
De bestellingen kunnen betrekking hebben op de ontwerpfase of op de verwezenlijkingfase van een bepaald project of op beide fases. De focus ligt op veiligheidscoördinatie in kader van infrastructuurwerken (wegen- en rioleringswerken) en niet in kader van gebouwen.
Onder project wordt verstaan, het geheel van werken of prestaties, noodzakelijk om tot een vooropgesteld einddoel te komen.
De stad Aalst is opdrachtgever. De prestaties worden uitgevoerd voor rekening van de stad Aalst.
Bij de projecten kunnen ook andere partijen betrokken zijn, bijvoorbeeld naburige gemeenten, het Vlaams Gewest en haar instellingen, Aquafin NV, de provincie, polderbestuur, enzovoort. De rekening zal in dat geval onder die partijen verdeeld worden overeenkomstig een overeengekomen verdeelsleutel.
Geografisch is deze opdracht beperkt tot projecten op het grondgebied van de stad Aalst en buurgemeenten. Vergaderingen kunnen wel ook doorgaan in de gebouwen van andere betrokken partijen bij een project (bv. bij Aquafin te Aartselaar, Agentschap Wegen en Verkeer te Gent).
Elke bestelling voor een opdracht zal hetzij de raming, hetzij, indien gekend, het bedrag van de goedgekeurde offerte voor de uitvoering van de werken vermelden.
De toewijzing van deze opdracht geeft aan de veiligheidscoördinator geen enkel exclusiviteitsrecht. De stad Aalst kan tijdens de geldigheidsduur van deze opdracht en binnen de erin bepaalde geografische omschrijving, prestaties inzake veiligheidscoördinatie laten uitvoeren door andere veiligheidscoördinatoren of door haar eigen diensten zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn jegens de veiligheidscoördinator aangesteld in het kader van deze opdracht.
De te verlenen diensten evenals de hieraan verbonden uitvoeringstermijnen worden nader beschreven deel 2 van het bestek.
Inlichtingen
De dienstverleners kunnen alle nuttige inlichtingen krijgen bij de contactpersoon vermeld in de synopsis.
Raming: 32 500 EUR exclusief btw per jaar of 130 000 EUR exclusief btw of 157 300 EUR inclusief 21% btw voor 4 jaar
Budgetlijn: te voorzien per respectievelijk project in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025.
Wijze van gunnen: openbare procedure
De vorige concessie liep ten einde op 31 augustus 2022. Het Melkhuisje wordt op de dag van vandaag niet uitgebaat. Er is een dringende behoefte aan een nieuwe uitbater concessiehouder. De onderhandelingen met de enige kandidaat naar aanleiding van de laatst lopende procedure resulteerden niet in een overeenkomst. Dus werd die procedure door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 juni 2023 stopgezet en wordt nu een aangepaste leidraad ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Inhoud leidraad:
We mikken met de nieuwe concessie op een attractief RéCa-concept (restaurant/café) dat uniek is voor Aalst. We leggen weinig conceptuele inhoudelijke vereisten op, om zoveel mogelijk ideeën een kans te geven. We verwachten wel dat de concessie mee bijdraagt tot de beleving van het Stadspark. Daarom moet de concessie zeker familievriendelijk en toegankelijk zijn. Het moet een uniek concept bieden en het aanbod moet van hoge kwaliteit zijn aan democratische prijzen.
Timing:
* Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de leidraad gelanceerd.
* Kandidaten krijgen op twee data de kans om een plaatsbezoek te doen voorafgaand aan de opmaak van hun voorstel.
* Voorstellen moeten ingediend zijn tegen 28 augustus 2023
* Na administratieve nazicht bestaat de mogelijkheid tot mondelinge toelichting van de voorstellen aan de jury. Voorstellen van kandidaten kunnen nog gewijzigd worden op basis van dit gesprek, tevens kan er onderhandeld worden.
* Vervolgens wordt definitief ingediend en doet de jury beoordeling op basis van de gunningscriteria.
* We mikken erop de toewijzing te doen in oktober 2023.
* Werken aan het gebouw kunnen starten vanaf de toewijzing.
* We streven er naar dat de nieuwe concessie operationeel zal zijn tegen zomer 2024.
Het is van belang om nu voldoende tijd te nemen om het beste dossier te verkrijgen voor het Melkhuisje. Er wordt bekeken om het ontbreken van een concessionaris tussentijds te overbruggen met ambulante handel.
Het pand:
* Kandidaten worden in het bestek maximaal geïnformeerd over belangrijke zaken. Dat gaat dan onder andere omtrent:
* De erfgoedbescherming: Het Stadspark is beschermd cultuurhistorisch landschap. We gaan ervan uit dat beperkte verbouwingen aan het exterieur mogelijk zijn, zolang de architectuur en het uitzicht van het gebouw bewaard blijven en de integratie in het park niet geschaad wordt. Concreet houdt dit in dat een vaste constructie mogelijk wordt op de terraszone om de zitzone voor klanten uit te breiden. Die uitbreiding is mogelijk voor de gehele breedte van het gebouw, aan de voor- en achterzijde en dit voor de helft van de diepte van de terraszone aan beide zijden. Voor wat betreft het interieur is er meer vrijheid, zolang dit geen impact heeft op het exterieur.
* De staat van het gebouw. Deze is niet conform hedendaagse normen inzake duurzaamheid en energie. Daarom zal de stad een bijdrage van 323 000 EUR doen voor minimale werken, die omschreven zijn in de leidraad. Er staat een uitgebreide conditiestaat van het gebouw in de leidraad om kandidaten goed te informeren. Daarnaast zal de stad zelf ook enkele minimale werkzaamheden ten laste nemen. Het betreft werken die geen voorafname inhouden op het toekomstige concept dat invulling kan geven aan het Melkhuisje.
* Er hoeven geen openbare toiletten meer te zijn aan het Melkhuisje. De toiletten van de concessie staan ten dienste van de uitbating. Elders in het park zijn publieke toiletten die andere bezoekers van het park kunnen gebruiken.
Gezien de stad veel vrijheid wil geven aan mogelijke ideeën, zijn de toewijzingscriteria ruim geformuleerd:
* Concept + business plan (40punten)
* Investeringsgraad (40 punten)
* Bedrag concessievergoeding (20 punten)
Op criteria concept/business plan en investeringsgraad moeten kandidaten minimaal 55% scoren om in aanmerking te kunnen komen. Als vergoeding verwachten we minimaal 15 000 EUR excl. BTW per jaar, met een kortingspercentage in jaar 1 van 75%, 50% in jaar 2 en 25% in jaar 3. Uiteraard staat het kandidaten vrij om een hogere vergoeding te bieden. Bij de toewijzingscriteria zullen ze daarvoor beloond worden. De duur van de concessie is vijftien jaar en één keer verlengbaar met 9 jaar na een positieve evaluatie. De evaluatie tot verlenging van de overeenkomst vindt plaats na vijftien jaar. De globale duur van de concessie bedraagt, mits positieve evaluatie, maximum 24 jaar.
Jaarrekening 2022 - De boekhouding van boekjaar 2022 is afgesloten door de financieel directeur. In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Jaarrekening 2022 - De boekhouding van boekjaar 2022 is afgesloten door de financieel directeur. In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn(OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd de laatste maal aangepast in zitting van 20 december 2022 ( amjp 6 ). In deze aanpassing meerjarenplan zitten ook de transactiekredieten vervat m.b.t. investeringen die werden overgeheveld van 2022 naar 2023 en dit werd goedgekeurd op het vast bureau van 13 maart 2023 ( deel OCMW ) en op het CBS van 13 maart 2023 ( deel stad ).
De aanpassing meerjarenplan 7 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd de laatste maal aangepast in zitting van 20 december 2022 ( amjp 6 ). In deze aanpassing meerjarenplan zitten ook de transactiekredieten vervat m.b.t. investeringen die werden overgeheveld van 2022 naar 2023 en dit werd goedgekeurd op het vast bureau van 13 maart 2023 ( deel OCMW ) en op het CBS van 13 maart 2023 ( deel stad ).
De aanpassing meerjarenplan 7 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
Steden en gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.
Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius System Operator cv (hierna ‘Fluvius’) een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties). Er wordt voorgesteld om per 1 juli 2023 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder. Die zal instaan voor de uitvoering van deze toekomstige investeringen. Na inbreng komen alle nieuwe investeringen dus ten laste van Intergem en in haar volle eigendom als activa.
Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken gemeente/stad en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement.
Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties. De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid jaarlijks over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
Dit besluit betreft het reglement dat zal worden gehanteerd inzake het toekennen van prijssubsidies aan sport AG Aalst.
De financieel directeur dient minimaal jaarlijks aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn ofwel mondeling ofwel schriftelijk toelichting te geven over het debiteurenbeheer dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer. De term " in volle onafhankelijkheid " betekent dat de raad in tegenstelling tot de andere opdrachten van de financieel directeur hier toezicht uitoefent.
In 2020 ontving het LOA het themarapport rond subsidieverlening van Audit Vlaanderen. Een organisatie wordt door Audit Vlaanderen steeds verder opgevolgd zodat er kan worden nagegaan wat er met de aanbevelingen gebeurt. Momenteel zijn er nog twee openstaande aanbevelingen omtrent het uitgaande subsidiebeleid van het LOA die moeten afgerond worden: enerzijds wordt gevraagd om een meer ondersteunend kader voor de diensten uit te werken en aandacht te hebben voor de evaluatie van het subsidiebeleid en anderzijds wordt gevraagd om ervoor te zorgen dat elke subsidie een duidelijke juridische basis heeft en meer specifiek een juridisch kader voor nominatieve subsidies te garanderen. Juridische zaken, Financiën en Strategie gingen volop met deze aanbevelingen aan de slag. Er werd een eerste voorstel met het MT en de verschillende diensten die subsidiereglementen hebben besproken, zodat het kader en de evaluatie maximaal kan worden afgestemd op de praktijk en realiteit. De aanvullingen en suggesties van de diensten met betrekking tot de nota werden verwerkt. Het MT en CBS keurde de ontwerpnota goed en is akkoord om deze voor te leggen aan het de GR en Audit Vlaanderen.
Naar aanleiding van de ontwikkeling van een nieuwe verkaveling moet er een straatnaam toegekend worden aan de nieuw aan te leggen straat.
Bij aanvang van de zitting werd met 33 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Een wekelijks bloemenabonnement voor een bestuurder, tientallen flessen wijn en champagne, dure restaurantbezoeken, je eigen vrouw aanwerven voor een functie waarbij ze niet moet opdagen op het werk maar toch betaald wordt, het architectenbureau van je eigen familie mooie bouwopdrachten geven op een louche manier.
De feiten die naar boven gekomen zijn bij de sociale woonmaatschappij Denderstreek en het SVK Zuid-Oost-Vlaanderen zijn hallucinant. Ondertussen zijn de twee directeurs die dat allemaal beslisten ontslagen. Die fraude gebeurde niet alleen met belastinggeld, maar ook met huurinkomsten van sociale huurders. Geld bedoeld of betaald voor en door de meest kwetsbaren in onze stad.
De dupe zijn in de eerste plaats die mensen die nog langer moeten wachten op een sociale huurwoning. Maar het zorgt ook voor een slechte naam voor al diegenen die zich, dag in dag uit, inzetten om het verschil te maken voor die groep mensen die al veel te lang wacht op een betaalbare sociale woning.
Voor Vooruit is het essentieel dat dit soort fraude wordt aangepakt. Er wordt te gemakkelijk naar beneden gesjot, en we hebben de indruk dat we doorgaans niet streng genoeg zijn voor wie aan de top staat.
Daarom volgende vragen:
“Prachtige stadsgebouwen vol potentieel die leegstaan: dat zou toch eigenlijk niet mogen.” Met die slagzin organiseerde over.morgen in 2018 nog verschillende evenementen en denkpistes om leegstaande stadsgebouwen nieuw leven in te blazen, zo ook aan de Oude Vismijn.
Ondertussen ontdekken we dat het stadsbestuur overweegt om het gebouw in de etalage te zetten. Een brok geschiedenis dreigt hierdoor verloren te gaan. Het gebouw is perfect gelegen aan Netwerk en de Dender, met een groenzone vol talrijke speelmogelijkheden voor kinderen en jongeren. Groen dat in die buurt van de stad amper te vinden is.
Vragen:
De stad ontving een via ABB een klacht m.b.t. een onveilige verkeerssituatie door het aanbrengen van parkeervakken die het veilig uitrijden van een garage belemmeren. De stad bezorgde een antwoord. De gouverneur bezorgde haar standpunt.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 30 mei 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Op 5 december 2022 ging het cbs akkoord met de uitrol van een totaalaanpak rond zwerfvuil en sluikstort. Eén van de uit te rollen maatregelen was om meer in te zetten op handhaving door samen te werken met de OVAM-zwerfvuilhandhavers. De OVAM-zwerfvuilhandhavers moeten aangesteld worden door de gemeenteraad.
Op 5 juni 2023 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord met het voorleggen van de aanstelling van de OVAM-zwerfvuilhandhavers op de gemeenteraad van juni 2023.
Voor de handhaving van de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein (bouwwerken) beschikt de Financiële dienst over 1 controleur die dagelijks aanwezig is op het terrein.
Het probleem is dat deze medewerker enkel kan optreden bij inbreuken op de aangifteverplichting van bovenvermelde belasting.
Voor overtredingen aangaande de verkeerswetgeving, meer bepaald parkeren van motorvoertuigen, is hij niet bevoegd.
In de praktijk komt het er op neer dat er veel onbegrip en ongeloof is bij de betrokken belastingplichtigen, die aangesproken worden over een privatisering van het openbaar domein zonder vergunning, terwijl wildparkeren ongemoeid wordt gelaten. Het gaat dan vooral om het stadscentrum.
De enige optie die dan overblijft is om de politie te contacteren wat op heden leidt tot inefficiëntie alsook onbegrip bij de burger.
Het zou een absolute meerwaarde zijn mocht de betrokken controleur, naast zijn fiscale bevoegdheid, ook nog aangesteld worden als GAS-vaststeller zodat hij ook over voldoende middelen beschikt om op te treden bij verkeersinbreuken die opgenomen zijn in het GAS reglement.