Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

2023_GR_00369 - Hostessen-werking - Beslissing

gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:30 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Afwezig

Steve Herman, raadslid; Guy Claus, raadslid

Verontschuldigd

Philippe Kiekens, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00369 - Hostessen-werking - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Ingmar Baeyens, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, Wim Leerman
Stemmen voor 33
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Michel Van Brempt, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00369 - Hostessen-werking - Beslissing 2023_GR_00369 - Hostessen-werking - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Op 25 januari 2022 werd de huidige rechtspositieregeling goedgekeurd op de gemeenteraad.

In deze rechtspositieregeling werd artikel 164 §2 van de oude rechtspositieregeling geschrapt.  Hierin stond omschreven dat hosts/hostessen een analoge toeslag op hun uursalaris krijgen.  Anders gezegd: hun prestaties als host/hostess werden uitbetaald op basis van de loonschaal van hun vaste functie.

Op dat moment was er nog geen nieuw kader uitgewerkt, op basis van de nieuwe rechtspositieregeling.  Het oude systeem werd dus afgeschaft, zonder dat er al een nieuw systeem ter beschikking was.

Op 22 mei 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist de hostessen tijdelijk naar analogie met het oude systeem uit te laten betalen voor gespresteerde uren zodat in tussentijd een kader kon uitgewerkt worden en dit mits bekrachtiging van de gemeenteraad ten laatste op 30 juni 2023.  

Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen voorziet een mogelijkheid voor besturen om zelf toelages uit te schrijven in de rechtspositieregeling.

Naar aanleiding van deze wetgeving werd een nieuw kader uitgewerkt om tijdens evenementen nog steeds beroep te kunnen doen op interne medewerkers voor deze ondersteunende taken.

Op 15 mei 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd dat enkele wijzigingen aan de rechtspositieregeling zouden onderhandeld worden met de representatieve vakorganisaties om nadien voor te leggen aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.  Deze wijzigingen bevatten onder andere het toevoegen van de 'toelage voor occasionele logistieke ondersteuning bij evenementen'.

Artikel 158

Een toelage voor occasionele logistieke ondersteuning bij evenementen van wordt toegekend aan de personeelsleden die voldoen aan de voorwaarden van onderstaande artikels.

Artikel 159

Deze toelage bedraagt voor prestaties

o            Tijdens de week 12 EUR/uur

o            Op zaterdag 18 EUR/uur

o            Op zondag 24 EUR/uur

Artikel 160

De toelage wordt toegekend aan het personeelslid dat in het kader van specifieke evenementen bepaalde taken toegewezen krijgt.   Er wordt een functiebeschrijving opgesteld waarbij uiteengezet wordt welke taken gekoppeld kunnen worden aan deze vergoeding.

Artikel 161

Met het personeelslid zal besproken worden welke specifieke taken er uitgevoerd moeten worden via een planningsgesprek en deze zullen vastgelegd worden. Er zal enkel een vergoeding toegekend worden voor het uitvoeren van de prestaties die opgenomen worden in dit planningsgesprek.

Op 2 juni 2023 werd bovenstaand punt, samen met de andere wijzigingen besproken met de representatieve vakorganisaties.  De termijn van onderhandeling verloopt 30 dagen na deze vergadering, dus op 2 juli 2023.

Tot op heden werden er geen opmerkingen geformuleerd door de representatieve vakorganisaties over deze toelage.

Motivering

Voor de dienst Marketing en communicatie is het zeer belangrijk deze zomer met interne medewerkers te kunnen werken voor verschillende gelegenheden.  Er staan een 8-tal evenementen op stapel waarvoor de dienst Marketing en communicatie zou kunnen ondersteund worden door medewerkers van de stad Aalst die bekend zijn met de werking en die goed weten wat van hen verwacht wordt.

Het totaal aantal uren worden geschat op 59.5 van juli tem september.  Deze uren kunnen niet volledig gedragen worden door de dienst Marketing en communicatie.

Gezien de wetgeving pas op 18 maart 2023 in werking is getreden kon de termijn van 30 juni 2023 met uitwerking, onderhandelingen en voorleggen aan de gemeenteraad niet gehaald worden.  De wijzigingen aan de rechtspositieregeling zullen voorgelegd worden aan de gemeenteraad in september 2023.  Gezien de deadline van 30 juni 2023 niet gehaald werd kan in tussentijd niet met hostessen gewerkt worden.

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 26 juni 2023 beslist bij hoogdringendheid aan de gemeenteraad voor te leggen de toelage voor occasionele logistieke ondersteuning bij evenementen zoals voorzien in de wijzigingen voor de nieuwe rechtspositieregeling al goed te keuren zodat het systeem in juli al kan geimplementeerd worden.

Juridische grondslag

Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. Artikel 23

Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022 waarbij de rechtspositieregeling die van toepassing is op het OCMW en stadspersoneel vastgesteld werd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

reeds toelating te geven de 'toelage voor occasionele logistieke ondersteuning bij evenementen' te voorzien vanaf 3 juli 2023, tot en met de formele goedkeuring van de wijzigingen aan de RPR, voorgelegd aan de gemeenteraad in september 2023. Dit op voorwaarde dat er tegen de afsluiting van de onderhandelingsperiode van de representatieve vakorganisaties geen opmerkingen gegeven worden betreffende deze toelage.