Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

2023_GR_00288 - Inbreng ‘verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen’, goedkeuring aanbod openbare verlichting door de distributienetbeheerder intergem en kennisneming bijhorend reglement - Beslissing

gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:30 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Afwezig

Steve Herman, raadslid

Verontschuldigd

Philippe Kiekens, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00288 - Inbreng ‘verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen’, goedkeuring aanbod openbare verlichting door de distributienetbeheerder intergem en kennisneming bijhorend reglement - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, Wim Leerman
Stemmen voor 30
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Maarten Blommaert, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, David Coppens
Stemmen tegen 3
Els Van Puyvelde, Michel Van Brempt, Guy Claus
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Martine De Maght
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00288 - Inbreng ‘verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen’, goedkeuring aanbod openbare verlichting door de distributienetbeheerder intergem en kennisneming bijhorend reglement - Beslissing 2023_GR_00288 - Inbreng ‘verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen’, goedkeuring aanbod openbare verlichting door de distributienetbeheerder intergem en kennisneming bijhorend reglement - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Context en motivering

De stad Aalst neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Intergem.

 Sinds eind 2004 behoren de openbare verlichtingsnetten en -aansluitingen tot de eigendom van de distributienetbeheerders. 

 Voor de activiteiten met betrekking tot de openbare verlichting wordt een vergoeding aan kostende prijs aangerekend aan de deelnemers.

 De deelnemers van Intergem hebben in 2004 naar aanleiding van de overname (aankoop) door de distributienetbeheerder van de openbare verlichtingsnetten via gemeenteraadsbesluit de beheersoverdracht rond de activiteit openbare verlichting herbevestigd/beslist. Statutair werd ingeschreven dat deze beheersoverdracht voor de exploitatie van de openbare verlichting geldt voor de volledige duur van de aansluiting en dat de beheersoverdracht voor de nevenactiviteit openbare verlichting steeds herroepbaar is. 

Stand van zaken huidige OV-park binnen de stad Aalst:

Op 1 januari 2023 bestond het OV-park uit:

  • 12.912 verlichtingstoestellen waarvan 7.184 verledde toestellen zijn;
  • 10.583 steunen/palen
  • 1.136 communicatiemodules

Steden en gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.

Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius System Operator cv een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties). 

De raad van bestuur van Intergem heeft in zitting van 9 mei 2019 het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’ goedgekeurd.  Dit reglement wordt toegevoegd als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit, waarvan de tekst primeert op onderstaande samenvatting.  Het reglement kan als volgt worden samengevat:

Scope: verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen van openbare verlichting

Er wordt voorgesteld om per 1 juli 2023 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder.

Het betreft in het bijzonder verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting die zich situeren op of langs de openbare weg of op terreinen die publiek toegankelijk zijn en die toebehoren aan de stad/gemeente zelf, met name:

  • functionele verlichting, waarbij de functie het verlichten is van wegen, oversteekplaatsen, fiets- en wandelpaden, tunnels, waterlopen en pleinen met uitzondering van de installaties in het beheer van het Agentschap voor Wegen en Verkeer;
  • bakenverlichting, waarvoor het uitgestraalde licht van het verlichtingstoestel zelf dienst doet als ‘optical guidance’;
  • monumentverlichting, waarvan de functie het verhogen is van de esthetische waarde van monumenten (gebouw, standbeeld, kunstwerk, …) en ondersteuning geeft aan taken van de functionele verlichting. Het te verlichten monument moet gelegen zijn langs een openbare weg of plein;
  • straatmeubilairverlichting, zijn aparte verlichtingsinstallaties in/op straatmeubilair (fietsenstalling, zitbanken, vuilbakken, wegwijzers, …) en die eigendom zijn en in beheer van de gemeente.

De lokale besturen kunnen ook de openbare verlichting van semi-openbare ruimten en hun netten inbrengen. Dit na risicoanalyse en het in overeenstemming brengen van de installaties aan de geldende wetgeving en regels en waarvan de inbreng op projectbasis gebeurt. Dit betreft:

  • Openbare terreinverlichting, de verlichting van terreinen die (tijdens openingsuren) vrij toegankelijk zijn voor het publiek (containerpark, begraafplaats, sportterreinen zoals voetbalvelden, atletiekpiste, Finse piste, …) en die eigendom zijn van de gemeente;
  • Architecturale verlichting, waarvan de functie het verhogen is van de esthetische waarde van monumenten (gebouw, standbeeld, kunstwerk, …). Het te verlichten monument moet gelegen zijn langs een openbare weg of plein. De verlichting vereist een aparte studieopdracht (specifieke lichtstudie en technisch ontwerp) door een lichtarchitect.

 Worden buiten de scope gehouden:

  • de feestverlichting (toestellen en overspanningen en tijdelijke netten) en de binnenverlichting (verlichting binnen in de gemeentegebouwen waarvan de te verlichten ruimte in zijn algemeenheid uitgebaat wordt door de gemeente);
  • de verkeersregelsystemen (het al dan niet branden van de verlichting beïnvloedt de wegcode), tenzij hier al een overeenkomst voor bestaat.
  • de stand-alonesystemen (geen DNB-netvoeding) en de ruimten van de gemeenten in concessie van andere partijen (de te verlichten ruimte wordt uitgebaat door een derde partij waarvoor de gemeente tijdens de looptijd van de concessie-overeenkomst niet instaat voor de verlichting).

 Worden in beginsel ook buiten scope van het reglement gehouden:

  • de applicaties die zich al op de steunen bevinden (bv. camera’s, sensoren en verkeersgeleidingsinstallaties voor Smart City-toepassingen). Hiervoor kunnen evenwel aparte afspraken worden gemaakt;
  • ‘klassieke’ applicaties die zich vandaag op de steunen bevinden (bv. verkeers- en signalisatieborden, bloembakken en vaandels)

Inbreng: maximum 25% van de inbrengwaarde in cash en minimum 75% van de inbrengwaarde in OV-aandelen

Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties.

 De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding.  

 De vergoeding van de inbrengwaarde gebeurt:

  • een deel in cash (max. 25 percent van de inbrengwaarde);
  • een deel in niet-stemgerechtigde en niet-dividendgerechtigde OV-aandelen (min. 75 percent van de inbrengwaarde).  

 Jaarlijks zal de raad van bestuur van de distributienetbeheerder aan de betrokken gemeenten/steden de opbrengsten en kosten verrekenen via het resultaat. 

Op vraag van het lokale bestuur kunnen hier diensten zoals lichtplannen aan toegevoegd worden.

 Na inbreng komen alle nieuwe investeringen dus ten laste van Intergem en in haar volle eigendom als activa.

De overgenomen installaties zullen over een periode van maximum twaalf jaar afgeschreven worden, gezien het plan om de verledding van Vlaanderen ten laatste tegen 2030 uit te voeren. De afschrijvingen van het gedeelte in cash zullen volgens dit ritme verrekend worden.

Dienstverlening na overdracht

Meerjarig investeringsplan/-budget

Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken stad en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement. Indien gewenst, zullen er bij het investeringsmeerjarenplan ook doelen bepaald worden zoals onder meer m.b.t. het effect van de investeringen op energieverbruik en CO2-uitstoot.

Als de stad Aalst wenst om versneld de masterplannen te realiseren en hiervoor bijkomende investeringsmiddelen nodig zijn, kan de gemeente/stad overwegen om middels een tussenkomst deze bijkomende investeringsmiddelen te voorzien en kan er samen onderzocht worden hoe dit kan gerealiseerd worden (bv. aannemerscapaciteit).

De bepaling van de prestatie-eisen en brandprogramma’s (dimmen, doven, enz.) blijft de bevoegdheid van de individuele steden/gemeenten. De steden/gemeenten bepalen dus het ritme en de locatie waar er een aanpassing/investering nodig is om aan deze eisen te voldoen.

De overeengekomen meerjarenplannen worden minstens eenmaal per jaar verfijnd en omgezet in een concreet jaaractieplan waarvoor de Raad van Bestuur van Intergem jaarlijks een maximaal budget goedkeurt voor het geheel van haar toegetreden steden/gemeenten dat besteed wordt op basis van de door de steden/gemeenten goedgekeurde lichtplannen of masterplannen. 

Als het budget op het niveau van Intergem ontoereikend is voor de realisatie van de goedgekeurde masterplannen van de toegetreden lokale besturen gebeurt een proratering van het budget, enerzijds in functie van het aantal lichtpunten van de betrokken deelnemers, zoals opgenomen in de asset databank van de distributienetbeheerder, en anderzijds in functie van de realisatietermijn zoals opgenomen in de masterplannen.

Het eventueel saldo van het budget worden overgedragen en bij voorrang besteed binnen het budget voor het daaropvolgende jaar. 

De distributienetbeheerder biedt een ruime keuze van (standaard)materialen aan via de jaarlijks vastgelegde catalogus.

De door de raad van bestuur vastgelegde en goedgekeurde beleidsregels en principes zoals preventieve en curatieve vervangingen blijven van toepassing.

Inzet van de door de Fluvius beheerder infrastructuur voor toepassingen Smart City

Fluvius wil lokale besturen ondersteunen om hun Smart City-infrastructuur (netten, installaties, steunen, …) maximaal te valoriseren. De ondersteuning bestaat uit het beheer van de overeenkomsten met operatoren (bv. telecom) die gebruik willen maken van deze infrastructuur. Fluvius zal ervoor zorgen dat de installatie van applicaties (bv. camera’s, sensoren, verkeersgeleiding, telecom­installaties, …) en aansluiting op de netten veilig en correct uitgevoerd worden.

Rapportering

Het lokale bestuur krijgt periodiek diverse rapporteringen (stand van zaken van het overeengekomen actieplan, effecten ervan op het energieverbruik en de CO2-uitstoot, investeringen en onderhoud, nieuwe trends, specifieke Fluvius-projecten m.b.t. openbare verlichting en Smart City-infrastructuur,…).

Motivering

Ruimte - Openbare werken stelt voor om volgende argumenten in overweging te nemen:

  • De omschakeling naar LED tegen 2028 van de openbare verlichting kan door het voordelige effect bekomen via de vennootschapsbelasting 25% goedkoper uitgevoerd worden wat over de periode 2022-2030 een nettocashvoordeel van ongeveer 1 548 983 EUR oplevert. (bedrag afhankelijk van moment van overname)
  • De eenmalige overname waarde van 1 189 174 EUR voor het bestaande openbare verlichtingspark. (bedrag afhankelijk van moment van overname)
  • De vermindering van de administratieve belasting van de Cluster Ruimte - Openbare werken. Klachtenbehandeling en coördinatie van exploitatiewerken (vb verplaatsen van openbare verlichting in functie van bouwwerken) wordt door Fluvius afgehandeld.
  • Alhoewel de overeenkomst de eindbeslissing met betrekking tot de keuze van welke openbare verlichting wordt vernieuwd en de timing ervan bij de stad laat, zal de stad toch geen autonome beslissingen meer kunnen nemen met betrekken tot de openbare verlichting. Dit zal steeds in overleg met Fluvius moeten gebeuren.
  • De stad is geen eigenaar meer van de openbare verlichting en zal bij een eventuele uitstap het openstaande deel van de investeringen van Fluvius in de openbare verlichting aan Fluvius moeten terugbetalen om de openbare verlichting opnieuw in eigendom te krijgen.

Dienst financiën besluit op basis van de aangeleverde informatie dat de stad op korte termijn een zeker financieel voordeel heeft bij de overdracht naar Intergem. Enerzijds valt de investeringsinspanning en bijhorende financiering weg bij de stad anderzijds is er een fiscaal voordeel dat wordt gerealiseerd bij realisatie door Intergem door de inbreng. Daartegenover staat wel dat de toekomstige dividenden voor electriciteit uit Intergem zullen dalen de volgende jaren. Deze worden wel gecompenseerd door de daling van de financieringskost van deze investeringen.

Juridische grondslag

Gelet op het decreet lokaal bestuur. 

Gelet op  het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’  zoals goedgekeurd op de raad van bestuur van Intergem heeft in zitting van 9 mei 2019.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur somt de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen op.</p>
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’, zoals opgesteld en goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Intergem in zitting van 9 mei 2019. 

Artikel 2

Zijn goedkeuring te hechten aan de beheersoverdracht inzake de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties, daaraan verbonden de automatische overdracht van de eigendom van de in de toekomst nog op te richten verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties.

En bijgevolg tevens zijn goedkeuring te hechten aan de uitbreiding van de huidige aansluiting van de stad Aalst bij de opdrachthoudende vereniging Intergem voor de activiteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’ en zo deel te nemen aan het aanbod Fluvius Openbare verlichting en de opdrachthoudende vereniging te verzoeken om de ‘aanvaarding van de uitbreiding van deze aansluiting per 1 juli 2023’ voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.

Artikel 3

De inbreng die de stad Aalst heeft gedaan overeenkomstig het artikel 9 van de statuten van Intergem uit te breiden wat betreft:

  • de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen;
  • de semi-openbare verlichtinginstallaties die voldoen aan de vereisten die zijn weergegeven in het reglement.

Artikel 4

De verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen - op basis van een inventariswaarde per 31 december 2022 -  tegen een inbrengwaarde van 1.189.174 euro in cash (zijnde 25% van de inbrengwaarde) en 3.567.450 euro in OV-aandelen (zijnde 75% van de inbrengwaarde) in te brengen bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.

De inbreng van de semi-openbare verlichting gebeurt op projectbasis na risicoanalyse en na het in overeenstemming brengen van de installaties aan de geldende wetgeving en regels. 

De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris (voor inbrengen die gebeuren per 1 juli 2023 zal dit wat betreft de voorafgaande actuele raming de inventaris zijn op 31 december 2022, waarna deze zal geactualiseerd worden ifv de effectieve datum van toetreding, zijnde 1 juli 2023). De projecten die in 2023 op het grondgebied van de stad Aalst werden geïnitieerd en heden nog niet gefactureerd werden aan de stad Aalst, zullen integraal worden opgenomen in het aanbod “Fluvius openbare verlichting" en de voorgestelde werkwijze.

Artikel 5

De distributienetbeheerder zal het nodige doen om de vereiste vennootschapsrechtelijke formaliteiten te vervullen die een inbreng met zich meebrengt en om het deelnemersregister bij de statuten dienovereenkomstig aan te passen.

Artikel 6

De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur aan te duiden om als gevolmachtigde van de stad Aalst de authentieke akte te ondertekenen alsook de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij het overschrijven van de inbrengakte.

Bij verhindering van één van bovengenoemde personen kan elkeen van hen, overeenkomstig de artikelen 281 en 283 van het decreet over het lokaal bestuur, schriftelijk op een informatiedrager naar keuze een bevoegde persoon aanduiden om in zijn/haar opdracht als gevolmachtigde de voormelde ondertekening te volbrengen.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de opdrachthoudende vereniging Intergem, (in pdf-versie) uitsluitend via e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.