Raadslid Lander Wantens vraagt, via de voorzitter van de gemeenteraad, een schriftelijk antwoord op onderstaande interpellatie, gelet op zijn afwezigheid tijdens deze raad.
In oktober vorig jaar werd het statuut van de vaartstraat dat sinds de invoering van het circulatieplan in augustus 2021 enkel richting was geworden opnieuw aangepast. De straat werd ondanks een negatief advies van de dienst mobiliteit en vervoersmaatschappij opnieuw dubbel richting gemaakt voor personenvervoer. Tijdelijk, want een evaluatie in juni 2023 moest uitwijzen wat het definitieve statuut van de straat moet worden. De definitieve vaststelling zou dan op de gemeenteraad van juni (deze raad) moeten goedgekeurd worden. Echter dit punt staat niet op de agenda. De vraag stelt zich dus wat er met het statuut van de Vaarstraat gaat gebeuren, wetende dat de adviezen die de voorbije maanden naar voor kwamen duidelijk negatief zijn voor de dubbele richting zoals nu tijdelijk is ingevoerd. De straat werd zelf opgenomen op de lijst met gevaarlijke punten, net als de kaaien die ook opnieuw dubbele richting zijn gemaakt ondanks negatieve adviezen. Ook werd de Vaarstraat meermaals als onveilig gemarkeerd in het laatste VeloVeilig Rapport. Dit net als de kaaien, maar ook het kruispunt aan Tereos en de Haring. Het VeloVeilig Rapport, maar ook de record cijfers qua fietsongevallen tonen aan dat er nog veel werk is om de verkeersveiligheid in Aalst te verbeteren. 1 van de uitgangspunten van het circulatieplan. De beloofde verenigde commissies om het plan te evalueren laat echter nog steeds op zich wachten hoewel deze reeds vorig jaar al beloofd was. Hierbij stellen wij volgende vragen:
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
de vraag van raadslid Landers Wantens om hem, gelet op zijn afwezigheid tijdens deze raad, een schriftelijk antwoord te bezorgen op zijn interpellatie aangaande 'Evaluatie Vaartstraat'.