Elk lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2021 de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met GAS-boetes. Het Verzameldecreet vervoer van 9 oktober 2020 riep een nieuwe GAS-procedure (GAS 5) in het leven, naast de bestaande GAS-procedures. Het is de wegverkeerswet die bepalend is voor GAS 5. Als een stad of gemeente opteert voor GAS 5, zullen deze snelheidsovertredingen volledig uit het strafrecht worden gehaald.
De stad Aalst wil GAS 5 invoeren. Hiertoe dient de gemeenteraad een politiereglement goed te keuren waarin de gemeentelijke administratieve sancties voor de verkeersinbreuken worden opgenomen.
Een GAS 5 boete kan worden opgelegd wanneer :
Wordt niet aan alle 5 de voorwaarden voldaan, dan blijft de vastgestelde overtreding onderworpen aan het strafrecht.
De stad Aalst kiest ervoor om, op haar volledige grondgebied, beperkte snelheidsovertredingen, op plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur, via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen.
Dit om, vanuit de stad en de politiezone Aalst, de verkeersveiligheid te verhogen in zones 30 en 50 en in het bijzonder in schoolomgevingen.
De nodige voorbereidingen voor de implementatie van GAS 5 worden getroffen (aankoop softwarepakket, aanwerving medewerkers bij de lokale politie en de stad, …).
Adviezen
dienst Samenleving, team Veiligheid: gunstig advies.
dienst Bestuursondersteuning en juridische zaken: gunstig advies.
dienst Omgevingsbeleid, team Mobiliteit: Een beperkte snelheid komt in een drukke omgeving ten goede aan de veiligheid omdat de remafstand wordt beperkt en voorspelbaarheid verhoogt van de verschillende weggebruikers. De financiële middelen die worden gegenereerd uit de handhaving kunnen worden ingezet om het beleid rond (verkeers)veiligheid in de publieke ruimte verder uit te bouwen.
Een lagere snelheid in smalle straten komt ook de leefbaarheid ten goede voor inwoners van de centrumstraten omdat geluidsoverlast en drukte kunnen worden beperkt.
Lokale politie Aalst: gunstig advies.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 2°;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, artikel 29 quater;
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, en meer in het bijzonder de artikelen 119 en 135, §2;
Het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2017 tot aanstelling voor onbepaalde duur van de sanctionerend ambtenaar;
Beslissing van het collega van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 m.b.t. het Politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5).
de politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.