Gezien de groeiende vraag van de scholen naar ondersteuning, gekoppeld aan de opportuniteit van beschikbare middelen binnen e-inclusie, stellen we voor om een addendum toe te voegen bij de bestaande samenwerkingsovereenkomst met de volgende inhoud:
Voor 2023 zijn de aanvragen (14) gekend, voor 2024 voorzien we nog een extra buffer om eventueel tot 15 scholen te kunnen gaan. De middelen binnen de subsidie e-inclusie lopen tot eind 2024, terwijl de samenwerkingsovereenkomst met Ligo een einddatum heeft van 31 december 2025. Voor 2025 zijn de middelen voorzien via flankerend onderwijsbeleid (6 624 EUR). Via een volgend AMJP kan voorgesteld worden om een verschuiving te doen zodat de uitbreiding ook voor 2025 kan gegarandeerd worden. Deze verschuiving kan in een later stadium bekeken worden, rekening houdend met eventuele opportuniteiten die zich kunnen voordoen binnen het project 'Digibanken'. Op dat moment zal er, desgevallend, een nieuw addendum opgemaakt worden.
Door in te zetten op het versterken van digitale vaardigheden van ouders wordt de ouderbetrokkenheid verhoogd. Het geeft de ouders de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de schoolloopbaan van hun kind. De meerwaarde van dit project is dat er zeer maatgericht gewerkt wordt en dat de ouders vertrouwd geraken met de specifieke digitale schoolomgeving van hun kinderen. Vanuit de dienst Onderwijs willen tegemoet komen aan de vraag van de scholen om van deze ondersteuning te genieten en breiden we de samenwerkingsovereenkomst dan ook graag uit om alle geïnteresseerde scholen de kans te geven.
Team Inburgering adviseert positief: met de organisatie van digitale inloopmomenten wordt tegemoet gekomen aan de grotere vraag vanuit de scholen. Dit aanbod ondersteunt en versterkt (anderstalige) ouders om inzichten te verwerven in het digitale schoolleven en hoe zij digitale contacten met de school kunnen leggen. Op die manier zijn ouders actief betrokken en zijn de kinderen beter ondersteund.
De dienst Samenleving geeft positief advies. Het ondersteunen van ouders bij digitale vaardigheden is een grote meerwaarde voor het versterken van de ouderbetrokkenheid op school. Bovendien sluit het project aan bij het lokaal sociaal beleidsplan, meer bepaald: “doelstelling 8.4.: De Stad zet in op het verhogen van ouderbetrokkenheid en een goede ouder-schoolsamenwerking".
akkoord te gaan met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Ligo in het kader van vormingen om ouders van schoolgaande kinderen te versterken in hun digitale vaardigheden, zoals toegevoegd als bijlage.