De aanvraag beoogt het verkavelen van een grond in 3 loten voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur. De verkaveling omvat 3 loten, waarvan 2 bestemd voor wonen en 1 bestemd voor het oprichten van een elektriciteitscabine. De voorliggende aanvraag voorziet tevens in de aanleg van een fietspad waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
Het project beoogt het oprichten van 4 bouwvolumes (blok noord, blok oost, blok zuid en blok west), verspreid over de site en hoofdzakelijk bestemd voor wonen. Daarnaast wordt ook voorzien in een ondergrondse parking, twee bovengrondse parkings en een groene omgevingsaanleg.
• Het noordelijke bouwvolume bestaat uit 3 bouwlagen en bevat zowel grondgebonden als gestapelde woningen. De maximale footprint van het bouwvolume bedraagt 733m² (ca. 12m x 61m). In totaal worden er in dit bouwvolume 16 woningen voorzien van verschillende types). Er worden 21 bovengrondse parkeerplaatsen voorzien voor dit bouwvolume (16 voor bewoners en 5 voor bezoekers). Er worden tevens 56 bovengrondse fietsstallingen voorzien, waarvan 48 voor bewoners en 8 voor bezoekers.
• Het oostelijk bouwvolume bestaat uit 26 woongelegenheden. De maximale footprint van het bouwvolume bedraagt 845m² (ca. 15m x 56m). Dit bouwvolume zal uit 3 bouwlagen bestaan met daarboven 2 teruggetrokken penthouses en bevat een ondergrondse parking voor de bewoners (27 parkeerplaatsen en 52 fietsenbergingen). Er worden bovengronds 10 fietsstallingen voorzien voor bezoekers. • Het zuidelijk bouwvolume bestaat uit 20 woningen van diverse types. De maximale footprint van het bouwvolume bedraagt 731m² (ca. 15m x 50m). Dit bouwvolume bestaat uit 3 bouwlagen met daarboven 2 teruggetrokken penthouses en een ondergrondse garage . In de ondergrondse garage worden er 22 parkeerplaatsen en 52 fietsstallingen voorzien voor de bewoners. Er worden 14 bovengrondse fietsstallingen voorzien voor bezoekers.
• Het westelijk bouwvolume bestaat uit een polyvalente ruimte (kinderdagverblijf op het gelijkvloers) en 13 bovenliggende woongelegenheden. Dit bouwvolume is het hoogste van de vier bouwvolumes met 5 bouwlagen en een teruggetrokken verdieping en heeft een maximale footprint van 312m² (ca. binnen 18m x 19,5m). Ondergronds wordt er een parkeergarage voorzien met 13 autoparkeerplaatsen en 26 fietsstallingen (voor bewoners). Bovendien worden er op het maaiveld ook 20 autoparkeerplaatsen voorzien (waarvan 18 voor bezoekers en 2 voor de crèche) en 22 fietsstaanplaatsen (waarvan 14 voor bezoekers en 8 voor de crèche).
Centraal door het gebied wordt voorzien in een fietspad met een breedte van 3,30 m dat verbinding zal maken tussen Ninovesteenweg/Eversberg en de Lokerenveldstraat. Dit fietspad zal worden overgedragen aan de stad Aast en worden ingelijfd bij het openbaar domein. Zoals bepaald in artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dient de in de aanvraag voorgestelde aanleg van wegen rekening te houden met de principes van artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen: “Artikel 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. Artikel 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes: 1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; 2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; 3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; 4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief; 5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen”.
De voorliggende aanvraag werd van 29-11-2022 tot en met 28-12-2022 aan een openbaar onderzoek onderworpen. Gedurende deze periode werden in totaal 14 bezwaarschriften ingediend, waarvan één bezwaarschrift betrekking heeft op de aanleg van het fietspad/brandweerweg. Dit bezwaar is ongegrond gebleken.
Bezwaarschrift: 1. Fietsverbindingen: in het huidige ontwerp wordt een dubbele fietsverbinding voorgesteld tussen het project Lokerenveld en de aangrenzende residentie Du Parc. Deze verbinding zou aansluiten op het bestaande wandel- en fietspad dat doorheen de publieke parktuin loopt en zich ten zuiden van Du Parc "Blok C (huisnummers 17-19-21)" bevindt. De tweede fietsverbinding zou in het verlengde liggen van de straat Eversberg ten noorden van blok C. De inplanting van dit laatste tracé loopt voor de garage-uitrit van Blok C en zet de door de projectontwikkelaar geopperde scheiding van gemotoriseerd en wandel- en fietsverkeer integraal op de helling. De constructie van Blok C met een blinde buitenmuur ter hoogte van de uitrit staat gegarandeerd borg voor aanrijdingen met zwakke weggebruikers. Ook ervaar ik een verbinding langs die zijde als een bijkomende privacy-problematiek waarbij passanten snel kunnen binnendringen in de ondergrondse garage. Voorstel is dan ook om louter een aansluiting op het bestaande pad ten zuiden van blok C te realiseren dat doorheen de parktuin loopt zoals trouwens eerder reeds per email was gesuggereerd aan de projectontwikkelaar. 2. Ontsluiting brandwegen: in het voorgelegde ontwerp wordt een brandweg ingepland dat ook ten noorden van blok C aansluit op het einde van de straat Eversberg met het perceel van residentie Du Parc. Het dubbele fietstraject zou hier trouwens in opgenomen zijn. In een schriftelijke reactie met de projectontwikkelaar oppert deze dat de brandweg "een minimale eis is van de brandweer zowel voor onze VME als hun project". Ik heb reeds eerder een schriftelijke toelichting verstrekt omtrent de aanwezige brandwegen en keerpunten op de site van residentie Du Parc aan de projectontwikkelaar. De opnieuw aangehaalde argumentatie zou kunnen leiden tot de interpretatie als zou onze site momenteel niet voldoen aan de vereisten van de brandweer wat uiteraard wél het geval is. Merk trouwens op dat de noodzakelijke verharding voor een brandweg uitmondend ten noorden van Blok C een negatieve invloed kan hebben op het wortelgestel van de aanwezige statige bomenrij. Voorstel is dat de projectontwikkelaar alternatieve ontsluitingswegen bespreekt met de brandweer bvb langs de parkeerzijde aan de achterzijde van gebouw Noord op hun projectsite eventueel aangevuld met een keerpunt aldaar. Bespreking bezwaarschrift: 1. Er wordt een fietsverbinding voorzien die aansluit op de Eversberg, die op zich aansluit op de Ninovesteenweg. Dit fietspad zal ook functioneren als brandweerontsluiting voor het volledige binnengebied (ook het reeds ontwikkelde binnengebied). Het zuidelijke pad dat door de tuin van residentie Du Parc gaat zal eerder functioneren als wandelpad. Ter hoogte van Eversberg zal het fietsverkeer en plaatselijk autoverkeer gemengd verlopen. De stad geeft de voorkeur aan de noordelijke verbinding aangezien dit ook toegang geeft naar de noordelijke grondgebonden woningen. Het betreft enkel plaatselijk verkeer. De veiligheid van de fietsers is aldus voldoende gegarandeerd. 2. Het doortrekken van de brandweerweg is inderdaad een eis die werd opgelegd vanuit de hulpverleningszone Zuid-Oost, Brandpreventie. Deze brandweerweg is noodzakelijk voor de ontsluiting van het volledige binnengebied, ook het reeds gerealiseerde project. Deze brandweerweg zal niet toegankelijk zijn voor personenwagens, enkel voor voetgangers en fietsers en in het geval van calamiteiten. De aanvraag werd voor advies voorgelegd zowel aan interne diensten ([1] dienst Omgevingsbeleid, [2] dienst Mobiliteit en openbare werken, [3] team Patrimonium als aan externe diensten ([1] Hulpverleningszone Zuid-Oost, [2] Telenet, [3] Fluvius, [4] Proximus, [5] Farys, [6] GECORO en [7] de dienst Integraal waterbeleid van de Provincie Oost-Vlaanderen. De adviezen van de dienst Integraal waterbeleid van de Provincie Oost- Vlaanderen, de Gecoro en de interne dienst Mobiliteit zijn ongunstig. Mits planaanpassingen inzake de waterhuishouding en mits verduidelijking van het dossier inzake de mobiliteit, komt de aanvraag mogelijks voor vergunning in aanmerking. De ongunstige adviezen hebben geen betrekking op de aanleg van het fietspad.
De gemeenteraad dient, voorafgaand aan de beslissing over de zaak der wegen en conform artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen, het ontwerp van het rooilijnplan definitief vast te stellen. Op 31-03-2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om akkoord te gaan met het ontwerp verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – onder voorbehoud van het alsnog bekomen van een gunstig advies van de dienst Integraal waterbeleid van de Provincie Oost-Vlaanderen en een gunstig advies van de interne dienst Mobiliteit – een omgevingsvergunning te verlenen in het kader van de voorliggende aanvraag. Een omgevingsvergunning kan evenwel pas worden verleend nadat de gemeenteraad zijn goedkeuring, al dan niet met voorwaarden en/of lasten, heeft verleend aan de in de aanvraag voorgestelde aanleg van het fietspad
Werkgroep gemeentewegen: Positief advies
Decreet gemeentewegen van 03 mei 2019
het ontwerp van rooilijnplan horende bij omgevingsvergunning omv 2022088072 definitief vast te stellen
De definitieve vaststelling van het rooilijnplan dienen te gebeuren onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een definitieve vergunning voor het dossier omv 2022088072.