di 25/04/2023 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 28 maart 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Tijdens schooljaar 2023-2024 wil de Stad opnieuw samenwerken met Vives om techniekacademies te organiseren voor kinderen van het 3de tot en met 6de leerjaar. Deze techniekacademies hebben als doel om zoveel mogelijk jongeren te enthousiasmeren voor een techn(olog)ische opleiding. De praktische organisatie ligt bij Vives in samenwerking met Technigo en VTI Aalst, die hiervoor ook hun locatie ter beschikking stellen. De Stad voorziet een financiële input voor de realisatie en ondersteunt bij de bekendmaking.
Via 'tewerkstelling art. 60' bieden we leefloongerechtigde werkzoekenden die in begeleiding zijn bij het OCMW een tijdelijke werkervaring aan met het oog op doorstroom naar de arbeidsmarkt. Vanuit de dienst Samenleving hebben we een samenwerking met tal van werkvloeren teneinde deze tijdelijke werkervaring op maat te kunnen aanbieden. Het betreft hier ook enkele grote werkvloeren (binnen vzw's) die meerdere art. 60 tewerkstellen. Vanuit de vaststelling dat we deze werkvloeren niet gelijkwaardig betoelagen werd een nieuw subsidiereglement opgemaakt waarbij we de grootte van de toelage koppelen aan het aantal ingevulde werkplaatsen art. 60.
De heer David Coppens, voorzitter, is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur, en wordt vervangen door burgemeester Christoph D'Haese.
Op 3 januari 2023 lanceerde de stad een projectoproep voor de ondersteuning van kwetsbare jongeren die autonoom wonen. De oproep werd afgesloten op 8 maart 2023, 12 uur. Inmiddels werd de multidisciplinaire jurering van de ingediende dossiers afgerond. Gevraagd wordt om de voorgedragen laureaat goed te keuren.
Goedkeuring nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Broeiklas vzw i.k.v. huistaakbegeleiding.
Raadslid Théodomir Nsengimana is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Omwille van de heropstart van de stedelijke ouderenraad, vanaf heden de retroraad, werden er wijzigingen aangebracht in de statuten van de adviesraad. De retroraad heeft voortaan ook een nieuw bestuur.
Wijziging van het deelnamereglement van de Verkiezing Prins Carnaval. Het CBS zal jaarlijks de inschrijvingsdata bepalen. Deze worden bepaald in functie van de vooropgestelde datum van de Prinsenverkiezing.
Het Bindend Sociaal Objectief om 583 bijkomende sociale huurwoningen te realiseren werd door de Vlaamse regering als minimale doelstelling opgelegd in 2007. Aalst had als centrumstad een achterstand goed te maken. De voorbije jaren kregen we van de schepen van Wonen telkens weer het bericht dat Aalst op schema zat. Maar op 4 juli 2022 kreeg het stadsbestuur in een schriftelijke mededeling van Wonen-Vlaanderen het slechte nieuws dat Aalst in categorie 2 zit en dus niet op schema zit. Dit werd sindsdien nog niet besproken op een commissie Sociale Zaken.
In de stand van zaken op 31 december 2021 werden 440 bestaande sociale huurwoningen geteld. Dit getal is natuurlijk relatief want daarin zitten ook de 90 reeds bestaande sociale woningen aan de Tragel die door het OCMW verkocht werden aan Dewaco en door die transactie de status nieuwe sociale woningen kregen. In het project Somergempark gaat het voor ongeveer de helft over vervangingsnieuwbouw wat strikt genomen ook niet bijkomend is. Er zijn ook nog 13 woningen in uitvoering en 84 woningen gepland. Mijn collega’s gemeenteraadsleden weten wellicht over welke projecten dit gaat voor die bijkomende 97 sociale woningen, maar ik helemaal niet. Maar dan nog is het niet voldoende want het Agentschap Wonen-Vlaanderen laat weten dat er 46 woningen tekort zullen zijn tegen eind 2025. Dat verwondert ons natuurlijk niet vermits er een systematische weigering is bij het stadsbestuur ten aanzien van nieuwe projecten voor sociaal wonen.
Het Agentschap vroeg om op uiterlijk 4 oktober 2022 te laten weten wat het stadsbestuur zou ondernemen. Op de valreep, op 3 oktober, werd een plan goedgekeurd door het CBS. In dat plan hoopt men vooral op resultaten van het SVK, het gemeentelijk actieplan sociaal wonen en de nieuwe huisvestingsmaatschappij waarin de politiek meer macht naar zich toe trekt.
Andere steden doen het nochtans beter, denk maar aan Leuven waar het AG Stadsontwikkeling 18 aaneensluitende eengezinswoningen kocht en deze volledig zullen renoveren en als budgethuurwoningen zullen aangeboden worden.
Van het gemeentelijk actieplan is tot op heden niet veel gerealiseerd. Integendeel. Er werden twee projectgronden verkocht. Een ervan, aan de Letterveldweg in Erembodegem waar 25 sociale woningen voorzien waren en in de Rozendreef waar 18 woningen moeten komen.
Ook de nieuwe huisvestingsmaatschappij die bottom down opgelegd werd zal de eerste jaren wellicht nog niets realiseren.
Het Agentschap Wonen was dan ook kritisch voor het plan om het tekort weg te werken. Zij geven Aalst uitdrukkelijk een aantal werkpunten mee in hun besluit van 27 februari 2023. In uw besluit van het CBS van 6 maart 2023 vat u deze samen in drie concrete acties.
Ik wil het ook nog even hebben over de “andere aanpak”. Al meer dan een jaar verkondigen jullie, schepen van wonen en schepen van Ruimtelijke Ordening op het moment dat jullie nieuwe projecten blokkeren dat er meer zou ingezet worden op kleinere inbreidingsprojecten zoals de huisvestingsmaatschappijen al jaren doen. Maar we hebben daar nog niets van gezien en de kansen die er zijn met stadseigendommen laat u liggen.
Ik heb dan ook twee eenvoudige vragen:
Naar aanleiding van een bevraging van De Standaard begin maart jl. gaven 143 Vlaamse gemeenten heel duidelijk aan geen extra asielzoekers en vluchtelingen meer te willen opvangen. Steeds meer blijkt dat niet alleen bij de bevolking maar ook bij de lokale besturen het draagvlak voor het creëren van extra opvangplaatsen voor asielzoekers compleet wegebt.
Niettemin houdt federaal staatssecretaris voor Asiel en Migratie de Moor vast aan een blijvende zoektocht naar nieuwe opvangplaatsen voor asielzoekers in onze steden en gemeenten. Zij ziet een mogelijkheid daartoe in een medewerking van de kerkfabrieken. Het kabinet van de staatssecretaris zou intussen aan de parochiale afdelingen, de congregaties en de kerkfabrieken van de bisdommen gevraagd hebben of ze opvangplaatsen voor asielzoekers kunnen vrijmaken. Ook de kerkfabrieken in onze stad zouden daaraan kunnen meewerken.
In Lepelloi, gemeenteweg te Aalst wordt op het kruispunt met de Ninovestraat een voorrangsregeling ingevoerd.
Dit reglement voert een voorrangsregeling in de Broeder De Zwaeflaan in aan het kruispunt met de Ninovestraat gemeentewegen te Aalst
De dienst Omgevingsbeleid stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Sleedoorn 9 te Aalst in te stellen.
De dienst Omgevingsbeleid stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Sint Jobstraat 61 te Aalst in te stellen.
De dienst Omgevingsbeleid stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Ledebaan 223 te Aalst in te stellen.
De dienst Omgevingsbeleid stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Sinte Gudulastraat 12 te Aalst in te stellen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de uiterste beslissingstermijn van 25 april 2023 waarin het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Dender Noord’ definitief moet worden vastgesteld, te verlengen met zestig dagen gezien het college van burgemeester en schepenen geen tijdige beslissing nam omtrent het ontwerp RUP.
Schepen Maarten Blommaert is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Begin 2020 werd het planproces voor de opmaak van het ‘RUP Electrabelsite' in gang gezet. Het college van burgemeester en schepenen keurde op 4 april 2022 het voorontwerp RUP goed waarna de plenaire vergadering met raadpleging van de adviesinstanties werd georganiseerd. Het ontwerp van RUP Electrabelsite werd door de gemeenteraad op 20 september 2022 voorlopige vastgesteld. Na de voorlopige vaststelling werd een openbaar onderzoek en adviesvraag georganiseerd. De ontvangen adviezen en bezwaarschrift werden tijdig gebundeld en behandeld door de Gecoro. Het college keurde het aangepaste ontwerp RUP Electrabelsite goed op 31 maart 2023. Dit aangepaste ontwerp RUP ligt voor aan de gemeenteraad ter definitieve vaststelling.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Aalst en de Landelijke Gilde Hofstade, i.k.v. de organisatie van paardenprijskampen tijdens de kermissen in Hofstade en Gijzegem.
De Gendarmerie heeft de renovatieplannen voor de voormalige Rijkswachtkazerne in de Denderstraat 22, 9300 Aalst klaar. In een eerste fase krijgt het achterste deel van de site een facelift met plaats voor de sociale kruidenier, buurtgerichte kinderopvang en een buurtrestaurant. De Gendarmerie wordt een moderne sociale ontmoetingsplaats in het centrum van de stad.
Het OCMW is bouwheer van het hele project. Het deel kinderdagverblijf zal uitgebaat blijven door stad Aalst.
In het kader van de VIPA-subsidiëring werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten, aangezien beide entiteiten nog aparte rechtspersonen zijn.
Stad Aalst als uitbater van het kinderdagverblijf en aanvrager van de VIPA-subsidies krijgt een permanent genotsrecht op het kinderdagverblijf. Dit genotsrecht moet minimum 25 jaar duren volgens de VIPA-voorwaarden en wordt vastgelegd via een opstalrecht.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Erembodegem, Ninovesteenweg - Eversberg, project Ninovesteenweg, in het kader van de goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning van 18 februari 2013.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis van de Herman De Vosstraat - Petrus de Rivo-straat te Aalst, in het kader van de goedgekeurde verkavelingsvergunning van 25 januari 2016.
De aanvraag beoogt het verkavelen van een grond in 3 loten voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur. De verkaveling omvat 3 loten, waarvan 2 bestemd voor wonen en 1 bestemd voor het oprichten van een elektriciteitscabine. De voorliggende aanvraag voorziet tevens in de aanleg van een fietspad waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 7, 8 en 9 ter goedkeuring voorgelegd.
Door de Vlaamse Overheid werd ter hoogte van de Siesegemkouter het regionaal bedrijventerrein Siesegemkouter bestemd om de taakstelling inzake regionale bedrijven te kunnen realiseren.
Op 22-12-2022 werd door AGSA – Hopmarkt 50, 9300 Aalst, NV Siesegem Noord – Frank Van Dyckelaan 15, 9140 Temse, NV VDS Consult – Terlindenstraat 11, 1790 Affligem, Monique Schelfhout – Terlindenstraat 11, 1790 Affligem, Martine Schelfhout – Geukenshage 44, 1790 Affligem en Stad Aalst – Werf 9, 9300 Aalst, een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van infrastructuur/wegeniswerken bij het regionaal bedrijventerrein Siesegem fase 1
Voorliggende aanvraag werd op 20-01-2023 volledig en ontvankelijk verklaard door de provincie Oost-Vlaanderen. Op 20-01-2023 werd door de provinciale omgevingsambtenaar gevraagd om de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 31 van de decreet betreffende de omgevingsvergunning, in het kader van de voorliggende aanvraag een beslissing te laten nemen over de aanleg van de wegen.
In het plangebied lopen verscheidene buurt- en voetwegen. Deze belemmeren een optimale invulling van het gebied en dienen bijgevolg te worden opgeheven en worden vervangen door de nieuwe verkavelingswegenis.
De voorliggende aanvraag werd van 30 januari 2023 tot en met 28 februari 2023 aan een openbaar onderzoek onderworpen. Gedurende deze periode werden 50 bezwaren ingediend.
Op 14-09-2022 werd er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een grond in 3 loten voor het ontwikkelen van een woonproject, het wijzigen van het reliëf, het rooien van bomen en de aanleg van infrastructuur, gelegen 9300 Aalst, 1ste afdeling, sectie B, nummers 38B, 39A, 41K, 9320 Erembodegem, 12de afdeling, sectie B nummer 1234B.
De voorliggende aanvraag voorziet in de aanleg van een fietspad waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 31-03-2023 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden en lasten en onder voorbehoud van het alsnog bekomen van een gunstig advies van de dienst Integraal waterbeleid van de Provincie Oost-Vlaanderen en een gunstig advies van de interne dienst Mobiliteit – een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 25-04-2023.
Op 22-12-2022 werd door AGSA – Hopmarkt 50, 9300 Aalst, NV Siesegem Noord – Frank Van Dyckelaan 15, 9140 Temse, NV VDS Consult – Terlindenstraat 11, 1790 Affligem, Monique Schelfhout – Terlindenstraat 11, 1790 Affligem, Martine Schelfhout – Geukenshage 44, 1790 Affligem en Stad Aalst – Werf 9, 9300 Aalst, een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van infrastructuur bij het regionaal bedrijventerrein Siesegem fase 1 (inclusief rooilijnplan voor het wijzigen van gemeentewegen) gelegen te Gentse steenweg 360/364/370/380/384/386/390/410/440, 9300 Aalst – Zeeldraaierstraat 4, 9300 Aalst – Merestraat 169/175, 9300 Aalst en als kadastrale omschrijving 2e afdeling, sectie C, nummers 1389,1314,… / 13e afdeling, sectie A, nummer 0327B, 0341E,….
Deze aanvraag werd op 20-01-2023 volledig en ontvankelijk verklaard voor de provincie Oost-Vlaanderen. Op 20-01-2023 werd door de provinciale omgevingsambtenaar gevraagd om de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 31 van de decreet betreffende de omgevingsvergunning, in het kader van de voorliggende aanvraag een beslissing te laten nemen over de aanleg van de wegen.
Dit besluit dient, in toepassing van artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit, binnen de 10 dagen na de gemeenteraadszitting, te worden overgemaakt aan de provinciale omgevingsambtenaar.
Gezien de betreffende aanvraag mee werd ingediend door de Stad Aalst (Werf 9, 9300 Aalst) werd er geen adviesvraag gesteld in toepassing van artikel 24 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning gezien de aanvraag is ingediend door het betrokken college van burgemeester en schepenen.
Bijgevolg dient de gemeenteraad in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen), [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeentewegen, een beslissing te nemen over de bewuste weg- en rioleringsinfrastructuur.
Bijkomend zal de gemeenteraad; voorafgaand aan de beslissing over de zaak der wegen; conform artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen, het ontwerp van het rooilijnplan definitief vaststellen. De gemeenteraad zal tevens een beslissing nemen inzake de opheffing van de verschillende buurtwegen.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegen, de rooilijn en de opheffing van de buurtwegen, kan de vergunningverlenende overheid (Provincie) een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
De stad Leuven heeft als enige in Vlaanderen een troostmuur aangelegd op de stedelijke begraafplaats. Een troostmuur geeft de overleden stadsgenoten zo een plek, langer dan de looptijd van hun graf. Er komt geen naam of datum op de muur, enkel een foto. Concreet gaat het om een initiatief waarbij de stad Leuven de foto’s van de grafzerken waarvan de concessie ten einde is en die worden verwijderd, aanbrengt op een muur van de begraafplaats. Op deze manier wordt de herinnering aan overleden inwoners levend gehouden, ook na de looptijd van de grafconcessie en hebben de overledenen een nieuwe, vaste rustplek op de begraafplaats. Bijkomend kunnen ook foto’s van overledenen die werden gecremeerd worden aangebracht op de troostmuur. Families kunnen in zo’n geval een foto afgedrukt op keramische achtergrond bezorgen aan de medewerkers van de begraafplaats.
Het spreekt voor zich dat zo’n troostmuur een grote emotionele meerwaarde kan hebben voor familieleden, vrienden en kennissen van de overledenen. Bovendien kan het ook een rustpunt creëren op de begraafplaats. Tot slot vergt dit een minimale kost: iedere begraafplaats heeft immers wel een muur die geschikt is om er foto’s op keramische achtergrond op te bevestigen.
Mijn vragen zijn dan ook:
Inmiddels is meer dan een jaar verstreken sinds uw aangetreden als onze nieuwe schepen van ruimtelijke ordening. Naar aanleiding van deze aanduiding kopten de lokale pagina’s van onze kranten “Ik wil het dossier van de Tragelsite deblokkeren”. Ik citeer uit de krant van eind maart vorig jaar: “Er zijn dossiers die op de plank liggen waar dringend actie in nodig is, zoals de ontwikkeling van de Pupillensite en de Siesegemkouter. Voor de Tragelsite (dossier dat vast zit en waar onder meer een nieuwe evenementenzaal moet komen voor de prinsverkiezing, red.) wil ik me garant stellen dat we dit deblokkeren en weer op de rails krijgen.”
Toen de eerste wittebroodsweken voorbij waren hoorden we in een TVOost reportage op 19 mei van vorig jaar dat “binnen deze legislatuur moet de eerste spadesteek er komen voor het evenementencomplex op de Tragel”. In het complex zal plaats zijn voor 5 000 bezoekers, winkels en ook een woontoren. Ook de prinsenverkiezing moet daar ook kunnen doorgaan, zodat de aanpassing van de kalender rond de prinsenkiezing die vandaag op de agenda van de gemeenteraad staat / stond, op dat ogenblik zonder voorwerp wordt. Want geef toe, een prinsenkiezing in oktober... Het is en blijft toch wel een gekunsteld wegmoffelen van het eigen falen om op al die jaren geen evenementenzaal klaar te krijgen op maat en volgens de noden van onze stad.
Ik herinner u vandaag graag aan uw belofte. Enkel een akkoord met het Agentschap Wegen en Verkeer staat de start van de bouw van de evenementenzaal in de weg, hoorden we nog in de reportage. Maar ook daarover was er het positieve nieuws te melden van intensieve en positief verlopende onderhandelingen. Ik citeer u nogmaals: “Ik denk dat we in een eindfase zitten en dat we naar een oplossing kunnen gaan”. Een timing was wel moeilijk te geven, maar onmiddellijk daarna zouden de gesprekken met de bouwpromotor dan kunnen doorgaan en zou de realisatie kunnen opstarten in 2024.
We zijn nu een jaartje verder, vandaar mijn vragen omtrent het dossier van het multifunctioneel evenementencomplex
Vragen:
Per mail van 3 april 2023, wordt de stad uitgenodigd op de Algemene Vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 30 mei 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
De gemeenteraad dient de agenda van de Algemene Vergadering van 30 mei 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Per mail van 29 maart 2023, laat de algemeen directeur van IGS Westlede weten dat de geplande buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023, aangaande de voorgestelde statutenwijziging van IGS Westlede, geannuleerd wordt, dit om juridisch-technische redenen. De eerder uitgezonden agenda en documenten, die reeds geagendeerd werden in zitting van 28 maart 2023, kunnen bijgevolg als nietig en onbestaand beschouwd worden. De Raad van Bestuur van IGS Westlede zal binnenkort een nieuw voorstel van statutenwijziging agenderen en een nieuwe datum voor de buitengewone algemene vergadering vastleggen.
Per mail van 14 maart 2023, wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van Zefier cvba, op donderdag 8 juni 2023 om 14u.
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 8 juni 2023 goed te keuren met volgende agendapunten:
De vergadering zal doorgaan op de CommunicatieCampus, AuditoRium 4, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op donderdag 22 juni 2023 plaatsheeft in de Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem om 18.00 uur.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Op 15 maart 2023 werden de jaarrekeningen 2022 ingediend van volgende kerkfabrieken/kerkgemeenten: Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Anna Aalst, OLV Bijstand Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Martinus Aalst, Sint-Paulus Aalst, Sint- Martinus Aalst, Sint-Margaretha Baardegem, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint-Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, OLV Hemelvaart Hofstade, Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Moorsel, OLV Hemelvaart Nieuwerkerken en de Protestantse Gemeenschap.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de ingediende jaarrekeningen 2022 kan men in het dossier vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om de jaarrekeningen 2022 van de kerkfabrieken/kerkgemeenten gunstig te adviseren.
In haar zitting van 17 april 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring om dit dossier te agenderen op de gemeenteraad van 25 april 2023.
Op 15 maart 2023 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2023-1 ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Martinus Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Margaretha Baardegem, OLV Hemelvaart Erembodegem en OLV Hemelvaart Nieuwerkerken.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2023-1 kan men in het dossier vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor:
In haar zitting van 17 april 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring om dit dossier te agenderen op de gemeenteraad van 25 april 2023.
Op 15 maart 2023 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2023-1 ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Jan Evangelist Aalst, Sint Martinus Gijzegem, Sint Martinus Moorsel, Sint Paulus Aalst, OLV Hemelvaart Herdersem en OLV Hemelvaart Hofstade.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2023-1 kan men in het dossier vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor, om akte te nemen van volgende budgetwijzigingen: Sint Jan Evangelist Aalst, Sint Martinus Gijzegem, Sint Martinus Moorsel, Sint Paulus Aalst, OLV Hemelvaart Herdersem en OLV Hemelvaart Hofstade.
In haar zitting van 17 april 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring om dit dossier te agenderen op de gemeenteraad van 25 april 2023.BVO 19-004. Schadedossier wateroverlast in 2019 op de Dendermondse Steenweg te Aalst. Machtiging tot het aangaan van een dading en goedkeuring voorwaarden dadingsovereenkomst.
Voorgesteld wordt om met Pevenage & Zn en de nv Schellaert een dading te sluiten om definitief een geschil te beslechten over het schadedossier wateroverlast in 2019 op de Dendermondse Steenweg te Aalst. De stad Aalst dient hierbij geen enkele vergoeding te betalen.
Gegeven de wijziging in de situatie, zijnde het afzien van de ontwikkeling van een historisch belevingscentrum op de site Stadhuis/De Pupillen, dringt een wijziging van het convenant Stadhuis/Pupillen tussen de stad Aalst en AGSA zich op, waarin dit als een ontwikkelingsdoel was opgenomen. De wijzigingen behelzen in hoofdzaak de vervanging van de ontwikkeling van het historisch belevingscentrum door andere ontwikkelingsdoelen op de site. Het convenant voorziet dat wijzigingen eraan worden opgenomen in een addendum bij het convenant.
Het Melkhuisje is al jaren een geliefde ontmoetingsplaats voor de Aalstenaar. Het draagt bij aan een warme sfeer, versterkt de sociale cohesie en bevordert het toerisme. Als symbool van samenhorigheid en vriendschap, biedt het Melkhuisje ontspanning met lekkernijen zoals ijsjes en pannenkoeken of gewoon een tasje koffie.
De aantrekkelijkheid van Aalst en haar unieke stadspark zijn nauw verbonden met het behoud en de duurzame ontwikkeling van het Melkhuisje. Om dit te verzekeren, is het belangrijk om een kwalitatieve en duurzame invulling te vinden, met een uitbater die niet alleen heerlijke versnaperingen aanbiedt, maar ook oog heeft voor ecologische en sociale impact. Zo kan het Melkhuisje blijven fungeren als een verbindende plek voor huidige en toekomstige generaties Aalstenaars.
Het biedt een laagdrempelige ontmoetingsplek voor ons allen, waar mensen samenkomen, vriendschappen smeden en waar we genieten van elkaars gezelschap. Om de toegankelijkheid en inclusiviteit van het Melkhuisje te waarborgen, is het van groot belang om een geschikte uitbater te vinden die niet alleen kwalitatieve en duurzame producten aanbiedt, maar ook oog heeft voor sociale verantwoordelijkheid. Daarom vraag ik naar de huidige stand van zaken in de zoektocht naar een nieuwe uitbater.
Daarnaast moeten we anticiperen op de mogelijkheid dat er deze zomer nog geen nieuwe uitbater gevonden wordt. Ik vraag daarom of het bestuur overweegt om een tijdelijk alternatief te implementeren dat tegemoetkomt aan de behoeften van alle Aalstenaars, zodat niemand wordt uitgesloten van de mogelijkheid om te genieten van ijsjes en pannenkoeken in het park tijdens de zomermaanden.
Daarom volgende vragen:
De stad ontving een via ABB een klacht m.b.t. de communicatie van de stad inzake verlenging vergunningen doorgangsbewijzen. De gouverneur bezorgt ons haar standpunt.
Op de raad van bestuur van 26/09/2022 werd het reglement op de door het SportAG uitgebate sportinfrastructuur goedgekeurd. Bij het communiceren naar de verenigingen bleek dat de voorgestelde verhoging van het tarief voor vele verenigingen een te hoge kaap is. Om die redenen werd een meer grondige oefening voorbereid teneinde tot een objectieve prijsbepaling te komen.
Levenslang leren en sociale interactie zijn van groot belang voor senioren, omdat dit kan helpen cognitieve achteruitgang te voorkomen en sociale vaardigheden te versterken. Activiteiten en cursussen zijn daarom van onschatbare waarde voor senioren, omdat ze hen de kans bieden om nieuwe kennis op te doen, nieuwe uitdagingen aan te gaan alsook nieuwe vriendschappen te sluiten.
Helaas hebben we vernomen dat de activiteiten, lezingen en cursussen in het Trefcentrum en de Werf mogelijk worden stopgezet of sterk worden gereduceerd. Dit nieuws baart ons zorgen omdat we ons afvragen wat er zal gebeuren met de meer als duizend jong- en oud gepensioneerde Aalstenaars die uitkijken deze activiteiten. Zij zullen immers niet alleen de kans om te blijven leren en te groeien verliezen, maar ook hun sociale netwerk.
We begrijpen dat het niet eenvoudig is om dit probleem op te lossen, maar we roepen deze meerderheid op om een oplossing te vinden die recht doet aan de behoeften van onze senioren. Het is belangrijk om te overwegen welke alternatieve oplossingen er beschikbaar zijn en hoe deze kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften van de Aalstenaars.
Daarom willen wij de volgende vragen stellen:
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 28 maart 2023 kunnen worden goedgekeurd.