[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 kunnen worden goedgekeurd.
De huidige headsets zijn versleten en vertonen regelmatig gebreken. Dit houdt operationeel een risico in omdat, tijdens een operatie, de radiocommunicatie kan uitvallen. Een dringende vervanging is noodzakelijk. De aankoop verloopt via het raamcontract van de NV ASTRID.
Kostprijs: 86 856,22 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)
Dit agendapunt wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 november 2023.
In kader van de toekomstige verbouwing van de meldkamer van de Politiezone Aalst 5440 is de nood aan een geïntegreerde oplossing voor radiofonie en telefonie sterk naar boven gekomen.
Via het raamcontract van ASTRID is het mogelijk om een IDECS aan te kopen met als leverancier Abiom Cummunication Systems bvba, Oostjachtpark 18 te 9100 Sint-Niklaas.
De naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID werd opgericht in 1998 op initiatief van de federale en lokale overheden om een gezamenlijk communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten uit te bouwen. ASTRID is een operator die politie, brandweer en andere hulpdiensten in staat stelt om efficiënt te communiceren, om zo het goede verloop van de operaties op het terrein en de veiligheid van de burger te verzekeren.
IDECS staat voor Integrated Dispatch and Emergency Control System en laat toe om met dezelfde hardware zowel Astrid oproepen als gewone telefonie te behandelen.
Bovendien is IDECS in die mate “mobiel” dat de hardware bij een eventuele latere verhuis gemakkelijk te verzetten is van locatie.
Geraamde kostprijs: 88 308,28 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/742-53
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract van ASTRID
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Op 25/09/2023 werd de nieuwe interzonale samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad van Antwerpen. In deze overeenkomst werden de garanties voor samenwerking juridisch beter onderbouwd en werden kansen in het leven geroepen om een breder aanbod van oplossingen en dienstverlening aan te bieden. Deze vervangt de oude samenwerkingsovereenkomst van 29/06/2020. Politiezones die nieuwe oplossingen wensen te gebruiken dienen eerst de nieuwe samenwerkingsovereenkomst van 25/09/2023 te ondertekenen. Er zijn via deze samenwerkingsovereenkomst bij Politie Aalst al heel wat zaken opgestart waaronder de WOCODO app, voor een snellere verwerking van woonstcontroles, PATLOC om de patrouilles op locatie te stroomlijnen en op te volgen, CSE om beveiligd en anoniem onderzoekshandelingen te ondernemen op internet, Ufed Unity om smartphones uit te lezen en ook de aankoop van smartphones en abonnementen valt onder deze samenwerkingsovereenkomst.
Op de gemeenteraad van 31 januari 2023 werd de vacantverklaring van 3 betrekkingen AP/INP/CALog C goedgekeurd. het bekend maken van de vacatures gebeurde zoals voorzien eerst via interne bekendmaking, bij gebrek aan voldoende kandidaten via mobiliteit en daarna op externe wijze.
In de titel van het besluit 2023_GR_00027 ontbreekt de bewoording "en/of via externe aanwerving". In het besluit zelf staat de bewoording wel goed.
Dit besluit dient als rechtzetting van de titel van het besluit. Deze moet aangepast worden naar: "Opvulling van de getalsterkte. Vacant verklaren van drie betrekkingen Inspecteur van Politie of Agent van Politie of Assistent CALog niveau C, Lokale Politie Aalst, via het systeem van mobiliteit en/ of via externe aanwerving."
Een medewerker van de directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (T.O.T.) zal een interne verschuiving maken binnen de zone.
Hierdoor zal een betrekking binnen het het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent, directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (T.O.T.) niet meer ingevuld zijn. Tijdens de gemeenteraad van 28 maart 2023 werd deze betrekking vacant verklaard. Er werden echter geen geschikte kandidaten gevonden.
Gezien de techniciteit van de betrekking, is het aangeraden om deze te heroriënteren naar een betrekking van inspecteur van Politie en/of een personeelslid het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (T.O.T.) is het aangewezen een betrekking van inspecteur van Politie vacant te verklaren via het systeem van mobiliteit en/of via externe aanwerving, en/of voor een personeelslid van het administratief en logistiek kader, Niveau C gemene graad Assistent, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst interventie verschuift intern de politiezone naar een andere functie. Op de gemeenteraad van 24 oktober 2023 werd deze betrekking vacant verklaard via besluit 2023_GR_004.
De dienst meldkamer, directie Basispolitiezorg kampt met een hoge werkdruk. Met het oog op het op peil houden van de dienstverlening zowel intern de politie als naar de burger toe, is het aangewezen de betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst interventie te heroriënteren naar een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst meldkamer - dispatcher en vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Secretariaat Basispolitiezorg (BPZ)/GerCo. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Gelet op de werklast op de dienst Interventie, directie Basispolitiezorg, lijkt een versterking met 1 personeelslid op de dienst Interventie, directie Basispolitiezorg, noodzakelijk. Met het oog op het versterken van de dienst Interventie is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer te heroriënteren naar de dienst Interventie, en deze vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via het systeem van externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, zal de Politie Aalst verlaten via een structurele detachering waarbij kosten integraal terugbetaald worden. Ingevolge deze detachering zal een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Secretariaat Basispolitiezorg (BPZ)/GerCo. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Door de grote hoeveelheid aan administratieve taken binnen de directie Mens en Organisatie, dienst Logistiek, wordt een betrekking CALog D geheroriënteerd naar een betrekking CALog C.
Door de overgang naar het nieuwe organogram worden functies CALog D geheroriënteerd naar functies CALog C gelet op de steeds grotere eisen op het vlak van competenties die de CALog functies binnen de dienst Logistiek met zich meebrengen. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Logistiek is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens & Organisatie, dienst Logistiek, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, gemene graad Adviseur, directie Basispolitiezorg, dienst Sociaal Politoneel Team zal de zone verlaten naar aanleiding van pensioen. Daardoor is een betrekking van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, Adviseur, binnen de dienst Sociaal Politioneel Team niet meer ingevuld.
Naar aanleiding van de wijzigingen van het organogram en het organiek kader van de Politie Aalst in 2017 waarin beslist werd dat de functie van psycholoog, adviseur CALog A op het Sociaal Politioneel Team (SPoT) een uitdovende plaats is en bij vervanging zal geheroriënteerd worden naar een maatschappelijke assistent, consulent CALog B;
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst SPoT is het aangewezen een betrekking CALog niveau B - Maatschappelijk assistent, directie Basispolitiezorg (BPZ), vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het dossier van de politiebegroting 2024 bestaat uit de volgende delen:
De oorlog in de GAZA strook, samen met de daarmee samenhangende tragische gebeurtenissen van vorige maand, waarbij een geradicaliseerde moslim Zweedse supporters doodschoot, is een nieuwe “wake-up”-call dat het radicalisme terug is van nooit weggeweest.
De 2 moskeeën te Aalst kwamen recent in de aandacht:
- op de commissie Veiligheid kregen we een alles behalve geruststellend, zelfs verontrustend rapport van de deradicaliseringsambtenaar van de Stad i.v.m. de Marokkaanse moskee aan de Fritz de Wolfkaai
- over de Diyanet moskee in de Binnenstraat werd recent door de Vlaamse regering een schorsingsprocedure i.v.m. de erkenning van deze moskee opgestart, gezien de buitenlandse inmeng in deze moskee, waarbij de burgemeester in de krant verklaarde “dit verbaast me niets”.
Vragen:
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel is niet van toepassing op een directeur uit het stedelijk onderwijs. Het verloop van een selectieprocedure is niet opgenomen in de onderwijsregelgeving. Daarom dient het schoolbestuur een algemeen kader op te stellen waarbinnen de selecties voor directeur stedelijk onderwijs/leersteuncentrum gevoerd zullen worden. Dit dossier werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen d.d. 6 november 2023.
De leerlingencapaciteiten van de stedelijke basisscholen dienen te worden vastgelegd in functie van inschrijvingen vanaf schooljaar 2024-2025. Dit dossier werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen d.d. 9 oktober 2023.
Voorstel om een aanpassing te doen aan het reglement werkingssubsidies, meer bepaald aan de voorwaarden voor de basissubsidies voor sportverenigingen.
Op 8 november 2023 heeft de burgemeester een politiereglement uitgevaardigd ter invoering van een samenscholingsverbod m.i.v. 8 november 2023. Dit politiereglement dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Op 13 november 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod m.i.v. 14 december 2023 t.e.m. 31 januari 2024 voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 28 november 2023.
Op 20 november 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een verbod op de consumptie van alcohol in de openbare ruimte voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 28 november 2023.
De problematiek van lege brooddozen stijgt. Scholen doen zelf veel inspanningen maar ontbreken de nodige middelen om deze uitdaging structureel aan te pakken. Het project Brooddoosnodig van vzw Enchanté ondersteunt scholen in het ter beschikking stellen van voedsel en zet een financieringsmechanisme op om geld in te zamelen. Hiervoor werken zij met een lokale partner die concrete taken opneemt.
We lichten toe op welke manier we dit project vertalen naar de Aalsterse context, waarbij we voorstellen om te werken met een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 'brugfiguren onderwijs' met VCLB en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw.
In samenwerking met Ligo Zuid-Oost-Vlaanderen, organiseert team inburgering al een aantal jaar onthaaltrajecten voor nieuwkomers in Aalst zoals bv. Ken je Stad. Dit project willen we graag verder organiseren t.e.m. juni 2024. Met de subsidies van Plan Samenleven willen we daarnaast ook een aantal nieuwe oefenkansen Nederlands: 'Samen spelen' en 'Samen lezen' organiseren i.s.m. Utopia.
De overeenkomst is retro - actief opgesteld omdat de vorige overeenkomst - die normaal gezien jaarlijks wordt verlengd - niet tijdig in orde was.
In kader van de toegekende subsidies "Plan Samenleven" werden al verschillende samenwerkingsovereenkomsten afgesloten. De overeenkomst met duo for a job kadert binnen de actie 9 'toeleiding naar de arbeidsmarkt' en zal gefinancierd worden met het restbudget van projectjaar 1.
De gebruiksovereenkomst tussen de stad Aalst en vzw Dallas rond de uitbating van zaal Cinema loopt af op 31 januari 2024. Na een gunstige financiële en inhoudelijke evaluatie van de afgelopen drie werkjaren wordt een verlenging van deze overeenkomst voorgesteld aan de gemeenteraad in de vorm van een addendum.
In het kader van de geplande rioleringswerken langs de Hoezekouterdreef te Aalst, wordt een verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat gerealiseerd.
Momenteel worden de ontwerpakten van inname 1-2-5-6-7-10-14 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Asterstraat te Erembodegem, zijn grondinnames noodzakelijk via kosteloze grondafstand.
Hiertoe zijn 18 grondinnames noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 17 en 18 ter goedkeuring voorgelegd.
Vzw Huppeldepop huurt sinds jaren de theaterzaal in SBS De Notelaar gelegen in de Vrijheidsstraat 65, 9300 Aalst.
Het vorige contract liep af op 31 december 2021 en werd sindsdien stilzwijgend verlengd.
Het is niettemin aan te raden een officiële schriftelijke titel te hebben.
De vzw geeft te kennen te willen verder huren gezien het unieke karakter van de theaterzaal. Zij had geen opmerking op de huidige huurvoorwaarden.
het college van burgemeester en schepenen ging op 23 oktober 2023 akkoord met de overeenkomst.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Hofstade, Blektestraat, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling van 22 augustus 2022
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 67 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
Vergoeding: |
249,00 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 76 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
Vergoeding: |
871,50 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
De nieuwe eigenaar van het perceel te Aalst, Kleine Hoezekouter, 1°afdeling, sectie B nummer 303 C, bemerkte dat een deeltje van zijn perceel wordt gebruikt door de stadsdiensten (achterzijde begraafplaats) en had dit graag uitgeklaard.
Stad Aalst zal het betrokken perceel aankopen.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de De Ridderstraat.
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Peperstraat.
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Graanmarkt.
Vastleggen van verkeersregels in verkaveling Sleedoorn, enkele richting en woonerf.
De dienst Omgevingsbeleid stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Groenstraat 88 te Aalst in te stellen.
Naar aanleiding van een eigendomswissel treden Vanhove, Tragelsport, Matim en Newtown toe als partij tot het Brownfieldconvenant "112. Aalst - Tragel", in de hoedanigheid van Actor (artikel 1 toetreding). Daarvoor wordt een addendum 2 opgesteld.
In artikel 2 van dit addendum worden de verbintenissen van de toetredende actoren beschreven.
Het addendum heeft een bijlage waarin de contour van het projectgebied aangeduid is.
Het addendum ligt ter goedkeuring voor op de gemeenteraad.
Bij aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur van 26 september 2023 heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging (reeds geagendeerd op de Gemeenteraad van 24 oktober 2023)
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Per mail van 12 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 12 december 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
De vergadering zal zowel fysiek als digitaal georganiseerd worden en wordt gevolgd door een diner.
Per aangetekend schrijven van 25 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 12 december 2023 om 19 uur, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.
De gemeenteraad dient de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Bij aangetekend schrijven van 8 november 2023, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 20 december 2023 om 19 uur in FZ Intermezzo, Kasteeldreef 55, 9340 Lede. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30 uur.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Op 29 september 2023 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2022, vastgesteld op 7 juni 2023. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.
De jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 7 juni 2023, werd goedgekeurd door de Gouverneur.
Dit besluit wordt ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Op 28 oktober en op 7 en 9 november 2023 werden door het centraal kerkbestuur budgetwijzigingen 2023 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Aalst, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Anna Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen en Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken.
De budgetwijzigingen 2023 van de kerkfabrieken Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen en Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2023.
De budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem overschrijdt de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt voor de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem verzocht goedkeuring te verlenen aan de ingediende budgetwijziging voor het jaar 2023.
Op 28 oktober, 2, 7 en 9 november 2023 werden door het centraal kerkbestuur de budgetten 2024 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Walburga Meldert, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken.
Ook de protestantse gemeenschap heeft haar budget 2024 ingediend.
Bij notariële akte, verleden op 4 juli 2023, werd de Sint-Jozefkerk in de staat waarin ze zich op dat moment bevond, door de kerkfabriek Sint-Martinus overgedragen aan de stad Aalst.
Daarbij verbond de stad Aalst zich ertoe de Sint-Jozefkerk te laten restaureren volgens de modaliteiten van de gemeenteraadsbeslissing dd. 28 maart 2023.
De studieopdracht voor de restauratie van de Sint-Jozefkerk te Aalst werd op 20 augustus 2010 door de kerkfabriek gegund aan Pluspunt Architectuur.
Gezien de eigendomsoverdracht heeft de stad Aalst ook de rol als opdrachtgevend bestuur overgenomen in kader van deze overheidsopdracht.
Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor om het nodige budget vast te leggen voor de uitvoering van de studieopdracht voor de restauratie van de Sint-Jozefkerk te Aalst door Pluspunt Architectuur.
Er wordt voorgesteld om een budget van 109 220,13 EUR excl. btw of 132 156,36 EUR incl. btw vast te leggen voor het resterende gedeelte van fase 1 en 825 237,56 EUR excl. btw of 998 537,44 EUR incl. btw voor fase 2.
Kostprijs: 132 156,36 EUR incl. btw voor fase 1 en 998 537,44 EUR incl. btw voor fase 2
Budgetlijn: MJP005560 - AC000289 – 0790-08/2210007
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad
De werken omvatten het vernieuwen van de waterdichtingslaag op de platte daken van de loods van het groenonderhoud, Brusselsesteenweg 2 te Aalst.
Raming: 135 567,50 EUR excl. btw of 164 036,68 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (art. 41, §1, 2° wet overheidsopdrachten)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Thema Ruimte. Concessie van het melkhuisje in het park te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-52 opgesteld.
De gemeenteraad verleende in zitting van 27 juni 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht concessie van diensten.
Het collega van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 oktober 2023 om deze opdracht toe te wijzen aan Park BV, Langehaagstraat 27 te 9308 Gijzegem, tegen een concessievergoeding van 15 600 EUR excl. btw per jaar.
Door de stad zal een toelage van 323 000 EUR worden voorzien voor de minimale werkzaamheden.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
De dienst Onderwijs biedt tijdens de schoolvakanties kleutervakantieopvang aan op twee locaties. Via het huidige inschrijvingssysteem kunnen ouders hun kind(eren) inschrijven in vooraf bepaalde inschrijvingsperiodes en krijgen zij na afloop van de vakantieperiode een factuur.
Vanaf 1 januari 2024 wordt het inschrijvingssysteem aangepast en worden gereserveerde opvangdagen en eventuele maaltijden gefactureerd tijdens de inschrijving.
Dit vraagt een aanpassing van dit retributiereglement.
Dit dossier werd goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 13 november 2023.
Deze belasting heeft tot doel de administratieve kosten, die gepaard gaan met het behandelen van aanvragen tot het bekomen van een omgevingsvergunning, te recupereren.
Er wordt nu een bijkomend tarief ingevoerd voor de kosten die betrekking hebben op de publicatie in een dag- of weekblad met regionaal karakter in het kader van een openbaar onderzoek in de omgevingsvergunningsprocedures (o.a. art 22 en 61 omgevingsvergunningenbesluit).
Dit besluit betreft de aanpassing van de prijscoëfficiënt die zal worden gehanteerd voor de periode van 1/12/2023-30/6/2024.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Ingevolge het overlijden van een deskundige/expert, die zetelde in de Raad Van Bestuur van cultuurcentrum De Werf, zal er een nieuwe deskundige/expert moeten benoemd worden uit de reservelijst die vastgesteld werd in zitting van 22 oktober 2019. De gemeenteraad is bevoegd voor het benoemen van deze deskundigen/experts.