di 28/11/2023 - 19:30 te bepalen [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en een afvaardiging te voorzien:
Bij aanvang van de zitting werd met 36 stemmen voor, 0 tegen, bij 1 onthouding, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Raadslid Fatma Yildiz laat, via e-mail van 27 november 2023, weten ontslag te zullen nemen. Het mandaat wordt beëindigd m.i.v. 29 november 2023.
Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Gezien het ontslag van raadslid Fatma Yildiz m.i.v. 29 november 2023 en de daaraan gekoppelde beëindiging van de verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid, dient mevrouw Maxine Mc Kenzie verder te worden aangesteld als effectief lid van de gemeenteraad.
Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Gezien het ontslag en de daaraan gekoppelde beëindiging van de tijdelijke verhindering van mevrouw Fatma Yildiz als raadslid kan zij niet meer zetelen als lid in de commissies. Zij wordt daarom vervangen in de commissies waar zij lid of plaatsvervanger van is. Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.
Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 kunnen worden goedgekeurd.
De huidige headsets zijn versleten en vertonen regelmatig gebreken. Dit houdt operationeel een risico in omdat, tijdens een operatie, de radiocommunicatie kan uitvallen. Een dringende vervanging is noodzakelijk. De aankoop verloopt via het raamcontract van de NV ASTRID.
Kostprijs: 86 856,22 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)
Dit agendapunt wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 november 2023.
In kader van de toekomstige verbouwing van de meldkamer van de Politiezone Aalst 5440 is de nood aan een geïntegreerde oplossing voor radiofonie en telefonie sterk naar boven gekomen.
Via het raamcontract van ASTRID is het mogelijk om een IDECS aan te kopen met als leverancier Abiom Cummunication Systems bvba, Oostjachtpark 18 te 9100 Sint-Niklaas.
De naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID werd opgericht in 1998 op initiatief van de federale en lokale overheden om een gezamenlijk communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten uit te bouwen. ASTRID is een operator die politie, brandweer en andere hulpdiensten in staat stelt om efficiënt te communiceren, om zo het goede verloop van de operaties op het terrein en de veiligheid van de burger te verzekeren.
IDECS staat voor Integrated Dispatch and Emergency Control System en laat toe om met dezelfde hardware zowel Astrid oproepen als gewone telefonie te behandelen.
Bovendien is IDECS in die mate “mobiel” dat de hardware bij een eventuele latere verhuis gemakkelijk te verzetten is van locatie.
Geraamde kostprijs: 88 308,28 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/742-53
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract van ASTRID
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Op 25/09/2023 werd de nieuwe interzonale samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad van Antwerpen. In deze overeenkomst werden de garanties voor samenwerking juridisch beter onderbouwd en werden kansen in het leven geroepen om een breder aanbod van oplossingen en dienstverlening aan te bieden. Deze vervangt de oude samenwerkingsovereenkomst van 29/06/2020. Politiezones die nieuwe oplossingen wensen te gebruiken dienen eerst de nieuwe samenwerkingsovereenkomst van 25/09/2023 te ondertekenen. Er zijn via deze samenwerkingsovereenkomst bij Politie Aalst al heel wat zaken opgestart waaronder de WOCODO app, voor een snellere verwerking van woonstcontroles, PATLOC om de patrouilles op locatie te stroomlijnen en op te volgen, CSE om beveiligd en anoniem onderzoekshandelingen te ondernemen op internet, Ufed Unity om smartphones uit te lezen en ook de aankoop van smartphones en abonnementen valt onder deze samenwerkingsovereenkomst.
Op de gemeenteraad van 31 januari 2023 werd de vacantverklaring van 3 betrekkingen AP/INP/CALog C goedgekeurd. Het bekend maken van de vacatures gebeurde zoals voorzien eerst via interne bekendmaking, bij gebrek aan voldoende kandidaten via mobiliteit en daarna op externe wijze.
In de titel van het besluit 2023_GR_00027 ontbreekt de bewoording "en/of via externe aanwerving". In het motiverend gedeelte van het besluit zelf staat de bewoording wel goed. In het beslissend artikel 1 ontbreekt de bewoording dat bij ontstentenis aan kandidaten in de mobiliteit, deze kunnen aangeworven worden via externe weg.
Dit besluit dient als rechtzetting van de titel en artikel 1 van het besluit. Deze moet aangepast worden naar: "Opvulling van de getalsterkte. Vacant verklaren van drie betrekkingen Inspecteur van Politie of Agent van Politie of Assistent CALog niveau C, Lokale Politie Aalst, via het systeem van mobiliteit en/ of via externe aanwerving."
Een medewerker van de directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (T.O.T.) zal een interne verschuiving maken binnen de zone.
Hierdoor zal een betrekking binnen het het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent, directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (T.O.T.) niet meer ingevuld zijn. Tijdens de gemeenteraad van 28 maart 2023 werd deze betrekking vacant verklaard. Er werden echter geen geschikte kandidaten gevonden.
Gezien de techniciteit van de betrekking, is het aangeraden om deze te heroriënteren naar een betrekking van inspecteur van Politie en/of een personeelslid het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (T.O.T.) is het aangewezen een betrekking van inspecteur van Politie vacant te verklaren via het systeem van mobiliteit en/of via externe aanwerving, en/of voor een personeelslid van het administratief en logistiek kader, Niveau C gemene graad Assistent, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst interventie verschuift intern de politiezone naar een andere functie. Op de gemeenteraad van 24 oktober 2023 werd deze betrekking vacant verklaard via besluit 2023_GR_004.
De dienst meldkamer, directie Basispolitiezorg kampt met een hoge werkdruk. Met het oog op het op peil houden van de dienstverlening zowel intern de politie als naar de burger toe, is het aangewezen de betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst interventie te heroriënteren naar een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst meldkamer - dispatcher en vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Secretariaat Basispolitiezorg (BPZ)/GerCo. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Gelet op de werklast op de dienst Interventie, directie Basispolitiezorg, lijkt een versterking met 1 personeelslid op de dienst Interventie, directie Basispolitiezorg, noodzakelijk. Met het oog op het versterken van de dienst Interventie is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer te heroriënteren naar de dienst Interventie, en deze vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via het systeem van externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, zal de Politie Aalst verlaten via een structurele detachering waarbij kosten integraal terugbetaald worden. Ingevolge deze detachering zal een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Secretariaat Basispolitiezorg (BPZ)/GerCo. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Door de grote hoeveelheid aan administratieve taken binnen de directie Mens en Organisatie, dienst Logistiek, wordt een betrekking CALog D geheroriënteerd naar een betrekking CALog C.
Door de overgang naar het nieuwe organogram worden functies CALog D geheroriënteerd naar functies CALog C gelet op de steeds grotere eisen op het vlak van competenties die de CALog functies binnen de dienst Logistiek met zich meebrengen. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Logistiek is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens & Organisatie, dienst Logistiek, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, gemene graad Adviseur, directie Basispolitiezorg, dienst Sociaal Politoneel Team zal de zone verlaten naar aanleiding van pensioen. Daardoor is een betrekking van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, Adviseur, binnen de dienst Sociaal Politioneel Team niet meer ingevuld.
Naar aanleiding van de wijzigingen van het organogram en het organiek kader van de Politie Aalst in 2017 waarin beslist werd dat de functie van psycholoog, adviseur CALog A op het Sociaal Politioneel Team (SPoT) een uitdovende plaats is en bij vervanging zal geheroriënteerd worden naar een maatschappelijke assistent, consulent CALog B;
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst SPoT is het aangewezen een betrekking CALog niveau B - Maatschappelijk assistent, directie Basispolitiezorg (BPZ), vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het dossier van de politiebegroting 2024 bestaat uit de volgende delen:
De oorlog in de GAZA strook, samen met de daarmee samenhangende tragische gebeurtenissen van vorige maand, waarbij een geradicaliseerde moslim Zweedse supporters doodschoot, is een nieuwe “wake-up”-call dat het radicalisme terug is van nooit weggeweest.
De 2 moskeeën te Aalst kwamen recent in de aandacht:
- op de commissie Veiligheid kregen we een alles behalve geruststellend, zelfs verontrustend rapport van de deradicaliseringsambtenaar van de Stad i.v.m. de Marokkaanse moskee aan de Fritz de Wolfkaai
- over de Diyanet moskee in de Binnenstraat werd recent door de Vlaamse regering een schorsingsprocedure i.v.m. de erkenning van deze moskee opgestart, gezien de buitenlandse inmeng in deze moskee, waarbij de burgemeester in de krant verklaarde “dit verbaast me niets”.
Vragen:
Reeds meermaals vroegen wij naar de dringende noodzaak tot herstel en renovatie van de sportfaciliteiten van voetbalclub Eendracht Nieuwerkerken, in het bijzonder, vandaag, na de recente schade veroorzaakt door storm Ciaran. De situatie belicht een lang bestaande behoefte aan onderhoud en verbetering van deze faciliteiten, een kwestie die van vitaal belang is voor onze jeugd en de gemeenschap als geheel.
De huidige staat van de sportfaciliteiten, waaronder de velden, de kantine, kleedkamers en douchefaciliteiten, is zorgwekkend. Deze toestand vereist onmiddellijke aandacht en actie van de Stad. Gezien het belang van deze faciliteiten voor de sociale en sportieve ontwikkeling van onze jeugd, is het cruciaal dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt.
vragen:
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel is niet van toepassing op een directeur uit het stedelijk onderwijs. Het verloop van een selectieprocedure is niet opgenomen in de onderwijsregelgeving. Daarom dient het schoolbestuur een algemeen kader op te stellen waarbinnen de selecties voor directeur stedelijk onderwijs/leersteuncentrum gevoerd zullen worden. Dit dossier werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen d.d. 6 november 2023.
De leerlingencapaciteiten van de stedelijke basisscholen dienen te worden vastgelegd in functie van inschrijvingen vanaf schooljaar 2024-2025. Dit dossier werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen d.d. 9 oktober 2023.
Voorstel om een aanpassing te doen aan het reglement werkingssubsidies, meer bepaald aan de voorwaarden voor de basissubsidies voor sportverenigingen.
Op 8 november 2023 heeft de burgemeester een politiereglement uitgevaardigd ter invoering van een samenscholingsverbod m.i.v. 8 november 2023. Dit politiereglement dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Op 13 november 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod m.i.v. 14 december 2023 t.e.m. 31 januari 2024 voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 28 november 2023.
Op 20 november 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een verbod op de consumptie van alcohol in de openbare ruimte voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 28 november 2023.
De problematiek van lege brooddozen stijgt. Scholen doen zelf veel inspanningen maar ontbreken de nodige middelen om deze uitdaging structureel aan te pakken. Het project Brooddoosnodig van vzw Enchanté ondersteunt scholen in het ter beschikking stellen van voedsel en zet een financieringsmechanisme op om geld in te zamelen. Hiervoor werken zij met een lokale partner die concrete taken opneemt.
We lichten toe op welke manier we dit project vertalen naar de Aalsterse context, waarbij we voorstellen om te werken met een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 'brugfiguren onderwijs' met VCLB en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw.
In samenwerking met Ligo Zuid-Oost-Vlaanderen, organiseert team inburgering al een aantal jaar onthaaltrajecten voor nieuwkomers in Aalst zoals bv. Ken je Stad. Dit project willen we graag verder organiseren t.e.m. juni 2024. Met de subsidies van Plan Samenleven willen we daarnaast ook een aantal nieuwe oefenkansen Nederlands: 'Samen spelen' en 'Samen lezen' organiseren i.s.m. Utopia.
De overeenkomst is retro - actief opgesteld omdat de vorige overeenkomst - die normaal gezien jaarlijks wordt verlengd - niet tijdig in orde was.
In kader van de toegekende subsidies "Plan Samenleven" werden al verschillende samenwerkingsovereenkomsten afgesloten. De overeenkomst met duo for a job kadert binnen de actie 9 'toeleiding naar de arbeidsmarkt' en zal gefinancierd worden met het restbudget van projectjaar 1.
De gebruiksovereenkomst tussen de stad Aalst en vzw Dallas rond de uitbating van zaal Cinema loopt af op 31 januari 2024. Na een gunstige financiële en inhoudelijke evaluatie van de afgelopen drie werkjaren wordt een verlenging van deze overeenkomst voorgesteld aan de gemeenteraad in de vorm van een addendum.
De huidige overstromingen in de Westhoek drukken ons weer op de realiteit. De toename van extreme neerslag maakt ons jaar na jaar kwetsbaarder voor overstromingen, met de nodige schade en menselijk leed tot gevolg. De Denderstreek en ook Aalst zijn zeer kwetsbaar hiervoor. Dit bleek nogmaals uit het rapport van weerbaar waterland naar aanleiding van de waterbom in Wallonië. Twee jaar terug werden we na een stevig onweer ook in Aalst met de neus op de feiten gedrukt. Met de nodige schade en beelden van overstroomde straten, natte kelders tot gevolg. Meerdere deelgemeenten zoals Hofstade, Gijzegem, Nieuwerkerken,.. zijn zeer kwetsbaar voor wateroverlast.
Op de laatste gemeenteraad vroeg ik naar de opmaak van het hemelwater-, en droogteplan van Stad Aalst dat nodig is om in de toekomst water gerelateerde subsidies te ontvangen van de Vlaamse overheid. Dit plan is ook een kans om een uitgebreide toekomstvisie op te maken voor ons grondgebied, waardoor we onze stad weerbaar maken voor overstromingen en droogte. Dit plan moet ook de aansluiting maken op het klimaat-, en landbouwbeleidsplan. Recent werd het TOP Dender voorgesteld waarin meerdere handvaten zitten voor een water robuuste Dender, ook op Aalsters grondgebied.
Voorkomen is beter dan genezen, en vooral veel goedkoper. We pleiten er dan ook voor dat de Stad deze legislatuur nog extra maatregelen neemt. Zo kan 1 van de maatregelen zijn om bijkomende verharding en bebouwing in de omgeving van waterlopen en grachten te voorkomen. Extra in te zetten op waterbufferende maatregelen in bovenstroomse beken en grachten waardoor het water minder snel afstroomt naar de lagergelegen gebieden. Maar ook door te kijken hoe extra kan ingezet worden op infiltratie dit helpt ook bij lange droogteperiodes.
Hierbij heb ik volgende vragen:
In het licht van de recente bevindingen van de Gemeentetest van HLN, waarin Aalst een alarmerend lage veiligheidsscore van slechts 35% behaalde, is het tijd om onze aandacht te richten op de dringende noodzaak van structurele veiligheidsmaatregelen in onze stad.
De gegevens tonen een zorgwekkende trend aan: de meerderheid in onze gemeenteraad heeft het veiligheidsprobleem lang veronachtzaamd, wat heeft geleid tot een verloedering en frustratie in verschillende Aalsterse buurten. Met de verkiezingen in zicht, zien we nu een reeks paniekreacties.
Vooruit pleit voor een hernieuwde focus op veiligheid in Aalst. Dit houdt in dat we wijkkantoren moeten heropenen en een consequente aanpak van bendes en criminaliteit moeten hanteren. Echter, we moeten verder kijken dan alleen repressieve maatregelen. Het is cruciaal om structurele initiatieven te implementeren, waaronder het herstellen van sociale actoren in onze stad, het aanstellen van een specifieke dienst voor jeugdcriminaliteit, en een dienst voor intrafamiliaal geweld.
Daarom volgende vragen:
1. Hoe gaat dit bestuur de structurele veiligheidsproblemen in Aalst aanpakken, in het bijzonder in buurten waar de situatie het meest nijpend is?
2. Is de Stad bereid om in gesprek te gaan met de politiediensten van de collega’s uit Dendermonde waar een specifieke dienst voor jeugdcriminaliteit actief is?
In het kader van de geplande rioleringswerken langs de Hoezekouterdreef te Aalst, wordt een verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat gerealiseerd.
Momenteel worden de ontwerpakten van inname 1-2-5-6-7-10-14 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Asterstraat te Erembodegem, zijn grondinnames noodzakelijk via kosteloze grondafstand.
Hiertoe zijn 18 grondinnames noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 17 en 18 ter goedkeuring voorgelegd.
Vzw Huppeldepop huurt sinds jaren de theaterzaal in SBS De Notelaar gelegen in de Vrijheidsstraat 65, 9300 Aalst.
Het vorige contract liep af op 31 december 2021 en werd sindsdien stilzwijgend verlengd.
Het is niettemin aan te raden een officiële schriftelijke titel te hebben.
De vzw geeft te kennen te willen verder huren gezien het unieke karakter van de theaterzaal. Zij had geen opmerking op de huidige huurvoorwaarden.
het college van burgemeester en schepenen ging op 23 oktober 2023 akkoord met de overeenkomst.
Raadslid Filip Van De Winkel is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Hofstade, Blektestraat, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling van 22 augustus 2022
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 67 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
Vergoeding: |
249,00 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 76 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
Vergoeding: |
871,50 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
De nieuwe eigenaar van het perceel te Aalst, Kleine Hoezekouter, 1°afdeling, sectie B nummer 303 C, bemerkte dat een deeltje van zijn perceel wordt gebruikt door de stadsdiensten (achterzijde begraafplaats) en had dit graag uitgeklaard.
Stad Aalst zal het betrokken perceel aankopen.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de De Ridderstraat.
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Peperstraat.
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Graanmarkt.
Vastleggen van verkeersregels in verkaveling Sleedoorn, enkele richting en woonerf.
De dienst Omgevingsbeleid stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Groenstraat 88 te Aalst in te stellen.
Naar aanleiding van een eigendomswissel treden Vanhove, Tragelsport, Matim en Newtown toe als partij tot het Brownfieldconvenant "112. Aalst - Tragel", in de hoedanigheid van Actor (artikel 1 toetreding). Daarvoor wordt een addendum 2 opgesteld.
In artikel 2 van dit addendum worden de verbintenissen van de toetredende actoren beschreven.
Het addendum heeft een bijlage waarin de contour van het projectgebied aangeduid is.
Het addendum ligt ter goedkeuring voor op de gemeenteraad.
Vooruit is reeds meermaals tussengekomen op de RVB van het SportAG om de sluiting van het fungedeelte op vrijdagavond en zondagnamiddag tegen te gaan. Het zwembad moet er net zijn voor alle Aalstenaars en door deze besparingen schiet net dit nu zijn doel voorbij. Na voorgaand protest tegen de stijging van de tarieven heeft Vooruit ook steeds constructief meegewerkt en positieve voorstellen gedaan om het zwembad toegankelijker te maken voor iedereen. Zo kwam het voorstel van ons om op de kalmere vrijdagavonden het fungedeelte te openen aan verlaagde tarieven, ten gunste van al wie én op de centen met letten én toch de kinderen (of zichzelf) zwem- en sportplezier wil gunnen.
De beslissing om het fungedeelte op vrijdagavond en zondagnamiddag te sluiten heeft niet alleen gevolgen voor de inwoners van Aalst, maar vermoedelijk ook voor de horecaondernemer die afhankelijk is van de bezoekersstromen binnen het zwembadcomplex.
Het is duidelijk dat deze maatregel, hoewel bedoeld als een noodzakelijke kostenbesparing, het potentieel heeft om de aantrekkelijkheid en de toegankelijkheid van Aquatopia aanzienlijk te verminderen. Het zwembad werd geopend met de belofte van ruime openingstijden en een toegankelijke omgeving voor alle Aalstenaars, en deze nieuwe beperkingen lijken in strijd met deze oorspronkelijke visie.
Daarnaast heeft de horecaconcessiehouder aanzienlijke investeringen gedaan op basis van bepaalde verwachtingen en beloftes omtrent bezoekersaantallen, openingstijden en diensten. Het niet nakomen van deze verwachtingen zouden kunnen leiden tot een negatieve inpakt voor de concessiehouder, die een integraal onderdeel vormt van de Aquatopia-ervaring.
Daarom volgende vragen:
Aalst, bekend om haar dynamische evenementen zoals het Aalst Carnaval en Cirk!, heeft de verantwoordelijkheid om de veiligheid en het welzijn van zowel haar inwoners als bezoekers te waarborgen. Het gebrek aan een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag tijdens dergelijke evenementen vormt een gemiste kans voor de Stad om haar toewijding aan de bescherming van haar burgers te tonen. Gezien de verhoogde risico's op incidenten bij grote bijeenkomsten, zou zo'n meldpunt een structurele oplossing bieden die meerdere voordelen met zich meebrengt.
Een meldpunt biedt directe steun aan slachtoffers, wat cruciaal is voor hun herstel en welzijn. Het draagt ook bij aan preventie en het verhogen van het bewustzijn over grensoverschrijdend gedrag. Dit kan niet alleen potentiële daders afschrikken, maar het versterkt ook het gevoel van veiligheid onder alle deelnemers en bevordert zo veiligere evenementen. Bovendien kunnen de verzamelde data van gemelde incidenten waardevolle inzichten bieden die leiden tot effectieve acties en beleidsbeslissingen.
De oprichting van een meldpunt zorgt voor meer inclusiviteit bij evenementen, waardoor niemand zich buitengesloten of onveilig hoeft te voelen. Het draagt bij aan een positief imago en reputatie voor Aalst, doordat het laat zien dat de Stad actief optreedt tegen grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast kan het meldpunt fungeren als een eerste stap in het juridische proces, wat slachtoffers helpt hun rechten te handhaven.
Een meldpunt stimuleert ook maatschappelijke betrokkenheid door samenwerking tussen het bestuur, de hulpdiensten en het publiek. Het is evident dat zo'n initiatief een substantiële meerwaarde heeft, het schept een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt en draagt bij aan een cultuur waarin grensoverschrijdend gedrag niet wordt getolereerd. Het is daarom van essentieel belang dat deze meerderheid dit initiatief serieus overweegt en actie onderneemt om de veiligheid tijdens de Aalsterse evenementen te verzekeren.
Daarom vragen wij:
1. Hoe kan Aalst, met haar reputatie van bruisende stad, het ontbreken van een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag aanpakken om de veiligheid en inclusiviteit van haar feesten te waarborgen?
2. Heeft Aalst al kennis en ervaringen opgedaan bij steden zoals Gent, waar meldpunten succesvol zijn opgezet en doorontwikkeld, om zo inzicht te krijgen in de effectiviteit en de praktische uitvoering van vergelijkbare initiatieven?
Bij aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur van 26 september 2023 heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging (reeds geagendeerd op de Gemeenteraad van 24 oktober 2023)
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Per mail van 12 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 12 december 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
De vergadering zal zowel fysiek als digitaal georganiseerd worden en wordt gevolgd door een diner.
Per aangetekend schrijven van 25 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 12 december 2023 om 19 uur, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.
De gemeenteraad dient de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Bij aangetekend schrijven van 8 november 2023, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 20 december 2023 om 19 uur in FZ Intermezzo, Kasteeldreef 55, 9340 Lede. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30 uur.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Op 29 september 2023 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2022, vastgesteld op 7 juni 2023. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.
De jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 7 juni 2023, werd goedgekeurd door de Gouverneur.
Dit besluit wordt ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Op 28 oktober en op 7 en 9 november 2023 werden door het centraal kerkbestuur budgetwijzigingen 2023 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Aalst, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Anna Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen en Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken.
De budgetwijzigingen 2023 van de kerkfabrieken Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen en Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2023.
De budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem overschrijdt de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt voor de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem verzocht goedkeuring te verlenen aan de ingediende budgetwijziging voor het jaar 2023.
Op 28 oktober, 2, 7 en 9 november 2023 werden door het centraal kerkbestuur de budgetten 2024 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Walburga Meldert, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken.
Ook de protestantse gemeenschap heeft haar budget 2024 ingediend.
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en een afvaardiging te voorzien:
Bij aanvang van de zitting werd met 36 stemmen voor, 0 tegen, bij 1 onthouding, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Raadslid Fatma Yildiz laat, via e-mail van 27 november 2023, weten ontslag te zullen nemen. Het mandaat wordt beëindigd m.i.v. 29 november 2023.
Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Gezien het ontslag van raadslid Fatma Yildiz m.i.v. 29 november 2023 en de daaraan gekoppelde beëindiging van de verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid, dient mevrouw Maxine Mc Kenzie verder te worden aangesteld als effectief lid van de gemeenteraad.
Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Gezien het ontslag en de daaraan gekoppelde beëindiging van de tijdelijke verhindering van mevrouw Fatma Yildiz als raadslid kan zij niet meer zetelen als lid in de commissies. Zij wordt daarom vervangen in de commissies waar zij lid of plaatsvervanger van is. Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.
Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Bij notariële akte, verleden op 4 juli 2023, werd de Sint-Jozefkerk in de staat waarin ze zich op dat moment bevond, door de kerkfabriek Sint-Martinus overgedragen aan de stad Aalst.
Daarbij verbond de stad Aalst zich ertoe de Sint-Jozefkerk te laten restaureren volgens de modaliteiten van de gemeenteraadsbeslissing dd. 28 maart 2023.
De studieopdracht voor de restauratie van de Sint-Jozefkerk te Aalst werd op 20 augustus 2010 door de kerkfabriek gegund aan Pluspunt Architectuur.
Gezien de eigendomsoverdracht heeft de stad Aalst ook de rol als opdrachtgevend bestuur overgenomen in kader van deze overheidsopdracht.
Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor om het nodige budget vast te leggen voor de uitvoering van de studieopdracht voor de restauratie van de Sint-Jozefkerk te Aalst door Pluspunt Architectuur.
Er wordt voorgesteld om een budget van 109 220,13 EUR excl. btw of 132 156,36 EUR incl. btw vast te leggen voor het resterende gedeelte van fase 1 en 825 237,56 EUR excl. btw of 998 537,44 EUR incl. btw voor fase 2.
Kostprijs: 132 156,36 EUR incl. btw voor fase 1 en 998 537,44 EUR incl. btw voor fase 2
Budgetlijn: MJP005560 - AC000289 – 0790-08/2210007
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad
De werken omvatten het vernieuwen van de waterdichtingslaag op de platte daken van de loods van het groenonderhoud, Brusselsesteenweg 2 te Aalst.
Raming: 135 567,50 EUR excl. btw of 164 036,68 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (art. 41, §1, 2° wet overheidsopdrachten)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Thema Ruimte. Concessie van het melkhuisje in het park te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-52 opgesteld.
De gemeenteraad verleende in zitting van 27 juni 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht concessie van diensten.
Het collega van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 oktober 2023 om deze opdracht toe te wijzen aan Park BV, Langehaagstraat 27 te 9308 Gijzegem, tegen een concessievergoeding van 15 600 EUR excl. btw per jaar.
Door de stad zal een toelage van 323 000 EUR worden voorzien voor de minimale werkzaamheden.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
De dienst Onderwijs biedt tijdens de schoolvakanties kleutervakantieopvang aan op twee locaties. Via het huidige inschrijvingssysteem kunnen ouders hun kind(eren) inschrijven in vooraf bepaalde inschrijvingsperiodes en krijgen zij na afloop van de vakantieperiode een factuur.
Vanaf 1 januari 2024 wordt het inschrijvingssysteem aangepast en worden gereserveerde opvangdagen en eventuele maaltijden gefactureerd tijdens de inschrijving.
Dit vraagt een aanpassing van dit retributiereglement.
Dit dossier werd goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 13 november 2023.
Deze belasting heeft tot doel de administratieve kosten, die gepaard gaan met het behandelen van aanvragen tot het bekomen van een omgevingsvergunning, te recupereren.
Er wordt nu een bijkomend tarief ingevoerd voor de kosten die betrekking hebben op de publicatie in een dag- of weekblad met regionaal karakter in het kader van een openbaar onderzoek in de omgevingsvergunningsprocedures (o.a. art 22 en 61 omgevingsvergunningenbesluit).
Dit besluit betreft de aanpassing van de prijscoëfficiënt die zal worden gehanteerd voor de periode van 1/12/2023-30/6/2024.
“Het gaat niet goed met onze jeugdinfrastructuur” communiceerde de Vlaamse Jeugdraad na de bekendmaking van de resultaten van het onderzoek naar jeugdinfrastructuur in Vlaanderen en Brussel.
De laatste decennia zijn de jeugdbewegingen steeds populairder geworden. Ledenaantallen zijn fors gestegen. Tegelijk zijn de lokalen niet mee gegroeid. Zowat de helft van de bevraagde jeugdbewegingen heeft niet genoeg plaats in verhouding met hun ledenaantal.
Het jeugdlokalenonderzoek van 2022, uitgevoerd door de Vlaamse jeugdbewegingen én het coronaonderzoek van Formaat van 2021-2022, schetsen een pijnlijk beeld van de huidige staat van heel wat jeugdlokalen in Vlaanderen en Brussel: een gebrek aan toegankelijkheid, ferm verouderde faciliteiten, achterstallig onderhoud en gebouwen die amper te verwarmen zijn tijdens de wintermaanden. De Vlaamse Jeugdraad, de verschillende Vlaamse jeugdbewegingen en Formaat vragen dringend actie van beleidsmakers om de speelruimte van kinderen en jongeren kwalitatiever en duurzamer te maken.
Vragen:
In vele Europese steden heerst vandaag een wooncrisis. Er is een groot gebrek aan betaalbare en kwaliteitsvolle woningen. Ook leegstand boven winkels blijft een enorm probleem. Maar wel een met kansen.
In een wooncrisis moeten we alle beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken. Tegelijk willen we ook vermijden dat ons centrum na het sluitingsuur van winkels dood en verlaten is.
De Stad heeft hier in het verleden al stappen rond gezet maar hoe is het hier vandaag mee gesteld?
Welke ondersteuningsmaatregelen worden nog voorzien om het aantal woongelegenheden boven winkels te verhogen?
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Ingevolge het overlijden van een deskundige/expert, die zetelde in de Raad Van Bestuur van cultuurcentrum De Werf, zal er een nieuwe deskundige/expert moeten benoemd worden uit de reservelijst die vastgesteld werd in zitting van 22 oktober 2019. De gemeenteraad is bevoegd voor het benoemen van deze deskundigen/experts.