Terug gemeenteraad

di 28/11/2023 - 19:30 te bepalen [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Hoogdringende punten

  • De stad ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening, die zal plaatsvinden op vrijdag 22 december 2023 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel. De gemeenteraad wordt verzocht een afvaardiging te voorzien. In de oproeping staat vermeld dat de afvaardiging de hoedanigheid van burgemeester, schepen of raadslid moet hebben.  Er wordt verwezen naar de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2023. Het aanwezigheidsquorum werd op deze vergadering niet bereikt waardoor een nieuwe algemene vergadering wordt bijeengeroepen met dezelfde agenda. 


    In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024.  De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en een afvaardiging te voorzien:

    1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. 
    2. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
    3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen.
    4. Volmacht voor de formaliteiten.


    Bij aanvang van de zitting werd met 36 stemmen voor, 0 tegen, bij 1 onthouding, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

    Raadslid Fatma Yildiz laat, via e-mail van 27 november 2023, weten ontslag te zullen nemen. Het mandaat wordt beëindigd m.i.v. 29 november 2023.

    Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Gezien het ontslag van raadslid Fatma Yildiz m.i.v. 29 november 2023 en de daaraan gekoppelde beëindiging van de verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid, dient mevrouw Maxine Mc Kenzie verder te worden aangesteld als effectief lid van de gemeenteraad.

    Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Gezien het ontslag en de daaraan gekoppelde beëindiging van de tijdelijke verhindering van mevrouw Fatma Yildiz als raadslid kan zij niet meer zetelen als lid in de commissies. Zij wordt  daarom vervangen in de commissies waar zij lid of plaatsvervanger van is.  Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.

    Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek

Overheidsopdrachten
  • De huidige headsets zijn versleten en vertonen regelmatig gebreken.  Dit houdt operationeel een risico in omdat, tijdens een operatie, de radiocommunicatie kan uitvallen.  Een dringende vervanging is noodzakelijk.  De aankoop verloopt via het raamcontract van de NV ASTRID.

    Kostprijs: 86 856,22 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)

    Dit agendapunt wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 november 2023.

  • In kader van de toekomstige verbouwing van de meldkamer van de Politiezone Aalst 5440 is de nood aan een geïntegreerde oplossing voor radiofonie en telefonie sterk naar boven gekomen.

    Via het raamcontract van ASTRID is het mogelijk om een IDECS aan te kopen met als leverancier Abiom Cummunication Systems bvba, Oostjachtpark 18 te 9100 Sint-Niklaas.

    De naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID werd opgericht in 1998 op initiatief van de federale en lokale overheden om een gezamenlijk communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten uit te bouwen. ASTRID is een operator die politie, brandweer en andere hulpdiensten in staat stelt om efficiënt te communiceren, om zo het goede verloop van de operaties op het terrein en de veiligheid van de burger te verzekeren.

    IDECS staat voor Integrated Dispatch and Emergency Control System en laat toe om met dezelfde hardware zowel Astrid oproepen als gewone telefonie te behandelen. 

    Bovendien is IDECS in die mate “mobiel” dat de hardware bij een eventuele latere verhuis gemakkelijk te verzetten is van locatie.

    Geraamde kostprijs: 88 308,28 EUR incl. btw
    Budgetlijn: 33000/742-53
    Gunningswijze: plaatsing via raamcontract van ASTRID

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.

Algemeen
  • Op 25/09/2023 werd de nieuwe interzonale samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad van Antwerpen. In deze overeenkomst werden de garanties voor samenwerking juridisch beter onderbouwd en werden kansen in het leven geroepen om een breder aanbod van oplossingen en dienstverlening aan te bieden. Deze vervangt de oude samenwerkingsovereenkomst van 29/06/2020. Politiezones die nieuwe oplossingen wensen te gebruiken dienen eerst de nieuwe samenwerkingsovereenkomst van 25/09/2023 te ondertekenen. Er zijn via deze samenwerkingsovereenkomst bij Politie Aalst al heel wat zaken opgestart waaronder de WOCODO app, voor een snellere verwerking van woonstcontroles, PATLOC om de patrouilles op locatie te stroomlijnen en op te volgen, CSE om beveiligd en anoniem onderzoekshandelingen te ondernemen op internet, Ufed Unity om smartphones uit te lezen en ook de aankoop van smartphones en abonnementen valt onder deze samenwerkingsovereenkomst.

Personeel

Rekrutering (PZ)

Financiën

Algemeen
  • Het dossier van de politiebegroting 2024 bestaat uit de volgende delen:

    • de begroting 2024
    • het verslag
    • de personeelslijst
    • de tabel van de leningen
    • het advies van de begrotingscommissie van 13 november 2023 ingesteld bij artikel 11 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het Algemeen Reglement op de Boekhouding van de Lokale Politie en door de gemeenteraad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De oorlog in de GAZA strook, samen met de daarmee samenhangende tragische gebeurtenissen van vorige maand, waarbij een geradicaliseerde moslim Zweedse supporters doodschoot, is een nieuwe “wake-up”-call dat het radicalisme terug is van nooit weggeweest.

    De 2 moskeeën te Aalst kwamen recent in de aandacht:

    - op de commissie Veiligheid kregen we een alles behalve geruststellend, zelfs verontrustend rapport van de deradicaliseringsambtenaar van de Stad i.v.m. de Marokkaanse moskee aan de Fritz de Wolfkaai

    - over de Diyanet moskee in de Binnenstraat werd recent door de Vlaamse regering een schorsingsprocedure i.v.m. de erkenning van deze moskee opgestart, gezien de buitenlandse inmeng in deze moskee, waarbij de burgemeester in de krant verklaarde “dit verbaast me niets”.

    Vragen:

    1. Worden deze moskeeën blijvend gemonitord door onze diensten in het kader van eventuele radicalisering en wat is de stand van zaken voor deze 2 moskeeën?
    2. Kan de burgemeester de Aalstenaar geruststellen dat alles onder controle is m.b.t. radicalisering op ons grondgebied en dat er geen gevaar dreigt voor eventuele aanslagen?
  • Reeds meermaals vroegen wij naar de dringende noodzaak tot herstel en renovatie van de sportfaciliteiten van voetbalclub Eendracht Nieuwerkerken, in het bijzonder, vandaag, na de recente schade veroorzaakt door storm Ciaran. De situatie belicht een lang bestaande behoefte aan onderhoud en verbetering van deze faciliteiten, een kwestie die van vitaal belang is voor onze jeugd en de gemeenschap als geheel.

    De huidige staat van de sportfaciliteiten, waaronder de velden, de kantine, kleedkamers en douchefaciliteiten, is zorgwekkend. Deze toestand vereist onmiddellijke aandacht en actie van de Stad. Gezien het belang van deze faciliteiten voor de sociale en sportieve ontwikkeling van onze jeugd, is het cruciaal dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt.

    vragen:

    • Welke concrete stappen zal de Stad ondernemen om de huidige en toekomstige staat van de sportfaciliteiten van Eendracht Nieuwerkerken te waarborgen, met inbegrip van een plan voor regelmatig onderhoud en langetermijnvisie? 
    • Hoe ziet de Stad de toekomstige samenwerking met voetbalclub Eendracht Nieuwerkerken voor zich, in het licht van de huidige uitdagingen en de behoefte aan verbetering van de sportinfrastructuur?

MENS

Onderwijs

Stedelijk onderwijs

Sport

Sportaanbod

Samenleving

Veiligheid
Lokaal sociaal beleid
  • De problematiek van lege brooddozen stijgt. Scholen doen zelf veel inspanningen maar ontbreken de nodige middelen om deze uitdaging structureel aan te pakken. Het project Brooddoosnodig van vzw Enchanté ondersteunt scholen in het ter beschikking stellen van voedsel en zet een financieringsmechanisme op om geld in te zamelen. Hiervoor werken zij met een lokale partner die concrete taken opneemt. 

    We lichten toe op welke manier we dit project vertalen naar de Aalsterse context, waarbij we voorstellen om te werken met een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst 'brugfiguren onderwijs' met VCLB en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw. 

Inburgering

Algemeen

Jeugd

Algemeen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De huidige overstromingen in de Westhoek drukken ons weer op de realiteit. De toename van extreme neerslag maakt ons jaar na jaar kwetsbaarder voor overstromingen, met de nodige schade en menselijk leed tot gevolg. De Denderstreek en ook Aalst zijn zeer kwetsbaar hiervoor. Dit bleek nogmaals uit het rapport van weerbaar waterland naar aanleiding van de waterbom in Wallonië. Twee jaar terug werden we na een stevig onweer ook in Aalst met de neus op de feiten gedrukt. Met de nodige schade en beelden van overstroomde straten, natte kelders tot gevolg. Meerdere deelgemeenten zoals Hofstade, Gijzegem, Nieuwerkerken,.. zijn zeer kwetsbaar voor wateroverlast. 

    Op de laatste gemeenteraad vroeg ik naar de opmaak van het hemelwater-, en droogteplan van Stad Aalst dat nodig is om in de toekomst water gerelateerde subsidies te ontvangen van de Vlaamse overheid. Dit plan is ook een kans om een uitgebreide toekomstvisie op te maken voor ons grondgebied, waardoor we onze stad weerbaar maken voor overstromingen en droogte. Dit plan moet ook de aansluiting maken op het klimaat-, en landbouwbeleidsplan. Recent werd het TOP Dender voorgesteld waarin meerdere handvaten zitten voor een water robuuste Dender, ook op Aalsters grondgebied.

    Voorkomen is beter dan genezen, en vooral veel goedkoper. We pleiten er dan ook voor dat de Stad deze legislatuur nog extra maatregelen neemt. Zo kan 1 van de maatregelen zijn om bijkomende verharding en bebouwing in de omgeving van waterlopen en grachten te voorkomen. Extra in te zetten op waterbufferende maatregelen in bovenstroomse beken en grachten waardoor het water minder snel afstroomt naar de lagergelegen gebieden. Maar ook door te kijken hoe extra kan ingezet worden op infiltratie dit helpt ook bij lange droogteperiodes.

    Hierbij heb ik volgende vragen:

    • Welke maatregelen gaat het stadsbestuur deze legislatuur nog nemen om Aalst beter te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van wateroverlast en worden hiervoor extra middelen voorzien?
    • Wordt er gedacht aan maatregelen zoals bouwvrije zones, herstel van natte natuur, hermeandering en het verontdiepen van grachten om water bovenstrooms beter vast te houden?
  • In het licht van de recente bevindingen van de Gemeentetest van HLN, waarin Aalst een alarmerend lage veiligheidsscore van slechts 35% behaalde, is het tijd om onze aandacht te richten op de dringende noodzaak van structurele veiligheidsmaatregelen in onze stad.

    De gegevens tonen een zorgwekkende trend aan: de meerderheid in onze gemeenteraad heeft het veiligheidsprobleem lang veronachtzaamd, wat heeft geleid tot een verloedering en frustratie in verschillende Aalsterse buurten. Met de verkiezingen in zicht, zien we nu een reeks paniekreacties.

    Vooruit pleit voor een hernieuwde focus op veiligheid in Aalst. Dit houdt in dat we wijkkantoren moeten heropenen en een consequente aanpak van bendes en criminaliteit moeten hanteren. Echter, we moeten verder kijken dan alleen repressieve maatregelen. Het is cruciaal om structurele initiatieven te implementeren, waaronder het herstellen van sociale actoren in onze stad, het aanstellen van een specifieke dienst voor jeugdcriminaliteit, en een dienst voor intrafamiliaal geweld.

    Daarom volgende vragen: 

    1. Hoe gaat dit bestuur de structurele veiligheidsproblemen in Aalst aanpakken, in het bijzonder in buurten waar de situatie het meest nijpend is?

    2. Is de Stad bereid om in gesprek te gaan met de politiediensten van de collega’s uit Dendermonde waar een specifieke dienst voor jeugdcriminaliteit actief is?

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Mobiliteit
Planning en stadsvernieuwing
  • Naar aanleiding van een eigendomswissel treden Vanhove, Tragelsport, Matim en Newtown toe als partij tot het Brownfieldconvenant "112. Aalst - Tragel", in de hoedanigheid van Actor (artikel 1 toetreding). Daarvoor wordt een addendum 2 opgesteld.

    In artikel 2 van dit addendum worden de verbintenissen van de toetredende actoren beschreven.

    Het addendum heeft een bijlage waarin de contour van het projectgebied aangeduid is.

    Het addendum ligt ter goedkeuring voor  op de gemeenteraad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Vooruit is reeds meermaals tussengekomen op de RVB van het SportAG om de sluiting van het fungedeelte op vrijdagavond en zondagnamiddag tegen te gaan. Het zwembad moet er net zijn voor alle Aalstenaars en door deze besparingen schiet net dit nu zijn doel voorbij. Na voorgaand protest tegen de stijging van de tarieven heeft Vooruit ook steeds constructief meegewerkt en positieve voorstellen gedaan om het zwembad toegankelijker te maken voor iedereen. Zo kwam het voorstel van ons om op de kalmere vrijdagavonden het fungedeelte te openen aan verlaagde tarieven, ten gunste van al wie én op de centen met letten én toch de kinderen (of zichzelf) zwem- en sportplezier wil gunnen.

    De beslissing om het fungedeelte op vrijdagavond en zondagnamiddag te sluiten heeft niet alleen gevolgen voor de inwoners van Aalst, maar vermoedelijk ook voor de horecaondernemer die afhankelijk is van de bezoekersstromen binnen het zwembadcomplex.

    Het is duidelijk dat deze maatregel, hoewel bedoeld als een noodzakelijke kostenbesparing, het potentieel heeft om de aantrekkelijkheid en de toegankelijkheid van Aquatopia aanzienlijk te verminderen. Het zwembad werd geopend met de belofte van ruime openingstijden en een toegankelijke omgeving voor alle Aalstenaars, en deze nieuwe beperkingen lijken in strijd met deze oorspronkelijke visie.

    Daarnaast heeft de horecaconcessiehouder aanzienlijke investeringen gedaan op basis van bepaalde verwachtingen en beloftes omtrent bezoekersaantallen, openingstijden en diensten. Het niet nakomen van deze verwachtingen zouden kunnen leiden tot een negatieve inpakt voor de concessiehouder, die een integraal onderdeel vormt van de Aquatopia-ervaring.

    Daarom volgende vragen:

    • Is de Stad het idee genegen om op vrijdagavonden het fungedeelte te openen aan verlaagde tarieven, zodat dit als trekpleister kan dienen voor nieuwsgierige zwemmers alsook een laagdrempelige toegang verleend aan gezinnen die het anders misschien niet zouden kunnen veroorloven?
    • Welke maatregelen overweegt de Stad om zowel de toegankelijkheid van het zwembad voor alle Aalstenaars te verbeteren en werd er in voorbereiding van deze maatregelen ook contact genomen met de concessionaris van het horecagedeelte over een mogelijke sluiting van het fungedeelte?
  • Aalst, bekend om haar dynamische evenementen zoals het Aalst Carnaval en Cirk!, heeft de verantwoordelijkheid om de veiligheid en het welzijn van zowel haar inwoners als bezoekers te waarborgen. Het gebrek aan een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag tijdens dergelijke evenementen vormt een gemiste kans voor de Stad om haar toewijding aan de bescherming van haar burgers te tonen. Gezien de verhoogde risico's op incidenten bij grote bijeenkomsten, zou zo'n meldpunt een structurele oplossing bieden die meerdere voordelen met zich meebrengt.

    Een meldpunt biedt directe steun aan slachtoffers, wat cruciaal is voor hun herstel en welzijn. Het draagt ook bij aan preventie en het verhogen van het bewustzijn over grensoverschrijdend gedrag. Dit kan niet alleen potentiële daders afschrikken, maar het versterkt ook het gevoel van veiligheid onder alle deelnemers en bevordert zo veiligere evenementen. Bovendien kunnen de verzamelde data van gemelde incidenten waardevolle inzichten bieden die leiden tot effectieve acties en beleidsbeslissingen.

    De oprichting van een meldpunt zorgt voor meer inclusiviteit bij evenementen, waardoor niemand zich buitengesloten of onveilig hoeft te voelen. Het draagt bij aan een positief imago en reputatie voor Aalst, doordat het laat zien dat de Stad actief optreedt tegen grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast kan het meldpunt fungeren als een eerste stap in het juridische proces, wat slachtoffers helpt hun rechten te handhaven.

    Een meldpunt stimuleert ook maatschappelijke betrokkenheid door samenwerking tussen het bestuur, de hulpdiensten en het publiek. Het is evident dat zo'n initiatief een substantiële meerwaarde heeft, het schept een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt en draagt bij aan een cultuur waarin grensoverschrijdend gedrag niet wordt getolereerd. Het is daarom van essentieel belang dat deze meerderheid dit initiatief serieus overweegt en actie onderneemt om de veiligheid tijdens de Aalsterse evenementen te verzekeren.

    Daarom vragen wij:

    1. Hoe kan Aalst, met haar reputatie van bruisende stad, het ontbreken van een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag aanpakken om de veiligheid en inclusiviteit van haar feesten te waarborgen?

    2. Heeft Aalst al kennis en ervaringen opgedaan bij steden zoals Gent, waar meldpunten succesvol zijn opgezet en doorontwikkeld, om zo inzicht te krijgen in de effectiviteit en de praktische uitvoering van vergelijkbare initiatieven?

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Bij aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

    De raad van bestuur van 26 september 2023 heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1.    Wijziging van vermogen

    2.    Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

    3.    Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

    4.    Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

    5.    Statutaire benoemingen

    6.    Statutenwijziging (reeds geagendeerd op de Gemeenteraad van 24 oktober 2023)

        6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

        6.2. Nieuwe tekst van de statuten

    7.    Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

    8.    Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

    9.    Volmachten 

    Varia 

  • Per mail van 12 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 12 december 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 30 mei 2023;
    2. Activiteiten en strategie 2024;
    3. Begroting 2024;
    4. Varia.

    De vergadering zal zowel fysiek als digitaal georganiseerd worden en wordt gevolgd door een diner.

  • Per aangetekend schrijven van 25 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 12 december 2023 om 19 uur, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.

    De gemeenteraad dient de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur);
    2. Samenstelling van het bureau (artikel 38);
    3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering (artikel 16);
    4. Goedkeuren actieplan en budget 2024.
  • Bij aangetekend schrijven van 8 november 2023, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 20 december 2023 om 19 uur in FZ Intermezzo, Kasteeldreef 55, 9340 Lede. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30 uur.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

    1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
    2. Samenstelling van het bureau
    3. Goedkeuren actieplan en investerings- en werkingsbudget 2024
  • Op 29 september 2023 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.

  • Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2022, vastgesteld op 7 juni 2023. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.

    De jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 7 juni 2023, werd goedgekeurd door de Gouverneur.

    Dit besluit wordt ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.

  • Op 28 oktober en op 7 en 9 november 2023 werden door het centraal kerkbestuur budgetwijzigingen 2023 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Aalst, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Anna Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen en Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken.

    De budgetwijzigingen 2023 van de kerkfabrieken Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen en Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2023.

    De budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem overschrijdt de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt voor de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem verzocht goedkeuring te verlenen aan de ingediende budgetwijziging voor het jaar 2023.

  • Op 28 oktober, 2, 7 en 9 november 2023 werden door het centraal kerkbestuur de budgetten 2024 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint-Walburga Meldert, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken.

    Ook de protestantse gemeenschap heeft haar budget 2024 ingediend.

    De budgetten 2024 van de kerkfabrieken Sint-Walburga Meldert en O.L.V. Hemelvaart Erembodegem overschrijden de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt voor deze kerkfabrieken verzocht goedkeuring te verlenen aan deze ingediende budgetten voor het jaar 2024.

    De budgetten 2024 van de kerkfabrieken Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken en de protestantse kerkgemeente blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetten voor het jaar 2024.
  • De stad ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening, die zal plaatsvinden op vrijdag 22 december 2023 om 14 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel. De gemeenteraad wordt verzocht een afvaardiging te voorzien. In de oproeping staat vermeld dat de afvaardiging de hoedanigheid van burgemeester, schepen of raadslid moet hebben.  Er wordt verwezen naar de buitengewone algemene vergadering van 13 november 2023. Het aanwezigheidsquorum werd op deze vergadering niet bereikt waardoor een nieuwe algemene vergadering wordt bijeengeroepen met dezelfde agenda. 


    In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024.  De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en een afvaardiging te voorzien:

    1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. 
    2. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
    3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen.
    4. Volmacht voor de formaliteiten.


    Bij aanvang van de zitting werd met 36 stemmen voor, 0 tegen, bij 1 onthouding, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

    Raadslid Fatma Yildiz laat, via e-mail van 27 november 2023, weten ontslag te zullen nemen. Het mandaat wordt beëindigd m.i.v. 29 november 2023.

    Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Gezien het ontslag van raadslid Fatma Yildiz m.i.v. 29 november 2023 en de daaraan gekoppelde beëindiging van de verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid, dient mevrouw Maxine Mc Kenzie verder te worden aangesteld als effectief lid van de gemeenteraad.

    Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Gezien het ontslag en de daaraan gekoppelde beëindiging van de tijdelijke verhindering van mevrouw Fatma Yildiz als raadslid kan zij niet meer zetelen als lid in de commissies. Zij wordt  daarom vervangen in de commissies waar zij lid of plaatsvervanger van is.  Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.

    Bij aanvang van de zitting werd met 37 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

Financiën

Overheidsopdrachten
  • Bij notariële akte, verleden op 4 juli 2023, werd de Sint-Jozefkerk in de staat waarin ze zich op dat moment bevond, door de kerkfabriek Sint-Martinus overgedragen aan de stad Aalst.

    Daarbij verbond de stad Aalst zich ertoe de Sint-Jozefkerk te laten restaureren volgens de modaliteiten van de gemeenteraadsbeslissing dd. 28 maart 2023.

    De studieopdracht voor de restauratie van de Sint-Jozefkerk te Aalst werd op 20 augustus 2010 door de kerkfabriek gegund aan Pluspunt Architectuur.

    Gezien de eigendomsoverdracht heeft de stad Aalst ook de rol als opdrachtgevend bestuur overgenomen in kader van deze overheidsopdracht.

    Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor om het nodige budget vast te leggen voor de uitvoering van de studieopdracht voor de restauratie van de Sint-Jozefkerk te Aalst door Pluspunt Architectuur.

    Er wordt voorgesteld om een budget van 109 220,13 EUR excl. btw of 132 156,36 EUR incl. btw vast te leggen voor het resterende gedeelte van fase 1 en 825 237,56 EUR excl. btw of 998 537,44 EUR incl. btw voor fase 2.

    Kostprijs: 132 156,36 EUR incl. btw voor fase 1 en 998 537,44 EUR incl. btw voor fase 2

    Budgetlijn: MJP005560 - AC000289 – 0790-08/2210007

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad

  • De werken omvatten het vernieuwen van de waterdichtingslaag op de platte daken van de loods van het groenonderhoud, Brusselsesteenweg 2 te Aalst.

    Raming: 135 567,50 EUR excl. btw of 164 036,68 EUR incl. btw
    Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
    Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (art. 41, §1, 2° wet overheidsopdrachten)

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.

  • In het kader van de opdracht “Thema Ruimte. Concessie van het melkhuisje in het park te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-52 opgesteld.

    De gemeenteraad verleende in zitting van 27 juni 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht concessie van diensten. 

    Het collega van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 oktober 2023 om deze opdracht toe te wijzen aan Park BV, Langehaagstraat 27 te 9308 Gijzegem, tegen een concessievergoeding van 15 600 EUR excl. btw per jaar.

    Door de stad zal een toelage van 323 000 EUR worden voorzien voor de minimale werkzaamheden.

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.

Belastingen
  • De dienst Onderwijs biedt tijdens de schoolvakanties kleutervakantieopvang aan op twee locaties. Via het huidige inschrijvingssysteem kunnen ouders hun kind(eren) inschrijven in vooraf bepaalde inschrijvingsperiodes en krijgen zij na afloop van de vakantieperiode een factuur.

    Vanaf 1 januari 2024 wordt het inschrijvingssysteem aangepast en worden gereserveerde opvangdagen en eventuele maaltijden gefactureerd tijdens de inschrijving.

    Dit vraagt een aanpassing van dit retributiereglement.

    Dit dossier werd goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 13 november 2023.

  • Deze belasting heeft tot doel de administratieve kosten, die gepaard gaan met het behandelen van aanvragen tot het bekomen van een  omgevingsvergunning, te recupereren.

    Er wordt nu een bijkomend tarief ingevoerd  voor de kosten die betrekking hebben op de publicatie in een dag- of weekblad met regionaal karakter in het kader van een openbaar onderzoek in de omgevingsvergunningsprocedures (o.a. art 22 en 61 omgevingsvergunningenbesluit).

Budget

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • “Het gaat niet goed met onze jeugdinfrastructuur” communiceerde de Vlaamse Jeugdraad na de bekendmaking van de resultaten van het onderzoek naar jeugdinfrastructuur in Vlaanderen en Brussel. 

    De laatste decennia zijn de jeugdbewegingen steeds populairder geworden. Ledenaantallen zijn fors gestegen. Tegelijk zijn de lokalen niet mee gegroeid. Zowat de helft van de bevraagde jeugdbewegingen heeft niet genoeg plaats in verhouding met hun ledenaantal.

    Het jeugdlokalenonderzoek van 2022, uitgevoerd door de Vlaamse jeugdbewegingen én het coronaonderzoek van Formaat van 2021-2022, schetsen een pijnlijk beeld van de huidige staat van heel wat jeugdlokalen in Vlaanderen en Brussel: een gebrek aan toegankelijkheid, ferm verouderde faciliteiten, achterstallig onderhoud en gebouwen die amper te verwarmen zijn tijdens de wintermaanden. De Vlaamse Jeugdraad, de verschillende Vlaamse jeugdbewegingen en Formaat vragen dringend actie van beleidsmakers om de speelruimte van kinderen en jongeren kwalitatiever en duurzamer te maken.

    Vragen:

    • Heeft de Stad zicht op de toestand van de lokalen van het Aalsters verenigingsleven? Dus niet enkel van de jeugdlokalen maar ook die van sport- en cultuurverenigingen?
    • De Stad heeft een subsidiereglement voor investeringssubsidies voor cultuur-, jeugd- en sportverenigingen. Er bestaat sinds enkele jaren ook een reglement waarbij de stad een waarborgstelling geeft voor de terugbetaling van het kapitaal van een lening. Zijn deze reglementen voldoende bekend en wordt er voldoende beroep op gedaan?
  • In vele Europese steden heerst vandaag een wooncrisis. Er is een groot gebrek aan betaalbare en kwaliteitsvolle woningen. Ook leegstand boven winkels blijft een enorm probleem. Maar wel een met kansen. 

    In een wooncrisis moeten we alle beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken. Tegelijk willen we ook vermijden dat ons centrum na het sluitingsuur van winkels dood en verlaten is. 

    De Stad heeft hier in het verleden al stappen rond gezet maar hoe is het hier vandaag mee gesteld?

    Welke ondersteuningsmaatregelen worden nog voorzien om het aantal woongelegenheden boven winkels te verhogen?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Welzijn en gezondheid (PZ)

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning