Op 13 november 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod m.i.v. 14 december 2023 t.e.m. 31 januari 2024 voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad van 28 november 2023.
In bepaalde wisselende stadsdelen is er een problematiek van overlast waaronder openbare dronkenschap, verbaal en/of fysiek geweld met tot gevolg verstoringen van de openbare orde en veiligheid.
Deze problematiek gaat vaak gepaard met samenscholingen in bepaalde stadsdelen. In het tijdelijk politiereglement wordt gespecifieerd over welke straten het gaat.
Dit tijdelijk politiereglement slaat hic et nunc op de volgende sectoren :
• KRO
• Stationsbuurt
Er zijn verschillende bewoners uit voormelde straten die hun zorgen uitten over openbare ordeverstoringen en/of openbare overlast zoals openbare dronkenschap, verbaal en/of fysiek geweld, vernielingen en ongepast gedrag opzichtens buurtbewoners en voorbijgangers.
Dat blijkt vooreerst onder andere uit een petitie die een aantal bewoners hebben overhandigd aan de burgemeester om aan te dringen op de noodzaak tot het nemen van maatregelen. Uit deze petitie kunnen we afleiden dat de tijd dringt. Een aantal van hen geeft aan zelf het heft in eigen handen te willen nemen in de toekomst, indien er geen oplossing vanuit de stad geleverd wordt. Op dergelijke escalatie van “het recht in eigen handen te willen nemen” dient te worden ingegrepen, nu politie over het geweldsmonopolie beschikt, omdat onze democratie dit zo wil.
De politie verklaart vervolgens eveneens dat uit hun gegevens blijkt dat er de laatste tijd een stijging merkbaar is van de overlastproblematiek in de 2 voornoemde stadsdelen. Uit het overzicht van de verschillende interventies blijkt dat 26 procent van de interventies inzake groepsgerelateerde feiten plaatsvinden binnen de perimeter. We zien binnen de perimeter ook een snellere stijging van interventies ten opzichte van de rest van het grondgebied.
Er kan bovendien ook verwezen worden naar verschillende publicaties die gewag maken van openbare orde verstoringen en/of openbare overlast in de genoemde stadsdelen. Heel wat krantenartikels benadrukken dan ook de stijgende onveiligheidgevoelens bij de Aalsterse inwoners in deze buurten. Ook oproepen tot verzamelen van jeugdbendes om samen te kunnen vechten zorgen voor extra alertheid.
De stad Aalst ondernam tenslotte reeds verschillende initiatieven om de leefbaarheid en de veiligheid te verbeteren in de hele stad, de genoemde stadsdelen incluis. Er werd voornamelijk ingezet op vlak van jongerengeweld, sociale overlast en drugsproblematiek.
De reeds ondernomen initiatieven door stad Aalst:
Tussen 23/6/23 en 9/7/23 werden er bij de lokale politie, 4 dagen per week, 2 extra ploegen en 1 operator van de stadscamera's, ingezet dewelke exclusief naar KRO en de stationsbuurt georiënteerd werden. De ploegen werden aangestuurd door de camera-operator om de juiste persoon aan te spreken / verbaliseren die zich schuldig maakte aan het plegen van overlast.
Sinds eind juni 2023 vonden er extra patrouilles door de wijk KRO plaats, met de bedoeling om een band te krijgen met de jongeren. De politie treedt preventief op door in dialoog te gaan met de jongeren en hun bewust proberen te maken van de overlast.
Sinds midden 2021 worden in het kader van het project overlast, binnen het Zonaal Veiligheidsplan, op vrijdag- en zaterdagnachten overlastacties georganiseerd. Op vrijdagnacht van 21u30 tot 06u30 en zaterdagnacht van 20 u tot 4 u, telkens met 2 medewerkers (waaronder nagenoeg altijd 1 hondengeleider).
Er werden overlastacties georganiseerd door de lokale politie:
Omgeving station:
• Burchtstraat: 4 keer
• Gheeraerdtsstraat: 6 keer
• Majoor Charles Claserstraat: 22 keer
• Statieplein: 134 keer
• Utopia: 4 keer
Omgeving KRO:
• Frits de Wolfkaai (4 keer)
• Hertshage (127 keer)
• Hoge Vesten (24 keer)
• Hoverniesplein + Hoveniersstraat (24 keer)
• Treinstraat (21 keer)
Uit herhaalde en identieke vaststellingen van de lokale politie blijkt dat samenscholing één van de belangrijkste oorzaken is van verstoring van de openbare orde en/of overlast, zodat dit tijdelijk politiereglement zich opdringt.
Situatie Aalst
Deze overlast neemt de vorm aan van inbreuken op de openbare veiligheid (vechtpartijen) evenals van ongepast gedrag ten aanzien van de buurtbewoners en voorbijgangers (intimidatie). Dit alles vergroot het onveiligheidsgevoel in de openbare ruimte en in het bijzonder in de voormelde straten.
Het leven van de buurtbewoners en voorbijgangers wordt ernstig verstoord en hun rust en hun veiligheid is onvoldoende verzekerd.
Voorgaande initiatieven blijken evenwel noch voldoende, noch het gewenste effect te hebben op de leefbaarheid en de veiligheid in de genoemde stadsdelen. Uit het overzicht van de verschillende interventies blijkt dat 26 procent van de interventies inzake groepsgerelateerde feiten plaatsvinden binnen de perimeter. We zien binnen de perimeter ook een snellere stijging van interventies ten opzichte van de rest van het grondgebied.
Voorstel
We stellen voor om een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod in te voeren ter bestrijding van de overlast en verstoring van op de openbare orde. Dit in de openbare ruimte, 24u/24 en binnen de hierboven en in het tijdelijk politiereglement bepaalde modaliteiten.
Dit politiereglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 56
De Nieuwe Gemeentewet en in het bijzonder de artikelen 119, 119bis en 135§2
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
het tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.