Voorafgaand:
OMV_2023014608 - 2023/166 - Omgevingsvergunning - (regulariseren van) het verbouwen en exploiteren van een garage (inclusief functiewijziging en het wijzigen van het aantal woongelegenheden)met omgevingsaanleg, het regulariseren van het plaatsen van een hoogspanningscabine en het plaatsen van reclame.
Voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen werd de aanvraag ingediend door NV THOEN AUTOGROEP, Bergemeersenstraat 120, 9300 Aalst voor een project gelegen te Albrechtlaan 72, 9300 Aalst en met kadastrale omschrijving AALST, 4de afdeling, sectie F, nummer 864M. Het betrof een aanvraag tot het regulariseren van het verbouwen van een garage (inclusief functiewijziging en het wijzigen van het aantal woongelegenheden) met omgevingsaanleg, het regulariseren van het plaatsen van een hoogspanningscabine en het plaatsen van reclame.
Voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen of activiteiten werd de aanvraag ingediend door Thoen Center NV, Bergemeersenstraat 120 te 9300 Aalst voor een project gelegen te Albrechtlaan 72, 9300 Aalst en met kadastrale omschrijving AALST, 4de afdeling, sectie F, nummer 864M. Het betrof een aanvraag tot het exploiteren van een garage.
De omgevingsvergunning werd bij zitting van 08 mei 2023 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Gevolg:
Bij onderzoek voor de omgevingsvergunning is naar boven gekomen dat NV THOEN AUTOGROEP voor de uitbating van de garage op het perceel Albrechtlaan 72, 9300 Aalst een naburig perceel grond in gebruik neemt dat toebehoort aan Stad Aalst.
Het afsluiten van een overeenkomst met Coördinatie Ruimte werd op 8 mei 2023
opgenomen in de vergunningsvoorwaarden.
Het in gebruik genomen perceel is kadastraal gekend als AALST, 4de afdeling, sectie F, nummer 0864S.
Er wordt tevens voor de uitbating van de naastliggende garage op het perceel Bergemeersenstraat 120, 9300 Aalst - toebehorend aan THOEN IMMO NV - gebruik gemaakt van een naburig perceel grond dat toebehoort aan Stad Aalst.
Het in gebruik genomen perceel draagt kadastrale omschrijving: AALST, 4de afdeling, sectie F, nummer 0864R.
Over beide percelen loopt het fietspad langsheen de Bergemeersenstraat.
Kadastraal plan in bijlage.
De percelen zijn eigendom van de stad Aalst ingevolge akte verleden op 26 oktober 1999 door 2de Aankoopcomité Gent in het kader van de aanleg van een fietspad Leirekensroute ter hoogte van Bergemeersenstraat. (zie akte in bijlage)
Om verkrijgende verjaring bij een gebruikstermijn van 30 jaar ten voordele van NV THOEN AUTOGROEP en THOEN IMMO NV tegen te gaan, werd ter erkenning van de ingebruikname een overeenkomst toelating precaire bezetting van deel openbaar domein opgesteld voor beide percelen. De overeenkomst zit in bijlage en maakt onderdeel uit van het besluit.
Advies Openbare Werken
Deze zones (allebei) zeker niet verkopen:
In deze zone ligt de benodigde ruimte om de collector RO van Aquafin waarin het afvalwater van een groot deel van (groot-)Aalst is op aangesloten te kunnen heraanleggen en te onderhouden. De eigenlijke collector ligt ook over zekere afstand in deze percelen.
Deze collector is een leiding van Ø1400mm (met buitenafmetingen ca. 1700mm). De collector ligt er op een diepte van ca. 4m (binnen-onderkant leiding tot maaiveld)
De sleufbreedte is ca. 2x2m vanaf as collector. Daar moet je nog minstens 3m aan toevoegen om zo’n collector te kunnen aanleggen. Dus 2 x 6m langs as collector.
Overal waar er minder ruimte is, maakt dit de werken zeer complex om uit te voeren.
In bijlage situatieplan ligging van de collector (groen of rood). Op de ligging is er ca. 1m fouttolerantie (omwille van de grote leiding is de as van de putdeksels niet noodzakelijk de as van de onderliggende riolering)
De stad Aalst heeft hier ook ruimte nodig in functie van verbreding of verschuiving van de rijweg in de toekomst:
In plaats van te verkopen, is het aangewezen de zones (delen die niet worden gebruikt) in afwachting van werken in gebruik te geven en duidelijk te zijn over de restricties inzake gebruik. Als college van burgemeester toch wil verkopen dan kan je de ondergrond in eigendom behouden en alleen de bovengrond verkopen met vestiging van een erfdienstbaarheid ten nutte van de stad Aalst en Aquafin. Dienst Openbare Werken raadt deze laatste mogelijkheid niet aan, gezien de gronden in de toekomst mogelijks opnieuw moeten verworven worden.
Team Mobiliteit
Team Mobiliteit sluit zich aan bij de dienst Openbare werken.
Aanvullend geeft team Mobiliteit graag mee dat de context van de ontwikkeling van de fietssnelweg F27 (Leirekensroute) hier een bijzonder belangrijke rol in heeft.
Zo werd een technisch haalbaarheidsonderzoek verricht naar het inrichten van een ongelijkvloerse kruising langsheen de Albrechtlaan ter hoogte van het kruispunt met de Zwembadlaan/Bergekouter. Concrete vraagstelling hierbij was: Is het technisch haalbaar om ofwel een fietstunnel ofwel een fietsbrug te realiseren?
Het resultaat van deze studie, gekoppeld aan een gemotiveerd voorkeurscenario werd op 16 maart 2020 aan het schepencollege voorgelegd ter goedkeuring.
Het college van burgemeester en schepenen besliste bij 2020_CBS_00926 - Albrechtlaan: fietsoversteek ter hoogte van de Albrechtlaan om scenario C (brug kant woningen) en E (brug kant zwembad) nader te onderzoeken tot selectie van het beste uitvoeringsscenario in functie van de inrichting van een ongelijkvloerse kruising langsheen de Albrechtlaan, kruispunt Zwembadlaan/Bergekouter.
De provincie Oost-Vlaanderen heeft in aanloop naar dit haalbaarheidsonderzoek een startnota (en aanzet projectnota) opgesteld om de ontwikkeling van de fietssnelweg F27 voor het binnengebied (vanaf Station Aalst tot aan de grens met Achterweg) ontwerptechnisch vorm te geven.
Hierbij werd rekening gehouden met voorkeurscenario C (dat overigens uitdrukkelijk vanuit de provincie per brief aan de stad Aalst als enige voorkeursscenario werd weerhouden).
Advies team Mobiliteit
Aangezien de ontwikkeling van de fietssnelweg F27 (Leirekensroute) een bovenlokale functie vervult en de ontwikkeling van een ongelijkvloerse kruising (i.c. scenario C - waar het fietspad naast garage Thoen met een fietsbrug over de Albrechtlaan gaat, rechtdoor naar de Zwembadlaan (kant woningen)), gekoppeld is aan een minimale fietspadbreedte van 4 meter, is het van primordiaal belang dat gronden naast garage Thoen niet worden verkocht, om de toekomstige ontwikkeling van de fietssnelweg aan de Albrechtlaan niet te hypothekeren.
Advies coördinatie ruimte
Het terrein is eigendom van de stad en vervult meerdere functies. Onder andere voor de (her)aanleg van de Aquafincollector Rechteroever en voor de aanleg van een fietspad (fietssnelweg). Feitelijk is het terrein al jaren in gebruik door Garage Thoen zonder enige overeenkomst. Door alsnog een overeenkomst op te stellen wordt vermeden dat er verkrijgende verjaring ten voordele van Garage Thoen optreedt. Het recht dat door middel van de overeenkomst aan Garage Thoen wordt gegeven beperkt zich tot een precair gebruiksrecht. De verschillende wetten inzake huurcontracten zoals opgenomen in het Burgerlijk Wetboek zijn bijgevolg niet van toepassing op deze overeenkomst, Garage Thoen verkrijgt geen huurrechten, van welke aard ook. Daarbij betreft het een bezetting ter bede die gekenmerkt wordt door haar voorlopig karakter, wat inhoudt dat de bezetting te allen tijde zonder reden kan worden opgezegd. Het doel van de bezetting ter bede is om aan Garage Thoen het recht te verlenen om het onroerend goed te gebruiken in afwachting dat aan de desbetreffende percelen een nieuwe of definitieve bestemming wordt gegeven door de Stad. Gezien de geringe oppervlakte van de percelen en het onzekere recht voor Garage Thoen wordt er slechts een vergoeding van 1 euro per jaar gevraagd, daarboven zal Garage Thoen op eigen kosten instaan voor het onderhoud van de percelen en voor het plaatsen van een afsluiting om de veiligheid op het fietspad te garanderen.De overeenkomst toelating precaire bezetting van deel openbaar domein tussen Stad Aalst en NV THOEN AUTOGROEP, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren.
de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur, of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens de stad bij het ondertekenen van voormelde overeenkomst