Terug gemeenteraad

di 30/01/2024 - 19:30 Belfort

Hoogdringende punten

  • De stad Aalst  wenst tijdens de periode van Carnaval 2024 gebruik te maken van een aantal camera's die reeds behoren aan de stad Aalst en in principe ingezet worden voor het live en publiek verspreiden van beelden van Aalst carnaval om de omgeving van de feestzone te monitoren in het kader van de handhaving van openbare orde en veiligheid. Deze inzet moet luidens de Camerawet geadviseerd worden door de gemeenteraad na advies van de korpschef van de lokale politiezone.

    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Op 29 januari 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een verbod op de consumptie van alcohol in de openbare ruimte sector Erembodegem van 2 februari 2024 tot en met 31 maart 2024 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 30 januari 2024.

    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Rekrutering (PZ)

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Recentelijk ging het nieuwe vervoersplan van De Lijn in voege in Aalst. Dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen. Elkeen die zijn of haar sociale media opende, heeft een berichten hier omtrent zien passeren. En de vele frustraties, die zijn terecht. Op verschillende locaties kreunt Aalst onder de aanpassingen. Hierbij valt in het bijzonder te verwijzen naar de Arendwijk, de buurt die evenzeer recentelijk een nieuw mobiliteitsplan mocht ondergaan. Veel bewoners richtten zich tot mij met hun klachten en ik kan niet anders dan hen bij te treden. Elke situatie aanhalen, is niet mogelijk. Vandaar enkele specifieke voorbeelden. In de Binnenstraat ter hoogte van de Petrus van huffelstraat , waar dagelijks honderden schoolgaande kinderen passeren, kruisen de vele bussen en vrachtwagens – die daarheen gestuwd worden door het circulatieplan – elkaar. Hetgeen al vaker voor gevaarlijke situaties zorgde, en dat in de toekomst nog meer zal doen. Alsook ter hoogte van de Oude Dendermondsesteenweg en de Dompelstraat… Men had beloofd rekening te houden met garages en opritten van bewoners, maar in de praktijk is hier niet veel van gebleken. Evenwel verdwenen maar liefst 22 parkeerplaatsen in de Dompelstraat, waar men zo al kampte met een tekort. En het lijstje gaat nog verder.

    Echter zijn mijn vragen algemeen:

    1. Gezien de verhoging van de verkeersdrukte, het verdwijnen van parkeerplaatsen en het minder toegankelijk maken van privé-eigendom: hoe zal de stad de levenskwaliteit en veiligheid van onze burgers vrijwaren? 
    2. Wordt een alternatief voorzien voor de vele verloren parkeerplaatsen?
  • Het was gelukkig alweer enkele jaren geleden, maar begin dit jaar kwamen enkele straten in Gijzegem, Hofstade en Aalst blank te staan door de wateroverlast. Als het goed is, zeg ik het ook: niet alleen volgens mij, maar ook volgens de bewoners heeft de stad en haar diensten passend gereageerd naar haar mogelijkheden om zoveel als mogelijk schade te voorkomen, waarvoor mijn dank. Toch wakkert de situatie terecht enkele bekommernissen aan: het stopzetten van de activiteit van Ververij Denderland in Gijzegem die dagelijks duizenden liters grondwater onttrok in de onmiddellijke omgeving, is een nieuwe realiteit die er voor zorgt dat de ondergrond langer verzadigd blijft bij langere natte periodes; bovendien zijn de bewoners van de getroffen wijk in Gijzegem verplicht om het hemelwater af te koppelen van de riolering, waardoor er nog meer hemelwater op de reeds drassige open grond terecht komt in plaats van naar de riolering. Blijkbaar zou de geplande noodzakelijke vernieuwing van een sas in Denderbelle nog steeds niet gebeurd zijn? De aanpak van deze sluis zou een verbetering betekenen van de situatie. Ook het uitbaggeren, verbreden en vernieuwen van de structuren van de Dender zou enkele uren soelaas kunnen betekenen, maar elk uur telt op dergelijke momenten.

    Vragen:

    1. Heeft de stad ondertussen nog met experten, eventueel andere steden en gemeenten of hogere overheden samengezeten om te bekijken welke bijkomende maatregelen nog kunnen genomen worden om dergelijke situaties in de toekomst te kunnen vermijden? Zo ja, wat waren de conclusies? Zo neen, waarom niet of staat er een overleg gepland?
    2. Tot op heden werd de wateroverlast niet erkend als ramp. Waar kunnen de bewoners terecht met hun eventuele schadeclaim, hebben zij recht op enige tussenkomst van een overheidsinstantie of moeten deze zich gewoon naar hun verzekering richten?
  • Begin dit jaar kreeg de Denderstreek opnieuw te maken met overstromingen in de Dendervallei. Naast Ninove en Geraardsbergen was er ook overlast in Aalst en de deelgemeenten. Gijzegem, Meldert, de Ledebaan ... meerdere plekken werden getroffen door wateroverlast als gevolg van de overvloedige regenval. Dankzij zeer adequate en snelle tussenkomst van de hulpdiensten kon op een aantal plaatsen erger vermeden worden. Zeer grote appreciatie dan ook voor deze interventies. 

    In de toekomst wordt als gevolg van de klimaatverandering de kans op wateroverlast steeds groter. We moeten dus alles doen als stad om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Dat kan door vernieuwing en aanpassing van stuwen maar ook en vooral door in te zetten op extra waterbuffering stroomopwaarts en in de zijbeken. Enkel zo kunnen woningen voldoende beschermd worden. Er loopt al enkel jaren een studie voor een toekomstplan in de Dendervallei “ruimte voor water” waarin ook de stad betrokken is. En die de streek moet beschermen in de komende jaren. Echter is er steeds de kans dat er nog overstromingen mogelijk zijn en dan is het belangrijk dat we kunnen rekenen op de hulpdiensten brandweer en politie, maar ook Civiele Bescherming. Gelet op de grote overstromingskans was er daarom tot enkele jaren terug een post van de Civiele Bescherming in Liedekerke. De huidige wateroverlast toont aan dat voor een aantal Dendergemeenten deze ondersteuning zeer welkom is. De enige post van de Civiele Bescherming bevind zich sinds de besparingsactie door de regering Michel in Brasschaat zeer ver van de Dender verwijderd.

    Hierbij heb Ik volgende vragen:

    • Wat is de impact van het ‘ruimte voor water’ plan voor het Aalsters grondgebied?
    • Hoe gaat Aalst zich in de toekomst voorbereiden op mogelijke overstromingen en gaat Aalst ervoor pleiten om opnieuw een post van de Civiele Bescherming in de Denderstreek te bekomen?

MENS

Samenleving

Lokaal sociaal beleid
Staf samenleving
  • Het instrument Rechtenverkenner heeft als doelstelling onderbescherming tegen te gaan en non-take-up te verminderen door op een laagdrempelige manier kwalitatieve informatie aan te bieden over sociale rechten. 

    De eerste versie van de Rechtenverkenner (www.rechtenverkenner.be) dateert van 2006. Een kleine twintig jaar later is deze aan vernieuwing toe. Met het oog op de ontwikkeling van de Rechtenverkenner 2.0 wordt overgegaan tot een city deal tussen Departement Zorg, Agentschap Binnenlands Bestuur, Digitaal Vlaanderen, Kenniscentrum Vlaamse Steden, VVSG en lokale besturen die willen optreden als pilootgemeente.

    Alle Vlaamse centrumsteden, dus ook Aalst, werden de voorbije jaren actief betrokken in de werkgroep Rechtenverkenner 2.0. Bij ons was er een afvaardiging namens de dienst Strategie en de dienst Samenleving. Het is dan een opportuniteit om vanuit Aalst mee in te stappen op de city deal die tot stand kwam in de schoot van deze werkgroep. We vragen hiervoor goedkeuring en over te gaan tot ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst.

Veiligheid

Inburgering

Algemeen
  • Binnen Plan Samenleven van de Vlaamse Overheid is er gratis ondersteuning voorzien voor de lokale besturen vanuit Agentschap Integratie en Inburgering.
    Stad Aalst heeft recht op 0,6 VTE vanuit AgII in functie van de uitwerking van het Plan Samenleven. 

    Voor projectjaar 2 dient een addendum goedgekeurd te worden om verder samen te werken met de ondersteuners van Agentschap Integratie en Inburgering. De ondersteuningsafspraken zijn grotendeels dezelfde gebleven.

Onderwijs

Stedelijk onderwijs
  • OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor het basisonderwijs met ingang van 1 september 2023. Vanaf september 2023 nemen de stedelijke basisscholen deel aan een implementatietraject voor het nieuwe leerplan in hun eigen school. Vanaf september 2025 zullen alle onderwijsprofessionals van het stedelijk en gemeentelijk basisonderwijs werken met Leer Lokaal.

  • De huidige samenstelling van de scholengemeenschap stedelijk basisonderwijs Aalst strookt niet meer met de geografische ligging van de vestigingsplaatsen. Bovendien bieden de geldende rationalisatienormen van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en de wijzigingen in het directeursteam van het stedelijk basisonderwijs, de mogelijkheid om over te gaan tot een efficiëntere groepering van de scholen binnen de scholengemeenschap.

    Er wordt voorgesteld om de scholengemeenschap stedelijk basisonderwijs Aalst vanaf 1 september 2024 te herstructureren.

Coördinatie stedelijk en flankerend onderwijs
  • In 2024 wil de Stad opnieuw een samenwerking aangaan met Vives om Techniekacademies te organiseren voor kinderen uit het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar. Deze techniekacademies hebben als doel om zoveel mogelijk jongeren te enthousiasmeren voor een techn(olog)ische opleiding. De praktische organisatie ligt bij Vives in samenwerking met de Aalsterse scho(o)l(en), die hiervoor ook hun locatie ter beschikking stellen. De Stad voorziet een financiële input voor de realisatie en ondersteunt bij de bekendmaking. 

Ontwikkeling

Kinderdagverblijven
  • Er werden 2 projectovereenkomsten tussen Stad Aalst en AGSA goedgekeurd door de gemeenteraad. Deze dienen aangepast te worden naar aanleiding van diverse wijzigingen.

    Projectovereenkomst Oogappel

    Naar aanleiding van de bespreking op het thema college van 13 mei 2022 werd gevraagd om voor de site Oogappel te kijken welke nevenfuncties op deze locatie mogelijk zijn. Na overleg komt de dienst tot volgend advies, de vernieuwing van kinderdagverblijf Oogappel kan gecombineerd worden met Onderwijs, Speelpleinwerking-beweegzone en ouder-kind/nachtopvang. Op het college van 12 september 2022 werd akkoord gegaan met het verder onderzoeken van deze nevenfuncties en de impact hiervan op mobiliteit. AGSA nam dit onderzoek op en maakte een bijkomende haalbaarheidsstudie voor deze nevenfuncties.

    Op het college van 13 november 2023 werd akkoord gegaan met het voorzien van:

    • Een productie keuken voor de bereiding van de maaltijden van de stedelijke kinderdagverblijven (het al of niet aanbieden van maaltijden aan baby's en peuters in de kinderopvang is geen keuze van de aanbieder, dit zit vervat in de prijsberekening van Opgroeien). 
    • De tijdelijke huisvesting van de werking van Oogappel, zowel het kinderdagverblijf als de productie keuken, dienen verder bekeken en gebudgetteerd te worden.
    • Team Coördinatie Ruimte deed onderzoek naar een naastgelegen perceel aan site Oogappel, dit perceel werd opgemeten en een schattingsverslag werd aangeleverd. De grond wordt geschat op 825,92 m² waarbij de aankoopwaarde wordt geschat op 97.500 EUR. Voor de site en de buurt een meerwaarde om dit perceel toe te voegen aan de ontwikkeling van kinderdagverblijf Oogappel.

    Ingevolge de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van de stad Aalst van 13 november 2023 en 6 december 2023 is een addendum aan de projectovereenkomst opgemaakt, waarbij de productiekeuken en de noodwoningen werden toegevoegd. 

    Wat betreft het aanpalende perceel grond, werd dit nog niet opgenomen in het addendum aangezien de verwerving ervan nog niet gerealiseerd werd. 

    AGSA zal als gedelegeerd bouwheer instaan voor de realisatie van het project. De stad Aalst dient hiervoor geen tijdelijke zakelijke rechten over te dragen aan het AGSA. 

    De projectovereenkomst werd in die zin aangepast. 


    Projectovereenkomst Molenwiekje/Duimelot

    Het college van burgemeester en schepenen van de stad Aalst heeft op 25 september 2023 beslist om de stedelijke kinderdagverblijven Molenwiekje en Duimelot samen te brengen op een nieuwe locatie op de site Sint Job in plaats van de site ASZ. De inplanting van het kinderdagverblijf wordt voorzien in de zone 6 ‘zone voor gemeenschapsvoorzieningen’ – deelzone D ‘Zorgcampus Sint Job’, op volgende percelen:

    Stad Aalst – eerste afdeling Aalst 

    • Een perceel grond, gelegen aan de Sint Jobstraat, met als kadastrale gegevens identificatienummer 41002B0169/V, met een oppervlakte van 9a 15ca.
    • Een perceel grond, gelegen aan de Sint Jobstraat, met als kadastrale gegevens identificatienummer 41002B0167/T, met een oppervlakte van 9 a 51ca. 

    De locaties, waar op heden de kinderdagverblijven Molenwiekje en Duimelot zijn gehuisvest, behoren niet tot het projectgebied.

    De wijzigingen behelzen in hoofdzaak de wijziging van het projectgebied.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Het recente beleid van de Vlaamse regering en de impact ervan op het openbaar vervoer in onze stad, baart menig Aalstenaar grote zorgen.

    Zoals de Vlaamse minister van Mobiliteit heeft aangekondigd, krijgt De Lijn tot 2027 geen bijkomende middelen toegewezen. Dit ondanks het openbaredienstencontract dat een efficiëntiewinst van 188 miljoen euro oplegt. Deze situatie dreigt de vervoersarmoede in onze stad verder te vergroten en de toegankelijkheid van openbaar vervoer nog te verminderen.

    De Aalstenaar wordt geconfronteerd met de gevolgen van deze beslissingen. Het is dan ook geen verrassing dat velen onder ons, hier aanwezig vanavond, overstelpt worden met klachten en bezorgdheden over het verminderde aanbod en de kwaliteit van het openbaar vervoer. Het is van groot belang dat het stadsbestuur actief betrokken is bij deze kwestie en de stem van de Aalstenaar vertegenwoordigt.

    Daarom volgende vragen:

    • Heeft de stad Aalst klachten ontvangen over de recente wijzigingen in het openbaar vervoer, en zo ja, hoe worden deze klachten behandeld, welke acties worden ondernomen om de bezorgdheden van de Aalstenaars aan te pakken, en bestaat er een directe communicatie met 'De Lijn' voor het delen van deze klachten en het zoeken naar oplossingen?
    • Hoe onderneemt het stadsbestuur van Aalst actie bij de Vlaamse regering om adequate financiering en ondersteuning voor het openbaar vervoer te waarborgen, gezien de bezuinigingen en efficiëntie-eisen aan De Lijn, en welke initiatieven worden genomen om te verzekeren dat de vervoersregio Aalst de benodigde middelen ontvangt voor het effectief bijsturen van de plannen van De Lijn, ten voordele van de Aalstenaars?
  • Op 6 januari werd het nieuwe vervoerregioplan van de Lijn uitgerold. Daar was heel wat kritiek op te horen in Vlaanderen. Zo zagen heel wat inwoners de halte in hun omgeving verdwijnen en raken meerdere mensen niet langer met de bus op hun bestemming. De term vervoersarmoede is hier op zijn plaats. Ook in Aalst zien we een daling van de dienstverlening zo gaan we van 4 naar 2 stadslijnen, waarvan de 2e stadslijn op zondagen wordt vervangen door flex vervoer. In eerdere plannen in 2020 was zelfs sprake van maar 1 stadslijn. Dit kon gelukkig worden vermeden met dank aan budgetkeuzes en protest over de partijgrenzen heen. Echter zijn er in het nieuwe plan nog steeds wijken die zeer slecht bediend worden. Zo is er de Langestraat waar niet langer een bus stopt en waarvan enkele bewoners dit ook aankaarten. Maar er is ook het nieuwe zwembad en bij Immerzeel waar op zondag niet langer een bus zal stoppen. Aalst is de grootste stad in de vervoerregioraad en heeft dus een belangrijke stem in de keuze van de buslijnen. Wij vragen dan ook om voor deze ontbrekende schakels een waardige oplossing te zoeken.

    Hierbij heb Ik volgende vragen:

    • Komt er een oplossing voor de verdwenen haltes in de Langestraat?
    • Gaat Aalst in samenspraak met de vervoerregioraad zoeken naar een oplossing opdat ook op zondagen een bus stopt aan het nieuwe zwembad?

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Planning en stadsvernieuwing
Mobiliteit
  • Voorstel tot ingreep in functie van onveiligheidssituatie Affligemdreef voor twee situaties: enerzijds ter hoogte van Steinerschool Michaëli en anderzijds ter hoogte van de bocht voorbij Bergekouter.

  • Op vraag van de wijkdienst van de lokale politie wordt een aanvullend reglement opgemaakt voor het wegverkeer in de omgeving van Meldert-Dorp (meer bepaald de straten Meldert-Dorp, Stevensveldstraat, Eeckhoutstraat, Putstraat, Kempinnestraat). In deze aanvullende reglementen wordt een bestaande situatie beschreven. Er ontbreken echter verschillende verkeersborden of er werden borden geplaatst die niet correct zijn, wat zorgt voor een onduidelijke verkeerssituatie. 

    Om deze borden correct te kunnen plaatsen, dienen eerst de verschillende aanvullende reglementen voor deze straten te worden goedgekeurd. 

    Vermits al deze straten deel uitmaken van een dorpskern, wordt overkoepelend voor deze straten ook de bestaande zone 30 beschreven in een apart aanvullend reglement (zie bijgevoegd plan ter verduidelijking), net als de bestaande tonnagebeperking (zie bijgevoegd plan ter verduidelijking). 

    De tonnagebeperking is van toepassing in nagenoeg dezelfde zone als de zone 30, met een klein verschil ter hoogte van de Stevensveldstraat. Dit om vrachtwagenbestuurders de kans te geven het dorpscentrum te vermijden zonder te moeten manoeuvreren. Deze maatregel (tonnagebeperking) geldt niet voor plaatselijke bediening en bussen.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Op de gemeenteraadscommissie van 16 januari begin dit jaar kregen we een deskundige uitleg van de VMM betreffende een onderzoek naar de luchtkwaliteit, meer bepaald stikstofoxiden gedurende een looptijd van 6 maanden. Uit deze toelichting bleek dat de luchtkwaliteit van de 24 meetpunten significant beter is dan het gemiddelde van de meer dan 80 meetpunten uit het curieuzeneuzenonderzoek van 2018. Een onderzoek dat we ons allemaal herinneren door de slechte score van Aalst zeker in de genaamde streetcanyons. Smalle straten waar slechte lucht, fijn stof en Nox blijven hangen. De huidige luchtkwaliteit blijkt echter nergens te voldoen aan de wereldgezondheidswaarde en overschrijdt voor 40% van de straten de toekomstige EU-grenswaarde. Uit de toelichting van de commissie bleek dat de daling in Aalst te verklaren was door verschillende redenen. Meer bepaald andere weersomstandigheden dan de meetcampagne van het curieuzeneuzen onderzoek, maar ook een andere methodiek waardoor de resultaten moeilijk te vergelijken zijn, daar het gaat om een gemiddelde en de meetpunten geen 1 op 1 vergelijking kenden. Op de commissie bleek ook dat er geen vergelijking gemaakt is met de verkeerstellingen die zijn uitgevoerd in het kader van het circulatieplan. Een duidelijk effect van het circulatieplan op de luchtkwaliteit kon in dit onderzoek niet worden aangetoond. Des te opvallender was dan ook de perscommunicatie de dag na de commissie waarin gesteld werd dat de daling te danken is aan het circulatieplan. 

    Hierbij heb Ik volgende vragen:

    • Worden de mobiliteitsgegevens van het circulatieplan o.a. gemeten door de Telramen getoetst aan het nieuwe Nox onderzoek, maar ook aan dat van curieuzeneuzen uit 2018?
    • Welke maatregelen zal de stad nog nemen om de luchtkwaliteit te optimaliseren en worden er nog nieuwe meetcampagnes gepland om deze te monitoren?
  • Eind 2021 startte het “Allo-project”, waarbij Allo stond voor Alle Lijnen Liggen Open”. Men wou daarmee de verstandhouding tussen jongeren en politie verbeteren. Eigenlijk kwam dit idee van minister van binnenlandse zaken Annelies Verlinden en Vlaams minister van jeugd Benjamin Dalle. 

    Het hoefde dan ook niet te verbazen dat wij als partij hier lokaal volledig achter dit project stonden. Vanuit het stadsbestuur werd aangegeven dat het wederzijdse vertrouwen wegebde, het respect voor elkaar soms problematisch was. “Het is cruciaal dat jongeren jong kunnen zijn en dat de politiediensten hun werk op een constructieve manier kunnen uitvoeren”, aldus de stad Aalst toen. De burgemeester liet optekenen dat er een duurzame samenwerking tussen politie en het jeugdwerk wordt gestimuleerd en het de bedoeling was die ook structureel te verankeren, te leren uit de huidige praktijk en goede praktijkvoorbeelden versterken. Het jeugdopbouwwerk van LEJO dat vorige legislatuur opgestart werd, nam binnen dit project en in deze samenwerking de rol van brugfiguur op zich. Een sterker netwerk tussen jongeren en politiediensten is een meerwaarde, zelfs voor onze hele regio, klonk het. Niets dan lof. Ook van de kant van de politie stonden de korpschef en de toenmalige verantwoordelijke commissaris volledig achter dit project. 

    De middelen voor dit project kwamen van binnenlandse zaken en jeugd. Er werd voor de verschillende initiatieven in de steden die hiervoor aangesproken werden in totaal een half miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die de relatie tussen jongeren en politie verbeteren. ALLO?! ging van start in 2022 en zou gedurende anderhalf jaar lopen, tot afgelopen zomer 2023 dus. 

    1. Hoe werd dit project geëvalueerd? 
    2. De burgemeester sprak van een duurzame samenwerking: werd het “Allo”-project na deze zomer verdergezet, en hoeveel trekt de stad momenteel uit voor de verderzetting van dit initiatief?

DIENSTVERLENING

Financiën

Overheidsopdrachten
  • Vanuit het retrobeleid wordt er geïnvesteerd in aangename en beweegvriendelijke openbare ruimten. Er wordt ingezet op impulsen in het openbaar domein die deze doelstelling dienen. Daarom is het wenselijk om verschillende beweegbanken aan te kopen die bewegen in de publieke ruimte stimuleren en ontmoeting in de deelgemeenten bevorderen. De beweegbanken zullen geplaatst worden in de nabijheid van locaties/sites waar de Aalsterse 55-plussers regelmatig samenkomen of er reeds bepaalde voorzieningen zijn (voorbeelden hiervan kunnen zijn: een dorpsplein, een petanqueterrein, een speelplein,...). Er wordt één beweegbank per deelgemeente voorzien. De exacte bepaling van deze locaties zal gebeuren in samenspraak met het deelgemeentenplatform en de stedelijke retroraad.

    Sport Vlaanderen heeft als aanbestedende overheid de opdracht “Groepsaankoop tot het leveren van beweegbanken” op 4 mei 2023 gegund aan de economische meest voordelige inschrijver, zijnde IPitup vzw, Varenstraat 33, 3118 te Werchter.

    De dienst Senioren wenst voor de aankoop van beweegbanken in te stappen op het raamcontract van Sport Vlaanderen, die optreedt als aankoopcentrale in toepassing van artikel 2, 6° van de Wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

    Elke deelbestelling zal op het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring worden voorgelegd.

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.

  • Met de expo rond het thema “Zorg” wil ’t Gasthuys Stedelijk Museum Aalst in 2024, als recent erkend en gesubsidieerd museum, uitpakken met een grote tijdelijke tentoonstelling rond een belangrijk erfgoedthema voor Aalst en regio. Aalst was en is een zorgstad en deze bijzondere geschiedenis en het belang ervan willen we naar de bezoeker brengen.

    We willen dit doen door te vertrekken vanuit het verhaal van de zorgverlener, zowel vandaag als vroeger, en dat doorheen de verschillende stadia van het leven: geboorte, leven, sterven. De zorgverlener is hiervoor de spreekbuis en staat symbool voor een zorgdiscipline (chirurgie, vroedkunde …) of een zorginstelling (Gasthuiszusters, Zwarte Zusters …).

    De expo opent in de week van 21 oktober, loopt tot Erfgoeddag 2025 (20 april) en volstrekt zich in drie tijdelijke tentoonstellingszalen van het museum. Met dit bestek wensen we een ontwerpbureau aan te stellen dat instaat voor de scenografie en grafische vormgeving van deze tijdelijke expo. Deze opdracht dient effectief uitgevoerd te zijn uiterlijk tegen begin oktober 2024 en omvat o.a. de vorming van concept, ontwerp, productie en plaatsing van de scenografie en grafische vormgeving van de expo.


    Raming: 60 000 EUR incl. btw

    Budgetlijn: MJP006101 - AC000246

    Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art 89 §1, 2°)

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 

  • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 november 2013 om de opdracht “Aanstelling van een ontwerper voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk, Priester Daensplein te Aalst. Bestek 13/I-324.” te gunnen aan bvba Architectenbureau Karel Breda (Perspectiv architecten), Kerkplein 4 te 1930 Zaventem tegen een vast ereloonpercentage van 10%. De ontwerper werd aangesteld voor de volledige begeleiding van het restauratiedossier.

    Het beleids- en ontsluitingsplan voor de restauratie van de Sint Martinuskerk werd ingediend (07/2015) bij de Vlaamse Overheid in kader van de meerjarenovereenkomst.

    De tiende fase van de restauratiewerken aan de Sint-Martinuskerk te Aalst betreft:

    - restauratie interieur deel schip: wanden en opgaande structuren, vloeren, gewelven
    - restauratie aangrenzende glasramen
    - conservatie/restauratie van de monumentale altaren met inbegrip van conservatie/restauratie een set altaarkleden per altaar
    - conservatie/restauratie altaarschilderijen en overige schilderijen in deze zone van de kerk
    - conservatie/restauratie van vast houten meubilair/kunstwerken in deze zone
    - restauratie via onderdaks van de timmer van de zolders boven de zijbeuken van het schip
     - integratie van technische uitrusting (elektriciteit, verlichting, audio, beveiliging, branddetectie, etc)

    De uitvoeringsperiode van deze werken is voorzien van 01/09/2025 tot en met 28/02/2027.

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.

    Raming: 2 929 919,70 EUR incl. btw (btw verlegd) (deels gesubsidieerd door Onroerend Erfgoed)
    Budgetlijn: MJP000204 – AC000249 – 0790-08/2210007
    Gunningswijze: openbare procedure met Europese bekendmaking

  • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 maart 2019 via de dienst Gebouwen en technieken een subsidieaanvraag in te dienen bij het Fonds Culturele Infrastructuur (FoCI) van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, voor het energiezuinig maken van de infrastructuur in Cultuurcentrum de Werf.

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 8 februari 2021 om akkoord te gaan met de uitvoering van de werken zoals gepland in de meerjarenbegroting en vastgelegd in de FoCI-subsidiedossiers (ref. 25733 & 64822).

    Met deze werken wordt de HVAC-installatie in Cultuurcentrum De Werf vernieuwd. Dit betreft hoofdzakelijk de luchtgroepen op verdieping -2, -1, 0, loges en balletzaal. De zone van de voormalige bibliotheek wordt volledig heringericht inclusief noodzakelijke bouwkundige werken, HVAC en verlichting.

    In het bouwtechnisch luik van dit dossier is geen voorafname gemaakt op de concrete invulling van de te renoveren ruimte. De bouwtechnische ingrepen in deze lege 'casco' ruimte slaan op basisvoorzieningen en veiligheid zoals elektriciteit, verlichting, verluchting, verwarming, brandcompartimentering,.. zonder specifieke voorzieningen voor een latere invulling.


    Raming: 991 625,90 EUR exclusief btw of 1 199 867,34 EUR inclusief 21% btw

    Budgetlijn: MJP000220 – AC000253 - 0119-08/2210007

    Gunningswijze: openbare procedure

  • De tractor met maaicombinatie en aanzuigkar dient ter vervanging van een bestaand model. Deze zal ingezet worden voor het maaien van de bermen langs de straten en moet ook geschikt zijn om ingezet te worden in smalle straten. Het maaisel moet door middel van de aanzuigkar onmiddellijk worden opgenomen. 

    Raming: 290 000 EUR exclusief btw of 350 900 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: MJP667 -AC 000195 - 0680-2402000
    Wijze van gunnen: openbare procedure 

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
  • Jaarlijks worden kredieten voorzien in het investeringsbudget met het oog op aanleg en herstel van voetpaden. De dienst Openbare werken stelt voor een nieuw dossier op te starten.

    Het dossier omvat de aanleg en herstel van voetpaden op diverse plaatsen waaronder:

    - opbreken van bestaande voetpadverhardingen;

    - aanleg voetpaden en lijnvormige elementen.

    Krediet: 562 917 EUR
    Budgetlijnen: MJP000137 - AC000194 - 0200-70/2240007 – 512 917 EUR en MJP000138 -AC000194 - 0200-70/2270007 – 50 000 EUR
    Gunningswijze: openbare procedure

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.

Belastingen
  • De stad Aalst stapte in oktober 2021 in als pilootgemeente in het project van het Vastgoedinformatieplatform van de Vlaamse overheid waarbij de Vlaamse overheid een eengemaakt platform voorziet voor alle Vlaamse gemeenten om vastgoedinlichtingen af te leveren. Sinds 6 december 2022 maakt de stad Aalst gebruik van het platform waarbij een verwerkersovereenkomst werd afgesloten tussen de stad en Agentschap Digitaal Vlaanderen (GR 29/11/2022). Het VIP-decreet werd ondertussen finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering en trad in werking op 01/01/2024. De aanvragen in Aalst verliepen reeds via het platform voor notarissen en immokantoren, maar sinds het decreet van 01/01/2024 moeten de aanvragen vanuit de burger ook via het platform gebeuren.

    Aangezien het Vastgoedinformatieplatform bij pilootgemeenten enkel bedoeld was voor notarissen en immokantoren voorziet de huidige retributie enkel een tarief voor deze sectoren en is het tarief voor de burgers opgenomen in de retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen.

    Vanaf 2024 wordt het Vastgoedinformatieplatform opengesteld voor iedereen waardoor de huidige retributie vervangen wordt door een nieuwe.

    Tevens is de prijsberekening per vastgoeddossier door het decreet gewijzigd. 

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
Natuur en duurzaamheid
Juridische zaken

Personeel en organisatie

Dienst- en adviesverlening Dienstverlening en Zorg
  • Op 19 december 2023 besliste de gemeenteraad om de definitieve ambtsneerlegging op eigen verzoek van een statutair financieel directeur met ingang van 1 juli 2024 goed te keuren, wegens op pensioenstelling. Op 19 december 2023 besliste de gemeenteraad om de neerlegging van de functie van bijzonder rekenplichtige bij de politiezone Aalst op eigen verzoek van een statutair financieel directeur, met ingang van 1 juli 2024 goed te keuren, wegens op pensioenstelling.

    Op 18 december 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om een voorstel m.b.t. het opstarten van de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast besliste het college van burgmeester en schepenen om volgende elementen voor te stellen inzake de volwaardige selectieprocedure voor de functie van financieel directeur: 

    • De functiebeschrijving van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de politiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de functie van financieel directeur
    • De toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone, conform het koninklijk besluit tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone van 29 november 2021
    • De samenstelling van de selectiecommissie 
    • De wijze waarop de volwaardige selectieprocedure wordt ingericht 
    • De voorwaarden om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure 
    • De selectietechnieken voor de selectieprocedure 
    • De delegatie aan het college van burgmeester en schepenen m.b.t. het vaststellen van de concrete organisatie (timing), de publicatiekanalen en het vaststellen van de kandidatenlijst
    • De heropstart van de volwaardige selectieprocedure ingeval van geen geslaagde kandidaten

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De NMBS besliste recent om de openingsuren van haar loketten in de stations te verminderen vanaf 1 maart 2024. Ook het station van Aalst ontsnapt er niet aan.

    De NMBS voert aan dat de verkoop van tickets via het loket in de afgelopen jaren sterk is teruggelopen tot ongeveer 10% van het aantal verkochte vervoerbewijzen. De verminderde vraag naar fysieke verkoop en de efficiënte inzet van personeel noopt hen tot een inkrimping van de openingsuren aan de loketten tot de drukste momenten van de dag. 

    Maar de aanwezigheid van aanspreekbaar personeel in een station gaat over veel meer dan de verkoop van treintickets. Het is cruciaal voor het comfort en de veiligheid van reizigers. Zéker wanneer we weten dat 1 op 3 vrouwen en 1 op 5 mannen het openbaar vervoer mijden omdat ze zicht niet veilig voelen. En nu de stad het onveiligheidsgevoel in de stationsbuurt au serieux neemt betekent deze afbouw van dienstverlening een stap achteruit.

    We mogen ook de digitale kloof niet vergeten: 1 op 12 Belgen is compleet afgesloten van het internet. Voor hen blijft de mogelijkheid om tickets te kopen aan loket noodzakelijk of is in vele gevallen assistentie nodig bij het bedienen van een ticketautomaat. Er blijven ook klachten komen van mensen met een beperking die een gebrekkige assistentie ervaren wanneer zij de trein nemen. Tot slot heeft potentieel elke reiziger al eens de behoefte om informatie te vragen, bijvoorbeeld omdat applicaties en aankondigingsborden niet 100% van de tijd functioneel zijn en niet voor iedereen altijd even duidelijke informatie bevatten. 

    De aankondiging van de beperking van de loket-uren wordt echter niet vergezeld van een aankondiging om de aanwezigheid van aanspreekbaar personeel in de stations op peil te houden om tegemoet te kunnen komen aan bovenstaande noden. 

    Op weekdagen zijn er ruim 5800 pendelaars die in onze stad de trein nemen en op weekenddagen een 2000-tal per dag. Het is cruciaal om de dienstverlening in het station van onze centrumstad te garanderen. En dat beperkt zich niet tot de geplande openingsuren van de loketten. 

    Vragen:

    • Welk standpunt neemt het CBS in?
    • Zal het CBS aan de NMBS en de minister van mobiliteit vragen om op deze beslissing terug te keren en de huidige openingsuren van de loketten te behouden?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen
  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van assistent Directie Netwerken ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/12/2023 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Netwerken als assistent Aalsters Verwerkingscentrum (AVC). Betrokkene beschikt over 21 jaar en 8 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

Rekrutering (PZ)

RUIMTE

Omgevingsbeleid

Natuur en duurzaamheid
  • ILvA  kan een ondersteunende rol bieden in het plaatsen en verplaatsen van tijdelijke vaste camera’s op een niet-besloten plaats. ILvA zou hierbij als verwerker optreden, en voorzien in de aankoop, plaatsing en verplaatsing van tijdelijke vaste camera’s op niet-besloten plaatsen, die gevoelig blijken voor zwerfvuil en vooral sluikstort.
    Het zou tevens één of meerdere personeelsleden kunnen aanwerven, en opleiden tot GAS-vaststeller. Deze personen zouden, na daartoe te zijn aangesteld door de gemeenteraad, de beelden, opgenomen door de tijdelijke vaste camera’s, retroactief kunnen bekijken. Beelden waarop een misdrijf zichtbaar is, en identificatie van de overtreder mogelijk is, kunnen door ILvA als loutere melding aan de lokale politie worden bezorgd voor nuttig gevolg. De politie wordt dus ook ontzorgd, in die zin dat zij geen camera’s dient te verplaatsen of bedienen en niet alle beelden zelf dient te bekijken, maar de meldingen van beelden met gepleegde feiten via ILvA ontvangt, en verder kan afwerken.

    De gemeenteraad stelt 2 GAS-vaststellers, tewerkgesteld bij ILvA, aan.

  • De gemeenteraad stelt een aantal personeelsleden van de stad als GAS-vaststeller aan.
    Zij zullen GAS-vaststellingen verwerken gerelateerd met sluikstorten en zwerfvuil.