di 30/01/2024 - 19:30 Belfort
De stad Aalst wenst tijdens de periode van Carnaval 2024 gebruik te maken van een aantal camera's die reeds behoren aan de stad Aalst en in principe ingezet worden voor het live en publiek verspreiden van beelden van Aalst carnaval om de omgeving van de feestzone te monitoren in het kader van de handhaving van openbare orde en veiligheid. Deze inzet moet luidens de Camerawet geadviseerd worden door de gemeenteraad na advies van de korpschef van de lokale politiezone.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Op 29 januari 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een verbod op de consumptie van alcohol in de openbare ruimte sector Erembodegem van 2 februari 2024 tot en met 31 maart 2024 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 30 januari 2024.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Een medewerker binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad C Assistent, directie Mens en Organisatie, dienst Personeel, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de zone. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad C Assistent, directie Mens en Organisatie, dienst Personeel, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad C Assistent, directie Mens en Organisatie, dienst Personeel, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 januari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 januari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Recentelijk ging het nieuwe vervoersplan van De Lijn in voege in Aalst. Dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen. Elkeen die zijn of haar sociale media opende, heeft een berichten hier omtrent zien passeren. En de vele frustraties, die zijn terecht. Op verschillende locaties kreunt Aalst onder de aanpassingen. Hierbij valt in het bijzonder te verwijzen naar de Arendwijk, de buurt die evenzeer recentelijk een nieuw mobiliteitsplan mocht ondergaan. Veel bewoners richtten zich tot mij met hun klachten en ik kan niet anders dan hen bij te treden. Elke situatie aanhalen, is niet mogelijk. Vandaar enkele specifieke voorbeelden. In de Binnenstraat ter hoogte van de Petrus van huffelstraat , waar dagelijks honderden schoolgaande kinderen passeren, kruisen de vele bussen en vrachtwagens – die daarheen gestuwd worden door het circulatieplan – elkaar. Hetgeen al vaker voor gevaarlijke situaties zorgde, en dat in de toekomst nog meer zal doen. Alsook ter hoogte van de Oude Dendermondsesteenweg en de Dompelstraat… Men had beloofd rekening te houden met garages en opritten van bewoners, maar in de praktijk is hier niet veel van gebleken. Evenwel verdwenen maar liefst 22 parkeerplaatsen in de Dompelstraat, waar men zo al kampte met een tekort. En het lijstje gaat nog verder.
Echter zijn mijn vragen algemeen:
Het was gelukkig alweer enkele jaren geleden, maar begin dit jaar kwamen enkele straten in Gijzegem, Hofstade en Aalst blank te staan door de wateroverlast. Als het goed is, zeg ik het ook: niet alleen volgens mij, maar ook volgens de bewoners heeft de stad en haar diensten passend gereageerd naar haar mogelijkheden om zoveel als mogelijk schade te voorkomen, waarvoor mijn dank. Toch wakkert de situatie terecht enkele bekommernissen aan: het stopzetten van de activiteit van Ververij Denderland in Gijzegem die dagelijks duizenden liters grondwater onttrok in de onmiddellijke omgeving, is een nieuwe realiteit die er voor zorgt dat de ondergrond langer verzadigd blijft bij langere natte periodes; bovendien zijn de bewoners van de getroffen wijk in Gijzegem verplicht om het hemelwater af te koppelen van de riolering, waardoor er nog meer hemelwater op de reeds drassige open grond terecht komt in plaats van naar de riolering. Blijkbaar zou de geplande noodzakelijke vernieuwing van een sas in Denderbelle nog steeds niet gebeurd zijn? De aanpak van deze sluis zou een verbetering betekenen van de situatie. Ook het uitbaggeren, verbreden en vernieuwen van de structuren van de Dender zou enkele uren soelaas kunnen betekenen, maar elk uur telt op dergelijke momenten.
Vragen:
Begin dit jaar kreeg de Denderstreek opnieuw te maken met overstromingen in de Dendervallei. Naast Ninove en Geraardsbergen was er ook overlast in Aalst en de deelgemeenten. Gijzegem, Meldert, de Ledebaan ... meerdere plekken werden getroffen door wateroverlast als gevolg van de overvloedige regenval. Dankzij zeer adequate en snelle tussenkomst van de hulpdiensten kon op een aantal plaatsen erger vermeden worden. Zeer grote appreciatie dan ook voor deze interventies.
In de toekomst wordt als gevolg van de klimaatverandering de kans op wateroverlast steeds groter. We moeten dus alles doen als stad om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Dat kan door vernieuwing en aanpassing van stuwen maar ook en vooral door in te zetten op extra waterbuffering stroomopwaarts en in de zijbeken. Enkel zo kunnen woningen voldoende beschermd worden. Er loopt al enkel jaren een studie voor een toekomstplan in de Dendervallei “ruimte voor water” waarin ook de stad betrokken is. En die de streek moet beschermen in de komende jaren. Echter is er steeds de kans dat er nog overstromingen mogelijk zijn en dan is het belangrijk dat we kunnen rekenen op de hulpdiensten brandweer en politie, maar ook Civiele Bescherming. Gelet op de grote overstromingskans was er daarom tot enkele jaren terug een post van de Civiele Bescherming in Liedekerke. De huidige wateroverlast toont aan dat voor een aantal Dendergemeenten deze ondersteuning zeer welkom is. De enige post van de Civiele Bescherming bevind zich sinds de besparingsactie door de regering Michel in Brasschaat zeer ver van de Dender verwijderd.
Hierbij heb Ik volgende vragen:
We lichten de oproep van Agentschap Opgroeien in kader van de uitbreidingsronde OverKop 2024 toe en de stand van zaken.
In kader van de eenmalige verlenging van de middelen psycho-educatie, leggen we het voorstel van projectoproep voor.
Het instrument Rechtenverkenner heeft als doelstelling onderbescherming tegen te gaan en non-take-up te verminderen door op een laagdrempelige manier kwalitatieve informatie aan te bieden over sociale rechten.
De eerste versie van de Rechtenverkenner (www.rechtenverkenner.be) dateert van 2006. Een kleine twintig jaar later is deze aan vernieuwing toe. Met het oog op de ontwikkeling van de Rechtenverkenner 2.0 wordt overgegaan tot een city deal tussen Departement Zorg, Agentschap Binnenlands Bestuur, Digitaal Vlaanderen, Kenniscentrum Vlaamse Steden, VVSG en lokale besturen die willen optreden als pilootgemeente.
Alle Vlaamse centrumsteden, dus ook Aalst, werden de voorbije jaren actief betrokken in de werkgroep Rechtenverkenner 2.0. Bij ons was er een afvaardiging namens de dienst Strategie en de dienst Samenleving. Het is dan een opportuniteit om vanuit Aalst mee in te stappen op de city deal die tot stand kwam in de schoot van deze werkgroep. We vragen hiervoor goedkeuring en over te gaan tot ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst.
Op 29 januari 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een verbod op de consumptie van alcohol in de openbare ruimte sector Erembodegem van 2 februari 2024 tot en met 31 maart 2024 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 30 januari 2024.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Binnen Plan Samenleven van de Vlaamse Overheid is er gratis ondersteuning voorzien voor de lokale besturen vanuit Agentschap Integratie en Inburgering.
Stad Aalst heeft recht op 0,6 VTE vanuit AgII in functie van de uitwerking van het Plan Samenleven.
Voor projectjaar 2 dient een addendum goedgekeurd te worden om verder samen te werken met de ondersteuners van Agentschap Integratie en Inburgering. De ondersteuningsafspraken zijn grotendeels dezelfde gebleven.
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor het basisonderwijs met ingang van 1 september 2023. Vanaf september 2023 nemen de stedelijke basisscholen deel aan een implementatietraject voor het nieuwe leerplan in hun eigen school. Vanaf september 2025 zullen alle onderwijsprofessionals van het stedelijk en gemeentelijk basisonderwijs werken met Leer Lokaal.
De huidige samenstelling van de scholengemeenschap stedelijk basisonderwijs Aalst strookt niet meer met de geografische ligging van de vestigingsplaatsen. Bovendien bieden de geldende rationalisatienormen van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming en de wijzigingen in het directeursteam van het stedelijk basisonderwijs, de mogelijkheid om over te gaan tot een efficiëntere groepering van de scholen binnen de scholengemeenschap.
Er wordt voorgesteld om de scholengemeenschap stedelijk basisonderwijs Aalst vanaf 1 september 2024 te herstructureren.
In 2024 wil de Stad opnieuw een samenwerking aangaan met Vives om Techniekacademies te organiseren voor kinderen uit het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar. Deze techniekacademies hebben als doel om zoveel mogelijk jongeren te enthousiasmeren voor een techn(olog)ische opleiding. De praktische organisatie ligt bij Vives in samenwerking met de Aalsterse scho(o)l(en), die hiervoor ook hun locatie ter beschikking stellen. De Stad voorziet een financiële input voor de realisatie en ondersteunt bij de bekendmaking.
Er werden 2 projectovereenkomsten tussen Stad Aalst en AGSA goedgekeurd door de gemeenteraad. Deze dienen aangepast te worden naar aanleiding van diverse wijzigingen.
Projectovereenkomst Oogappel
Naar aanleiding van de bespreking op het thema college van 13 mei 2022 werd gevraagd om voor de site Oogappel te kijken welke nevenfuncties op deze locatie mogelijk zijn. Na overleg komt de dienst tot volgend advies, de vernieuwing van kinderdagverblijf Oogappel kan gecombineerd worden met Onderwijs, Speelpleinwerking-beweegzone en ouder-kind/nachtopvang. Op het college van 12 september 2022 werd akkoord gegaan met het verder onderzoeken van deze nevenfuncties en de impact hiervan op mobiliteit. AGSA nam dit onderzoek op en maakte een bijkomende haalbaarheidsstudie voor deze nevenfuncties.
Op het college van 13 november 2023 werd akkoord gegaan met het voorzien van:
Ingevolge de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van de stad Aalst van 13 november 2023 en 6 december 2023 is een addendum aan de projectovereenkomst opgemaakt, waarbij de productiekeuken en de noodwoningen werden toegevoegd.
Wat betreft het aanpalende perceel grond, werd dit nog niet opgenomen in het addendum aangezien de verwerving ervan nog niet gerealiseerd werd.
AGSA zal als gedelegeerd bouwheer instaan voor de realisatie van het project. De stad Aalst dient hiervoor geen tijdelijke zakelijke rechten over te dragen aan het AGSA.
De projectovereenkomst werd in die zin aangepast.
Projectovereenkomst Molenwiekje/Duimelot
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Aalst heeft op 25 september 2023 beslist om de stedelijke kinderdagverblijven Molenwiekje en Duimelot samen te brengen op een nieuwe locatie op de site Sint Job in plaats van de site ASZ. De inplanting van het kinderdagverblijf wordt voorzien in de zone 6 ‘zone voor gemeenschapsvoorzieningen’ – deelzone D ‘Zorgcampus Sint Job’, op volgende percelen:
Stad Aalst – eerste afdeling Aalst
De locaties, waar op heden de kinderdagverblijven Molenwiekje en Duimelot zijn gehuisvest, behoren niet tot het projectgebied.
De wijzigingen behelzen in hoofdzaak de wijziging van het projectgebied.
Het recente beleid van de Vlaamse regering en de impact ervan op het openbaar vervoer in onze stad, baart menig Aalstenaar grote zorgen.
Zoals de Vlaamse minister van Mobiliteit heeft aangekondigd, krijgt De Lijn tot 2027 geen bijkomende middelen toegewezen. Dit ondanks het openbaredienstencontract dat een efficiëntiewinst van 188 miljoen euro oplegt. Deze situatie dreigt de vervoersarmoede in onze stad verder te vergroten en de toegankelijkheid van openbaar vervoer nog te verminderen.
De Aalstenaar wordt geconfronteerd met de gevolgen van deze beslissingen. Het is dan ook geen verrassing dat velen onder ons, hier aanwezig vanavond, overstelpt worden met klachten en bezorgdheden over het verminderde aanbod en de kwaliteit van het openbaar vervoer. Het is van groot belang dat het stadsbestuur actief betrokken is bij deze kwestie en de stem van de Aalstenaar vertegenwoordigt.
Daarom volgende vragen:
Op 6 januari werd het nieuwe vervoerregioplan van de Lijn uitgerold. Daar was heel wat kritiek op te horen in Vlaanderen. Zo zagen heel wat inwoners de halte in hun omgeving verdwijnen en raken meerdere mensen niet langer met de bus op hun bestemming. De term vervoersarmoede is hier op zijn plaats. Ook in Aalst zien we een daling van de dienstverlening zo gaan we van 4 naar 2 stadslijnen, waarvan de 2e stadslijn op zondagen wordt vervangen door flex vervoer. In eerdere plannen in 2020 was zelfs sprake van maar 1 stadslijn. Dit kon gelukkig worden vermeden met dank aan budgetkeuzes en protest over de partijgrenzen heen. Echter zijn er in het nieuwe plan nog steeds wijken die zeer slecht bediend worden. Zo is er de Langestraat waar niet langer een bus stopt en waarvan enkele bewoners dit ook aankaarten. Maar er is ook het nieuwe zwembad en bij Immerzeel waar op zondag niet langer een bus zal stoppen. Aalst is de grootste stad in de vervoerregioraad en heeft dus een belangrijke stem in de keuze van de buslijnen. Wij vragen dan ook om voor deze ontbrekende schakels een waardige oplossing te zoeken.
Hierbij heb Ik volgende vragen:
Enkele percelen, die nodig zijn, voor de ontsluiting van het project Siesegem en aanleg van de wegenis zijn nog steeds eigendom van het AGSA en de stad en werden niet ingebracht in de NV Siesegem Noord.
Deze percelen maken ook deel uit van de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken.
AGSA en de stad dienen op deze percelen een tijdelijk recht van opstal te verlenen aan de NV Siesegem Noord teneinde deze wegeniswerken te kunnen uitvoeren.
De stad Aalst heeft haar pastorijen van Baardegem en Meldert, sedert een aantal jaren in de markt willen zetten.
De afgelopen jaren werd voor de beide pastorijen een tweetal keren een procedure opgestart met het oog op het toekennen van een concessie in beide gebouwen en een procedure erfpacht via open oproep.
De openbare verkoop via biddit werd opgestart.
Momenteel wordt de ontwerpakte verkoopvoorwaarden biddit ter goedkeuring voorgelegd.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Hofstade, Zijpstraat, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 1 september 2023
In het bestuursakkoord en het meerjarenplan 2020-2025 werd de overdracht naar een sociale huisvestingsmaatschappij van de sociale huurwoningen die de stad Aalst in eigendom heeft en beheert, opgenomen.
Het patrimonium sociale woningen nog in eigendom van de stad Aalst dient verder afgebouwd, hetzij door verkoop hetzij door herbestemming.
De woningen blijven het karakter van sociale woningen behouden.
Fiberklaar dient een opstalovereenkomst af te sluiten met de stad voor het oprichten, hebben en onderhouden van een zogeheten Point of Presence, omvattende een technische ruimte ten behoeve van een glasvezelnetwerk of andere telecommunicatiedoeleinden (pop-station)
Er werd toelating gevraagd voor 3 locaties:
De locaties Nieuwerkerken Schoolstraat en Erembodegem hoek De Boomstraat – Heuvel werden principieel goedgekeurd.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg "buurtweg 36" te Gijzegem.
De gemeenteraad heeft op 24 oktober 2023 het grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing / rooilijnplan van de gemeenteweg, buurtweg 36, Legeweg te Gijzegem voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek liep van 27 november 2023 tot en met 28 december 2023.
Er werden geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad heeft op 24 oktober 2023 het ontwerp van rooilijn van de Fazantenlaan te Aalst-Erembodegem voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen diende een openbaar onderzoek te organiseren.
Het openbaar onderzoek liep van 10 november 2023 tot en met 10 december 2023. Tijdens die periode werden 9 bezwaren aangediend, waarvan 1 te laat.
De ingediende bezwaren waren gegrond. Het plan werd aangepast en wordt voor definitieve vaststelling voorgelegd.
De leegstaande gebouwen van basisschool 't Krawietelke in de Hoveniersstraat genieten de interesse van sociale huisvestingsmaatschappij Dender-Zuid. Zij hebben een officieel bod uitgebracht.
Schepen Sarah Smeyers is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Voor de uitbating van de garages te Albrechtlaan 72, 9300 Aalst en Bergemeersenstraat 120, 9300 Aalst neemt NV THOEN AUTOGROEP gebruik van naburige percelen grond die toebehoren aan Stad Aalst. Om verkrijgende verjaring bij een gebruikstermijn van 30 jaar ten voordele van NV THOEN AUTOGROEP en THOEN IMMO NV tegen te gaan, werd ter erkenning van de ingebruikname een overeenkomst toelating precaire bezetting van deel openbaar domein opgesteld voor beide percelen.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel wordt de ontwerpakten voor inname 48 ter goedkeuring voorgelegd.
Pastorij Mijlbeek is vanaf juli 2023 vrijgekomen.
De waarde van de pastorij werd inmiddels bepaald door behulp van een schattingsverslag.
Op heden liggen de documenten voor in het kader van de gunningsfase, meer bepaald het gunningsbestek inclusief de contractuele bepalingen, aangevuld met een geactualiseerde projectdefinitie en outputspecificaties voor de publieke delen. In het gunningsbestek wordt uitvoerig beschreven op welke basis de gunning zal gebeuren.
Voorstel tot ingreep in functie van onveiligheidssituatie Affligemdreef voor twee situaties: enerzijds ter hoogte van Steinerschool Michaëli en anderzijds ter hoogte van de bocht voorbij Bergekouter.
Op vraag van de wijkdienst van de lokale politie wordt een aanvullend reglement opgemaakt voor het wegverkeer in de omgeving van Meldert-Dorp (meer bepaald de straten Meldert-Dorp, Stevensveldstraat, Eeckhoutstraat, Putstraat, Kempinnestraat). In deze aanvullende reglementen wordt een bestaande situatie beschreven. Er ontbreken echter verschillende verkeersborden of er werden borden geplaatst die niet correct zijn, wat zorgt voor een onduidelijke verkeerssituatie.
Om deze borden correct te kunnen plaatsen, dienen eerst de verschillende aanvullende reglementen voor deze straten te worden goedgekeurd.
Vermits al deze straten deel uitmaken van een dorpskern, wordt overkoepelend voor deze straten ook de bestaande zone 30 beschreven in een apart aanvullend reglement (zie bijgevoegd plan ter verduidelijking), net als de bestaande tonnagebeperking (zie bijgevoegd plan ter verduidelijking).
De tonnagebeperking is van toepassing in nagenoeg dezelfde zone als de zone 30, met een klein verschil ter hoogte van de Stevensveldstraat. Dit om vrachtwagenbestuurders de kans te geven het dorpscentrum te vermijden zonder te moeten manoeuvreren. Deze maatregel (tonnagebeperking) geldt niet voor plaatselijke bediening en bussen.
Op de gemeenteraadscommissie van 16 januari begin dit jaar kregen we een deskundige uitleg van de VMM betreffende een onderzoek naar de luchtkwaliteit, meer bepaald stikstofoxiden gedurende een looptijd van 6 maanden. Uit deze toelichting bleek dat de luchtkwaliteit van de 24 meetpunten significant beter is dan het gemiddelde van de meer dan 80 meetpunten uit het curieuzeneuzenonderzoek van 2018. Een onderzoek dat we ons allemaal herinneren door de slechte score van Aalst zeker in de genaamde streetcanyons. Smalle straten waar slechte lucht, fijn stof en Nox blijven hangen. De huidige luchtkwaliteit blijkt echter nergens te voldoen aan de wereldgezondheidswaarde en overschrijdt voor 40% van de straten de toekomstige EU-grenswaarde. Uit de toelichting van de commissie bleek dat de daling in Aalst te verklaren was door verschillende redenen. Meer bepaald andere weersomstandigheden dan de meetcampagne van het curieuzeneuzen onderzoek, maar ook een andere methodiek waardoor de resultaten moeilijk te vergelijken zijn, daar het gaat om een gemiddelde en de meetpunten geen 1 op 1 vergelijking kenden. Op de commissie bleek ook dat er geen vergelijking gemaakt is met de verkeerstellingen die zijn uitgevoerd in het kader van het circulatieplan. Een duidelijk effect van het circulatieplan op de luchtkwaliteit kon in dit onderzoek niet worden aangetoond. Des te opvallender was dan ook de perscommunicatie de dag na de commissie waarin gesteld werd dat de daling te danken is aan het circulatieplan.
Hierbij heb Ik volgende vragen:
Eind 2021 startte het “Allo-project”, waarbij Allo stond voor Alle Lijnen Liggen Open”. Men wou daarmee de verstandhouding tussen jongeren en politie verbeteren. Eigenlijk kwam dit idee van minister van binnenlandse zaken Annelies Verlinden en Vlaams minister van jeugd Benjamin Dalle.
Het hoefde dan ook niet te verbazen dat wij als partij hier lokaal volledig achter dit project stonden. Vanuit het stadsbestuur werd aangegeven dat het wederzijdse vertrouwen wegebde, het respect voor elkaar soms problematisch was. “Het is cruciaal dat jongeren jong kunnen zijn en dat de politiediensten hun werk op een constructieve manier kunnen uitvoeren”, aldus de stad Aalst toen. De burgemeester liet optekenen dat er een duurzame samenwerking tussen politie en het jeugdwerk wordt gestimuleerd en het de bedoeling was die ook structureel te verankeren, te leren uit de huidige praktijk en goede praktijkvoorbeelden versterken. Het jeugdopbouwwerk van LEJO dat vorige legislatuur opgestart werd, nam binnen dit project en in deze samenwerking de rol van brugfiguur op zich. Een sterker netwerk tussen jongeren en politiediensten is een meerwaarde, zelfs voor onze hele regio, klonk het. Niets dan lof. Ook van de kant van de politie stonden de korpschef en de toenmalige verantwoordelijke commissaris volledig achter dit project.
De middelen voor dit project kwamen van binnenlandse zaken en jeugd. Er werd voor de verschillende initiatieven in de steden die hiervoor aangesproken werden in totaal een half miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die de relatie tussen jongeren en politie verbeteren. ALLO?! ging van start in 2022 en zou gedurende anderhalf jaar lopen, tot afgelopen zomer 2023 dus.
Vanuit het retrobeleid wordt er geïnvesteerd in aangename en beweegvriendelijke openbare ruimten. Er wordt ingezet op impulsen in het openbaar domein die deze doelstelling dienen. Daarom is het wenselijk om verschillende beweegbanken aan te kopen die bewegen in de publieke ruimte stimuleren en ontmoeting in de deelgemeenten bevorderen. De beweegbanken zullen geplaatst worden in de nabijheid van locaties/sites waar de Aalsterse 55-plussers regelmatig samenkomen of er reeds bepaalde voorzieningen zijn (voorbeelden hiervan kunnen zijn: een dorpsplein, een petanqueterrein, een speelplein,...). Er wordt één beweegbank per deelgemeente voorzien. De exacte bepaling van deze locaties zal gebeuren in samenspraak met het deelgemeentenplatform en de stedelijke retroraad.
Sport Vlaanderen heeft als aanbestedende overheid de opdracht “Groepsaankoop tot het leveren van beweegbanken” op 4 mei 2023 gegund aan de economische meest voordelige inschrijver, zijnde IPitup vzw, Varenstraat 33, 3118 te Werchter.
De dienst Senioren wenst voor de aankoop van beweegbanken in te stappen op het raamcontract van Sport Vlaanderen, die optreedt als aankoopcentrale in toepassing van artikel 2, 6° van de Wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Elke deelbestelling zal op het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring worden voorgelegd.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Met de expo rond het thema “Zorg” wil ’t Gasthuys Stedelijk Museum Aalst in 2024, als recent erkend en gesubsidieerd museum, uitpakken met een grote tijdelijke tentoonstelling rond een belangrijk erfgoedthema voor Aalst en regio. Aalst was en is een zorgstad en deze bijzondere geschiedenis en het belang ervan willen we naar de bezoeker brengen.
We willen dit doen door te vertrekken vanuit het verhaal van de zorgverlener, zowel vandaag als vroeger, en dat doorheen de verschillende stadia van het leven: geboorte, leven, sterven. De zorgverlener is hiervoor de spreekbuis en staat symbool voor een zorgdiscipline (chirurgie, vroedkunde …) of een zorginstelling (Gasthuiszusters, Zwarte Zusters …).
De expo opent in de week van 21 oktober, loopt tot Erfgoeddag 2025 (20 april) en volstrekt zich in drie tijdelijke tentoonstellingszalen van het museum. Met dit bestek wensen we een ontwerpbureau aan te stellen dat instaat voor de scenografie en grafische vormgeving van deze tijdelijke expo. Deze opdracht dient effectief uitgevoerd te zijn uiterlijk tegen begin oktober 2024 en omvat o.a. de vorming van concept, ontwerp, productie en plaatsing van de scenografie en grafische vormgeving van de expo.
Raming: 60 000 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP006101 - AC000246
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art 89 §1, 2°)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 november 2013 om de opdracht “Aanstelling van een ontwerper voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk, Priester Daensplein te Aalst. Bestek 13/I-324.” te gunnen aan bvba Architectenbureau Karel Breda (Perspectiv architecten), Kerkplein 4 te 1930 Zaventem tegen een vast ereloonpercentage van 10%. De ontwerper werd aangesteld voor de volledige begeleiding van het restauratiedossier.
Het beleids- en ontsluitingsplan voor de restauratie van de Sint Martinuskerk werd ingediend (07/2015) bij de Vlaamse Overheid in kader van de meerjarenovereenkomst.
De tiende fase van de restauratiewerken aan de Sint-Martinuskerk te Aalst betreft:
- restauratie interieur deel schip: wanden en opgaande structuren, vloeren, gewelven
- restauratie aangrenzende glasramen
- conservatie/restauratie van de monumentale altaren met inbegrip van conservatie/restauratie een set altaarkleden per altaar
- conservatie/restauratie altaarschilderijen en overige schilderijen in deze zone van de kerk
- conservatie/restauratie van vast houten meubilair/kunstwerken in deze zone
- restauratie via onderdaks van de timmer van de zolders boven de zijbeuken van het schip
- integratie van technische uitrusting (elektriciteit, verlichting, audio, beveiliging, branddetectie, etc)
De uitvoeringsperiode van deze werken is voorzien van 01/09/2025 tot en met 28/02/2027.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Raming: 2 929 919,70 EUR incl. btw (btw verlegd) (deels gesubsidieerd door Onroerend Erfgoed)
Budgetlijn: MJP000204 – AC000249 – 0790-08/2210007
Gunningswijze: openbare procedure met Europese bekendmaking
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 maart 2019 via de dienst Gebouwen en technieken een subsidieaanvraag in te dienen bij het Fonds Culturele Infrastructuur (FoCI) van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, voor het energiezuinig maken van de infrastructuur in Cultuurcentrum de Werf.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 8 februari 2021 om akkoord te gaan met de uitvoering van de werken zoals gepland in de meerjarenbegroting en vastgelegd in de FoCI-subsidiedossiers (ref. 25733 & 64822).
Met deze werken wordt de HVAC-installatie in Cultuurcentrum De Werf vernieuwd. Dit betreft hoofdzakelijk de luchtgroepen op verdieping -2, -1, 0, loges en balletzaal. De zone van de voormalige bibliotheek wordt volledig heringericht inclusief noodzakelijke bouwkundige werken, HVAC en verlichting.
In het bouwtechnisch luik van dit dossier is geen voorafname gemaakt op de concrete invulling van de te renoveren ruimte. De bouwtechnische ingrepen in deze lege 'casco' ruimte slaan op basisvoorzieningen en veiligheid zoals elektriciteit, verlichting, verluchting, verwarming, brandcompartimentering,.. zonder specifieke voorzieningen voor een latere invulling.
Raming: 991 625,90 EUR exclusief btw of 1 199 867,34 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP000220 – AC000253 - 0119-08/2210007
Gunningswijze: openbare procedure
De tractor met maaicombinatie en aanzuigkar dient ter vervanging van een bestaand model. Deze zal ingezet worden voor het maaien van de bermen langs de straten en moet ook geschikt zijn om ingezet te worden in smalle straten. Het maaisel moet door middel van de aanzuigkar onmiddellijk worden opgenomen.
Raming: 290 000 EUR exclusief btw of 350 900 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP667 -AC 000195 - 0680-2402000
Wijze van gunnen: openbare procedure
Jaarlijks worden kredieten voorzien in het investeringsbudget met het oog op aanleg en herstel van voetpaden. De dienst Openbare werken stelt voor een nieuw dossier op te starten.
Het dossier omvat de aanleg en herstel van voetpaden op diverse plaatsen waaronder:
- opbreken van bestaande voetpadverhardingen;
- aanleg voetpaden en lijnvormige elementen.
Krediet: 562 917 EUR
Budgetlijnen: MJP000137 - AC000194 - 0200-70/2240007 – 512 917 EUR en MJP000138 -AC000194 - 0200-70/2270007 – 50 000 EUR
Gunningswijze: openbare procedure
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
De stad Aalst stapte in oktober 2021 in als pilootgemeente in het project van het Vastgoedinformatieplatform van de Vlaamse overheid waarbij de Vlaamse overheid een eengemaakt platform voorziet voor alle Vlaamse gemeenten om vastgoedinlichtingen af te leveren. Sinds 6 december 2022 maakt de stad Aalst gebruik van het platform waarbij een verwerkersovereenkomst werd afgesloten tussen de stad en Agentschap Digitaal Vlaanderen (GR 29/11/2022). Het VIP-decreet werd ondertussen finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering en trad in werking op 01/01/2024. De aanvragen in Aalst verliepen reeds via het platform voor notarissen en immokantoren, maar sinds het decreet van 01/01/2024 moeten de aanvragen vanuit de burger ook via het platform gebeuren.
Aangezien het Vastgoedinformatieplatform bij pilootgemeenten enkel bedoeld was voor notarissen en immokantoren voorziet de huidige retributie enkel een tarief voor deze sectoren en is het tarief voor de burgers opgenomen in de retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen.
Vanaf 2024 wordt het Vastgoedinformatieplatform opengesteld voor iedereen waardoor de huidige retributie vervangen wordt door een nieuwe.
Tevens is de prijsberekening per vastgoeddossier door het decreet gewijzigd.
Op 8 december 2023 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
ILvA biedt aan om de gemeenten-vennoten te faciliteren bij de aankoop en plaatsing van camera's tegen sluikstorten en de vaststelling van inbreuken.
Naar aanleiding van de Winterfoor en Carnaval 2024 wordt een tijdelijke politieverordening opgesteld.
Naar aanleiding van de doortocht van de Ronde van Vlaanderen over het grondgebied van de stad Aalst wordt een tijdelijke politieverordening opgesteld, in het bijzonder met het oog op de veiligheid rond en daardoor ook de vergunbaarheid van de activiteiten die naar aanleiding van die doortocht worden georganiseerd.
De stad Aalst wenst tijdens de periode van Carnaval 2024 gebruik te maken van een aantal camera's die reeds behoren aan de stad Aalst en in principe ingezet worden voor het live en publiek verspreiden van beelden van Aalst carnaval om de omgeving van de feestzone te monitoren in het kader van de handhaving van openbare orde en veiligheid. Deze inzet moet luidens de Camerawet geadviseerd worden door de gemeenteraad na advies van de korpschef van de lokale politiezone.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Op 19 december 2023 besliste de gemeenteraad om de definitieve ambtsneerlegging op eigen verzoek van een statutair financieel directeur met ingang van 1 juli 2024 goed te keuren, wegens op pensioenstelling. Op 19 december 2023 besliste de gemeenteraad om de neerlegging van de functie van bijzonder rekenplichtige bij de politiezone Aalst op eigen verzoek van een statutair financieel directeur, met ingang van 1 juli 2024 goed te keuren, wegens op pensioenstelling.
Op 18 december 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om een voorstel m.b.t. het opstarten van de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast besliste het college van burgmeester en schepenen om volgende elementen voor te stellen inzake de volwaardige selectieprocedure voor de functie van financieel directeur:
De NMBS besliste recent om de openingsuren van haar loketten in de stations te verminderen vanaf 1 maart 2024. Ook het station van Aalst ontsnapt er niet aan.
De NMBS voert aan dat de verkoop van tickets via het loket in de afgelopen jaren sterk is teruggelopen tot ongeveer 10% van het aantal verkochte vervoerbewijzen. De verminderde vraag naar fysieke verkoop en de efficiënte inzet van personeel noopt hen tot een inkrimping van de openingsuren aan de loketten tot de drukste momenten van de dag.
Maar de aanwezigheid van aanspreekbaar personeel in een station gaat over veel meer dan de verkoop van treintickets. Het is cruciaal voor het comfort en de veiligheid van reizigers. Zéker wanneer we weten dat 1 op 3 vrouwen en 1 op 5 mannen het openbaar vervoer mijden omdat ze zicht niet veilig voelen. En nu de stad het onveiligheidsgevoel in de stationsbuurt au serieux neemt betekent deze afbouw van dienstverlening een stap achteruit.
We mogen ook de digitale kloof niet vergeten: 1 op 12 Belgen is compleet afgesloten van het internet. Voor hen blijft de mogelijkheid om tickets te kopen aan loket noodzakelijk of is in vele gevallen assistentie nodig bij het bedienen van een ticketautomaat. Er blijven ook klachten komen van mensen met een beperking die een gebrekkige assistentie ervaren wanneer zij de trein nemen. Tot slot heeft potentieel elke reiziger al eens de behoefte om informatie te vragen, bijvoorbeeld omdat applicaties en aankondigingsborden niet 100% van de tijd functioneel zijn en niet voor iedereen altijd even duidelijke informatie bevatten.
De aankondiging van de beperking van de loket-uren wordt echter niet vergezeld van een aankondiging om de aanwezigheid van aanspreekbaar personeel in de stations op peil te houden om tegemoet te kunnen komen aan bovenstaande noden.
Op weekdagen zijn er ruim 5800 pendelaars die in onze stad de trein nemen en op weekenddagen een 2000-tal per dag. Het is cruciaal om de dienstverlening in het station van onze centrumstad te garanderen. En dat beperkt zich niet tot de geplande openingsuren van de loketten.
Vragen:
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 19 december 2023 kunnen worden goedgekeurd.
De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.
Om de functie van assistent Directie Netwerken ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/12/2023 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Netwerken als assistent Aalsters Verwerkingscentrum (AVC). Betrokkene beschikt over 21 jaar en 8 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.
Bij gemeentebesluit van 28 november 2023 werd een betrekking voor een commissaris van politie, dienst Wijk, directie Basispolitiezorg, vacant verklaard. Er meldde zich in het kader van mobiliteitscyclus 2023-05 één kandidaat. De selectiecommissie ad hoc is achter de rug. Er kan worden overgegaan tot de aanwijzing van de geschikt bevonden kandidaat.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 januari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
ILvA kan een ondersteunende rol bieden in het plaatsen en verplaatsen van tijdelijke vaste camera’s op een niet-besloten plaats. ILvA zou hierbij als verwerker optreden, en voorzien in de aankoop, plaatsing en verplaatsing van tijdelijke vaste camera’s op niet-besloten plaatsen, die gevoelig blijken voor zwerfvuil en vooral sluikstort.
Het zou tevens één of meerdere personeelsleden kunnen aanwerven, en opleiden tot GAS-vaststeller. Deze personen zouden, na daartoe te zijn aangesteld door de gemeenteraad, de beelden, opgenomen door de tijdelijke vaste camera’s, retroactief kunnen bekijken. Beelden waarop een misdrijf zichtbaar is, en identificatie van de overtreder mogelijk is, kunnen door ILvA als loutere melding aan de lokale politie worden bezorgd voor nuttig gevolg. De politie wordt dus ook ontzorgd, in die zin dat zij geen camera’s dient te verplaatsen of bedienen en niet alle beelden zelf dient te bekijken, maar de meldingen van beelden met gepleegde feiten via ILvA ontvangt, en verder kan afwerken.
De gemeenteraad stelt 2 GAS-vaststellers, tewerkgesteld bij ILvA, aan.
De gemeenteraad stelt een aantal personeelsleden van de stad als GAS-vaststeller aan.
Zij zullen GAS-vaststellingen verwerken gerelateerd met sluikstorten en zwerfvuil.