Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_GR_00031 - Implementatie leerplan Leer Lokaal voor het stedelijk basisonderwijs vanaf schooljaar 2025-2026 - Beslissing

gemeenteraad
di 30/01/2024 - 19:30 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Afwezig

Katrien Beulens, schepen

Verontschuldigd

Rafael Moraleda-Barona, raadslid; Guy Claus, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00031 - Implementatie leerplan Leer Lokaal voor het stedelijk basisonderwijs vanaf schooljaar 2025-2026 - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, Wim Leerman
Stemmen voor 37
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Michel Van Brempt, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 3
Bart Van den Neste, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00031 - Implementatie leerplan Leer Lokaal voor het stedelijk basisonderwijs vanaf schooljaar 2025-2026 - Beslissing 2024_GR_00031 - Implementatie leerplan Leer Lokaal voor het stedelijk basisonderwijs vanaf schooljaar 2025-2026 - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

  • het is beperkt in omvang;
  • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
  • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
  • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
  • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
  • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
  • het vermeldt de doelgroep;
  • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
  • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
  • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
  • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.

Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
  • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor het basisonderwijs met ingang van 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.

OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.

Motivering

Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeurs gebruik te maken van Leer Lokaal (vanaf 1 september 2023 voor het implementatietraject en vanaf schooljaar 2025-2026 voor de definitieve hantering) voor zijn scholen van het stedelijk basisonderwijs. 

Akkoord na overleg in de schoolraad scholengemeenschap stedelijk basisonderwijs d.d. 9 januari 2024.

Juridische grondslag

Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°

Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

om het gebruik van het leerplan Leer Lokaal van OVSG (vanaf 1 september 2023 voor het implementatietraject en vanaf schooljaar 2025-2026 voor de definitieve hantering) in de scholen van het stedelijk basisonderwijs, goed te keuren.