Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Landers Wantens.
Op 6 januari werd het nieuwe vervoerregioplan van de Lijn uitgerold. Daar was heel wat kritiek op te horen in Vlaanderen. Zo zagen heel wat inwoners de halte in hun omgeving verdwijnen en raken meerdere mensen niet langer met de bus op hun bestemming. De term vervoersarmoede is hier op zijn plaats. Ook in Aalst zien we een daling van de dienstverlening zo gaan we van 4 naar 2 stadslijnen, waarvan de 2e stadslijn op zondagen wordt vervangen door flex vervoer. In eerdere plannen in 2020 was zelfs sprake van maar 1 stadslijn. Dit kon gelukkig worden vermeden met dank aan budgetkeuzes en protest over de partijgrenzen heen. Echter zijn er in het nieuwe plan nog steeds wijken die zeer slecht bediend worden. Zo is er de Langestraat waar niet langer een bus stopt en waarvan enkele bewoners dit ook aankaarten. Maar er is ook het nieuwe zwembad en bij Immerzeel waar op zondag niet langer een bus zal stoppen. Aalst is de grootste stad in de vervoerregioraad en heeft dus een belangrijke stem in de keuze van de buslijnen. Wij vragen dan ook om voor deze ontbrekende schakels een waardige oplossing te zoeken.
Hierbij heb Ik volgende vragen:
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Lander Wantens aangaande 'Vervoerregioplan De Lijn Aalst'.