Om de (geluids)hinder te beperken worden de openingsuren van de Winterfoor vastgelegd:
Tijdens de openingsuren van de Winterfoor blijven de bepalingen betreffende geluidshinder onverkort van toepassing, onverminderd de afwijking toegestaan door het college van burgemeester en schepenen. Het opbouwen, alsook het afbreken van attracties wordt op de foorpleinen enkel toegelaten tussen 7 uur en 22 uur.
Reeds jaren werkt de “Whisky ploeg” van de lokale politie in Aalst samen met het team veiligheid van de stad zeer intensief op het bestrijden van mistoestanden met alcohol bij minderjarigen, ook preventief.
Elk jaar zet het team Integrale veiligheid van de stad Aalst een preventieve campagne op om jongeren te sensibiliseren rond het gebruik van alcohol en drugs. De sensibiliseringscampagne voor carnaval 2024 heeft als kernboodschap ‘De 10 geboden van carnaval’ en richt zich specifiek naar jongeren uit de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs. Met het ludieke concept 'de 10 geboden van carnaval' worden Aalsterse jongeren bewust gemaakt om, binnen het groepje waarmee zij carnaval beleven zorg te dragen voor elkaar en carnaval op een positieve en veilige manier te vieren. Dat betekent o.m. dat ze tijdens carnaval samen blijven, geen alcohol aan elkaar geven als er al te veel gedronken werd en vooral dat ze elkaar niet in de steek laten.
Daarenboven mengt de Whisky ploeg van de lokale politie zich ieder jaar in het feestgedruis van carnaval om minderjarige jongeren rechtstreeks aan te spreken over alcoholgebruik. Wanneer jongeren in het bezit zijn van voor hun leeftijd verboden alcoholische dranken worden deze dranken afgenomen en vernietigd en bovendien worden de ouders verwittigd van hetgeen vastgesteld werd. Deze aanpak heeft reeds jaar na jaar zijn vruchten afgeworpen. Wat echter steeds weer vastgesteld wordt, is het feit dat nachtwinkels tijdens carnaval zeer veel alcoholische dranken verkopen niet alleen aan meerderjarigen. Preventieve acties van de lokale politie naar de nachtwinkels toe om hen ertoe aan te zetten controle te doen op identiteitskaarten bij verkoop van alcohol, heeft de problematiek nog niet volledig kunnen oplossen. Jongeren kunnen niet altijd verantwoord omgaan met alcohol en zijn in deze kwetsbaar. Als het aanschaffen ervan laagdrempelig wordt zonder controle, is het nodig in te grijpen. Jongeren moeten beschermd worden tegen de gevolgen van buitensporig drinken op jonge leeftijd. Aangezien de burgemeester instaat voor het handhaven van de materiële openbare orde, is het opportuun om gelet op de speciale omstandigheden van carnaval een aantal mogelijkheden in te bouwen om zeer snel een situatie te kunnen indijken:
Van het voorgaande overwogen verbod dient gedeeltelijk te worden afgeweken voor de tijdsduur van de verschillende stoeten, teneinde het goede verloop van deze stoeten mogelijk te kunnen maken. De zorg voor de openbare veiligheid dringt nochtans op dat gezegde afwijking tot een strikt minimum wordt beperkt. In dit kader kan mogelijk worden gemaakt dat brandstoffen type P3 (dieselbrandstof) en gemakkelijk brandbare materialen worden gebruikt door de officieel ingeschreven groepen en alle andere ingeschreven carnavalisten tijdens de verschillende stoeten. Nochtans dient de praktijk van het bijvullen van brandstof principieel te worden verboden. De enige uitzondering op gezegd verbod kan worden gemaakt in het kader van de zondagsstoet, gekend de technische beperkingen van sommige stroomgeneratoren in termen van bedrijfsduur en de tijdsduur van de zondagsstoet. Tijdens de zondagsstoet kan het bijvullen van brandstof type P3 (dieselbrandstof) indien noodzakelijk enkel toegelaten worden bij het kruispunt van de Vlaanderenstraat/Gentsestraat. Het vervoer van de brandstof type P3 (dieselbrandstof) dient in elk geval te gebeuren in een metalen en goed afsluitbaar recipiënt (type ‘jerrycan’). Het de facto bijvullen van het brandstofreservoir dient te gebeuren met behulp van een trechter die aangepast is aan de vulopening en met de grootste voorzichtigheid.
Sinds 2023 wordt de Prijsuitreiking op carnavalsmaandag georganiseerd op de Grote Markt. Om de openbare veilig te garanderen en een maximaal aantal toeschouwers te kunnen toelaten op de Grote Markt, is het noodzakelijk om alle constructies, ongeacht hun vorm of grootte, te verbieden tot zo lang de activiteit duurt.
Het carnavalsgebeuren wordt jaarlijks afgesloten voor de Popverbranding op de Grote Markt. Deze gelegenheid lokt steeds zeer veel toeschouwers naar de Grote Markt. Ter verzekering van de openbare veiligheid dient de mobiliteit van de toeschouwers die zich voor de Popverbranding op de Grote Markt bevinden, zoveel als mogelijk te worden gewaarborgd. Het is te dien einde ook hier noodzakelijk de aanwezigheid op de Grote Markt van alle constructies, al dan niet op wielen, ongeacht hun vorm of grootte, te verbieden. Het overwogen verbod is de minst ingrijpende maatregel om een veilig verloop van de Popverbranding te kunnen bewerkstelligen. Naar aanleiding van de Popverbranding wordt jaarlijks een veiligheidsperimeter afgesloten rond de Grote Markt, om de openbare veiligheid tijdens de Popverbranding beter te kunnen bewerkstelligen. Gezegde veiligheidsperimeter wordt afgesloten vanaf dinsdag 13 februari 2024 op het ogenblik dat de Voil Jeanettenstoet de Grote Markt verlaat en dit voor zolang de openbare veiligheid zulks vereist. Het overwogen verbod dient bijgevolg tijdelijk te worden beperkt tot de periode waarbinnen de gezegde veiligheidsperimeter wordt gehandhaafd en territoriaal tot de oppervlakte van gezegde veiligheidsperimeter.
De politiediensten onttrekken, in uitvoering van artikel 30 van de wet op het Politieambt, alle voorwerpen en dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen en de veiligheid van goederen, aan de eigenaar, bezitter of houder, voor zolang dit met het oog op de handhaving van de openbare veiligheid of de openbare rust vereist is.
De ‘carnavalsperiode’ dient voor de toepassing van onderhavige verordening te worden bepaald als volgt: vanaf zondag 11 februari 2024 om 7 uur tot en met woensdag 14 februari 2024 om 12 uur.
De ‘feestzone’ dient voor de toepassing van onderhavige verordening te worden bepaald als volgt:
(1) alle straten en pleinen binnen de Wallenring, de Wallenring en de Gentsestraat (stuk De Troyer) inbegrepen, (2) het Statieplein en alle daarop uitgevende straten en (3) alle foorpleinen, zoals bepaald in onderhavige verordening, die buiten de voorafgaande territoriale omschrijving vallen.
De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikel 135 § 2, dat de gemeenten de verplichting oplegt te voorzien in een goede politie ten behoeve van haar inwoners, meer bepaald te zorgen voor een veilig en vlot verkeer op de openbare weg, voor het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen en voor het tegengaan van inbreuken op de openbare rust. Het artikel voorziet tevens dat gemeenten de nodige maatregelen kunnen nemen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.
De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikel 119 en 119bis § 1, die bepalen dat de gemeenteraad straffen kan bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen. Deze straffen mogen de politiestraffen niet te boven gaan.
De bepalingen van art. 134 e.v. van de Nieuwe Gemeentewet.
De bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder de artikelen 287 en 288, die de bekendmaking en de inwerkingtreding van de reglementen en verordeningen van de gemeenteraad regelen.
De bepalingen van het Strafwetboek, in het bijzonder artikel 561, 1°, dat nachtgerucht strafbaar stelt.
De bepalingen van de wet op het Politieambt, in het bijzonder artikel 30, dat de maatregel van bestuurlijke inbeslagname van voorwerpen en dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen en de veiligheid van goederen, regelt.
De bepalingen van Vlarem.
De richtlijnen van december 1967 voor de reglementering van de bescherming tegen brand en paniekrisico's in kermisinrichtingen en andere instellingen van tijdelijke aard zoals jaarbeurzen en tentoonstellingen (Ministerie van Binnenlandse Zaken).
De bepalingen van artikelen 21 tot en met 30 van de GAS-codex van de stad Aalst m.b.t. lawaai.
Het lastenkohier “Winterfoor Aalst 2022-2026”.
Volgende bepalingen van de GAS-codex m.b.t. nachtwinkels worden tijdelijk voor de carnavalsperiode (periode hierna omschreven) buiten toepassing gesteld: artikel 56.1 m.b.t. de openingsuren van de nachtwinkels, artikel 59.1 m.b.t. het schenken en consumeren van alcoholische dranken in nachtwinkels en artikel 59.2 m.b.t. de verkoop van (alcoholische) dranken in glazen recipiënten.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 15 januari 2024 om naar aanleiding van de Winterfoor en Carnaval 2024 de tijdelijke politieverordening voor te leggen aan de gemeenteraad.
De vergadering van de commissie juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming en ICT dd. 22 januari 2024
Het begrip ‘carnavalsperiode’ wordt, voor de toepassing van onderhavige verordening, als volgt vastgesteld: van zondag 11 februari 2024 om 7 uur tot en met woensdag 14 februari 2024 om 12 uur.
Het begrip ‘feestzone’ wordt, voor de toepassing van onderhavige verordening, vastgesteld als zijnde de zone, gevormd door:
Het begrip ‘MEGA-kar’ wordt, voor de toepassing van onderhavige verordening, omschreven als volgt: een MEGA-kar is een constructie met afmetingen groter dan 1,5 meter in de breedte of de lengte of 1 meter in de hoogte waarmee feestvierders tijdens carnaval rondtrekken.
Het begrip ‘winterfoor’ wordt, voor de toepassing van onderhavige verordening, naar tijd als volgt vastgesteld: van vrijdag 2 februari 2024 tot en met zondag 18 februari 2024.
- op vrijdag 2 februari 2024: opening van de foor: van 18 uur tot maximum 0.30 uur (verplicht open tot 21 uur);
- op weekenddagen (zaterdag en zondag): van 14 uur tot maximum 0.30 uur (verplicht tot 22 uur);
- op vrijdagen (andere dan vrijdag 2 februari 2024): van 16 uur tot 0.30 uur;
- op werkdagen: van 16 uur tot maximum 22 uur (verplicht tot 21 uur);
- tijdens de carnavalsperiode: van 14 uur tot maximum 6 uur (verplicht tot 22 uur);
- op donderdag 8februari 2024 (“Dag van het Kind”): van 13 uur tot maximum 22 uur (verplicht tot 21 uur),
overeenkomstig de modaliteiten bepaald in het lastenkohier voor de winterfoor.
Tijdens de openingsuren voor de winterfoor geldt, wat betreft de geluidshinder, het bepaalde in de artikelen 21 tot en met 30 van de GAS-codex van de stad Aalst en de bepalingen van Vlarem, behoudens de afwijking toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
Het opbouwen, alsook het afbreken, van attracties op de foorpleinen wordt enkel toegelaten tussen 7 uur en 22 uur.
De opbouw van de foorstielen moet gebeuren volgens de regels van de kunst.
Voor wat betreft het openen van de kermisattracties geldt een verbod vanaf windkracht 6Bft en windstoten van 90 km/h of meer.
De uitbaters en eigenaars van kermisattracties en tijdelijke constructies moeten gedurende de ganse tijd van de winterfoor, van vrijdag 2 februari 2024 tot en met zondag 18 februari 2024, de nodige maatregelen te nemen voor het beveiligen, verzwaren en vast spannen van installaties, constructies, tenten, zielen, beweegbare delen en dergelijke meer.
De uitbaters en eigenaars van kermisattracties en tijdelijke constructies moeten voldoen aan volgende richtlijnen :
- volgen van richtlijnen van de constructeur opgenomen in het bouwboek of handboek wat betreft de installatie, het gebruik en de maximale windbelasting in rust en tijdens bedrijf;
- opvolgen van richtlijnen en maatregelen zoals opgenomen in het bouwboek van tenten;
- opvolgen van richtlijnen en maatregelen zoals opgenomen in de nodige documenten voor uitbating van kermistoestellen (Koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende uitbating van kermistoestellen en verduidelijking);
- de weersvoorspellingen opvolgen en de voorspelde windsnelheden en windstoten aftoetsen aan de maximale windbelasting opgenomen in de richtlijnen van de constructeur of de opgestelde preventiemaatregelen op basis van de risicoanalyse.
De verkoop van alcoholische dranken via drankautomaten en/of privé initiatieven waarbij deze verkoop georganiseerd wordt op de openbare weg of op een plaats palend aan de openbare weg (in voorportalen en aan uitgangen en gangen palend aan de openbare weg, toegankelijk voor het publiek en niet specifiek bestemd voor verkoopactiviteiten) waarvoor geen vergunning werd afgeleverd, is op het ganse grondgebied van de stad Aalst verboden. Het verbod geldt vanaf zaterdag 10 februari 2024 om 23.59 uur tot en met woensdag 14februari 2024 om 12 uur.
Het achterlaten van glas, breekbare materialen of andere recipiënten op de openbare weg is, voor de carnavalsperiode, verboden.
Tijdens de carnavalsperiode geldt een verbod op het gebruik van glazen recipiënten op het openbaar domein.
Binnen in horeca-inrichtingen geldt het glasverbod niet. Omdat voor alle evenementen in Vlaanderen een verbod geldt op wegwerpbekers (Vlarema Art. 5.3.12.1.), verdient het de voorkeur om voor de ganse horeca-inrichting en voor de duurtijd van deze verordening gebruik te maken van herbruikbare bekers wanneer de horeca-uitbater meent dat de recipiënten op het openbaar domein dreigen terecht te komen.
Alle uitbaters van drank- en eetgelegenheden worden verplicht maatregelen te treffen om te voorkomen dat recipiënten, gemaakt uit glas of andere breekbare materialen, vanuit hun etablissement worden meegenomen op de openbare weg. Deze verplichting geldt voor alle uitbaters van drankgelegenheden, binnen de feestzone en tijdens de carnavalsperiode.
Het organiseren van raamverkopen is toegestaan voor horeca-inrichtingen, in
zoverre de handelszaak zelve toegankelijk is en aldaar ook gebruik kan worden gemaakt van
de toiletten.
Buitentogen binnen de vergunde terraszone zijn enkel toegestaan mits voorafgaande goedkeuring van de stad. Zonder goedkeuring houdt de stad zich het recht voor om deze te laten verwijderen.
§1 De bepalingen vervat in artikelen 56.1, 59.1 en 59.2 van de Gas-codex worden tijdelijk voor de carnavalsperiode buiten toepassing gelaten, gelet op de motivering zoals opgenomen in het overwegend gedeelte van deze tijdelijke politieverordening. Na de carnavalsperiode krijgen deze artikelen automatisch terug hun volledige geldingskracht.
§2 De nachtwinkels mogen enkel open zijn tussen 18 en 2 uur.
§3 De uitbaters van de nachtwinkels krijgen het verbod om in hun handelszaak alcoholische dranken te schenken en consumptie van alcoholische dranken toe te staan. Het is daarenboven verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken vanuit glazen recipiënten over te gieten in andere recipiënten met het oog op verkoop en/of aanbieden, zelfs gratis en in welke hoeveelheid ook, dit omwille van hygiënische/gezondheidsredenen.
§4 Tijdens de carnavalsperiode is de verkoop of het aanbieden van dranken in glazen recipiënten verboden voor de nachtwinkels gelegen op het grondgebied van Aalst.
§5 De nachtwinkels zijn uiteraard ook tijdens de carnavalsperiode verplicht de vigerende wetgeving omtrent het schenken van alcohol na te leven.
Het bij zich hebben van producten en voorwerpen die de veiligheid van personen in het gedrang kunnen brengen of personen kunnen verwonden en van producten of voorwerpen die kunnen gebruikt worden om personen te besmeuren of bevuilen, is verboden.
MEGA-karren worden tijdens de carnavalsperiode niet toegestaan op volgende locaties:
het Statieplein, het Vredeplein, de Gentsestraat (stuk De Troyer), de Hopmarkt, het verkeersvrije gedeelte van de Grote Markt, inclusief de delen van de Kerkstraat, het Sint Martensplein, de Lange Zoutstraat,
de Nieuwstraat, de Kattestraat en de Molenstraat die op de Grote Markt aansluiten en die afgesloten worden. Het is tevens verboden om MEGA karren te construeren op de voormelde plaatsen en nadat men de corridors gepasseerd is.
Het bij zich hebben van licht ontvlambare vloeistoffen, brandstoffen en gemakkelijk brandbare materialen is, tijdens de carnavalsperiode en binnen de feestzone, voor iedereen verboden. Buiten de zondag- en maandagstoet is het gebruik/bezit van stroomgeneratoren verboden, uitgezonderd voor de vergunde uitgangswagens.
De ingeschreven vaste groepen kunnen tijdens de stoeten gebruik maken van brandstoffen type P3 (dieselbrandstof) voor hun stroomgenerator. Gemakkelijk brandbare materialen mogen enkel verwerkt worden in praalwagens.
De personen die – ingevolge artikel 25 – tijdens de stoeten in het bezit mogen zijn van brandstoffen type P3 (dieselbrandstof) en gemakkelijk brandbare materialen nemen te allen tijde de zorgvuldigheidsplicht in acht. Onverminderd het volgende lid, zijn zij in het bijzonder verplicht alle nuttige maatregelen te treffen om ervoor te zorgen dat het bijvullen van de brandstof type P3 (dieselbrandstof) niet tijdens de stoeten dient te gebeuren.
Tijdens de zondagsstoet wordt het bijvullen van brandstof type P3 (dieselbrandstof) voor de stroomgeneratoren enkel toegelaten ter hoogte van kruispunt Vlaanderenstraat/Gentsestraat en dit alleen indien de technische mogelijkheden van de stroomgenerator en de tijdsduur van de stoet zulks noodzakelijk maken.
Het vervoer van de brandstof type P3 (dieselbrandstof) dient te gebeuren in een metalen recipiënt (type ‘jerrycan’), welk goed afsluitbaar dient te zijn. Elke ingeschreven vaste carnavalsgroep is verplicht een brandblusapparaat mee te nemen.
Het opvullen van het brandstofreservoir dient te gebeuren met behulp van een hulpstuk, welk aangepast dient te zijn aan de vulopening. Bij het opvullen van het brandstofreservoir dient de grootste voorzichtigheid aan de dag te worden gelegd.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het traject van de zondagsstoet, de maandagsstoet en de stoet van de ‘Voil Jeanetten’.
Deelname aan de zondag- en maandagstoet is voorbehouden voor de officieel ingeschreven groepen en de losse groepen die zich inschrijven bij de stad. Voor elke andere groep is het verboden deel te nemen aan de zondag- en maandagstoet.
Alle constructies, al dan niet op wielen, ongeacht hun vorm of grootte, zijn verboden binnen de veiligheidsperimeter die de politiediensten zullen afbakenen op maandag 12 februari 2024 n.a.v. de Prijsuitreiking en op dinsdag 13 februari 2024 op het ogenblik dat de Voil Jeanettenstoet de Grote Markt verlaat, dit in functie van de Popverbranding op de Grote Markt en dit voor zolang de veiligheidsperimeter wordt gehandhaafd.
Op dinsdag 13 februari 2024 bij het vormen van de cirkels rond de carnavalspop en bij de Popverbranding krijgen enkel volgende personen een toelating om in de cirkels te komen:
- Middencirkel: brandweer (controle op vuur), Prins Carnaval 2024 ‘Vincent’ bij het aansteken van het vuur, een medewerker van de dienst Gebouwen en technieken en één cameraman aangesteld door de stad.
- Tweede cirkel (rond middencirkel): Feestcomitéleden, GR leden, OCMW leden, carnavalsgroep Prins Carnaval 2024 (max. 50 personen), persmedewerkers aangeduid door dienst Marketing en communicatie, ontwerpers vastenavondpop (6), geluidsfirma, medewerkers van het team Evenementen en medewerkers van de technische dienst.
De politiediensten zullen, in uitvoering van artikel 30 van de wet op het Politieambt, alle voorwerpen en dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen en de veiligheid van goederen, aan de eigenaar, bezitter of houder onttrekken voor zolang dit met het oog op de handhaving van de openbare veiligheid of de openbare rust is vereist.
De overtredingen van de bepalingen van onderhavige verordening worden gestraft met politiestraffen, met uitzondering van artikel 7, hetgeen bestraft wordt volgens de bepalingen van de GAS-codex van de stad Aalst, en met uitzondering van art. 19 waarbij de burgemeester bij inbreuk op één of meerdere paragrafen van dit artikel tijdens de carnavalsperiode kan overgaan tot sluiting van de nachtwinkel voor de resterende periode van Carnaval.
Deze verordening treedt in werking op datum van bekendmaking.