Het lokaal bestuur onderneemt en ondersteunt diverse preventieve acties in de strijd tegen sluikstort en zwerfvuil, waaronder onder meer de organisatie van opruimacties, het plaatsen en ledigen van afvalkorven en sensibiliserende communicatie, doch sluikstort en zwerfvuil een maatschappelijk reëel probleem blijven, dat niet lijkt af te nemen; sluikstorten manifesteren zich op plaatsen en ogenblikken waar menselijke controle ontbreekt; de aanwezigheid van zwerfvuil en sluikstort kan aanleiding geven tot andere vormen van overlast;
Het bestrijden van zwerfvuil en sluikstort past in het algemeen belang dat een lokaal bestuur moet dienen en het lokaal bestuur is op basis van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet specifiek bevoegd voor het voorkomen, vaststellen of opsporen van overlast, het controleren van de naleving van gemeentelijke reglementen en het handhaven van de openbare orde.
Het opdrachthoudend intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu, Land van Aalst, is nauw betrokken bij de reinheid van het openbaar domein, de preventie van afval, het verwerven en verwerken van huishoudelijk afval en de communicatie naar de bevolking, en zij dus goed geplaatst is om als verwerker op te treden voor het lokaal bestuur voor wat de plaatsing van een tijdelijke vaste camera’s in de strijd tegen sluikstorten betreft;
Op vraag van de gemeenten-vennoten onderzocht ILvA de afgelopen jaren de mogelijkheid of het, in navolging van andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden uit de provincie Oost-Vlaanderen (vb. IVLA, IVM, VERKO en IDM), een ondersteunende rol kan bieden in het plaatsen en verplaatsen van tijdelijke vaste camera’s op een niet-besloten plaats. ILvA zou hierbij als verwerker optreden, en voorzien in de aankoop, plaatsing en verplaatsing van tijdelijke vaste camera’s op niet-besloten plaatsen, die gevoelig blijken voor zwerfvuil en vooral sluikstort. Het zou tevens één of meerdere personeelsleden kunnen aanwerven, en opleiden tot GAS-vaststeller. Deze personen zouden, na daartoe te zijn aangesteld door de gemeenteraad, de beelden, opgenomen door de tijdelijke vaste camera’s, retroactief kunnen bekijken. Beelden waarop een misdrijf zichtbaar is, en identificatie van de overtreder mogelijk is, kunnen door ILvA als loutere melding aan de lokale politie worden bezorgd voor nuttig gevolg. De politie wordt dus ook ontzorgd, in die zin dat zij geen camera’s dient te verplaatsen of bedienen en niet alle beelden zelf dient te bekijken, maar de meldingen van beelden met gepleegde feiten via ILvA ontvangt, en verder kan afwerken.
Stand van zaken
Inmiddels hebben 3 lokale besturen ingetekend op het aanbod van ILvA: Geraardsbergen, Herzele en Lede. ILvA deed deze besturen een voorstel van gegevensbeschermings-effectbeoordeling, en werkte twee overeenkomsten uit. In een eerste overeenkomst wordt de samenwerking en data-uitwisseling beschreven tussen het lokaal bestuur, ILvA en de betrokken politiezone. In een tweede overeenkomst wordt de relatie beschreven tussen de verwerkingsverantwoordelijke (in casu de stad Aalst) en de verwerker (in casu ILvA). Ook de financiële elementen worden in deze overeenkomst beschreven (zie bijlage).
Kostprijs
Voor het aankopen, plaatsen, periodiek verplaatsen, retroactief bekijken van beelden, en doorgeven van meldingen, vraagt ILvA het lokaal bestuur 500 EUR per week. Een engagement van drie jaar wordt gevraagd, zodat de door ILvA gemaakte onkosten gespreid kunnen worden. Een camera voor 52 weken per jaar kan inhouden dat een camera exclusief in 1 gemeente kan ingezet worden. Het is ook mogelijk om een camera slechts 26 of 13 weken per jaar te bestellen. De kostprijs loopt dan iets op (naar respectievelijk 525 EUR en 550 EUR/week). De totaalkost voor een periode van 3 jaar is afhankelijk van de keuze van het aantal weken dat de camera zal worden ingezet:
ILvA voorziet, indien nodig, bijkomende pictogrammen op het openbaar domein, in de nabijheid van de camera. De camera is eenvoudig te verplaatsen, en wordt ongeveer eens per twee weken verplaatst. Op die manier kan relatief snel ingespeeld worden op nieuwe hotspots. Het is het lokaal bestuur dat de hotspots aanduidt. Hierbij wordt uiteraard gekeken naar de kans op sluikstort (bv. nabijheid van ondergrondse containers, bij textielcontainers, …), maar ook naar andere elementen (bv. verlichting, sociale controle, mogelijkheid tot plaatsen van andere camera’s, …).
De camera waarover ILvA heden beschikt, is een voetpadkast. Indien de stad Aalst echter intekent op het project, is er budgettaire ruimte tot aankoop van een extra camera, zodat voor diverse locaties ook diverse camera’s zouden kunnen ingezet worden.
Privacy en GAS-wetgeving
Een project als dit heeft slechts kans op slagen indien alle drie de betrokken partijen (stad, ILvA en PZ Aalst) overtuigd zijn van de urgentie van het probleem en de meerwaarde van een samenwerking. De overeenkomsten die ILvA momenteel hanteert, zijn voorgelegd aan de DPO’s van de betrokken politiezones en de steden en gemeenten. Ze houden rekening met de eerder door de COC geformuleerde bezwaren. De politie krijgt geen opdracht tot identificatie voor de GAS-vaststellers van ILvA. Het is ILvA die een loutere melding maakt van feiten die het in opdracht van het lokaal bestuur heeft vastgesteld. De data-overdracht van beelden en meldingen verloopt op bijzonder veilige manier. Concreet verlaten de beelden de software niet, maar krijgt de betrokken politiezone bij vaststelling van feiten toegang tot de beelden op de software. Vanzelfsprekend voorziet de gegevensbeschermingseffectbeoordeling opgesteld door de verwerkingsverantwoordelijke, vooraf voor advies voorgelegd aan de functionaris voor gegevensbescherming van het lokaal bestuur; in een reeks technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen.
Plan van aanpak
Na de principiële instemming met het aanbod door het college van burgemeester en schepenen en aangezien de politiezone een meerwaarde in de samenwerking ziet, is een snelle doorstart mogelijk. ILvA zet een vergadering met de drie betrokken actoren op, en levert zowel notulen als ontwerp van overeenkomsten aan. Mits gunstig advies van de DPO van de stad Aalst en de PZ, kan het dossier op de gemeenteraad geagendeerd worden. Meteen daarna dient de stad Aalst de camerabewaking aan te geven via www.aangiftecamera.be. In de tussentijd laat ILvA extra pictogrammen maken en bepaalt de stad de hotspots. Na goedkeuring door de gemeenteraad kan de camerabewaking opstarten.
ILvA rapporteert minstens eenmaal per jaar over de bereikte resultaten. ILvA heeft geen zicht op de eigenlijke identificatie van overtreders. De identificatie gebeurt immers door de politiezone, en de eigenlijke GAS-sancties komen finaal bij de stad terecht. Eventuele opbrengsten van GAS-vaststellingen zijn dan ook voor de stad Aalst.
Advies Politie - MIWA:
VOORWAARDELIJK GUNSTIG na positief advies van DPO VERSTOCKT Kurt.
Met de strikte voorwaarde tot aanvulling van Team MIWA met 1 extra VTE voor de verwerking van het aangeleverde beeldmateriaal, opmaak processen-verbaal en opvolging dossiers.
Advies team Veiligheid - GAS:
Positief advies.
Advies dienst Onderhoud openbaar domein en logistiek
Positief advies. Een verhoging van de pakkans kan alleen maar voordelen hebben. Momenteel doen we al zeer veel omtrent deze problematiek. Alleen is dit niet zichtbaar voor de burger. Het inzetten van camera’s maakt onze strijd meer visueel.
Advies team Natuur en duurzaamheid:
Positief advies. In de strijd tegen sluikstorten is het van belang dat er gehandhaafd wordt en dat de potentiële sluikstorter o.a. door een hogere pakkans tot andere inzichten komt. Er wordt geadviseerd om de camera minstens voor 26 weken of beter nog voor 52 weken in te zetten, zodat die voldoende kan renderen en op meerdere hotspots ingezet kan worden.
Advies team Juridische zaken:
Positief advies. Het team Juridische zaken zal samen met team Natuur en duurzaamheid de nodige voorbereidingen treffen in functie van agendering op de gemeenteraad indien het cbs beslist in te stappen op het aanbod van ILvA.
Advies Korpschef Politiezone Aalst:
Het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden (EVRM), ondertekend op 4 November 1950 te Rome, met name artikel 8 van dat Verdrag, dat bepaalt dat eenieder recht heeft op eerbiediging van zijn privéleven;
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), hierna ‘AVG’;
Gelet op de richtl. (EU) nr. 2016/680 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad;
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, hierna ‘Kaderwet’;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de wet Kruispuntbank Voertuigen van 19 mei 2010;
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, hierna ‘Camerawet’, die met name een advies vanwege de gemeenteraad voorziet met betrekking tot het gebruik van camera's op niet-besloten plaatsen, na voorafgaandelijk advies van de korpschef van de lokale politie;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt (hierna: “WPA”) en de uitvoeringsbesluiten ter zake;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;
Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera's;
Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;
Ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 betreffende de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de Ministeriële omzendbrief van 13 mei 2011.
Gelet op de Ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 betreffende de Wet van 21 maart 2007, gewijzigd door de Ministeriële omzendbrief van 13 mei 2011;
Gelet op de GAS-codex Overlast van de stad Aalst;Gelet op het advies van de heer Jürgen Dhaene, korpschef van lokale politiezone Aalst inzake het plaatsen van tijdelijke vaste camera's op niet-besloten plaatsen (in bijlage).
Na het advies ter zake van de korpschef van de lokale politiezone te hebben gevraagd een positieve beslissing te nemen over de plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera's op het openbaar domein, zijnde een niet-besloten plaats die overeenstemt met het volledige grondgebied van de gemeente, zoals omschreven in de overeenkomsten vermeld in artikel 2, waarbij het opdrachthoudend intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu Land van Aalst, waar het bestuur vennoot van is, als verwerker zal optreden.
het aanbod van ILvA goed te keuren voor de inzet van tijdelijke vaste camera's tegen sluikstorten voor een periode van 3 jaar, waarbij de camera 52 weken per jaar zal worden ingezet, zoals opgenomen in de overeenkomst tussen de stad Aalst en ILvA, evenals de verwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en ILvA, beide toegevoegd in bijlage, gezien de gegevensbeschermingseffectbeoordeling (in bijlage).
dit besluit ter kennis te brengen aan ILvA.