Momenteel is het beheer van het AED-patrimonium versnipperd tussen stad Aalst (staf Strategie - coördinatie noodplanning en dienst Preventie & bescherming), OCMW en SportAG. Binnen een optimalisatieproces, passend binnen de geïntegreerde werking van het LOA+, zal coördinatie noodplanning de regierol inzake opnemen en aldus instaan voor:
- uniform aankoopbeleid
- uniform onderhoudsbeleid
Om hiertoe te komen werd in 2023 een overzicht opgemaakt van alle AED-toestellen en de staat waarin die zich bevinden. Dit overzicht maakt het mogelijk om een toekomstgericht en pro-actief beheer te installeren. Op basis van de conclusies, dringt zich in 2024 een vernieuwing van een deel van het AED-patrimonium van het OCMW en SportAG op. Vele toestellen zijn immers einde garantieperiode & de bereikbaarheid voor de burger (bijvoorbeeld verplaatsing van binnen in gebouwen naar goede buitenlocatie) dient geoptimaliseerd te worden d.m.v. AED-zuilen.
Vervolgens zullen ook alle toestellen toegevoegd worden aan het lopende AED-onderhoudscontract vanuit noodplanning.
Na deze eerste golf van optimalisatie zal er nog een tweede vernieuwing moeten gebeuren in 2026 omdat tegen opnieuw een aantal AED-toestellen aan vervanging toe zijn. Dit betreft voornamelijk het vervangen van de AED-toestellen, de AED-zuilen en -kasten voldoen nog.
Deze acties kaderen binnen de rol van stad Aalst als hartveilige gemeente & worden breder ingebed binnen het globale AED-project waartoe ook het vigerende AED-subsidie-aanbod en toekomstig hernieuwd aanbod van AED-opleidingen toe hoort.
In het kader van de opdracht “Noodplanning. Raamovereenkomst voor de aankoop van AED-toestellen voor een periode van 4 jaar” werd een bestek met nr. 24/MJI-28/24-28 opgesteld. (bijlage)
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 83 188,40 EUR incl. btw over een periode van vier jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143 000 EUR niet) en artikel 43.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bijzonder bestek met nr. 24/MJI-28/24-28 en de raming voor de opdracht “Noodplanning. Raamovereenkomst voor de aankoop van AED-toestellen voor een periode van 4 jaar”, vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 83 188,40 EUR incl. btw over een periode van vier jaar.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetlijn MJP005781 – AC000158 – 0430-38/2300000.