Terug gemeenteraad

di 26/03/2024 - 19:30 Belfort

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Rekrutering (PZ)
Personeelsadministratie (PZ)
  • Het SSGPI biedt aan de lokale politiezones de mogelijkheid om kleine bedragen (< € 25) te recupereren zonder hiervoor een schuldbrief te versturen aan de personeelsleden.

    De recuperatie van kleine bedragen (< €25) houdt in dat de negatieve bedragen (schulden) tot maximum € 25 worden gerecupereerd zonder dat er hiervoor een schuldbrief wordt opgemaakt.

    Het betrokken personeelslid zal hierover ingelicht worden via een mededeling op zijn loonfiche.

    De recuperatie van het negatieve bedrag zal plaatsvinden in schijven van € 10 (tot een maximumbedrag van € 25 per schuld) in de 2de maand die volgt op de aanmaak van het negatieve bedrag.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Toegankelijkheid is van essentieel belang voor iedereen om volledig deel te kunnen nemen aan het leven, om erbij te horen. Het omvat niet alleen digitale toegankelijkheid, zoals websites en apps die voor iedereen bruikbaar moeten zijn maar het gaat ook over fysieke toegang tot gebouwen en openbare ruimtes. Door ervoor te zorgen dat onze samenleving toegankelijk is voor mensen met verschillende capaciteiten, creëren we een inclusieve omgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft om mee te doen en bij te dragen.

    In de commissie sociale zaken kregen we op 19 oktober 2023 dan ook het bezoek van een ambassadeur van de inclusieambassade , dit in navolging van een brede bevraging van steden en gemeenten rond het thema inclusie en toegankelijkheid. Deze toelichting was zeker inspirerend. We konden vaststellen dat de eerste stappen in onze zorgstad Aalst gezet zijn maar het kan natuurlijk steeds beter.

    Toegankelijkheid in de horeca is een cruciaal aspect van gastvrijheid en inclusiviteit. Het gaat niet alleen om fysieke toegang tot restaurants en cafés, maar ook om het creëren van een gastvrije omgeving voor mensen met diverse behoeften en capaciteiten. Dit gaat onder andere over:

    1. Fysieke toegankelijkheid: het hebben van drempelvrije ingangen, ruime gangpaden, aangepaste toiletten en parkeergelegenheid voor mensen met mobiliteitsbeperkingen.

    2. Menu-inclusiviteit: Het aanbieden van diversiteit in menu-opties, waaronder vegetarische, veganistische, glutenvrije en allergievriendelijke gerechten om aan verschillende dieetwensen te voldoen.

    3. Communicatie: Zorgen voor duidelijke en begrijpelijke communicatie, zowel verbaal als visueel, om mensen met gehoor- of zichtbeperkingen te ondersteunen.

    4. Training van personeel: Het trainen van het personeel om bewust te zijn van de behoeften van gasten met verschillende capaciteiten en om hen op een respectvolle en behulpzame manier te bedienen.

    Door te investeren in toegankelijkheid in de horeca, kunnen restaurants en cafés een gastvrije en inclusieve omgeving creëren waar iedereen van een goede maaltijd en een prettige ervaring kan genieten.

    De brochure: met z’n allen aan tafel, is een prachtige initiatief van de stad, de brochure geeft duidelijke uitleg hoe de horeca toegankelijker kan gemaakt worden.

    Tijdens de commissie kwam natuurlijk het hellend vlak ter sprake. Jammer genoeg konden we vaststellen dat amper 13 zaken over een hellend vlak beschikten. Hopelijk is dit nu al wat meer.

    Ik heb dan ook twee vragen:

    1. Kan de stad dit hellend vlak promoten zodat meer zaken hun deuren open zetten voor personen met een beperking?
    2. Vermits Aalst zich als zorgstad wilt profileren, heeft het CBS een plan rond het thema inclusie en toegankelijkheid?

MENS

Toerisme en erfgoed

Musea en erfgoed

Samenleving

Lokaal sociaal beleid

Ontwikkeling

Buitenschools aanbod
  • In navolging van de beslissing van het cbs van 25 september 2023 waarbij de regierol Zomerscholen wordt ondergebracht bij dienst Ontwikkeling - team Buitenschools aanbod, werd een projectoproep voor scholen en andere mogelijke aanbieders Zomerscholen 2024 opgemaakt. De laureaten worden voorgedragen aan het college van burgemeester en schepenen, alsook de modelovereenkomst. De samenwerkingsovereenkomsten met de organisatoren die uit de oproep voortvloeien worden nu voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Raadslid Théodomir Nsengimana is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Engie en Eoly hebben opnieuw een aanvraag ingediend voor de bouw van 2 windturbines van elk 200 meter hoog met een rotordiameter van 150 meter. Deze zouden in Affligem komen aan de grens met Erembodegem in de kouters aan Zwarteberg, Ten Bos & Kortenbos. Dit ondanks de vorige bezwaren van de gemeente en bijna 400 inwoners.

    Protest n.a.v. Openbaar Onderzoek naar de geplande bouw van 2 turbines van 200 meter hoog in de open kouters te Affligem is een succes: 84 bewoners en ondernemingen hebben een groepsbezwaarschrift ingediend via de advocaat én meer dan 566 individuele schriftelijke bezwaren werden intussen al ingediend bij de gemeente Affligem, die ook opnieuw het bezwaar steunt!

    De vooropgestelde locatie heeft onvoldoende draagkracht om er windturbines in te planten: dat vinden zowel de gemeente Affligem als een zeer groot aantal omwonenden. Het nieuwe Openbare Onderzoek legt opnieuw een aantal belangrijke veiligheidsrisico’s bloot.

    -    Hinder door lichtreflecties die men zou kunnen verminderen door een speciale coating maar die kan wel loskomen!

    -    Slagschaduwhinder tot > 1.5 km wat kan leiden tot lichamelijke klachten!

    -    Geluidshinder door de roterende bladen

    -    Vlakbij natuurgebieden en woongebieden zowel in Affligem, Erembodegem, als Denderleeuw

    Mijn vragen zijn:

    • Wat is het standpunt van het stadsbestuur in deze kwestie?
    • Wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor Erembodegem (Ten Bos en Wellemeersen)?


RUIMTE

Economie en zorginnovatie

Economie
  • De vestiging en uitbating van vaste kansspelinrichtingen klasse IV, beter gekend als wedkantoren, is geregeld in de Wet op de kansspelen van 7 mei 1999. Wedkantoren moeten beschikken over een vergunning klasse F2 van de Kansspelcommissie. Om deze vergunning te verkrijgen moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, waaronder een advies van de burgemeester.

    Sinds 25 mei 2021 is ook een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning klasse F2. Vanaf 25 mei 2021 dienen uitbaters van een vaste kansspelinrichting klasse IV verplicht een convenant te voegen bij de aanvraag tot vergunning of hernieuwing (art. 43/5, 6° wet zoals gewijzigd door artikelen 23, eerste lid, 1°, en 24 van de wet van 7 mei 2019).

    Stad Aalst heeft een aanvraag tot het afsluiten van een convenant voor een kansspelinrichting klasse IV (wedkantoor) ontvangen in kader van een hernieuwing van een bestaande vergunning. De wettelijke bepaling definieert een convenant als volgt: "Deze convenant moet voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt".

  • De vestiging en uitbating van vaste kansspelinrichtingen klasse IV, beter gekend als wedkantoren, is geregeld in de Wet op de kansspelen van 7 mei 1999. Wedkantoren moeten beschikken over een vergunning klasse F2 van de Kansspelcommissie. Om deze vergunning te verkrijgen moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, waaronder een advies van de burgemeester.

    Sinds 25 mei 2021 is ook een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning klasse F2. Vanaf 25 mei 2021 dienen uitbaters van een vaste kansspelinrichting klasse IV verplicht een convenant te voegen bij de aanvraag tot vergunning of hernieuwing (art. 43/5, 6° wet zoals gewijzigd door artikelen 23, eerste lid, 1°, en 24 van de wet van 7 mei 2019).

    Stad Aalst heeft een aanvraag tot het afsluiten van een convenant voor een kansspelinrichting klasse IV (wedkantoor) ontvangen in kader van een hernieuwing van een bestaande vergunning. De wettelijke bepaling definieert een convenant als volgt: "Deze convenant moet voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt".

  • Naar aanleiding van de stopzetting van de projectvereniging Wijk-werken 4 (samenwerking tussen de gemeenten Erpe-Mere, Herzele, Sint-Lievens-Houtem en Oosterzele) vraagt de gemeente Erpe-Mere de toetreding tot de projectvereniging Wijk-werken Aalst-Lede.

    Als gevolg hiervan dienen ook de statuten, de beheersovereenkomst, het huishoudelijk reglement, de afwijkingen van de Vlaamse activiteitenlijst en de naam van de projectvereniging te wijzigen. 

  • De jaarrekening en het activiteitenverslag van 2023 worden ter kennisneming voorgelegd.

  • Aanpassing reglement tot toekenning van subsidies voor optredens en belevingsmomenten ter vervanging van vuurwerken. Deze subsidie wordt sinds december 2020 toegekend aan lokale initiatiefnemers tijdens avondmarkten of door de stad vooropgestelde kermisperiodes. Er wordt voorgesteld om een nieuwe versie van het reglement goed te keuren.

  • In uitvoering van de vooropgestelde visie, zoals goedgekeurd in het beleidskader van 2019 met betrekking tot de tijdelijke invullingen op De Kaaien, heeft de stad Aalst in samenwerking met AGSA zich ingespannen om een geschikte beheerder te vinden voor de site Walstroom. Het doel van dit extern beheer is het bevorderen van de levendigheid van dit stadsdeel in ontwikkeling en het vergroten van de bekendheid ervan onder het grote publiek. Na beëindiging van de samenwerking met de extern beheerder wordt voorgesteld om het beheer middels een samenwerkingsovereenkomst toe te wijzen aan stad Aalst.

  • Binnen het goedgekeurde subsidiedossier Walstroom zijn onder projectonderdeel 8 middelen begroot voor het dagelijks beheer. Het is noodzakelijk een externe beheerder aan te stellen. Deze beheerder zal, met financiële ondersteuning, verantwoordelijk zijn voor het tijdelijk hergebruik van de gebouwen. Dit hergebruik dient te gebeuren in lijn met de beleidsdoelstellingen van de Stad, zoals vastgelegd in het collegebesluit van 21 januari 2019 en de toegekende Vlaamse subsidie "Veerkrachtige steden na corona".

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Natuur en duurzaamheid
  • De oprichtingsakte met statuten werd opgemaakt voor de nieuw op te richten vzw Nationaal Park Scheldevallei. De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp van oprichtingsakte van de vzw Nationaal Park Scheldevallei goed te keuren en de stad aan te duiden als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei

    De gemeenteraad dient ook:

    • een gemandateerde vertegenwoordiger aan te duiden in de Algemene Vergadering;
    • een gemandateerde vertegenwoordiger aan te duiden in het Bestuursorgaan;
    • een persoon met volmacht aan te duiden die de oprichtingsakte ondertekent als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei.
Mobiliteit
  • Bussen komende van Ouden Dendermondse Steenweg ondervinden moeilijkheden bij het afslagen richting Dompelstraat. 
    Het invoeren van een parkeer- en stilstandverbod is vereist. 

  • Op vraag van de wijkdienst van de lokale politie wordt een aanvullend reglement opgemaakt voor het wegverkeer in de omgeving van Meldert-Dorp (meer bepaald de straten Meldert-Dorp, Stevensveldstraat, Eeckhoutstraat, Putstraat, Kempinnestraat). Er ontbreken in deze straten een aantal verkeersborden of er werden borden geplaatst die niet correct zijn, wat zorgt voor een onduidelijke verkeerssituatie. 

    Om deze borden correct te kunnen plaatsen, dienen eerst de verschillende aanvullende reglementen voor deze straten te worden goedgekeurd. 

    Vermits al deze straten deel uitmaken van een dorpskern, wordt overkoepelend voor deze straten ook de zone 30 beschreven in een apart aanvullend reglement, net als de tonnagebeperking. Bij het omschrijven van de tonnagebeperking wordt rekening gehouden met de transportfirma P.D.G., gelegen in de Stevensveldstraat. De tonnagebeperking geldt niet voor plaatselijk verkeer (cfr. Wegcode art. 2.47).

Vergunningen en wonen

Administatie en informatie RO

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Recente mediaberichtgeving toont aan dat het nieuwe vervoersplan van De Lijn sinds zijn implementatie honderden klachten heeft gegenereerd van bezorgde burgers over het hele land. Dit wijst op een aanzienlijke ontevredenheid onder de gebruikers en roept vragen op over de effectiviteit en efficiëntie van de aangebrachte wijzigingen.

    Ook in Aalst regent het klachten over De Lijn, en meer bepaald in de Arendwijk, was er recentelijk groeiende onrust onder de inwoners. Zij ervaren aanzienlijke overlast als gevolg van de herziene busroutes en het nieuwe circulatieplan. Deze wijzigingen hebben niet alleen geleid tot een verhoogde verkeersdichtheid en geluidsoverlast, maar ook tot bezorgdheid over de veiligheid, met name voor de meest kwetsbare groepen zoals schoolkinderen.

    Sinds 2016 is de doorgang van de lijnbussen in de Petrus Van Nuffelstraat, een straat vermoedelijk aangelegd in het begin van de jaren 1930, gestaakt. Een besluit ingegeven door de aftakeling en ouderdom van de straat, waarbij de toegangen voor de bussen ongeschikt werden bevonden en de trottoirs voortdurend beschadigd raakten.

    Tot voor kort was de straat dan ook minder belast met verkeer. Het verkeer werd omgeleid waardoor de wijk toegankelijk bleef. De versleten trottoirs en gescheurde muren in de Petrus Van Nuffelstraat vandaag benadrukken opnieuw de noodzaak voor een urgente herziening van het huidige verkeersbeleid. Door het zware verkeer een andere route te laten volgen, kunnen we de straat in ere herstellen en de veiligheid beter garanderen.

    De bewoners voelen zich in de steek gelaten en vragen om een heroverweging van de beslissingen die zonder voldoende overleg met de bewoners zijn genomen. Het is duidelijk dat de aanpassingen aan het vervoersnetwerk negatieve gevolgen hebben gehad voor de levenskwaliteit en het welzijn van de bewoners in de Arendwijk.

    Daarom vragen wij:

    • Zijn er bij de stadsdiensten reeds klachten binnengekomen als gevolg van het nieuwe vervoersplan van De Lijn en hebben de diensten bij de uitwerking van het circulatieplan rekening gehouden met de staat en mogelijkheden voor zwaar verkeer op ons wegdek?
    • Welke maatregelen zijn er genomen of gepland om de negatieve gevolgen van de verkeerswijzigingen in de Arendwijk aan te pakken, en hoe worden de bewoners hierbij betrokken?

DIENSTVERLENING

Financiën

Overheidsopdrachten
  • Momenteel is het beheer van het AED-patrimonium versnipperd tussen stad Aalst (staf Strategie - coördinatie noodplanning en dienst Preventie & bescherming), OCMW en SportAG. Binnen een optimalisatieproces, passend binnen de geïntegreerde werking van het LOA+, zal coördinatie noodplanning de regierol inzake opnemen en aldus instaan voor:
    - uniform aankoopbeleid
     - uniform onderhoudsbeleid

    Om hiertoe te komen werd in 2023 een overzicht opgemaakt van alle AED-toestellen en de staat waarin die zich bevinden. Dit overzicht maakt het mogelijk om een toekomstgericht en pro-actief beheer te installeren. Op basis van de conclusies, dringt zich in 2024 een vernieuwing van een deel van het AED-patrimonium van het OCMW en SportAG op. Vele toestellen zijn immers einde garantieperiode & de bereikbaarheid voor de burger (bijvoorbeeld verplaatsing van binnen in gebouwen naar goede buitenlocatie) dient geoptimaliseerd te worden d.m.v. AED-zuilen. 

    Vervolgens zullen ook alle toestellen toegevoegd worden aan het lopende AED-onderhoudscontract vanuit noodplanning. 

    Na deze eerste golf van optimalisatie zal er nog een tweede vernieuwing moeten gebeuren in 2026 omdat tegen opnieuw een aantal AED-toestellen aan vervanging toe zijn. Dit betreft voornamelijk het vervangen van de AED-toestellen, de AED-zuilen en -kasten voldoen nog.

    Deze acties kaderen binnen de rol van stad Aalst als hartveilige gemeente & worden breder ingebed binnen het globale AED-project waartoe ook het vigerende AED-subsidie-aanbod en toekomstig hernieuwd aanbod van AED-opleidingen toe hoort.

    Raming: 83 188,40 EUR incl. btw  over een periode van vier jaar
    Budgetlijn: MJP005781 – AC000158 – 0430-38/2300000
    Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a) )

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 

  • De huidige concessieovereenkomst loopt ten einde op 30 juni 2024. 

    Stad Aalst zoekt een nieuwe exploitant voor de uitbating van de cafetaria en bijhorende lokalen aan de carnavalswerkhallen gelegen aan de Hoge Vesten te Aalst.

    Het gebouw dat in concessie gegeven wordt, dient in de eerste plaats een “(t)huis van/voor het Carnaval” te zijn, waar de carnavalsverenigingen maximaal en kwaliteitsvol gebruik van kunnen maken. Tijdens bepaalde periodes van het jaar vermindert de carnavalsactiviteit echter in en rond de hallen, en vindt de stad het belangrijk dat de ruimte óók dán regelmatig gebruikt wordt. 

    De stad wil dat het gebouw ook doorheen het hele jaar regelmatig en gevarieerd gebruikt wordt.
    Een link kan/mag gelegd worden met Carnaval (carnavalstoerisme, rondleidingen …), maar het lijkt duidelijk dat zich hier een ruimer potentieel aandient, mede gelet op de ligging dicht bij het centrum, naast het spoor, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, de beschikbaarheid over een polyvalente zaal, e.d.  

    Verder wil de stad meer inzetten op de troeven die de specifieke ligging van het gebouw met zich meebrengt. Het pand ligt pal naast de Leirekensroute, één van de drukst gebruikte fietsroutes, aan het Hoveniersplein, waar allerhande activiteiten doorgaan, in de handelskern van Rechteroever, bij de kaaien, het Werfplein…
    De stad vindt het belangrijk dat ook de opportuniteiten in de onmiddellijke omgeving worden benut. 

    We verwachten van de concessiehouder dat hij een  duidelijke visie heeft over de invulling van de concessieopdracht, waarbij hij rekening houdt met de omgeving en de gebruikers.

    Sleutelwaarden zijn:

    • Een (t)huis van en voor Carnaval
    • Regelmatig en gevarieerd gebruik doorheen het hele jaar
    • Inspelen en benutten van opportuniteiten in de onmiddellijke omgeving
  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Restauratie en herinrichting van het belfort te Aalst” werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 augustus 2022 gegund aan ARTER Architects bvba, Graanmarkt 105 bus 7 te 1000 Brussel.

    Volgende werken worden voorzien:

    Exterieur: 

    • Gevelreiniging
    • Daktimmerwerken: curatieve en preventieve behandeling, structurele herstellingen en plaatselijk vervangen van aangetaste delen
    • Dakkapellen: restauratie en vervanging van de aangetaste dakkapellen
    • Goten: vernieuwing gootconstructie schepenhuis
    • Balkon: vernieuwing constructie + plaatsing dakluik voor evacuatie
    • Dakbedekking: ontmossen, plaatselijk vervanging van leien en plaatsing van ladderhaken
    • Achterzetramen: in alle verwarmde ruimtes, met uitzondering van de crypte en het gebiedshuisje
    • Buiten- en binnenschrijnwerk: herstelling en eventuele reconstructie 
    • Glas-in-loodramen: restauratieve werken

    Algemeen interieur:

    • Vocht: herpleisteren van door vocht- en zout aangetaste zones in het interieur
    • Schilderwerken: herschilderen van alle ruimtes
    • Vloeren: houten vloerbekleding wordt op de verdiepingen hersteld en plaatselijk vernieuwd
    • Elektriciteit: volledige vernieuwing 
    • Volledige vernieuwing verlichting, veiligheidsverlichting en nieuwe aanstraling buitengevel.
    • Branddetectie: volledige vernieuwing
    • Brandcompartimentering + rookluik in nieuwe traphal
    • Sanitair: vernieuwing, behalve gerenoveerd sanitair op gelijkvloers
    • Verwarming: volledige vernieuwing van het verwarmingssysteem inclusief nieuwe stookplaats in belforttoren, afgifte warmte op lage temperatuur, vloerverwarming in crypte en gelijkvloers belfort in combinatie met ventiloconvectoren
    • Ventilatie op alle verdiepingen, behalve zolder
    • Volledig nieuw CCTV camerasysteem
    • Geautomatiseerde toegangspoortjes met ticketlezer
    • Lift vanaf gelijkvloers tot zolder
    • Aanpassen van de breedte van de hoofdtrap owv de positie van de lift
    • ICT: volledig nieuwe bekabeling, 2 nieuwe serverlokalen incl. patchkasten, vernieuwde raadzaal met implementatie van bestaand stemsysteem en specifieke technieken raadzaal                

    Hallenkelder of crypte:

    • Nieuwe waterdichte betonnen vloerplaat, afgewerkt met gerecupereerde tegels
    • Extra deur voorzien halverwege de trap
    • Mobiele zitbanken

    Gelijkvloers:

    • Vernieuwen van de vloer owv lift en leidingentracé.
    • Plaatsen van een smeedijzeren ketting aan de zuidelijke ingang tot het gebouw

    Eerste verdieping:

    • Vernieuwen van de raadzaal met een aangepaste oriëntatie
    • Voorzien van een grote en een kleine kitchenette

    Tweede verdieping:

    • Implementeren van een nieuwe trap van de tweede verdieping naar de zolder
    • Vervangen van plafond door nieuw brandwerend verlaagd plafond in gipskartonplaten, langs de zichtzijde bekleed met houten latten

    Zolder:

    • Isoleren van de bestaande zoldervoer
    • Creëren van omkasting langs de wanden die worden gebruikt als zitbanken. Deze vormen tevens de omkasting van de ventilatiekanalen.

    Toren:

    • Herpleisteren van de binnenzijde van de toren en consolideren van scheuren

     

    Daarnaast zal een museale invulling worden ontworpen en uitgevoerd, onder leiding van de scenograaf. Deze behoort niet tot deze werken.

    Voorlopige raming: 3 500 000 EUR exclusief btw of 4 235 000 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: MJP001289 - AC000268 – 0520-23/2210007
    Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, § 1, 1° a) )

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 

  • Het Agentschap Innoveren en ondernemen (VLAIO) kent op basis van een aantal wettelijke kwaliteitsvoorwaarden aan publieke en private (her)ontwikkelaars een subsidie toe voor de herontwikkeling van verouderde bedrijventerreinen. 

    Voor de bedrijventerreinen DenderNoord, gelegen in Aalst en Hofstade, werd een voortrajectstudie uitgevoerd. Deze studie vormt een basisdossier dat werd goedgekeurd op 18 april 2016. 

    Intussen werd met de heraanleg van de bedrijventerreinen gestart cf. de visie uit het voortraject en werden al 4 projecten uitgevoerd: Noord II (Hekkestraat), Noord III (Tragel Hofstade), keerpunt einde Wijngaardveld (rotonde met fietspaden, wadi's en hoogstamboomgaard) en het kruispunt (aansluiting bypass Pierre Corneliskaai, Eendrachtstraat en Victor Bocquéstraat). Deze werkzaamheden aan het openbaar domein werden betoelaagd door VLAIO voor 85%.  

    De heraanleg van de bedrijvenzones Noord IV en V dient nu opgestart te worden. Nu het RUP DenderNoord is goedgekeurd en de vernieuwing van het viaduct met bypasses N41 zijn afgewerkt, is de tijd rijp om ook deze laatste twee zones aan te pakken. 

    De voortgang van de herontwikkeling is ook belangrijk om de aanspraak op de subsidies te verzekeren. De herinrichting van het bedrijventerrein (openbaar domein) kan na indiening van een volledig dossier voor 85% betoelaagd worden door de Vlaamse overheid. 

     De samenwerkingsovereenkomst met SOLVA is gesloten en hun eerste opdracht is om de studieopdracht voor de wegenis- en rioleringswerken en de aanbestedingsprocedure voor de heraanleg op te starten.


    Raming: 742 190,11 EUR. excl. btw of 898 050,03 EUR EUR incl. btw

    Artikelnummer en actie: AC000169 – MJP003239 (deel wegen), AC000169 – MJP003325 (deel rioleringen), AC000169 – MJP003363 (deel fietspaden)

    Wijze van gunnen: openbare procedure



Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Jaarrekening 2022 SportAG. Brief van de Gouverneur (ABB) met goedkeuring. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.

  • Omschrijving

    Voorstel tot het invoeren van een apart digitaal meldpunt specifiek voor radicalisering.

    Motivatie

    Begin deze maand werd er mogelijks een jihadistische terreuraanslag voorkomen onder meer na de arrestatie van een geradicaliseerde 15-jarige woonachtig te Ninove.

    De verdachten zouden het in gesprekken hebben gehad over onder meer Islamitische Staat en gewelddadige acties. 

    Het is een ‘wake-up’call dat we onze aandacht i.v.m. radicalisering niet mogen laten verslappen. In Ninove is er een apart meldingsformulier met betrekking tot het melden van vermoedelijke gevallen van radicalisering. In Aalst is er enkel een “algemeen” meldingsformulier met als meldingsvoorbeelden: “Een verzakking in de straat, onkruid op het fietspad, een omgevallen verkeersbord, waterverontreiniging, een zitbank die stuk is, een beschadiging aan sport- of speelinfrastructuur, …”. Gezien radicalisering toch van een andere ordegrootte is dan de aangehaalde voorbeelden, stel ik voor om een apart digitaal meldpunt – al dan niet anoniem, maar bij voorkeur anoniem – te installeren dat onmiddellijk bij de geschikte opvolgingsambtenaar (bijv. de deradicaliseringsambtenaar) terecht komt.

    Voorstel van beslissing

    De gemeenteraad vraagt de burgemeester om de nodige handelingen te stellen met het oog op de aanmaak en lancering van een apart digitaal meldpunt specifiek voor radicalisering.

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

RUIMTE

Vergunningen en wonen

Vergunningen en handhaving RO