De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 26 maart 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 26 maart 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het SSGPI biedt aan de lokale politiezones de mogelijkheid om kleine bedragen (< € 25) te recupereren zonder hiervoor een schuldbrief te versturen aan de personeelsleden.
De recuperatie van kleine bedragen (< €25) houdt in dat de negatieve bedragen (schulden) tot maximum € 25 worden gerecupereerd zonder dat er hiervoor een schuldbrief wordt opgemaakt.
Het betrokken personeelslid zal hierover ingelicht worden via een mededeling op zijn loonfiche.
De recuperatie van het negatieve bedrag zal plaatsvinden in schijven van € 10 (tot een maximumbedrag van € 25 per schuld) in de 2de maand die volgt op de aanmaak van het negatieve bedrag.
Toegankelijkheid is van essentieel belang voor iedereen om volledig deel te kunnen nemen aan het leven, om erbij te horen. Het omvat niet alleen digitale toegankelijkheid, zoals websites en apps die voor iedereen bruikbaar moeten zijn maar het gaat ook over fysieke toegang tot gebouwen en openbare ruimtes. Door ervoor te zorgen dat onze samenleving toegankelijk is voor mensen met verschillende capaciteiten, creëren we een inclusieve omgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft om mee te doen en bij te dragen.
In de commissie sociale zaken kregen we op 19 oktober 2023 dan ook het bezoek van een ambassadeur van de inclusieambassade , dit in navolging van een brede bevraging van steden en gemeenten rond het thema inclusie en toegankelijkheid. Deze toelichting was zeker inspirerend. We konden vaststellen dat de eerste stappen in onze zorgstad Aalst gezet zijn maar het kan natuurlijk steeds beter.
Toegankelijkheid in de horeca is een cruciaal aspect van gastvrijheid en inclusiviteit. Het gaat niet alleen om fysieke toegang tot restaurants en cafés, maar ook om het creëren van een gastvrije omgeving voor mensen met diverse behoeften en capaciteiten. Dit gaat onder andere over:
1. Fysieke toegankelijkheid: het hebben van drempelvrije ingangen, ruime gangpaden, aangepaste toiletten en parkeergelegenheid voor mensen met mobiliteitsbeperkingen.
2. Menu-inclusiviteit: Het aanbieden van diversiteit in menu-opties, waaronder vegetarische, veganistische, glutenvrije en allergievriendelijke gerechten om aan verschillende dieetwensen te voldoen.
3. Communicatie: Zorgen voor duidelijke en begrijpelijke communicatie, zowel verbaal als visueel, om mensen met gehoor- of zichtbeperkingen te ondersteunen.
4. Training van personeel: Het trainen van het personeel om bewust te zijn van de behoeften van gasten met verschillende capaciteiten en om hen op een respectvolle en behulpzame manier te bedienen.
Door te investeren in toegankelijkheid in de horeca, kunnen restaurants en cafés een gastvrije en inclusieve omgeving creëren waar iedereen van een goede maaltijd en een prettige ervaring kan genieten.
De brochure: met z’n allen aan tafel, is een prachtige initiatief van de stad, de brochure geeft duidelijke uitleg hoe de horeca toegankelijker kan gemaakt worden.
Tijdens de commissie kwam natuurlijk het hellend vlak ter sprake. Jammer genoeg konden we vaststellen dat amper 13 zaken over een hellend vlak beschikten. Hopelijk is dit nu al wat meer.
Ik heb dan ook twee vragen:
De door privé-personen in 2023 geschonken erfgoedobjecten kunnen een aanwinst betekenen voor de collectie van het museum. Aan deze schenkingen zijn geen lasten verbonden. Het is aangewezen deze schenkingen te aanvaarden.
De samenwerkingsovereenkomst betreffende zorgpad voor kwetsbare zwangeren, project 'Babyboon', is er een met drie lokale actoren: Eerstelijnszone Regio Aalst vzw, WGC Daenshuis vzw en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw. Daar de Eerstelijnszone vzw de centrale projectcoördinatie niet meer op zich neemt, wijzigen de engagementen van de drie lokale actoren. Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw neemt de centrale projectcoördinatie over, vastgelegd in het addendum.
Naar aanleiding van de aanstelling van een nieuwe uitbater voor sociaal restaurant 'De Combi' op de site van de Gendarmerie, dient de huidige samenwerkingsovereenkomst en gebruiksovereenkomst met De Loods voor de uitbating van het sociaal restaurant 'De Brug' opgezegd te worden.
We lichten de oproep van Agentschap Opgroeien in kader van de uitbreidingsronde OverKop 2024 toe en de goedgekeurde dossiers.
In kader van de eenmalige verlenging van de middelen psycho-educatie, leggen we het voorstel van aanwending voor. De middelen moeten volledig in 2024 besteed worden.
In navolging van de beslissing van het cbs van 25 september 2023 waarbij de regierol Zomerscholen wordt ondergebracht bij dienst Ontwikkeling - team Buitenschools aanbod, werd een projectoproep voor scholen en andere mogelijke aanbieders Zomerscholen 2024 opgemaakt. De laureaten worden voorgedragen aan het college van burgemeester en schepenen, alsook de modelovereenkomst. De samenwerkingsovereenkomsten met de organisatoren die uit de oproep voortvloeien worden nu voorgelegd aan de gemeenteraad.
Raadslid Théodomir Nsengimana is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Engie en Eoly hebben opnieuw een aanvraag ingediend voor de bouw van 2 windturbines van elk 200 meter hoog met een rotordiameter van 150 meter. Deze zouden in Affligem komen aan de grens met Erembodegem in de kouters aan Zwarteberg, Ten Bos & Kortenbos. Dit ondanks de vorige bezwaren van de gemeente en bijna 400 inwoners.
Protest n.a.v. Openbaar Onderzoek naar de geplande bouw van 2 turbines van 200 meter hoog in de open kouters te Affligem is een succes: 84 bewoners en ondernemingen hebben een groepsbezwaarschrift ingediend via de advocaat én meer dan 566 individuele schriftelijke bezwaren werden intussen al ingediend bij de gemeente Affligem, die ook opnieuw het bezwaar steunt!
De vooropgestelde locatie heeft onvoldoende draagkracht om er windturbines in te planten: dat vinden zowel de gemeente Affligem als een zeer groot aantal omwonenden. Het nieuwe Openbare Onderzoek legt opnieuw een aantal belangrijke veiligheidsrisico’s bloot.
- Hinder door lichtreflecties die men zou kunnen verminderen door een speciale coating maar die kan wel loskomen!
- Slagschaduwhinder tot > 1.5 km wat kan leiden tot lichamelijke klachten!
- Geluidshinder door de roterende bladen
- Vlakbij natuurgebieden en woongebieden zowel in Affligem, Erembodegem, als Denderleeuw
Mijn vragen zijn:
De vestiging en uitbating van vaste kansspelinrichtingen klasse IV, beter gekend als wedkantoren, is geregeld in de Wet op de kansspelen van 7 mei 1999. Wedkantoren moeten beschikken over een vergunning klasse F2 van de Kansspelcommissie. Om deze vergunning te verkrijgen moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, waaronder een advies van de burgemeester.
Sinds 25 mei 2021 is ook een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning klasse F2. Vanaf 25 mei 2021 dienen uitbaters van een vaste kansspelinrichting klasse IV verplicht een convenant te voegen bij de aanvraag tot vergunning of hernieuwing (art. 43/5, 6° wet zoals gewijzigd door artikelen 23, eerste lid, 1°, en 24 van de wet van 7 mei 2019).
Stad Aalst heeft een aanvraag tot het afsluiten van een convenant voor een kansspelinrichting klasse IV (wedkantoor) ontvangen in kader van een hernieuwing van een bestaande vergunning. De wettelijke bepaling definieert een convenant als volgt: "Deze convenant moet voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt".
De vestiging en uitbating van vaste kansspelinrichtingen klasse IV, beter gekend als wedkantoren, is geregeld in de Wet op de kansspelen van 7 mei 1999. Wedkantoren moeten beschikken over een vergunning klasse F2 van de Kansspelcommissie. Om deze vergunning te verkrijgen moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, waaronder een advies van de burgemeester.
Sinds 25 mei 2021 is ook een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning klasse F2. Vanaf 25 mei 2021 dienen uitbaters van een vaste kansspelinrichting klasse IV verplicht een convenant te voegen bij de aanvraag tot vergunning of hernieuwing (art. 43/5, 6° wet zoals gewijzigd door artikelen 23, eerste lid, 1°, en 24 van de wet van 7 mei 2019).
Stad Aalst heeft een aanvraag tot het afsluiten van een convenant voor een kansspelinrichting klasse IV (wedkantoor) ontvangen in kader van een hernieuwing van een bestaande vergunning. De wettelijke bepaling definieert een convenant als volgt: "Deze convenant moet voorafgaandelijk gesloten worden tussen de gemeente waar het wedkantoor gevestigd is en de uitbater van het wedkantoor. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt".
Naar aanleiding van de stopzetting van de projectvereniging Wijk-werken 4 (samenwerking tussen de gemeenten Erpe-Mere, Herzele, Sint-Lievens-Houtem en Oosterzele) vraagt de gemeente Erpe-Mere de toetreding tot de projectvereniging Wijk-werken Aalst-Lede.
Als gevolg hiervan dienen ook de statuten, de beheersovereenkomst, het huishoudelijk reglement, de afwijkingen van de Vlaamse activiteitenlijst en de naam van de projectvereniging te wijzigen.
De jaarrekening en het activiteitenverslag van 2023 worden ter kennisneming voorgelegd.
Aanpassing reglement tot toekenning van subsidies voor optredens en belevingsmomenten ter vervanging van vuurwerken. Deze subsidie wordt sinds december 2020 toegekend aan lokale initiatiefnemers tijdens avondmarkten of door de stad vooropgestelde kermisperiodes. Er wordt voorgesteld om een nieuwe versie van het reglement goed te keuren.
In uitvoering van de vooropgestelde visie, zoals goedgekeurd in het beleidskader van 2019 met betrekking tot de tijdelijke invullingen op De Kaaien, heeft de stad Aalst in samenwerking met AGSA zich ingespannen om een geschikte beheerder te vinden voor de site Walstroom. Het doel van dit extern beheer is het bevorderen van de levendigheid van dit stadsdeel in ontwikkeling en het vergroten van de bekendheid ervan onder het grote publiek. Na beëindiging van de samenwerking met de extern beheerder wordt voorgesteld om het beheer middels een samenwerkingsovereenkomst toe te wijzen aan stad Aalst.
Binnen het goedgekeurde subsidiedossier Walstroom zijn onder projectonderdeel 8 middelen begroot voor het dagelijks beheer. Het is noodzakelijk een externe beheerder aan te stellen. Deze beheerder zal, met financiële ondersteuning, verantwoordelijk zijn voor het tijdelijk hergebruik van de gebouwen. Dit hergebruik dient te gebeuren in lijn met de beleidsdoelstellingen van de Stad, zoals vastgelegd in het collegebesluit van 21 januari 2019 en de toegekende Vlaamse subsidie "Veerkrachtige steden na corona".
Steden en gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.
Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius System Operator cv (hierna ‘Fluvius’) een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties). Er wordt voorgesteld om per 1 juli 2023 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder. Die zal instaan voor de uitvoering van deze toekomstige investeringen. Na inbreng komen alle nieuwe investeringen dus ten laste van Intergem en in haar volle eigendom als activa.
Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken gemeente/stad en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement.
Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties. De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding.
Momenteel wordt de ontwerpakte inzake ter goedkeuring voorgelegd.
In zitting van 8 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om een gebruiksovereenkomst op te maken tussen Dorpsraad Baardegem en de stad Aalst voor het plaatsen van een totem op parking Molens Fies te Baardegem-Aalst, Baardegem-Dorp 59.
De gebruiksovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de opheffing van deel van gemeenteweg Restert, buurtweg 81 te Nieuwerkerken.
Het plan tot gedeeltelijke opheffing / rooilijnplan van de gemeenteweg werd voorlopig vastgesteld door gemeenteraad dd. 19/12/2023.
Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een openbaar onderzoek dat van 5 februari tot en met 5 maart 2024 liep.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Herdersem, Vlasstraat, in het kader van de goedgekeurde verkavelingsvergunning van 26 augustus 2002.
Op 14-07-2023 werd er een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het verkavelen van gronden in functie van een woonproject (voor o.a. 20 eengezinswoningen type gesloten/halfopen bebouwing) met weg- en omgevingsaanleg (rooien bomen, wijzigen reliëf), gelegen te 9300 Aalst, Nederveldstraat, 4de afdeling, sectie E, nummers 684C10, 684H6, 685G, 686W2, 686X2, 687P2 en 687Y2.
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 11-03-2024 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden– een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 26-03-2024.
Overeenkomstig artikel 215 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid moeten de kazernes die eigendom zijn van de gemeente, en die noodzakelijk zijn voor het onderbrengen van het administratief en operationeel personeel van de brandweer, worden overgedragen aan de zones of ter beschikking gesteld.
Momenteel wordt de ontwerpakte erfpacht voor overdracht van de kazerne Moorsel ter goedkeuring voorgelegd.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Pennewegje, buurtweg 92 te Nieuwerkerken.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
De stad ontving de vraag tot verkoop van de voormalige pastorij van Baardegem aan een Baardegemse vereniging in oprichting.
Momenteel wordt het principieel akkoord tot onderhandse verkoop gevraagd.
In gemeenteraad van 30 mei 2017 werd inzake de ontwikkeling van site Lokerenveldstraat een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stad Aalst, Zabra Real Estate en Green Corner, naderhand ondertekend op 28 juni 2017. Er werd op 28 mei 2018 ook een akte van opstal getekend bij notaris Caudron, waarbij de stad Aalst een recht van opstal verleende aan Zabra Real Estate en Green Corner voor een termijn van 5 jaar. Ingevolge verwikkelingen drong zich een verlenging van twee jaar van de overeenkomst op, alsook kleine wijzigingen, waarvoor een eerste addendum werd opgemaakt door AGSA. Dit eerste addendum werd ondertekend op 28 oktober 2022. Ondertussen blijkt het opnieuw noodzakelijk om de termijn van de overeenkomst te verlengen. Hiertoe werd een tweede addendum opgesteld. In dit addendum wordt tevens de vergoeding voor het opstalrecht aangepast aan het indexcijfer.
Deze tweede verlenging met wijzigingen werd reeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2024 en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De oprichtingsakte met statuten werd opgemaakt voor de nieuw op te richten vzw Nationaal Park Scheldevallei. De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp van oprichtingsakte van de vzw Nationaal Park Scheldevallei goed te keuren en de stad aan te duiden als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei
De gemeenteraad dient ook:
Bussen komende van Ouden Dendermondse Steenweg ondervinden moeilijkheden bij het afslagen richting Dompelstraat.
Het invoeren van een parkeer- en stilstandverbod is vereist.
Op vraag van de wijkdienst van de lokale politie wordt een aanvullend reglement opgemaakt voor het wegverkeer in de omgeving van Meldert-Dorp (meer bepaald de straten Meldert-Dorp, Stevensveldstraat, Eeckhoutstraat, Putstraat, Kempinnestraat). Er ontbreken in deze straten een aantal verkeersborden of er werden borden geplaatst die niet correct zijn, wat zorgt voor een onduidelijke verkeerssituatie.
Om deze borden correct te kunnen plaatsen, dienen eerst de verschillende aanvullende reglementen voor deze straten te worden goedgekeurd.
Vermits al deze straten deel uitmaken van een dorpskern, wordt overkoepelend voor deze straten ook de zone 30 beschreven in een apart aanvullend reglement, net als de tonnagebeperking. Bij het omschrijven van de tonnagebeperking wordt rekening gehouden met de transportfirma P.D.G., gelegen in de Stevensveldstraat. De tonnagebeperking geldt niet voor plaatselijk verkeer (cfr. Wegcode art. 2.47).
Op 14-07-2023 werd er een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het verkavelen van gronden in functie van een woonproject (voor o.a. 20 eengezinswoningen type gesloten/halfopen bebouwing) met weg- en omgevingsaanleg (rooien bomen, wijzigen reliëf), gelegen te 9300 Aalst, Nederveldstraat, 4de afdeling, sectie E, nummers 684C10, 684H6, 685G, 686W2, 686X2, 687P2 en 687Y2.
De voorliggende aanvraag voorziet in de omgevingsaanleg en het aanleggen van wegenis waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Recente mediaberichtgeving toont aan dat het nieuwe vervoersplan van De Lijn sinds zijn implementatie honderden klachten heeft gegenereerd van bezorgde burgers over het hele land. Dit wijst op een aanzienlijke ontevredenheid onder de gebruikers en roept vragen op over de effectiviteit en efficiëntie van de aangebrachte wijzigingen.
Ook in Aalst regent het klachten over De Lijn, en meer bepaald in de Arendwijk, was er recentelijk groeiende onrust onder de inwoners. Zij ervaren aanzienlijke overlast als gevolg van de herziene busroutes en het nieuwe circulatieplan. Deze wijzigingen hebben niet alleen geleid tot een verhoogde verkeersdichtheid en geluidsoverlast, maar ook tot bezorgdheid over de veiligheid, met name voor de meest kwetsbare groepen zoals schoolkinderen.
Sinds 2016 is de doorgang van de lijnbussen in de Petrus Van Nuffelstraat, een straat vermoedelijk aangelegd in het begin van de jaren 1930, gestaakt. Een besluit ingegeven door de aftakeling en ouderdom van de straat, waarbij de toegangen voor de bussen ongeschikt werden bevonden en de trottoirs voortdurend beschadigd raakten.
Tot voor kort was de straat dan ook minder belast met verkeer. Het verkeer werd omgeleid waardoor de wijk toegankelijk bleef. De versleten trottoirs en gescheurde muren in de Petrus Van Nuffelstraat vandaag benadrukken opnieuw de noodzaak voor een urgente herziening van het huidige verkeersbeleid. Door het zware verkeer een andere route te laten volgen, kunnen we de straat in ere herstellen en de veiligheid beter garanderen.
De bewoners voelen zich in de steek gelaten en vragen om een heroverweging van de beslissingen die zonder voldoende overleg met de bewoners zijn genomen. Het is duidelijk dat de aanpassingen aan het vervoersnetwerk negatieve gevolgen hebben gehad voor de levenskwaliteit en het welzijn van de bewoners in de Arendwijk.
Daarom vragen wij:
Momenteel is het beheer van het AED-patrimonium versnipperd tussen stad Aalst (staf Strategie - coördinatie noodplanning en dienst Preventie & bescherming), OCMW en SportAG. Binnen een optimalisatieproces, passend binnen de geïntegreerde werking van het LOA+, zal coördinatie noodplanning de regierol inzake opnemen en aldus instaan voor:
- uniform aankoopbeleid
- uniform onderhoudsbeleid
Om hiertoe te komen werd in 2023 een overzicht opgemaakt van alle AED-toestellen en de staat waarin die zich bevinden. Dit overzicht maakt het mogelijk om een toekomstgericht en pro-actief beheer te installeren. Op basis van de conclusies, dringt zich in 2024 een vernieuwing van een deel van het AED-patrimonium van het OCMW en SportAG op. Vele toestellen zijn immers einde garantieperiode & de bereikbaarheid voor de burger (bijvoorbeeld verplaatsing van binnen in gebouwen naar goede buitenlocatie) dient geoptimaliseerd te worden d.m.v. AED-zuilen.
Vervolgens zullen ook alle toestellen toegevoegd worden aan het lopende AED-onderhoudscontract vanuit noodplanning.
Na deze eerste golf van optimalisatie zal er nog een tweede vernieuwing moeten gebeuren in 2026 omdat tegen opnieuw een aantal AED-toestellen aan vervanging toe zijn. Dit betreft voornamelijk het vervangen van de AED-toestellen, de AED-zuilen en -kasten voldoen nog.
Deze acties kaderen binnen de rol van stad Aalst als hartveilige gemeente & worden breder ingebed binnen het globale AED-project waartoe ook het vigerende AED-subsidie-aanbod en toekomstig hernieuwd aanbod van AED-opleidingen toe hoort.
Raming: 83 188,40 EUR incl. btw over een periode van vier jaar
Budgetlijn: MJP005781 – AC000158 – 0430-38/2300000
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a) )
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
De huidige concessieovereenkomst loopt ten einde op 30 juni 2024.
Stad Aalst zoekt een nieuwe exploitant voor de uitbating van de cafetaria en bijhorende lokalen aan de carnavalswerkhallen gelegen aan de Hoge Vesten te Aalst.
Het gebouw dat in concessie gegeven wordt, dient in de eerste plaats een “(t)huis van/voor het Carnaval” te zijn, waar de carnavalsverenigingen maximaal en kwaliteitsvol gebruik van kunnen maken. Tijdens bepaalde periodes van het jaar vermindert de carnavalsactiviteit echter in en rond de hallen, en vindt de stad het belangrijk dat de ruimte óók dán regelmatig gebruikt wordt.
De stad wil dat het gebouw ook doorheen het hele jaar regelmatig en gevarieerd gebruikt wordt.
Een link kan/mag gelegd worden met Carnaval (carnavalstoerisme, rondleidingen …), maar het lijkt duidelijk dat zich hier een ruimer potentieel aandient, mede gelet op de ligging dicht bij het centrum, naast het spoor, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, de beschikbaarheid over een polyvalente zaal, e.d.
Verder wil de stad meer inzetten op de troeven die de specifieke ligging van het gebouw met zich meebrengt. Het pand ligt pal naast de Leirekensroute, één van de drukst gebruikte fietsroutes, aan het Hoveniersplein, waar allerhande activiteiten doorgaan, in de handelskern van Rechteroever, bij de kaaien, het Werfplein…
De stad vindt het belangrijk dat ook de opportuniteiten in de onmiddellijke omgeving worden benut.
We verwachten van de concessiehouder dat hij een duidelijke visie heeft over de invulling van de concessieopdracht, waarbij hij rekening houdt met de omgeving en de gebruikers.
Sleutelwaarden zijn:
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Restauratie en herinrichting van het belfort te Aalst” werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 22 augustus 2022 gegund aan ARTER Architects bvba, Graanmarkt 105 bus 7 te 1000 Brussel.
Volgende werken worden voorzien:
Exterieur:
Algemeen interieur:
Hallenkelder of crypte:
Gelijkvloers:
Eerste verdieping:
Tweede verdieping:
Zolder:
Toren:
Daarnaast zal een museale invulling worden ontworpen en uitgevoerd, onder leiding van de scenograaf. Deze behoort niet tot deze werken.
Voorlopige raming: 3 500 000 EUR exclusief btw of 4 235 000 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP001289 - AC000268 – 0520-23/2210007
Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, § 1, 1° a) )
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Het Agentschap Innoveren en ondernemen (VLAIO) kent op basis van een aantal wettelijke kwaliteitsvoorwaarden aan publieke en private (her)ontwikkelaars een subsidie toe voor de herontwikkeling van verouderde bedrijventerreinen.
Voor de bedrijventerreinen DenderNoord, gelegen in Aalst en Hofstade, werd een voortrajectstudie uitgevoerd. Deze studie vormt een basisdossier dat werd goedgekeurd op 18 april 2016.
Intussen werd met de heraanleg van de bedrijventerreinen gestart cf. de visie uit het voortraject en werden al 4 projecten uitgevoerd: Noord II (Hekkestraat), Noord III (Tragel Hofstade), keerpunt einde Wijngaardveld (rotonde met fietspaden, wadi's en hoogstamboomgaard) en het kruispunt (aansluiting bypass Pierre Corneliskaai, Eendrachtstraat en Victor Bocquéstraat). Deze werkzaamheden aan het openbaar domein werden betoelaagd door VLAIO voor 85%.
De heraanleg van de bedrijvenzones Noord IV en V dient nu opgestart te worden. Nu het RUP DenderNoord is goedgekeurd en de vernieuwing van het viaduct met bypasses N41 zijn afgewerkt, is de tijd rijp om ook deze laatste twee zones aan te pakken.
De voortgang van de herontwikkeling is ook belangrijk om de aanspraak op de subsidies te verzekeren. De herinrichting van het bedrijventerrein (openbaar domein) kan na indiening van een volledig dossier voor 85% betoelaagd worden door de Vlaamse overheid.
De samenwerkingsovereenkomst met SOLVA is gesloten en hun eerste opdracht is om de studieopdracht voor de wegenis- en rioleringswerken en de aanbestedingsprocedure voor de heraanleg op te starten.
Raming: 742 190,11 EUR. excl. btw of 898 050,03 EUR EUR incl. btw
Artikelnummer en actie: AC000169 – MJP003239 (deel wegen), AC000169 – MJP003325 (deel rioleringen), AC000169 – MJP003363 (deel fietspaden)
Wijze van gunnen: openbare procedure
Jaarrekening 2022 SportAG. Brief van de Gouverneur (ABB) met goedkeuring. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
Omschrijving
Voorstel tot het invoeren van een apart digitaal meldpunt specifiek voor radicalisering.
Motivatie
Begin deze maand werd er mogelijks een jihadistische terreuraanslag voorkomen onder meer na de arrestatie van een geradicaliseerde 15-jarige woonachtig te Ninove.
De verdachten zouden het in gesprekken hebben gehad over onder meer Islamitische Staat en gewelddadige acties.
Het is een ‘wake-up’call dat we onze aandacht i.v.m. radicalisering niet mogen laten verslappen. In Ninove is er een apart meldingsformulier met betrekking tot het melden van vermoedelijke gevallen van radicalisering. In Aalst is er enkel een “algemeen” meldingsformulier met als meldingsvoorbeelden: “Een verzakking in de straat, onkruid op het fietspad, een omgevallen verkeersbord, waterverontreiniging, een zitbank die stuk is, een beschadiging aan sport- of speelinfrastructuur, …”. Gezien radicalisering toch van een andere ordegrootte is dan de aangehaalde voorbeelden, stel ik voor om een apart digitaal meldpunt – al dan niet anoniem, maar bij voorkeur anoniem – te installeren dat onmiddellijk bij de geschikte opvolgingsambtenaar (bijv. de deradicaliseringsambtenaar) terecht komt.
Voorstel van beslissing
De gemeenteraad vraagt de burgemeester om de nodige handelingen te stellen met het oog op de aanmaak en lancering van een apart digitaal meldpunt specifiek voor radicalisering.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Aanstellen van een nieuwe secretaris voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro).