Terug
Gepubliceerd op 06/03/2024

2024_GR_00044 - Tussentijdse aanpassing rioolreglement van de stad - Beslissing

gemeenteraad
di 27/02/2024 - 19:30 Belfort
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Cathy Grysolle, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Rafael Moraleda-Barona, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00044 - Tussentijdse aanpassing rioolreglement van de stad - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Karolien Devos, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, Wim Leerman
Stemmen voor 39
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Michel Van Brempt, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Iwein De Koninck
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00044 - Tussentijdse aanpassing rioolreglement van de stad - Beslissing 2024_GR_00044 - Tussentijdse aanpassing rioolreglement van de stad - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Ten gevolge van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater 2023 (GSVH) moet het huidige rioolreglement uit 2008 aangepast worden. Desondanks dat de stad Aalst hier nog ruim de tijd voor heeft, wordt er al een tussentijdse aanpassing doorgevoerd om bepaalde administratieve problemen te vermijden. (volgens de vereiste aanstiplijst van het rioolreglement)

Om tot een volledig aangepast rioolreglement te komen, heeft de stad Aalst nog tot oktober 2025. Gezien de complexiteit van de wetgeving, zal de stad Aalst deze termijn ten volle benutten. 

Het het Vlaams wettelijk kader bestaat onder meer uit:

  • Vlarem II
  • De Gewestelijke stedenbouwkundige Verordening deel van Vlaamse stedenbouwkundige wetgeving (VCRO)
  • Het Algemeen Waterverkoopreglement (die verhouding regelt tussen drinkwatermaatschappij/rioolbeheerder en afnemer/klant  en betrekking heeft op de watercyclus, zijnde drinkwater, hemelwater, afvalwater)
  • Overige wetgeving waaronder het Decreet Integraal Waterbeleid onderdeel van de gebundelde wetgeving rond water (zogenaamde Waterwetboek) dat ook nog andere wetgeving bevat zoals de wetgeving rond onbevaarbare waterlopen.
  • Overige documenten zoals de normen en codes, Provinciaal beleidskader voor wateradviezen, ...

Het uiteindelijke rioolreglement zal daarom ook opgesplitst worden in een stedenbouwkundige verordening rond hemel- en afvalwater en aanvullende voorwaarden van de stad (als rioolbeheerder) bij het Algemeen Waterverkoopreglement.

Motivering

Gelet op de rol van de stad als rioolbeheerder (en het  wettelijk kader waarin een rioolbeheerder handelt) is een eigen stedelijk rioolreglement onoverkomelijk en onmisbaar. Gelet op de verhouding tussen de private verharde oppervlakte en deze van het openbaar domein (met als 'openbaar domein' de som van het openbaar domein van de verschillende weg- en domeinbeheerders: stad/AWV/NMBS,...) moet het verschil inzake het behalen van klimaatdoelstellingen zoals ontharding voor grondwaterpeilherstel, voor bestrijding van het hitte-eilandeffect en ter voorkoming van wateroverlast) bovenal gemaakt worden op het privaat domein. Verschillende van deze doelstellingen zijn onderling verbonden en dienen meerdere doelen.

De verhouding (gemiddeld Vlaanderen geschat op factor 7-8) maakt dat er haast een tienvoud aan private verharde oppervlakte bestaat t.a.v. het openbaar domein. Het gewestelijk kader, de GSVH, is een 'allemansvriend', vlot toepasbaar voor het Vlaams gemiddelde (verkavelde) landschap. De GSVH moet immers worden toegepast zowel in de schaars bewoonde West-Vlaamse Polders als in de sterk verstedelijkte  Vlaamse ruit en in stedelijk gebied.

Dat zogenaamde Vlaams gemiddelde landschap bestaat uit ruim 15% verharde oppervlakte (som van openbaar en privaat, Aalst 24.2% in 2021). In een sterk verstedelijkt gebied zoals Aalst bevinden we ons ver verwijderd van dat Vlaams gemiddelde dat we doorgaans enkel nog terugvinden in de Faluintjesgemeenten (die voor Aalst het gemiddelde verlagen in vergelijking met bijvoorbeeld Gent 37.5% of Antwerpen 41.6%, die een kleinere groene rand hebben en een uitgebreide haven- en wegeninfrastructuur met veel verharding maar verder is Aalst  vergelijkbaar met centrumsteden met een gelijkaardige omvang).
Dat leidt (vooral in stedelijk gebied) tot veel vragen (procedure omgevingsvergunning) om te mogen afwijken op basis van art. 12 van de GSVH (Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater). Het Vlaams gemiddelde, 15% of dus 1500m²/ha of 10-20 woningen/ha, stemt overeen met een typische verkaveling aangelegd volgens normen van medio 20ste eeuw waar de GSVH vlot toepasbaar is.
Daar tegenover staat dat in het stedelijk gebied van Aalst bepaalde delen quasi integraal zijn verhard (o.a. bepaalde woonkernen binnen de ring). Aalst ligt onderaan in de Dendervallei waar alleen Dendermonde ons scheidt van de Schelde. In Aalst woont bovendien het merendeel van onze inwoners onderaan in de vallei en dus relatief dicht bij de Dender waar de beken groter zijn en het grondwaterpeil doorgaans hoog is. 

De nog bruikbare ruimte voor water in Aalst is daarom beperkt. Dit alles maakt dat onze stad gelet op de omvang van het (sterk verharde) stedelijk gebied en haar topografie (hellende straten) ontzettend kwetsbaar is voor extreme neerslaggebeurtenissen (waterbom).
De inspanningen van de stad op gebied van water- en rioolbeheer de afgelopen 50 jaar en het inzetten van aan onze stad aangepaste reglementering hebben er voor gezorgd dat (bijna) al onze beken zijn gesaneerd (van Aalsters) huishoudelijk afvalwater maar ook dat het het op privaat domein niet helemaal is ontspoord (ons afkoppelingsbeleid van hemelwater sinds meer dan 20 jaar). Hierdoor bleven de gevolgen als gevolg van de vele neerslag de voorbije maanden, met de spreekwoordelijke druppel rond de jaarwisseling, beperkt tot de gekende knelpunten en beheersbaar. Volgehouden inspanningen blijven echter nodig om de stad, openbaar en privaat domein, aan te passen aan de nieuwe uitdagingen die op ons afkomen.

    Het beveiligen van ons stedelijk en verstedelijkt gebied om de impact van extreme neerslaggebeurtenissen zo beperkt mogelijk te houden aanzien wij als een van de grootste uitdagingen voor de komende decennia. De hiervoor vereiste aanpassingen gaan gelukkig hand in hand met de aanpassingen voor de andere klimaatdoelstellingen zoals een leefbare en groene stad.

Daarom moet een Aalsters reglement altijd op maat van Aalst zijn en niet op maat van het Vlaams gemiddelde. De oefening om een aangepaste reglementering uit te werken wordt ook in de andere Vlaamse steden doorlopen en is gezien de afstemming op het versnipperde Vlaamse kader niet eenvoudig.

Deze aanpassing is er vooral om tegenstrijdigheden met het bovenliggend wettelijk kader weg te werken en is daarom beknopt. Het is een tussentijdse aanpassing in aanpassing van een grondige herziening die is gepland voor het begin van de volgende bestuursperiode. Andermaal de motivering voor een tussentijds reglement dat weliswaar al beter zal aansluiten bij de huidige tijdsgeest dan het huidige reglement dat het vervangt.  

Juridische grondslag

  • Reglement op de rioolaansluiting (gemeenteraadsbesluit juni 2008)
  • 'Gewestelijke Hemelwaterverordening 2023' of GSVH
    Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • 'Algemeen Waterverkoopreglement'
    Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement – BSB 10/06/2011 en latere wijzigingen. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De tussentijdse aanpassing van het rioolreglement, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.