di 27/02/2024 - 19:30 Belfort
Bij aanvang van de zitting werd met 35 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Op heden liggen de documenten voor in het kader van de verfijning van de outputspecificaties voor de publieke delen. Deze documenten zullen toegevoegd worden aan de reeds gepubliceerde documenten. Deze toevoegingen hebben geen impact op de termijnen van de gunningsfase.
Een personeelslid in de functie van ondersteuningsfunctie van de functionaris voor gegevensbescherming, neemt voltijdse loopbaanonderbreking.
Ingevolge deze voltijdse loopbaanonderbreking is een betrekking van ondersteuningsfunctie van de functionaris voor gegevensbescherming , niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van ondersteuningsfunctie van de functionaris voor gegevensbescherming , vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal Back-Office, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de zone. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal Back-Office, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal Back-Office , vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal Meldkamer, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de zone. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal Meldkamer, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal Meldkamer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), niveau A klasse A3 gemene graad A Adviseur intern preventieadviseur, directie Mens en Organisatie, dienst Beleidsadvies en Kwaliteit, heeft ontslag ingediend.
De taken van de ontslagnemende Interne Preventieadviseur werden ontdubbeld. Het beleidsmatige wordt uitgevoerd door een reeds in dienst genomen personeelslid.
Voor de ondersteuning en advies op niveau welzijn is het aangewezen een extra consulent gemene graad B te voorzien. Deze persoon zal instaan voor het ondersteunen en adviseren van werkgever, directies, afdelingen en personeelsleden. De voornaamste taken zullen zich bevinden op logistiek gebied: brandpreventie, keuringen, evacuatieplannen, aankoopdossiers van materiaal, interventiedossier, intern noodplan. Dit zijn complexe onderwerpen die uiterste aandacht vragen. Het is in het belang van de veiligheid en het welzijn van onze personeelsleden dat deze taken zonder foutmarge worden uitgevoerd.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), niveau A klasse A3 gemene graad A Adviseur intern preventieadviseur, directie Mens en Organisatie, dienst Beleidsadvies en Kwaliteit, heeft ontslag ingediend.
Logistiek:
De taken van de ontslagnemende Interne Preventieadviseur werden ontdubbeld. Het beleidsmatige wordt uitgevoerd door een reeds in dienst genomen personeelslid.
Voor de ondersteuning en advies op niveau welzijn is het aangewezen een extra consulent gemene graad B te voorzien. Deze persoon zal instaan voor het ondersteunen en adviseren van werkgever, directies, afdelingen en personeelsleden. De voornaamste taken zullen zich bevinden op logistiek gebied: brandpreventie, keuringen, evacuatieplannen, aankoopdossiers van materiaal, interventiedossiers, intern noodplan. Dit zijn complexe onderwerpen die uiterste aandacht vragen. Het is in het belang van de veiligheid en het welzijn van onze personeelsleden dat deze taken zonder foutmarge worden uitgevoerd.
Communicatie:
Uit de conclusies van de stuurgroep van de Staten Generaal is gebleken dat een transparante communicatie over de werking van de politie uitermate belangrijk is in de maatschappij van vandaag. Deze maatschappij verwacht dat de politie meer focust op individuele communicatie en meer verantwoording aflegt in het kader van “Community Policing”. Het concept “Community Policing” berust op een ruime aanpak van de veiligheid en de leefbaarheid. Het beoogt een meer in de samenleving geïntegreerde politie, die ter beschikking staat van de burger(s) en die, samen met de gemeenschappen, zoekt naar oplossingen die de lokale omstandigheden van de oorzaken van onveiligheid voor ogen houden.
Een open communicatie over de lokale actuele problematiek in onder andere de stationsbuurt van Aalst kan ervoor zorgen dat het veiligheidsgevoel van de burger verbetert en is daarom noodzakelijk.
Om aan deze verwachtingen te kunnen voldoen en de continuïteit van de informatiestroom te garanderen, is het aangewezen een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad B Communicatie Consulent, directie Mens en Organisatie, dienst Beleidsadvies en Kwaliteit, te voorzien.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad B Consulent, directie Mens en Organisatie, dienst Personeel, maakt mobiliteit binnen de zone. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad B Consulent, directie Mens en Organisatie, dienst Personeel, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad B Consulent, directie Mens en Organisatie, dienst Personeel, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Zowel vanuit het federale niveau (SEGPOL) maar ook en niet in het minst vanuit het lokale niveau is de nood aan externe communicatie bij de politie duidelijk naar voor gekomen.
Op de Verenigde Commissies van 27 november 2023 werd toegelicht dat een studie aantoont dat er in Aalst een grote discrepantie is tussen de objectieve criminaliteitsgraad en het subjectief onveiligheidsgevoel van de burger. Hieraan kan worden verholpen door pro-actief te communiceren over de werking van de politiediensten. Deze transparantie is tevens een basispijler van de gemeenschapsgerichte politiezorg waarbij er rekenschap wordt afgelegd aan de burger en bestuurlijke overheid.
Om aan deze verwachtingen te kunnen voldoen en de continuïteit van de informatiestroom te garanderen en te optimaliseren, is het aangewezen een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad B Communicatie Consulent, directie Mens en Organisatie, dienst Beleidsadvies en Kwaliteit, te voorzien.
Een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), niveau A klasse A3 gemene graad A Adviseur intern preventieadviseur, directie Mens en Organisatie, dienst Beleidsadvies en Kwaliteit, is niet langer ingevuld. Er wordt voorgesteld om deze functie te heroriënteren naar 2 functies gemene graad B Consulent, binnen het administratief en logistiek kader (CALog). Eén functie kan worden ingezet als communicatie-consulent.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er voor inspecteur van politie zes vacatures zijn. Deze vacatures zullen ontstaan door sociale promotie van personeelsleden, het niet invullen van voorgaande vacatures, alsook het vertrek via mobiliteit.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het evenementenloket van de stad draait op de software van Eaglebe.
De integratie tussen het Eaglebe Smart City Platform en de module Openbare Orde van FOCUS, het digitaal platform van de politie, zorgt ervoor dat alle evenement-informatie uit Eaglebe rechtstreeks gedeeld wordt met FOCUS. Eens een evenement werd gevalideerd binnen Eaglebe, zal dit automatisch doorstromen naar de module Openbare Order van FOCUS.
Sommige politiezones hebben deze koppeling al gemaakt, om deze koppeling te realiseren is er een toestemming van de gemeenteraad nodig.
Vorige gemeenteraad interpelleerde ik over de wateroverlast in diverse Aalsterse straten en wijken begin dit jaar. Uit het antwoord van de burgemeester bleek dat er in februari een overkoepelend interlokaal overleg zou plaats vinden met een evaluatie van de aanpak en bespreking van mogelijke oplossingen om deze problematiek aan te pakken.
Vraag:
Graag een update met een kort verslag van dit overleg.
Al sinds maanden ligt de dwarsligger ter hoogte van Schotte “te rotten”.
Figuurlijk maar eigenlijk eerder letterlijk. Geen onderhoud, geen gebruik makend van deze grote investering van enkele jaren geleden.
Mijn vragen:
Het 'lokaal activeringspact' is erop gericht om lokale besturen die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden te activeren, financieel ondersteunen. Het doel is om de uitstroom naar werk van leefloongerechtigden in Vlaanderen te bevorderen. De verdeling van de middelen over de gemeenten gebeurt proportioneel met het aantal leefloongerechtigden.
Heden kregen we een officieel schrijven vanuit de Vlaamse regering, met een positieve beslissing voor de periode van 1 november 2023 tot 30 november 2024, met een engagement van een positieve doorstroom van 144 leefloongerechtigden met een maximaal subsidiebedrag van 144 000 euro.
Om op korte termijn het lokaal activeringspact uit te rollen, wordt een addendum toegevoegd aan de huidige samenwerkingsovereenkomst met Groep Intro 'Screening en assessment' i.f.v. het opzetten van enkele aanvullende acties i.h.k.v. het lokaal activeringspact.
We lichten de oproep van Agentschap Opgroeien in kader van de uitbreidingsronde OverKop 2024 toe en de stand van zaken.
In kader van de eenmalige verlenging van de middelen psycho-educatie, leggen we het een eerste voorstel van aanwending (van een deel van de middelen) voor. De middelen moeten volledig in 2024 besteed worden.
Bij aanvang van de zitting werd met 35 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting
De Ronde Van Vlaanderen voor wielertoeristen op zaterdag 30 maart volgt het parcours van de voorbije jaren. Net als de vorige jaren kan onze stad zich op initiatief van de provincie als wisselend lid aansluiten in de interlokale vereniging samen met de andere steden en gemeenten waar de cyclosportieve langskomt met als doel de organisator een aantal maatregelen rond veiligheid, milieu en communicatie op te kunnen leggen.
Van 15 maart 2024 tem 18 mei 2024 loopt er in Utopia een expo "Louis Paul Boon door de lens van Paul Van de Abeele" met presentatie van 13 fotoportretten, linosneden, die Paul Van den Abeele maakte bij een tekst die L.P. Boon speciaal voor deze gemeenschappelijke uitgave over Aalst geschreven heeft getiteld "Olsjt", en het schetsboek daarvan alsook drie nooit eerder vertoonde houtskoolportretten van Boon. Alle foto's en werken komen uit het familiearchief Van den Abeele.
Voor de tijdelijke expositie dient er voor de foto's, linosneden en de houtskooltekeningen een bruikleenovereenkomst met de familie Van den Abeele te worden afgesloten.
Het leven wordt voor iedereen duurder. Ook voor onze vrijwilligers van de kattenkolonies die alles zelf moeten bekostigen d.i. verplaatsing en eten kopen voor de zwerfkatten van de hun toegewezen kolonie. En dit voor een minimale vergoeding per maand (10 € ?)
Via de sociale media werd er hieromtrent reeds opgemerkt dat er geld is voor “….van alles en nog wat …” maar voor hen?
Vorige legislatuur was er zelfs geen vergoeding voor deze vrijwilligers…
Mijn vragen:
In 2007 telde Vlaanderen het aantal sociale huurwoningen tijdens een nulmeting. Er werden toen 1322 sociale huurwoningen in Aalst geteld.
Aalst kreeg in 2007 dan ook de verplichting opgelegd om een bindend sociaal objectief van 583 bijkomende sociale woningen te realiseren en dit tegen 2025. Dit was een minimale doelstelling opgelegd door de Vlaamse Regering . Aalst had als centrumstad een achterstand goed te maken.
Er werd een Gemeentelijk actieplan sociaal wonen opgericht. Dit diende als instrument om dit Bindend Sociaal Objectief te behalen. Eén perceel is momenteel in ontwikkeling nl, de Europastraat in Baardegem.
Aalst vergelijkt zich graag met andere centrumsteden maar op gebied van sociale woningen zijn ze wel de slechtste leerling van de klas. De achterstand is duidelijk nog niet ingehaald.
In de stadsmonitor van januari 2024 konden we dan ook zien dat Aalst achterop hinkelt met 4,4 sociale woningen per 100 huishoudens. Het gemiddelde ligt op 9. Aalst heeft dus maar de helft aan sociale woningen dan andere centrumsteden: Gent 11,7, Antwerpen 9,5, Mechelen 9, Kortrijk 9,2 Leuven 7,2, Oostende 9,1, Roeselare 8,1.
Mijn vragen aan het cbs zijn:
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor het Vredeplein.
Na asfalteringswerken op de Leopoldlaan en Heilig Hartlaan, werden de markeringen (verdrijvingsvlakken) door AWV foutief aangebracht. Hierdoor stellen we vandaag een problematiek van foutparkeren vast, waar de politie niet kan op handhaven. AWV wenst het parkeerverbod in stand te houden, maar geeft de voorkeur aan verticale signalisatie. Voor de plaatsing hiervan is een aanvullend reglement noodzakelijk.
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Molenstraat.
Naar aanleiding van de vraag die team mobiliteit kreeg om alle signalisatie binnen de wallenring conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Alfred Keldersstraat.
Door het instellen van een werfzone (project Somergempark) in de Rerum Novarumstraat, krijgt de Kloosterweg veel zoekverkeer te verwerken.
Dit leidde reeds tot schade aan eigendommen en voertuigen.
Het doodlopende karakter van de Kloosterweg kan verduidelijkt worden mits de correcte signalisatie.
Het geldende parkeerverbod in de Kloosterweg kan verduidelijkt worden mits de correcte signalisatie.
Op deze locatie staan vaak bestelwagens geparkeerd die het zicht belemmeren wanneer men de Paardeput verlaat richting Hogeweg.
Momenteel is er geen signalisatie aanwezig.
Dit laatste stelt de Politie ook in staat om te handhaven op foutparkeerders. Veelal wagens die te lang of te hoog zijn.
De ontwikkelaar, actor binnen de goedgekeurde Brownfieldconvenant 82. Aalst Boon, vraagt een verlenging van de duurtijd van de convenant met 4 jaar zodat de gehele ontwikkeling van het project Pier Kornel onder deze brownfieldconvenant zou vallen.
Addendum 2 op deze Brownfieldconvenant ligt ter goedkeuring voor.
De aanvraag beoogt de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van riolerings- en wegeniswerken Welvaartstraat en Oude Gentbaan, aanleggen verhardingen en rooien van bomen (inclusief rooilijnplan voor het wijzigen van een gemeenteweg)
Op 26-09-2023 werd door Stad Aalst – Werf 9, 9300 Aalst, een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het uitvoeren van riolerings- en wegeniswerken Welvaartstraat, Roklijf, Naarstigheidstraat, Asserendries, Oude Gentbaan, Vooruitzichtstraat, aanleggen verhardingen en rooien van bomen (inclusief rooilijnplan voor het wijzigen van een gemeenteweg) gelegen te Welvaartstraat en Oude Gentbaan, 9300 - openbaar domein en als kadastrale omschrijving 2e afdeling, sectie C, nummers 0534X, 0526H, 0654V2, 0655T2, 0655G3 en 534A2 + openbaar domein.
Bijgevolg dient de gemeenteraad in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen), [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeentewegen, een beslissing te nemen over de bewuste weg- en rioleringsinfrastructuur.
De stad wordt geïnformeerd door notaris Vijncke i.v.m. een opstalrecht dat gevestigd gaat worden ten gunste van Sunfin in functie van plaatsing van zonnepanelen op daken van bedrijfsgebouwen op de industriesite Nijverheidslaan 12, te Gijzegem.
Vermits de stad Aalst op 22 december 1983 de betrokken percelen verkocht met bijzondere verkoopsvoorwaarden, zijn er nog steeds bepaalde rechten die de stad Aalst heeft. De notaris vraagt of de stad akkoord gaat met dit opstalrecht. Deze toestemming kan verleend worden.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Aalst, Onegem, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning van 21 augustus 2023 voor het verkavelen van gronden.
Ligging: 2°afdeling, sectie C, nummer 69G, gemeten oppervlakte 15,00 m², gekend als lot 4 van het plan.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de pachtovereenkomst en ontwerpakte voor inname 172-174 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A, |
Vergoeding: |
4002,28 EUR |
Financiering: |
Budget 2024 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 22 ter goedkeuring voorgelegd.
Voor het plaatsen van een nieuwe hoogspanningscabine te Aalst, hoek Oude Gentbaan - Kreupelveldstraat, dient Intergem een concessieovereenkomst af te sluiten met de stad.
Het gevraagde perceel is openbaar domein. Het benodigde perceel zal worden gedesaffecteerd naar het domein van de stad.
Op 20 november 2023 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met de huur van een loods met parking, gelegen te Steenweg op Dendermonde in Hofstade.
Teneinde deze huur te regelen werd een huurovereenkomst opgesteld die zal ingaan op 1 maart 2024 voor een termijn van 9 jaar.
De huurprijs bedraagt 1 750 EUR per maand. De stad neemt eveneens de onroerende voorheffing ten bedrage van 1 750 EUR per jaar voor haar rekening.
Op 5 februari 2024 gaf het college van burgemeester en schepenen haar akkoord voor de concrete huurovereenkomst en om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het project Crosscare 2.0 is gestart op 1 april 2023. Binnen het project werkt Zorglab Aalst samen met zeven andere zorgproeftuinen in Vlaanderen en Nederland én Odisee Hogeschool. Het project biedt zowel inhoudelijke als financiële ondersteuning aan KMO's en zorgorganisaties. Een subsidiereglement ligt aan de basis van de ondersteuning door de proeftuinen, dit is op 19 september 2023 door de gemeenteraad goedgekeurd. Er zijn inmiddels enkele aanpassingen aangebracht aan het subsidiereglement, dit op vraag van het Interreg Vlaanderen-Nederland secretariaat. Deze aanpassing moet opnieuw goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste subsidiereglement goed te keuren.
Ten gevolge van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater 2023 (GSVH) moet het huidige rioolreglement uit 2008 aangepast worden. Desondanks dat de stad Aalst hier nog ruim de tijd voor heeft, wordt er al een tussentijdse aanpassing doorgevoerd om bepaalde administratieve problemen te vermijden. (volgens de vereiste aanstiplijst van het rioolreglement)
Om tot een volledig aangepast rioolreglement te komen, heeft de stad Aalst nog tot oktober 2025. Gezien de complexiteit van de wetgeving, zal de stad Aalst deze termijn ten volle benutten.
Het staat in de sterren geschreven dat de komende jaren de rol van de fiets steeds groter zal worden als vervoermiddel in en rond onze stad. Wij juichen dit ten zeerste toe. Al maar meer burgers vinden het gemakkelijker én geraadzamer om de binnenstad te bereiken met hun tweewieler, eerder dan de auto te nemen en zich ergens in het centrum vast te rijden.
Deze evolutie dient nauwgezet te worden opgevolgd. Wat zijn de gevolgen?
Als meer fietsen tot in het centrum doordringen, dan moet er ook meer accommodatie worden voorzien om de groeiende groep van tweewielers een stallingsmogelijkheid te geven, beter dan dat ze kriskras over de centrumstraten worden verspreid.
We tellen al enkele stallingsmogelijkheden in Aalst-centrum.
De dubieuze reputatie van de NMBS-fietsenstalling aan het station is ons gekend én een doorn in het oog. De kleine fietsenstalling aan Utopia biedt enkele plaatsen aan, maar wordt ook niet – spijts camerabewaking - als de meest beveiligde faciliteit beschouwd.
Een nieuwe stallingsmogelijkheid zit, met de aanpak van de pupillensite, in de steigers en dat is zeker een goede zaak!
In mijn zoektocht naar degelijke fietsenstallingsvoorzieningen in Vlaanderen viel mijn oog o.a. op de ondergrondse fietsenstalling onder het Operaplein te Antwerpen. Wat een model! Traliehekkens, beveiligde poorten, ID-lezers bezorgen de fietser een hypergerust gevoel wanneer die daar zijn stalen ros wil stallen.
Ik ben van oordeel dat stilaan de tijd rijp is om hier in Aalst nog beter te doen! Ik kijk hiervoor richting Ground Zero, de Grote Markt.
Er staat de komende jaren sowieso een grondige renovatie van het Grote Marktplein op het programma. Is dit dan niet hét momentum om een renovatie van het plein te koppelen aan het aldaar creëren van een grote ondergrondse fietsenstalling?
Waar exact deze accommodatie komen moet, is voer voor nadere studie.
Wij hebben de mogelijkheid om, pal in hartje centrum, een exemplum te creëren waar men van heinde en verre zal naar komen kijken.
Een in- en uitgang van een ondergrondse hyperbeveiligde fietsenstalling te midden van tal van terrasjes zorgt echt wel voor de beste sociale controle die men kan dromen. Ondergronds wordt daarenboven gezorgd voor de beste ingrepen ter bestrijding van eventuele diefstallen: gecompartimenteerde ruimtes, gesloten poorten die enkel met identificatie kunnen worden geopend, camera’s, hoogwaardig aanbod ook voor het stallen en ev. laden van elektrische fietsen… we kunnen hiervoor ook te rade gaan in Nederland?
Of deze stalling geëxploiteerd moet worden onder de vleugels van de stad of onder privévleugels, dit kan worden bestudeerd en bevraagd bij andere steden die ons voorafgingen in dergelijk project.
Belangrijkst is dat de fietsende burger voortaan met een gerust gevoel naar de stad kan fietsen en met zekerheid kan stellen dat hij/zij ook met dezelfde fiets terug naar huis zal rijden.
Vragen:
Op 9 december 2022 keurde de Vlaamse Regering haar besluit goed tot ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering en tot uitbreiding van de opdrachten van de huisartsenkringen.
Huisartsen kunnen een lening en tegemoetkomingen aanvragen om hen te ondersteunen bij de opstart of uitbouw van hun praktijk en wanneer de huisartsenpraktijk inzet op interdisciplinaire praktijkvoering. Dit besluit bepaalt de voorwaarden voor die lening en tegemoetkomingen. Deze leningen en tegemoetkomingen kwamen in de plaats van de vroegere “Impulseo”-financiering (wat federaal geregeld was in een KB).
Het is dus duidelijk dat vóór de regionalisering van deze materie zowel de federale regering, en dus nu overgenomen door de Vlaamse regering een beleid voeren dat artsen ondersteunt in de opstart van huisartsenpraktijken die inzetten op een interdisciplinaire praktijkvoering.
Vlaamse Regering gaf in haar programma voor de reorganisatie van de eerstelijnszorg in Vlaanderen heel specifiek aan ook aandacht te hebben voor het stimuleren van meer interdisciplinaire samenwerking en de creatie van meer zorgcapaciteit op plaatsen waar nog een duidelijk tekort was.
In weerwil van deze federale en nu vooral dus Vlaamse aanpak, ondersteund door de huidige Vlaamse regering van cd&v, Open Vld en N-VA, hoorden wij in deze raad vorige maand dat dergelijke ondersteuningen op lokaal Aalsters niveau niet tot de taken behoren en zelfs zouden zorgen voor oneerlijke concurrentie.
Een vreemde houding vond ik toen al. En gezien het feit dat de aanwezigheid en de tevredenheid over voldoende huisartsen in de eigen omgeving ook een item was in de stadsmonitor is het wel duidelijk dat vanuit de ondersteunende instanties voor lokale overheden aangestuurd wordt op een beleid hieromtrent. Federaal, Vlaams, de studiedienst van de Vlaamse overheid, VVSG en Kenniscentrum Vlaamse steden, allen zijn overtuigd dat overheden op dit vlak stilaan weldegelijk een rol te spelen hebben. Het beleid van de stad Aalst hoorde en hoort het nu nog steeds in Keulen donderen.
We zitten uiteraard in de laatste fase van deze legislatuur en de vraag om nu toch nog af te komen met een beleid dat hierop inspeelt is niet meer aan de orde.
Daarom wel nog volgende vraag:
Conform artikel 58 §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een jaarlijks overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. (art. 35 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris).
De Raad van Bestuur van vzw MAAAT stelt de vraag wat de vertegenwoordiging van de stad zal zijn vanaf 2025 in de Algemene vergadering of als bestuurder in de Raad van Bestuur.
De reden dat de Stad ooit zelfs als meerderheid in de RvB was gekomen, moet een bijna faillissement zijn geweest in de jaren 70.
Op dat moment moeten de gronden weer eigendom van de stad zijn geworden, een aantal jaren later werden deze teruggekocht door de vzw.
Eind 2019 werd in de nieuwe statuten dan de meerderheid van de Stad in de raad van bestuur aangepast naar maximum een vierde van de max 12 bestuurders.
De stad wenst het lidmaatschap te beëindigen vanaf 1 december 2024.
Het uittreden als lid brengt volgens artikel 11 eerste lid van de statuten van rechtswege met zich mee dat het mandaat van onze vertegenwoordiger in de AV stopt.
Het uittreden als lid brengt ook met zich mee dat we geen bestuurders in de raad van bestuur hebben en dit op grond van artikel 17 juncto artikel 18 a) juncto art 19 tweede lid statuten.
Vanuit vzw MAAAT wordt de vraag gesteld de beslissing terzake kenbaar te maken tegen de volgende Raad van Bestuur van 6 maart 2024.
Zodoende wordt aan de gemeenteraad de beslissing voorgelegd om uit te treden als lid met ingang van 01.12.2024, waarbij de vertegenwoordigende mandaten van de stad Aalst in de AV en Raad van Bestuur van vzw MAAAT met ingang van 01.12.2024 worden stopgezet.
Het bestuursorgaan van de vzw SVK ZOVL besliste op 4 december 2023 om voor de ontbinding van de vzw SVK ZOVL gebruik te maken van de zogenaamde “turbo liquidatie” (of “vereenvoudigde liquidatie”).
Het bestuursorgaan van de vzw keurde de jaarrekening 31 december 2023 goed in zitting van 11 januari 2024.
Op 5 maart 2024 om 18u00 zal een BAV gehouden worden met besluit “vrijwillige ontbinding en in vereffeningstelling”.
De gemeenteraad dient het voorstel tot ontbinden en vereffening van de vzw SVK ZOVL goed te keuren.
De gemeenteraad wordt door de vzw SVK ZOVL uitgenodigd om in persoon of bij volmacht vertegenwoordigd te zijn op de BAV van 5 maart 2024, die zal worden gehouden om 18 uur op de zetel van de VZW.
De gemeenteraad dient ook de agenda voor de BAV goed te keuren en een afvaardiging te voorzien :
1. Kennisname van het bijzonder verslag van het bestuursorgaan in toepassing van artikel 2:110 2, eerste lid juncto artikel 2:135 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
2. Kennisname van het controleverslag van de bedrijfsrevisor in toepassing van artikel 2:110, §2, laatste lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
3. Kwijting aan de bestuurders;
4. Besluit tot vrijwillige ontbinding met onmiddellijke sluiting van de vereffening; en
5. Aanstelling van een bijzondere lasthebber voor de vervulling van de formaliteiten in uitvoering van de genomen beslissing tot ontbinding met onmiddellijke sluiting van de vereffening.
De burgemeester ontving een schrijven van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones. Daarin wordt meegedeeld dat er een aantal wijzigingen op til staan binnen verschillende hulpverleningszones vanaf 1/1/2025. De gouverneur vraagt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing waarbij een standpunt ingenomen wordt over de voorstellen/vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen. Op 4 maart 2024 zullen deze beslissingen gecoördineerd behandeld worden op het provinciaal raadgevend comité. De beslissing die heden moet genomen worden houdt een mandaat in om over deze territoriale wijzigingen gunstig of ongunstig te adviseren en de burgemeester in die zin te mandateren om hierover te stemmen op dit Provinciaal Comité van Oost-Vlaanderen.
Het huidig bestek “waterdichtingswerken en betonherstellingen aan stadsgebouwen” loopt af in april 2024.
Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor een nieuw dossier op te starten voor een periode van 4 jaar voor het injecteren van vochtoptrekkende muren, waterdicht maken van ondergrondse ruimtes en het herstellen van aangetast beton.
De stad treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, SportAG, AGSA, Politie Aalst, Hulpverleningszone Zuid-Oost en de kerkfabrieken op het grondgebied van groot-Aalst.
Raming: 25 000 EUR incl. btw per jaar of 100 000 EUR voor de maximale periode van vier jaar
Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007.
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a))
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
De uit te voeren opdracht betreft een volledige studie- en ontwerpopdracht voor bouwproject Denderdal 2.0, sporthal Denderdal, Kortestraat 21 te 9320 Erembodegem (Aalst):
1. Studie architectuur – ontwerper (met inbegrip van de coördinatie van alle studies)
2. Studie stabiliteit
3. Studie technieken
4. Studie akoestiek
5. EPB verslaggeving
6. Veiligheidscoördinatie
7. Studie omgevingsaanleg
evenals de volledige opvolging vanaf ontwerp tot de uitvoering en de definitieve oplevering van al de werken en studies waarop deze studieopdracht in totaliteit slaat.
Het bouwproject omvat het onderzoek van de bestaande bebouwing, de eventuele afbraak en/of gedeeltelijke renovatie van de bestaande sportgebouwen en de nieuwbouw van de toe te voegen functies aan het projectgebied.
Het totale project omvat de bouw van:
Raming: 1.611.765,98 EUR incl. 21% btw + 2 x 10 000 EUR incl. btw als biedvergoeding
Budgetlijn: MJP006035 - AC000334 – 0800-40/2210007
Gunningswijze: de mededingingsprocedure met onderhandeling (art. 38, § 1, 1° b)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Op 21 september 2021 keurde de gemeenteraad de deontologische code voor personeel van ons lokaal bestuur goed. De deontologische code concretiseert deontologische rechten en plichten en vertrekt hierbij van de 4 organisatiewaarden: klantgerichtheid, vertrouwen, betrokkenheid en samenwerking.
Bij uitbreiding van de hulp- en dienstverlening aangeboden door het eigen personeel gaat de stad/OCMW ook de samenwerking aan met andere actoren/organisaties om openbare diensten aan te bieden binnen ons patrimonium; dit via zogenaamde concessies. Als lokaal bestuur vinden we het cruciaal dat dezelfde organisatiewaarden ook hier centraal worden gezet binnen deze aanvullende openbare diensten. Zo waken we over een duidelijk, gelijkwaardig en performant aanbod naar onze burger.
Teneinde dit te verankeren stellen we voor om de deontologische code van het lokaal bestuur ook toe te passen op lopende en toekomstige concessieovereenkomsten 'openbare dienst' afgesloten door het lokaal bestuur die van toepassing zijn op werkingen binnen het patrimonium van het lokaal bestuur (o.a. Utopia, CC De Werf, Gendarmerie, ...). Meer bepaald willen we hiermee een uniform gedragskader aanreiken dat ook wordt toegepast op het personeel van de concessiehouder voor zover zij de 'openbare dienst' uitvoeren, zoals omschreven in de concessie, binnen het patrimonium van het lokaal bestuur.
We baseren ons voor dit voorstel op het continuïteitsbeginsel en het veranderlijkheidsbeginsel.
In het kader van de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site van De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-45 opgesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleende in zitting van 27 juni 2023 goedkeuring aan de leidraad en ontwerp concessieovereenkomst van deze opdracht, met name marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
In zitting van 2 oktober 2023 besliste het Vast Bureau om deze opdracht toe te wijzen aan Stroom vzw, Alfred Nichelsstraat 14 te 9300 Aalst.
De door privé-personen in 2023 geschonken archivalia (documenten, foto's, postkaarten, boeken, vlaggen, briefwisseling,...) kunnen een aanwinst betekenen voor de collectie van het Stadsarchief;
De gedetailleerde opsomming van deze schenkingen kan in bijlage teruggevonden worden;
Aan deze schenkingen zijn geen lasten verbonden;
Het is aangewezen deze schenkingen te aanvaarden.
De werking van het OverKop-huis bewijst zichzelf als een essentieel en succesvol initiatief. Het speelt een cruciale rol in het leven van jongeren tussen 12 en 25 jaar door hen een veilige haven te bieden waar ze zonder verplichtingen over gevoelige onderwerpen kunnen praten.
De strategische positie van het huidige OverKop-huis op de Graanmarkt is onmiskenbaar een sleutelfactor in dit succes. De ligging dicht bij scholen en het treinstation heeft de toegankelijkheid en zichtbaarheid enorm verhoogd. Door het succes van de werking lijkt de huidige stek zelfs te klein.
De voorziene verhuis naar een andere locatie in de stad zorgt voor vragen over de voordelen en toegankelijkheid. Het behouden van een centrale positie, dicht bij scholen en openbaar vervoer, blijft een prioriteit om jongeren goed te kunnen ondersteunen. Een nieuwe locatie moet de huidige activiteiten niet enkel verderzetten, ze moet ze ook kunnen optimaliseren. De vraag is dan ook of de toekomst van deze werking niet eerder op de vernieuwde Pupillensite ligt…
Vragen:
Goedkeuring: Leningsovereenkomst tussen Stad Aalst en SportAG.
Omschrijving
Inrichting meldpunt op grote evenementen in Aalst.
Motivatie
Het doel van dit meldpunt is het creëren van een extra laag van veiligheid en preventie, in aanvulling op de huidige inspanningen van de politiediensten. Het is niet bedoeld om de capaciteiten van de politie in twijfel te trekken, maar om te zorgen voor een veilige omgeving waarin slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag zich gesteund voelen en terplekke geholpen kunnen worden.
Voorstel van beslissing
Wij vragen de gemeenteraad te stemmen voor de implementatie van een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag op alle toekomstige grootschalige evenementen in onze stad, zodoende een stap te zetten naar een veiliger en inclusiever feestlandschap in Aalst, in het belang van alle inwoners en bezoekers van de stad.
Kostprijs budget
Indicatief.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2024 kunnen worden goedgekeurd.