Terug gemeenteraad

di 27/02/2024 - 19:30 Belfort

Hoogdringende punten

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Management team

Management team

Planning en stadsvernieuwing

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Rekrutering (PZ)

Srt M&O

Algemeen
  • Het evenementenloket van de stad draait op de software van Eaglebe.

    De integratie tussen het Eaglebe Smart City Platform en de module Openbare Orde van FOCUS, het digitaal platform van de politie, zorgt ervoor dat alle evenement-informatie uit Eaglebe rechtstreeks gedeeld wordt met FOCUS. Eens een evenement werd gevalideerd binnen Eaglebe, zal dit automatisch doorstromen naar de module Openbare Order van FOCUS.

    Sommige politiezones hebben deze koppeling al gemaakt, om deze koppeling te realiseren is er een toestemming van de gemeenteraad nodig.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Vorige gemeenteraad interpelleerde ik over de wateroverlast in diverse Aalsterse straten en wijken begin dit jaar. Uit het antwoord van de burgemeester bleek dat er in februari een overkoepelend interlokaal overleg zou plaats vinden met een evaluatie van de aanpak en bespreking van mogelijke oplossingen om deze problematiek aan te pakken.

    Vraag:

    Graag een update met een kort verslag van dit overleg.

  • Al sinds maanden ligt de dwarsligger ter hoogte van Schotte “te rotten”.

    Figuurlijk maar eigenlijk eerder letterlijk. Geen onderhoud, geen gebruik makend van deze grote investering van enkele jaren geleden.

    Mijn vragen:

    • Wat zijn de toekomstgerichte plannen met de dwarsligger?
    • Wordt deze verkocht?

MENS

Samenleving

Lokaal sociaal beleid
  • Het 'lokaal activeringspact' is erop gericht om lokale besturen die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden te activeren, financieel ondersteunen. Het doel is om de uitstroom naar werk van leefloongerechtigden in Vlaanderen te bevorderen. De verdeling van de middelen over de gemeenten gebeurt proportioneel met het aantal leefloongerechtigden.

    Heden kregen we een officieel schrijven vanuit de Vlaamse regering, met een positieve beslissing voor de periode van 1 november 2023 tot 30 november 2024, met een engagement van een positieve doorstroom van 144 leefloongerechtigden met een maximaal subsidiebedrag van 144 000 euro. 

    Om op korte termijn het lokaal activeringspact uit te rollen, wordt een addendum toegevoegd aan de huidige samenwerkingsovereenkomst met Groep Intro 'Screening en assessment' i.f.v. het opzetten van enkele aanvullende acties i.h.k.v. het lokaal activeringspact.

  • We lichten de oproep van Agentschap Opgroeien in kader van de uitbreidingsronde OverKop 2024 toe en de stand van zaken.

    In kader van de eenmalige verlenging van de middelen psycho-educatie, leggen we het een eerste voorstel van aanwending (van een deel van de middelen) voor. De middelen moeten volledig in 2024 besteed worden. 


Veiligheid

Sport

Sportaanbod
  • De Ronde Van Vlaanderen voor wielertoeristen op zaterdag 30 maart volgt het parcours van de voorbije jaren. Net als de vorige jaren kan onze stad zich op initiatief van de provincie als wisselend lid aansluiten in de interlokale vereniging samen met  de andere steden en gemeenten waar de cyclosportieve langskomt met als doel de organisator een aantal maatregelen rond veiligheid, milieu en communicatie op te kunnen leggen.

Bibliotheken

Publiekswerking
  • Van 15 maart 2024 tem 18 mei 2024 loopt er in Utopia een expo "Louis Paul Boon door de lens van Paul Van de Abeele" met presentatie van 13 fotoportretten, linosneden, die Paul Van den Abeele maakte bij een tekst die L.P. Boon speciaal voor deze gemeenschappelijke uitgave over Aalst geschreven heeft getiteld "Olsjt", en het schetsboek daarvan alsook drie nooit eerder vertoonde houtskoolportretten van Boon. Alle foto's en werken komen uit het familiearchief Van den Abeele.

    Voor de tijdelijke expositie dient er voor de foto's, linosneden en de houtskooltekeningen een bruikleenovereenkomst met de familie Van den Abeele te worden afgesloten. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Het leven wordt voor iedereen duurder. Ook voor onze vrijwilligers van de kattenkolonies die alles zelf moeten bekostigen d.i. verplaatsing en eten kopen voor de zwerfkatten van de hun toegewezen kolonie. En dit voor een minimale vergoeding per maand (10 € ?)

    Via de sociale media werd er hieromtrent reeds opgemerkt dat er geld is voor “….van alles en nog wat …” maar voor hen?

    Vorige legislatuur was er zelfs geen vergoeding voor deze vrijwilligers…

    Mijn vragen:

    • Komt er een verhoging van deze maandelijkse vergoeding?
    • Wordt er eventueel ook een inzamelactie van kattenvoeding ondernomen?
  • In 2007 telde Vlaanderen het aantal sociale huurwoningen tijdens een nulmeting. Er werden toen 1322 sociale huurwoningen in Aalst geteld.

    Aalst kreeg in 2007 dan ook de verplichting opgelegd om een bindend sociaal objectief van 583 bijkomende sociale woningen te realiseren en dit tegen 2025. Dit was een minimale doelstelling opgelegd door de Vlaamse Regering . Aalst had als centrumstad een achterstand goed te maken.

    Er werd een Gemeentelijk actieplan sociaal wonen opgericht. Dit diende als instrument om dit Bindend Sociaal Objectief te behalen. Eén perceel is momenteel in ontwikkeling nl, de Europastraat in Baardegem.

    Aalst vergelijkt zich graag met andere centrumsteden maar op gebied van sociale woningen zijn ze wel de slechtste leerling van de klas. De achterstand is duidelijk nog niet ingehaald.

    In de stadsmonitor van januari 2024 konden we dan ook zien dat Aalst achterop hinkelt met 4,4 sociale woningen per 100 huishoudens. Het gemiddelde ligt op 9. Aalst heeft dus maar de helft aan sociale woningen dan andere centrumsteden: Gent 11,7, Antwerpen 9,5, Mechelen 9, Kortrijk 9,2 Leuven 7,2, Oostende 9,1, Roeselare 8,1.

    Mijn vragen aan het cbs zijn:

    1. Wat is het plan van aanpak om in 2025 dit Bindend Sociaal Objectief toch te behalen?
    2. Hoe gaat het CBS deze achterstand met andere centrumsteden wegwerken ?
    3. Zonder verder in detail te treden: Is er al een beslissing genomen i.v.m. het dossier Rozendreef



RUIMTE

Omgevingsbeleid

Mobiliteit
Planning en stadsvernieuwing

Coördinatie ruimte

Algemeen

Economie en zorginnovatie

Zorginnovatie
  • Het project Crosscare 2.0 is gestart op 1 april 2023. Binnen het project werkt Zorglab Aalst samen met zeven andere zorgproeftuinen in Vlaanderen en Nederland én Odisee Hogeschool. Het project biedt zowel inhoudelijke als financiële ondersteuning aan KMO's en zorgorganisaties. Een subsidiereglement ligt aan de basis van de ondersteuning door de proeftuinen, dit is op 19 september 2023 door de gemeenteraad goedgekeurd. Er zijn inmiddels enkele aanpassingen aangebracht aan het subsidiereglement, dit op vraag van het Interreg Vlaanderen-Nederland secretariaat. Deze aanpassing moet opnieuw goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste subsidiereglement goed te keuren.

Openbare werken

Algemeen
  • Ten gevolge van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater 2023 (GSVH) moet het huidige rioolreglement uit 2008 aangepast worden. Desondanks dat de stad Aalst hier nog ruim de tijd voor heeft, wordt er al een tussentijdse aanpassing doorgevoerd om bepaalde administratieve problemen te vermijden. (volgens de vereiste aanstiplijst van het rioolreglement)

    Om tot een volledig aangepast rioolreglement te komen, heeft de stad Aalst nog tot oktober 2025. Gezien de complexiteit van de wetgeving, zal de stad Aalst deze termijn ten volle benutten. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Het staat in de sterren geschreven dat de komende jaren de rol van de fiets steeds groter zal worden als vervoermiddel in en rond onze stad. Wij juichen dit ten zeerste toe. Al maar meer burgers vinden het gemakkelijker én geraadzamer om de binnenstad te bereiken met hun tweewieler, eerder dan de auto te nemen en zich ergens in het centrum vast te rijden. 

    Deze evolutie dient nauwgezet te worden opgevolgd. Wat zijn de gevolgen? 

    Als meer fietsen tot in het centrum doordringen, dan moet er ook meer accommodatie worden voorzien om de groeiende groep van tweewielers een stallingsmogelijkheid te geven, beter dan dat ze kriskras over de centrumstraten worden verspreid.

    We tellen al enkele stallingsmogelijkheden in Aalst-centrum. 

    De dubieuze reputatie van de NMBS-fietsenstalling aan het station is ons gekend én een doorn in het oog. De kleine fietsenstalling aan Utopia biedt enkele plaatsen aan, maar wordt ook niet – spijts camerabewaking - als de meest beveiligde faciliteit beschouwd. 

    Een nieuwe stallingsmogelijkheid zit, met de aanpak van de pupillensite, in de steigers en dat is zeker een goede zaak!

    In mijn zoektocht naar degelijke fietsenstallingsvoorzieningen in Vlaanderen viel mijn oog o.a. op de ondergrondse fietsenstalling onder het Operaplein te Antwerpen. Wat een model! Traliehekkens, beveiligde poorten, ID-lezers bezorgen de fietser een hypergerust gevoel wanneer die daar zijn stalen ros wil stallen.

    Ik ben van oordeel dat stilaan de tijd rijp is om hier in Aalst nog beter te doen! Ik kijk hiervoor richting Ground Zero, de Grote Markt.

    Er staat de komende jaren sowieso een grondige renovatie van het Grote Marktplein op het programma. Is dit dan niet hét momentum om een renovatie van het plein te koppelen aan het aldaar creëren van een grote ondergrondse fietsenstalling? 

    Waar exact deze accommodatie komen moet, is voer voor nadere studie.

    Wij hebben de mogelijkheid om, pal in hartje centrum, een exemplum te creëren waar men van heinde en verre zal naar komen kijken. 

    Een in- en uitgang van een ondergrondse hyperbeveiligde fietsenstalling te midden van tal van terrasjes zorgt echt wel voor de beste sociale controle die men kan dromen. Ondergronds wordt daarenboven gezorgd voor de beste ingrepen ter bestrijding van eventuele diefstallen: gecompartimenteerde ruimtes, gesloten poorten die enkel met identificatie kunnen worden geopend, camera’s, hoogwaardig aanbod ook voor het stallen en ev. laden van elektrische fietsen… we kunnen hiervoor ook te rade gaan in Nederland?

    Of deze stalling geëxploiteerd moet worden onder de vleugels van de stad of onder privévleugels, dit kan worden bestudeerd en bevraagd bij andere steden die ons voorafgingen in dergelijk project. 

    Belangrijkst is dat de fietsende burger voortaan met een gerust gevoel naar de stad kan fietsen en met zekerheid kan stellen dat hij/zij ook met dezelfde fiets terug naar huis zal rijden.

    Vragen:

    1. Ziet het stadsbestuur het zitten om de mogelijkheid van een ondergrondse fietsenstalling op de Grote Markt nader te onderzoeken?
    2. Heeft het stadsbestuur (nog) andere plannen om in de stad voor fietsenstallingsfaciliteiten te zorgen?

     

  • Op 9 december 2022 keurde de Vlaamse Regering haar besluit goed tot ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en de interdisciplinaire samenwerking in de praktijkvoering en tot uitbreiding van de opdrachten van de huisartsenkringen. 

    Huisartsen kunnen een lening en tegemoetkomingen aanvragen om hen te ondersteunen bij de opstart of uitbouw van hun praktijk en wanneer de huisartsenpraktijk inzet op interdisciplinaire praktijkvoering. Dit besluit bepaalt de voorwaarden voor die lening en tegemoetkomingen. Deze leningen en tegemoetkomingen kwamen in de plaats van de vroegere “Impulseo”-financiering (wat federaal geregeld was in een KB).

    Het is dus duidelijk dat vóór de regionalisering van deze materie zowel de federale regering, en dus nu overgenomen door de Vlaamse regering een beleid voeren dat artsen ondersteunt in de opstart van huisartsenpraktijken die inzetten op een interdisciplinaire praktijkvoering. 

    Vlaamse Regering gaf in haar programma voor de reorganisatie van de eerstelijnszorg in Vlaanderen heel specifiek aan ook aandacht te hebben voor het stimuleren van meer interdisciplinaire samenwerking en de creatie van meer zorgcapaciteit op plaatsen waar nog een duidelijk tekort was.

    In weerwil van deze federale en nu vooral dus Vlaamse aanpak, ondersteund door de huidige Vlaamse regering van cd&v, Open Vld en N-VA, hoorden wij in deze raad vorige maand dat dergelijke ondersteuningen op lokaal Aalsters niveau niet tot de taken behoren en zelfs zouden zorgen voor oneerlijke concurrentie. 

    Een vreemde houding vond ik toen al. En gezien het feit dat de aanwezigheid en de tevredenheid over voldoende huisartsen in de eigen omgeving ook een item was in de stadsmonitor is het wel duidelijk dat vanuit de ondersteunende instanties voor lokale overheden aangestuurd wordt op een beleid hieromtrent. Federaal, Vlaams, de studiedienst van de Vlaamse overheid, VVSG en Kenniscentrum Vlaamse steden, allen zijn overtuigd dat overheden op dit vlak stilaan weldegelijk een rol te spelen hebben. Het beleid van de stad Aalst hoorde en hoort het nu nog steeds in Keulen donderen. 

    We zitten uiteraard in de laatste fase van deze legislatuur en de vraag om nu toch nog af te komen met een beleid dat hierop inspeelt is niet meer aan de orde. 

    Daarom wel nog volgende vraag:

    1. Kan vanuit het beleid toch aan de diensten opdracht gegeven worden onderzoek te starten naar het lokaal ondersteunen van de opstart van multidisciplinaire eerstelijnspraktijken?

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Conform artikel 58 §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een jaarlijks overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. (art. 35 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris).

  • De Raad van Bestuur van vzw MAAAT stelt de vraag wat de vertegenwoordiging van de stad zal zijn vanaf 2025 in de Algemene vergadering of als bestuurder in de Raad van Bestuur. 

    De reden dat de Stad ooit zelfs als meerderheid in de RvB was gekomen, moet een bijna faillissement zijn geweest in de jaren 70.

    Op dat moment moeten de gronden weer eigendom van de stad zijn geworden, een aantal jaren later werden deze teruggekocht door de vzw.

    Eind 2019 werd in de nieuwe statuten dan de meerderheid van de Stad in de raad van bestuur aangepast naar maximum een vierde van de max 12 bestuurders.

    De stad wenst het lidmaatschap te beëindigen vanaf 1 december 2024.

    Het uittreden als lid brengt volgens artikel 11 eerste lid van de statuten van rechtswege met zich mee dat het mandaat van onze vertegenwoordiger in de AV stopt.

    Het uittreden als lid brengt ook met zich mee dat we geen bestuurders in de raad van bestuur hebben en dit op grond van artikel 17 juncto artikel 18 a) juncto art 19 tweede lid statuten.

    Vanuit vzw MAAAT wordt de vraag gesteld de beslissing terzake kenbaar te maken tegen de volgende Raad van Bestuur van 6 maart 2024.

    Zodoende wordt aan de gemeenteraad de beslissing voorgelegd om uit te treden als lid met ingang van 01.12.2024, waarbij de vertegenwoordigende mandaten van de stad Aalst in de AV en Raad van Bestuur van vzw MAAAT met ingang van 01.12.2024 worden stopgezet.

  • Het bestuursorgaan van de vzw SVK ZOVL besliste op 4 december 2023 om voor de ontbinding van de vzw SVK ZOVL gebruik te maken van de zogenaamde “turbo liquidatie” (of “vereenvoudigde liquidatie”).

    Het bestuursorgaan van de vzw keurde de jaarrekening 31 december 2023 goed in zitting van 11 januari 2024.

    Op 5 maart 2024 om 18u00 zal een BAV gehouden worden met besluit “vrijwillige ontbinding en in vereffeningstelling”.

    De gemeenteraad dient het voorstel tot ontbinden en vereffening van de vzw SVK ZOVL goed te keuren.

    De gemeenteraad wordt door de vzw SVK ZOVL uitgenodigd om in persoon of bij volmacht vertegenwoordigd te zijn op de BAV van 5 maart 2024, die zal worden gehouden om 18 uur op de zetel van de VZW.

    De gemeenteraad dient ook de agenda voor de BAV goed te keuren en een afvaardiging te voorzien :

    1. Kennisname van het bijzonder verslag van het bestuursorgaan in toepassing van artikel 2:110 2, eerste lid juncto artikel 2:135 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;

    2. Kennisname van het controleverslag van de bedrijfsrevisor in toepassing van artikel 2:110, §2, laatste lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;

    3. Kwijting aan de bestuurders;

    4. Besluit tot vrijwillige ontbinding met onmiddellijke sluiting van de vereffening; en

    5. Aanstelling van een bijzondere lasthebber voor de vervulling van de formaliteiten in uitvoering van de genomen beslissing tot ontbinding met onmiddellijke sluiting van de vereffening.

  • De burgemeester ontving een schrijven van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones. Daarin wordt meegedeeld dat er een aantal wijzigingen op til staan binnen verschillende hulpverleningszones vanaf 1/1/2025. De gouverneur vraagt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing waarbij een standpunt ingenomen wordt over de voorstellen/vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen. Op 4 maart 2024 zullen deze beslissingen gecoördineerd behandeld worden op het provinciaal raadgevend comité. De beslissing die heden moet genomen worden houdt een mandaat in om over deze territoriale wijzigingen gunstig of ongunstig te adviseren en de burgemeester in die zin te mandateren om hierover te stemmen op dit Provinciaal Comité van Oost-Vlaanderen.

Financiën

Overheidsopdrachten
  • Het huidig bestek “waterdichtingswerken en betonherstellingen aan stadsgebouwen” loopt af in april 2024.

    Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor een nieuw dossier op te starten voor een periode van 4 jaar voor het injecteren van vochtoptrekkende muren, waterdicht maken van ondergrondse ruimtes en het herstellen van aangetast beton.

    De stad treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, SportAG, AGSA, Politie Aalst, Hulpverleningszone Zuid-Oost en de kerkfabrieken op het grondgebied van groot-Aalst.

    Raming: 25 000 EUR incl. btw per jaar of 100 000 EUR voor de maximale periode van vier jaar
    Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007.
    Gunningswijze:  onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a))

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 


  • De uit te voeren opdracht betreft een volledige studie- en ontwerpopdracht voor bouwproject Denderdal 2.0, sporthal Denderdal, Kortestraat 21 te 9320 Erembodegem (Aalst):

    1. Studie architectuur – ontwerper (met inbegrip van de coördinatie van alle studies)

    2. Studie stabiliteit

    3. Studie technieken

    4. Studie akoestiek

    5. EPB verslaggeving

    6. Veiligheidscoördinatie

    7. Studie omgevingsaanleg

    evenals de volledige opvolging vanaf ontwerp tot de uitvoering en de definitieve oplevering van al de werken en studies waarop deze studieopdracht in totaliteit slaat.

    Het bouwproject omvat het onderzoek van de bestaande bebouwing, de eventuele afbraak en/of gedeeltelijke renovatie van de bestaande sportgebouwen en de nieuwbouw van de toe te voegen functies aan het projectgebied. 

     

    Het totale project omvat de bouw van: 

    • Een kleuterschool met opvangklas en 4 kleuterklassen
    • Lokalen voor de academie voor Beeldende Kunsten - Deeltijds kunstonderwijs DKO
    • Lokalen voor de academie voor Podiumkunsten – Deeltijds kunstonderwijs DKO
    • Bibliotheekfiliaal voor Erembodegem
    • Polyvalente en multifunctionele vlakke vloerzaal voor onderwijs, academie en het lokale verenigingsleven bv. toneelverenigingen. 
    • Een sporthal met grote en kleine sportzaal en aanhorigheden

    Raming: 1.611.765,98 EUR incl. 21% btw + 2 x 10 000 EUR incl. btw als biedvergoeding
    Budgetlijn: MJP006035 - AC000334 – 0800-40/2210007
    Gunningswijze: de mededingingsprocedure met onderhandeling (art. 38, § 1, 1° b) 


    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 

  • Op 21 september 2021 keurde de gemeenteraad de deontologische code voor personeel van ons lokaal bestuur goed. De deontologische code concretiseert deontologische rechten en plichten en vertrekt hierbij van de 4 organisatiewaarden: klantgerichtheid, vertrouwen, betrokkenheid en samenwerking.

    Bij uitbreiding van de hulp- en dienstverlening aangeboden door het eigen personeel gaat de stad/OCMW ook de samenwerking aan met andere actoren/organisaties om openbare diensten aan te bieden binnen ons patrimonium; dit via zogenaamde concessies. Als lokaal bestuur vinden we het cruciaal dat dezelfde organisatiewaarden ook hier centraal worden gezet binnen deze aanvullende openbare diensten. Zo waken we over een duidelijk, gelijkwaardig en performant aanbod naar onze burger.

    Teneinde dit te verankeren stellen we voor om de deontologische code van het lokaal bestuur ook toe te passen op lopende en toekomstige concessieovereenkomsten 'openbare dienst' afgesloten door het lokaal bestuur die van toepassing zijn op werkingen binnen het patrimonium van het lokaal bestuur (o.a. Utopia, CC De Werf, Gendarmerie, ...). Meer bepaald willen we hiermee een uniform gedragskader aanreiken dat ook wordt toegepast op het personeel van de concessiehouder voor zover zij de 'openbare dienst' uitvoeren, zoals omschreven in de concessie, binnen het patrimonium van het lokaal bestuur.

    We baseren ons voor dit voorstel op het continuïteitsbeginsel en het veranderlijkheidsbeginsel.

  • In het kader van de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site van De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-45 opgesteld.

    De raad voor maatschappelijk welzijn verleende in zitting van 27 juni 2023 goedkeuring aan de leidraad en ontwerp concessieovereenkomst van deze opdracht, met name marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.

    In zitting van 2 oktober 2023 besliste het Vast Bureau om deze opdracht toe te wijzen aan Stroom vzw, Alfred Nichelsstraat 14 te 9300 Aalst.

ICT

Informatie- en archiefbeheer
  • De door privé-personen in 2023 geschonken archivalia (documenten, foto's, postkaarten, boeken, vlaggen, briefwisseling,...) kunnen een aanwinst betekenen voor de collectie van het Stadsarchief; 

    De gedetailleerde opsomming van deze schenkingen kan in bijlage teruggevonden worden; 

    Aan deze schenkingen zijn geen lasten verbonden; 

    Het is aangewezen deze schenkingen te aanvaarden.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De werking van het OverKop-huis bewijst zichzelf als een essentieel en succesvol initiatief. Het speelt een cruciale rol in het leven van jongeren tussen 12 en 25 jaar door hen een veilige haven te bieden waar ze zonder verplichtingen over gevoelige onderwerpen kunnen praten.

    De strategische positie van het huidige OverKop-huis op de Graanmarkt is onmiskenbaar een sleutelfactor in dit succes. De ligging dicht bij scholen en het treinstation heeft de toegankelijkheid en zichtbaarheid enorm verhoogd. Door het succes van de werking lijkt de huidige stek zelfs te klein.

    De voorziene verhuis naar een andere locatie in de stad zorgt voor vragen over de voordelen en toegankelijkheid. Het behouden van een centrale positie, dicht bij scholen en openbaar vervoer, blijft een prioriteit om jongeren goed te kunnen ondersteunen. Een nieuwe locatie moet de huidige activiteiten niet enkel verderzetten, ze moet ze ook kunnen optimaliseren. De vraag is dan ook of de toekomst van deze werking niet eerder op de vernieuwde Pupillensite ligt…

    Vragen:

    • Is het mogelijk om een tweede locatie te onderzoeken die centraler ligt, zodat jongeren daar een nieuw thuis kunnen vinden, vergelijkbaar met de huidige faciliteiten die het OverKop-huis biedt?
    • Overweegt het huidige bestuur om het OverKop-project een permanente plek te geven binnen de herontwikkelde Pupillensite?

SportAG - Financieel-Administratief

Financieel

Budget

Toegevoegde punten van raadsleden

  • Omschrijving

    Inrichting meldpunt op grote evenementen in Aalst. 

    Motivatie

    Het doel van dit meldpunt is het creëren van een extra laag van veiligheid en preventie, in aanvulling op de huidige inspanningen van de politiediensten. Het is niet bedoeld om de capaciteiten van de politie in twijfel te trekken, maar om te zorgen voor een veilige omgeving waarin slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag zich gesteund voelen en terplekke geholpen kunnen worden.

    Voorstel van beslissing

    Wij vragen de gemeenteraad te stemmen voor de implementatie van een meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag op alle toekomstige grootschalige evenementen in onze stad, zodoende een stap te zetten naar een veiliger en inclusiever feestlandschap in Aalst, in het belang van alle inwoners en bezoekers van de stad.


    Kostprijs budget

    Indicatief.

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting