De burgemeester ontving een schrijven van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones. Daarin wordt meegedeeld dat er een aantal wijzigingen op til staan binnen verschillende hulpverleningszones vanaf 1/1/2025. De gouverneur vraagt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing waarbij een standpunt ingenomen wordt over de voorstellen/vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen.
Op 4 maart 2024 zullen deze beslissingen gecoördineerd behandeld worden op het provinciaal raadgevend comité. Indien er geen meerderheid van de leden aanwezig is volgt een nieuwe digitale bijeenkomst op dinsdag 5 maart 2024 om 17 uur. Het is uiteindelijke de Koning die een beslissing zal nemen over de verschillende voorstellen op voorstel van het provinciaal raadgevend comité.
De beslissing die heden moet genomen worden houdt een mandaat in om over deze territoriale wijzigingen gunstig of ongunstig te adviseren en de burgemeester in die zin te mandateren om hierover te stemmen op dit Provinciaal Comité van Oost-Vlaanderen.
Negatief advies overstap Lierde, Laarne, Wetteren en Wichelen
1. Territorialiteit van de Hulpverleningszone Zuid-Oost
De HVZZO bestaat op dit moment uit 11 gemeenten : Aalst, Geraardsbergen, Lierde, Denderleeuw, Ninove, Haaltert, Erpe-Mere, Lede, Wichelen, Wetteren, Laarne. OP het huidige grondgebied van de HVZZO zijn er 9 posten : Geraardsbergen, Denderleeuw, Ninove, Aalst-Centrum, Aalst-Moorsel, Haaltert, Lede, Wichelen en Wetteren. De werking van de zone is op dit moment opgedeeld in 3 sectoren : Sector Zuid (Geraardsbergen, Ninove, Denderleeuw), sector Centrum (Aalst-Centrum, Aalst-Moorsel en Haaltert) en sector Noord (Lede, Wichelen, Wetteren). De overstap van de 4 gemeenten zou betekenen dat de HVZZO volledig hertekend moet worden. Laat nu juist territorialiteit een element zijn dat bijdraagt tot stabiliteit en rechtszekerheid en dat de overweging om hieraan te raken zeer nauwgezet overwogen en gemotiveerd moet worden. En laat het nu juist dit zijn dat in heel dit dossier ontbreekt, zeker in de dossiers Wichelen en Wetteren.
2. Inhoudelijke motivering beslissingen Lierde, Laarne, Wichelen en Wetteren
Op dit moment krijgen wij als lokale overheid de vraag om de beslissingen waarbij 4 leden uit de HVZZO de intentie hebben kenbaar gemaakt om over te stappen naar een andere HVZ:
Deze intentiebeslissingen werden (uitgezonderd voor Lierde en Laarne, waar de vraag tot overstap wel werd meegedeeld) niet op voorhand besproken in de HVZZO, waardoor deze niet ten gronde zijn werden doorgesproken. De vraag van Wichelen en Wetteren om over te stappen bereikte de HVZZO zelfs via de media.
De vier beslissingen houden het heel algemeen in de opsomming van de redenen waarom een overstap gevraagd wordt.
Om even kort in te spelen op de verschillende beslissingen
a. Beslissing Laarne:
b. Beslissing Lierde:
c. Beslissing Wichelen:
d. Beslissing Wetteren:
3. Organisatie van de Hulpverleningszone Zuid-Oost
De overstap van de 4 gemeenten, waaronder 2 met een post, zou betekenen dat het landschap waarbinnen de HVZZO opereert dermate wijzigt dat een nieuwe organisatie zich zou opdringen. Nu wordt er gewerkt met 3 sectoren die uitgebalanceerd werden zowel naar uitrusting als naar bezetting als naar operationele draagkracht. Een overstap van de 4 gemeenten zou een volledige nieuwe organisatie betekenen binnen de werking. Niet alleen zal operationeel-brandweermatig het plaatje moeten hertekend worden, bovendien zal ook de operationeel-ambulancedienstverlening herbekeken moeten worden aangezien er in de posten Wichelen en Wetteren op dit moment 3 ambulancelicenties van de HVZZO actief zijn. Deze herorganisatie zou een vertraging betekenen voor de goede werking van de HVZZO.
4. Financiële implicatie
Voor de 7 gemeenten die in de HVZZO willen blijven zou de overstap van de 4 zich distantiërende gemeenten een zware financiële implicatie zijn. Niet alleen zou dit betekenen dat de bijdragen van elk lid zou verzwaren, bovendien zou dit ook een vermindering betekenen van de federale dotatie(s).
Gelet op het feit dat de territorialiteit van een overheid raakt aan de stabiliteit en de rechtszekerheid en hier op een verantwoorde manier moet omgesprongen worden
Gelet op het feit dat de argumenten in de beslissingen een overstap niet motiveren
Gelet op het feit dat de HVZZO niet de kans heeft gekregen om deze problematiek op een goede manier te bediscussiëren,
Gelet op het feit dat door de overstap van de 4 zich distantiërende gemeenten er zich een organisatorische herorganisatie zou opdringen hetgeen een vertragende factor zou betekenen voor de goede werking van de HVZZO
Gelet op de financiële implicaties die een overstap van 4 gemeenten zou betekenen voor 7 overblijvende gemeenten,
hebben de 7 gemeenten (Aalst, Geraardsbergen, Haaltert, Denderleeuw, Ninove, Lede, Erpe-Mere)die deel willen blijven uitmaken van de HVZZO beslist om de overstap van de 4 (Lierde, Laarne, Wichelen, Wetteren) zich distantiërende gemeenten negatief te adviseren.
De Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15;
Overeenkomstig artikel 14 van de Wet bepaalt de Koning de territoriale afbakening van de zones, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité, na overleg in de Ministerraad;
Het provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur;
Het provinciaal raadgevend comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie formuleert op basis hiervan een advies aan de Koning;
Het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;
Het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018);
Het schrijven van de gouverneur van 17 november 2023 waarbij aan de burgemeesters gevraagd wordt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing over te maken indien de intentie bestaat om te veranderen van hulpverleningszone;
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke op respectievelijk 18/09/2023 en 19/09/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost;
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14/11/2023, 06/11/2023 en 26/10/2023;
De gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12/12/2023, 18/12/2023 en 21/12/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland;
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wichelen van 20/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Oost;
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne van 21/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren van 19/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde van 27/11/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;
Het schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede uit de hulpverleningszone Zuid-Oost aangaande de evolutie binnen deze zone, dat bekrachtigd werd door de verschillende gemeenteraden op respectievelijk 18, 21, 19 en 21 december 2023.
Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost;
Akte te nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede;
De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht gunstig te adviseren, de voorstellen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen ongunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost Vlaanderen.