Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

2024_GR_00065 - Standpunt over de voorstellen en vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen - Beslissing

gemeenteraad
di 27/02/2024 - 19:30 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Cathy Grysolle, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Rafael Moraleda-Barona, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00065 - Standpunt over de voorstellen en vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Karolien Devos, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, Wim Leerman
Stemmen voor 24
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Pieter Cassiman, Michel Van Brempt, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Silke Van Vaerenbergh, Raf Sidorski, Iwein Quintelier, Philippe Kiekens, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, David Coppens
Stemmen tegen 1
Johan Van Nieuwenhove
Onthoudingen 14
Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Ingmar Baeyens, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Sarah De Bruecker, Maxine Mc Kenzie
Blanco stemmen 1
Steve Herman
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00065 - Standpunt over de voorstellen en vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen - Beslissing 2024_GR_00065 - Standpunt over de voorstellen en vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen - Beslissing

Motivering

Feiten en context

De burgemeester ontving een schrijven van de gouverneur van Oost-Vlaanderen betreffende de territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones. Daarin wordt meegedeeld dat er een aantal wijzigingen op til staan binnen verschillende hulpverleningszones vanaf 1/1/2025. De gouverneur vraagt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing waarbij een standpunt ingenomen wordt over de voorstellen/vragen tot territoriale wijzigingen van de hulpverleningszones in Oost-Vlaanderen.

Op 4 maart 2024 zullen deze beslissingen gecoördineerd behandeld worden op het provinciaal raadgevend comité. Indien er geen meerderheid van de leden aanwezig is volgt een nieuwe digitale bijeenkomst op dinsdag 5 maart 2024 om 17 uur. Het is uiteindelijke de Koning die een beslissing zal nemen over de verschillende voorstellen op voorstel van het provinciaal raadgevend comité.

De beslissing die heden moet genomen worden houdt een mandaat in om over deze territoriale wijzigingen gunstig of ongunstig te adviseren en de burgemeester in die zin te mandateren om hierover te stemmen op dit Provinciaal Comité van Oost-Vlaanderen.


Negatief advies overstap Lierde, Laarne, Wetteren en Wichelen 

1. Territorialiteit van de Hulpverleningszone Zuid-Oost

De HVZZO bestaat op dit moment uit 11 gemeenten : Aalst, Geraardsbergen, Lierde, Denderleeuw, Ninove, Haaltert, Erpe-Mere, Lede, Wichelen, Wetteren, Laarne.  OP het huidige grondgebied van de HVZZO zijn er 9 posten : Geraardsbergen, Denderleeuw, Ninove, Aalst-Centrum, Aalst-Moorsel, Haaltert, Lede, Wichelen en Wetteren.  De werking van de zone is op dit moment opgedeeld in 3 sectoren : Sector Zuid (Geraardsbergen, Ninove, Denderleeuw), sector Centrum (Aalst-Centrum, Aalst-Moorsel en Haaltert) en sector Noord (Lede, Wichelen, Wetteren).  De overstap van de 4 gemeenten zou betekenen  dat de HVZZO volledig hertekend moet worden.   Laat nu juist territorialiteit een element zijn dat bijdraagt tot stabiliteit en rechtszekerheid en dat de overweging om hieraan te raken zeer nauwgezet overwogen en gemotiveerd moet worden.   En laat het nu juist dit zijn dat in heel dit dossier ontbreekt, zeker in de dossiers Wichelen en Wetteren.


 2. Inhoudelijke motivering beslissingen Lierde, Laarne, Wichelen en Wetteren

Op dit moment krijgen wij als lokale overheid de vraag om de beslissingen waarbij 4 leden uit de HVZZO de intentie hebben kenbaar gemaakt om over te stappen naar een andere HVZ:

  • Lierde vraagt de overstap naar BWZ Vlaamse Ardennnen
  • Laarne vraagt de overstap naar HVZ Centrum
  • Wetteren vraagt de overstap naar HVZ Centrum
  • Wichelen vraagt de overstap naar BWZ Oost

Deze intentiebeslissingen werden (uitgezonderd voor Lierde en Laarne, waar de vraag tot overstap wel werd meegedeeld) niet op voorhand besproken in de HVZZO, waardoor deze niet ten gronde zijn werden doorgesproken. De vraag van Wichelen en Wetteren om over te stappen bereikte de HVZZO zelfs via de media.  

De vier beslissingen houden het heel algemeen in de opsomming van de redenen waarom een overstap gevraagd wordt.

Om even kort in te spelen op de verschillende beslissingen

a. Beslissing Laarne:

  • Geografische ligging : is niet gewijzigd
  • Hulpverlening : in de beslissing wordt aangegeven dat op niveau van alle incidenten er nog steeds een overwicht van hulpverlening is vanuit HVZZO
  • Financiële inbreng : is op basis van parameters die de gemeenten binnen de zone hebben afgesproken en zullen afspreken n.a.v. de nieuwe legislatuur
  • Regiovorming : het is correct dat Laarne ingedeeld is bij regio Centrum

b. Beslissing Lierde:

  • Financiële inbreng : is op basis van parameters die de gemeenten binnen de zone hebben afgesproken en zullen afspreken n.a.v. de nieuwe legislatuur
  • Regiovorming : het is correct dat Lierde ingedeeld is bij regio Vlaamse Ardennen

c. Beslissing Wichelen:

  • Geografische ligging : is niet gewijzigd
  • Vertraging van hulpverlening : is niet aangetoond met concrete data ; bovendien is ook niet aangetoond dat er minder vertraging zou zijn bij hulpverlening vanuit BWZ Oost
  • Financiële inbreng : is op basis van parameters die de gemeenten binnen de zone hebben afgesproken en zullen afspreken nav de nieuwe legislatuur ; bovendien voorziet BWZ Oost niet in ambulancedienst en is dit wel het geval in HVZZO ; een tweede argument is dat er in de post Wichelen sinds 2022 ook een vaste bezetting van ambulance voorzien is om de hulpverlening op dat vlak te versterken
  • Vrijwilligers/Beroeps : het argument dat een vrijwilligerspost een sterkere samenhorigheid zou hebben en dat het de hulpverlening sterker zou maken, is een louter subjectief, emotioneel argument dat niet hard kan gemaakt worden
  • Regiovorming : Wichelen zit in de regio Zuid-Oost, zoals ook de BWZ Oost en kan hier op dit vlak ook geen argument uit putten om een overstap te motiveren

d. Beslissing Wetteren:

  • In de beslissing worden een aantal zaken aangehaald waar op zich geen standpunt ingenomen wordt en waardoor de beslissing om de overstap te vragen ook niet gemotiveerd wordt : er is een verdeelsleutel zoals afgesproken onder de verschillende leden van de HVZZO, er is een kazerneplan in opmaak, er is een inspectieverslag, maar m.b.t. al deze zaken worden er gesprekken gevoerd en worden er aanpassingen gedaan, zoals ook elk lid van de zoneraad de mogelijkheid krijgt om dit ten allen tijde te laten agenderen of een bespreking te vragen, hetgeen niet is gebeurd
  • Regiovorming : het is correct dat Wetteren in de regiovorming ingedeeld wordt bij zone Centrum.

 

3. Organisatie van de Hulpverleningszone Zuid-Oost

De overstap van de 4 gemeenten, waaronder 2 met een post, zou betekenen dat het landschap waarbinnen de HVZZO opereert dermate wijzigt dat een nieuwe organisatie zich zou opdringen.  Nu wordt er gewerkt met 3 sectoren die uitgebalanceerd werden zowel naar uitrusting als naar bezetting als naar operationele draagkracht.  Een overstap van de 4 gemeenten zou een volledige nieuwe organisatie betekenen binnen de werking.  Niet alleen zal operationeel-brandweermatig het plaatje moeten hertekend worden, bovendien zal ook de operationeel-ambulancedienstverlening herbekeken moeten worden aangezien er in de posten Wichelen en Wetteren op dit moment 3 ambulancelicenties van de HVZZO actief zijn.  Deze herorganisatie zou een vertraging betekenen voor de goede werking van de HVZZO.

 

4. Financiële implicatie

Voor de 7 gemeenten die in de HVZZO willen blijven zou de overstap van de 4 zich distantiërende gemeenten een zware financiële implicatie zijn.  Niet alleen zou dit betekenen dat de bijdragen van elk lid zou verzwaren, bovendien zou dit ook een vermindering betekenen van de federale dotatie(s).

Gelet op het feit dat de territorialiteit van een overheid raakt aan de stabiliteit en de rechtszekerheid en hier op een verantwoorde manier moet omgesprongen worden

Gelet op het feit dat de argumenten in de beslissingen een overstap niet motiveren

Gelet op het feit dat de HVZZO niet de kans heeft gekregen om deze problematiek op een goede manier te bediscussiëren,

Gelet op het feit dat door de overstap van de 4 zich distantiërende gemeenten er zich een organisatorische herorganisatie zou opdringen hetgeen een vertragende factor zou betekenen voor de goede werking van de HVZZO

Gelet op de financiële implicaties die een overstap van 4 gemeenten zou betekenen voor 7 overblijvende gemeenten,

hebben de 7 gemeenten (Aalst, Geraardsbergen, Haaltert, Denderleeuw, Ninove, Lede, Erpe-Mere)die deel willen blijven uitmaken van de HVZZO beslist om de overstap van de 4 (Lierde, Laarne, Wichelen, Wetteren) zich distantiërende gemeenten negatief te adviseren.  

Juridische grondslag

De Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15;

Overeenkomstig artikel 14 van de Wet bepaalt de Koning de territoriale afbakening van de zones, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité, na overleg in de Ministerraad;

Het provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur;

Het provinciaal raadgevend comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie formuleert op basis hiervan een advies aan de Koning;

Het arrest van de Raad van State van  23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;

Het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018);

Het schrijven van de gouverneur van 17 november 2023 waarbij aan de burgemeesters gevraagd wordt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing over te maken indien de intentie bestaat om te veranderen van hulpverleningszone;

De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke op respectievelijk 18/09/2023 en 19/09/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost;

De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14/11/2023, 06/11/2023 en 26/10/2023;

De gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12/12/2023, 18/12/2023 en 21/12/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland;

Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wichelen van 20/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Oost;

Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne van 21/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;

Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren van 19/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;

Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde van 27/11/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;

Het schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede uit de hulpverleningszone Zuid-Oost aangaande de evolutie binnen deze zone, dat bekrachtigd werd door de verschillende gemeenteraden op respectievelijk 18, 21, 19 en 21 december 2023.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost;

Artikel 2

Akte te nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede;

Artikel 3

De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht gunstig te adviseren, de voorstellen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen ongunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost Vlaanderen.