Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

2024_GR_00102 - Ondergrondse fietsenstalling Grote Markt. Vraag raadslid Filip Van De Winkel - Beraadslaging

gemeenteraad
di 27/02/2024 - 19:30 Belfort
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Cathy Grysolle, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Rafael Moraleda-Barona, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter
2024_GR_00102 - Ondergrondse fietsenstalling Grote Markt. Vraag raadslid Filip Van De Winkel - Beraadslaging 2024_GR_00102 - Ondergrondse fietsenstalling Grote Markt. Vraag raadslid Filip Van De Winkel - Beraadslaging

Motivering

Feiten en context

Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Filip Van De Winkel.

Het staat in de sterren geschreven dat de komende jaren de rol van de fiets steeds groter zal worden als vervoermiddel in en rond onze stad. Wij juichen dit ten zeerste toe. Al maar meer burgers vinden het gemakkelijker én geraadzamer om de binnenstad te bereiken met hun tweewieler, eerder dan de auto te nemen en zich ergens in het centrum vast te rijden. 

Deze evolutie dient nauwgezet te worden opgevolgd. Wat zijn de gevolgen? 

Als meer fietsen tot in het centrum doordringen, dan moet er ook meer accommodatie worden voorzien om de groeiende groep van tweewielers een stallingsmogelijkheid te geven, beter dan dat ze kriskras over de centrumstraten worden verspreid.

We tellen al enkele stallingsmogelijkheden in Aalst-centrum. 

De dubieuze reputatie van de NMBS-fietsenstalling aan het station is ons gekend én een doorn in het oog. De kleine fietsenstalling aan Utopia biedt enkele plaatsen aan, maar wordt ook niet – spijts camerabewaking - als de meest beveiligde faciliteit beschouwd. 

Een nieuwe stallingsmogelijkheid zit, met de aanpak van de pupillensite, in de steigers en dat is zeker een goede zaak!

In mijn zoektocht naar degelijke fietsenstallingsvoorzieningen in Vlaanderen viel mijn oog o.a. op de ondergrondse fietsenstalling onder het Operaplein te Antwerpen. Wat een model! Traliehekkens, beveiligde poorten, ID-lezers bezorgen de fietser een hypergerust gevoel wanneer die daar zijn stalen ros wil stallen.

Ik ben van oordeel dat stilaan de tijd rijp is om hier in Aalst nog beter te doen! Ik kijk hiervoor richting Ground Zero, de Grote Markt.

Er staat de komende jaren sowieso een grondige renovatie van het Grote Marktplein op het programma. Is dit dan niet hét momentum om een renovatie van het plein te koppelen aan het aldaar creëren van een grote ondergrondse fietsenstalling? 

Waar exact deze accommodatie komen moet, is voer voor nadere studie.

Wij hebben de mogelijkheid om, pal in hartje centrum, een exemplum te creëren waar men van heinde en verre zal naar komen kijken. 

Een in- en uitgang van een ondergrondse hyperbeveiligde fietsenstalling te midden van tal van terrasjes zorgt echt wel voor de beste sociale controle die men kan dromen. Ondergronds wordt daarenboven gezorgd voor de beste ingrepen ter bestrijding van eventuele diefstallen: gecompartimenteerde ruimtes, gesloten poorten die enkel met identificatie kunnen worden geopend, camera’s, hoogwaardig aanbod ook voor het stallen en ev. laden van elektrische fietsen… we kunnen hiervoor ook te rade gaan in Nederland?

Of deze stalling geëxploiteerd moet worden onder de vleugels van de stad of onder privévleugels, dit kan worden bestudeerd en bevraagd bij andere steden die ons voorafgingen in dergelijk project. 

Belangrijkst is dat de fietsende burger voortaan met een gerust gevoel naar de stad kan fietsen en met zekerheid kan stellen dat hij/zij ook met dezelfde fiets terug naar huis zal rijden.

Vragen:

  1. Ziet het stadsbestuur het zitten om de mogelijkheid van een ondergrondse fietsenstalling op de Grote Markt nader te onderzoeken?
  2. Heeft het stadsbestuur (nog) andere plannen om in de stad voor fietsenstallingsfaciliteiten te zorgen?

 

Juridische grondslag

Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal  vraagrecht - interpellaties

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

over de interpellatie van raadslid Filip Van De Winkel aangaande 'Ondergrondse fietsenstalling Grote Markt'.