Terug
Gepubliceerd op 05/06/2024

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 28/05/2024 - 19:30 Belfort

  • 1.

    2024_GR_00242 - Ontslag raadslid uit fractie - Aktename

    Kennis genomen

    Bij mail van 13 mei 2024 laat raadslid Anja De Gols weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vlaams Belang en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • 2.

    2024_GR_00230 - Notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 23 april 2024 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 23 april 2024 kunnen worden goedgekeurd. 

  • 3.

    2024_GR_00222 - Politiezone Aalst 5440. Herweging van de functie adviseur - Diensthoofd Technisch OndersteuningsTeam - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 27 juni 2017 keurde de gemeenteraad de wijziging van het organogram en het organiek kader van de Politie Aalst goed. De functie diensthoofd Technisch OndersteuningsTeam wordt sinds 1 november 2020 ingevuld door een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, adviseur, klasse A2.  Een herweging van deze functie is noodzakelijk aangezien de taakinhoud en verantwoordelijkheden van deze functie gewijzigd zijn. De herweging bepaalt de functie adviseur - Diensthoofd Technisch OndersteuningsTeam in een klasse A3. Overeenkomstig de wettelijke procedure dient het voorstel door de gemeenteraad te worden bekrachtigd. 

  • 4.

    2024_GR_00223 - Politiezone Aalst 5440. Herweging van de functie adviseur - Diensthoofd Secretariaat Mens & Organisatie - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 27 juni 2017 keurde de gemeenteraad de wijziging van het organogram en het organiek kader van de Politie Aalst goed. De functie diensthoofd Secretariaat Mens & Organisatie wordt sinds 1 juli 2023 ingevuld door een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, adviseur, klasse A1.  Een herweging van deze functie is noodzakelijk aangezien de taakinhoud en verantwoordelijkheden van deze functie gewijzigd zijn. De herweging bepaalt de functie adviseur - Diensthoofd Secretariaat Mens & Organisatie  in een klasse A3. Overeenkomstig de wettelijke procedure dient het voorstel door de gemeenteraad te worden bekrachtigd. 

  • 5.

    2024_GR_00221 - Politiezone Aalst 5440. Herweging van de functie adviseur - Diensthoofd Secretariaat Basispolitiezorg - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 27 juni 2017 keurde de gemeenteraad de wijziging van het organogram en het organiek kader van de Politie Aalst goed. De functie diensthoofd Secretariaat Basispolitiezorg was sinds 1 december 2020 ingevuld door een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau B, consulent. Door het gemeenteraadsbesluit van 30 november 2021 werd deze functie geheroriënteerd naar een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau A, adviseur, klasse A1.  Een herweging van deze functie is noodzakelijk aangezien de taakinhoud en verantwoordelijkheden van deze functie gewijzigd zijn. De herweging bepaalt de functie adviseur - Diensthoofd Secretariaat Basispolitiezorg in een klasse A3. Overeenkomstig de wettelijke procedure dient het voorstel door de gemeenteraad te worden bekrachtigd. 

  • 6.

    2024_GR_00150 - Politiezone Aalst 5440. Opvulling van de getalsterkte. Heroriëntering en vacantverklaring van een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk naar een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat. - Beslissing

    Goedgekeurd

    Binnen de directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat is er nood aan een hoofdinspecteur van politie. Op de dienst Wijk is een betrekking van hoofdinspecteur van politie reeds geruime tijd niet ingevuld. De getalsterkte op die deze dienst is voldoende.

    Bijgevolg zal deze betrekking vacant worden verklaard voor hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat.  Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. 

    Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 mei 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

  • 37.

    2024_GR_00250 - Lift schepenhuis. Vraag raadslid Filip Van De Winkel - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Vanaf september starten de restauratiewerken aan het schepenhuis, gebiedshuisje en belfort op de Grote Markt. Op een voorbereidende commissie werden de ambitieuze plannen voorgesteld. Bij de uiteenzetting omtrent het plaatsen van een lift in het hoofdgebouw uitte ik de wens om toch niet te vergeten om een liftkoker verder door te trekken tot de kelderverdieping. Ik kreeg als antwoord ‘dat men niet zomaar door een gewelf heen een liftkoker kan steken’. Men stelde ook de opportuniteit in vraag om de lift tot op niveau -1 te brengen. Op de gemeenteraad werd dan het integrale restauratieplan goedgekeurd.

    Er echter niet van overtuigd dat een lift tot -1 onmogelijk zou zijn, bevroeg ik me intussen toch bij enkele deskundigen/architecten. Hun antwoord was duidelijk: ‘De oplossing is eerder complex doch perfect mogelijk. Het evenwicht wordt ernstig verstoord als je een grote opening maakt in het dak van het keldergewelf. Het is hierbij dus van het grootste belang het gewelf wijs te maken dat er geen gat is. Dat kan door een sterk kader te maken rond de opening. Dit kader dient alle inwerkende krachten op te kunnen vangen. Dat kan in staal of gewapend beton en is sowieso een klus voor een stabiliteitsingenieur. Je kan ook het gewelf ondersteunen door de randen van de opening te ondermetselen. Ondermetselen alleen zal echter niet volstaan, het gat zelf moet toch nog altijd dat stabiel kader krijgen. Bouwkundig is het dus wel op te lossen, een haalbare kaart. Dergelijke ingrepen zullen uiteraard ook een aanpassing toebrengen aan het monument. Overleg met Onroerend Erfgoed zal dus zeker nodig zijn’, aldus mijn specialisten ter zake.

    Wanneer nu een gebouw uit de 13de eeuw na 800 jaar wordt voorzien van een lift intra muros, is het dan niet historisch fout om bij deze toch wel bijzonder drastische ingreep de kelderverdieping - één van de cruciaalste plaatsen in het hele complex, ja zelfs in Aalst! - onbereikbaar te houden voor de minder mobiele medemens? Als men dan toch een lift wil steken, waarom dan niet van -1 tot +3 i.p.v. pas gelijkvloers startend? 

    Toen ik mijn architecten de bedenking maakte dat het-bereikbaarder-maken-van-alle-plekken voor de minder-mobielen hypete, antwoordden zij: ‘Filip, dit hypet niet, het is gewoon de wet!’

    Vraag:

    - Is het stadsbestuur alsnog bereid - een historische vergissing verijdelend - de mogelijkheid te onderzoeken om de geplande liftkoker door te trekken tot in de belfortkelder?

  • 38.

    2024_GR_00251 - Online inschrijvingssysteem. Vraag raadslid Els Van Puyvelde - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Afgelopen weken was het niet weg te denken uit het nieuws: de schrijnende situatie waarbij kinderen niet naar hun middelbare school van voorkeur kunnen. Een terecht aangeslagen jonge Aalstenaar en zijn mama brachten hun verhaal. Hij kan zijn schoolcarrière niet verderzetten aan de middelbare school die verbonden is met die waar hij zijn lagere school gelopen heeft, en waar ook nog andere gezinsleden school lopen. Een ander verhaal is eentje van een meisje dat na ettelijke opendeurdagen en infosessies een top 3 samenstelt. Vol vertrouwen gaven de ouders hun top 3 aan via de website van het LOP. Maar dat vertrouwen kreeg 2 weken later een deuk. Volgens het systeem hadden ze zich zelfs niet aangemeld, terwijl ze dat wel ruim op tijd hadden gedaan. Blijkt het een fout geweest te zijn van het programma en het is juist dat programma dat hun dochter een plekje moest geven in een school van hun keuze. Resultaat is wel dat ze geen plekje heeft gekregen. In geen van de 3 keuzes. Dit zijn 2 schrijnende situaties, maar zij staan hier zeker niet alleen in.

    Zoals steeds, benoemen wij de feiten. De grote boosdoener in dit verhaal, is het capaciteitstekort. Uit de capaciteitsmonitor van de KU Leuven blijkt dat dit bij middelbare scholen in Groot-Aalst weldegelijk een probleem is. De grootste crux zit hem natuurlijk in de demografische druk ten gevolge van de massamigratie. Dit is dus geen geïsoleerd probleem. Een integrale gelaagde aanpak dringt zich op. Niet alles kan aangepakt worden op het gemeentelijk niveau, dat beseffen wij ten volle.

    Het Vlaams Belang is voorstander van vrije schoolkeuze, en we willen deze dan ook maximaal gevrijwaard zien. Het huidige online inschrijvingssysteem, waar scholen niet verplicht dienen in mee te gaan, belemmert deze vrije schoolkeuze en werkt situaties van willekeur in de hand. De wachtrijen aan schoolpoorten zijn weg, maar de onzekerheid is toegenomen.

    Bijgevolg had ik graag een antwoord op volgende vragen:

    1. Evalueert het stadsbestuur in samenspraak met de scholen in Groot-Aalst het online inschrijvingssysteem, teneinde een duidelijk signaal te geven naar de Vlaamse regering?
    2. Maant het stadsbestuur, bestaande uit dezelfde Vlaamse coalitiepartners, de eigen partijen aan tot herziening?
  • 7.

    2024_GR_00203 - Wijziging reglement voor deelname aan de wedstrijd ‘Ontwerpen van de carnavalsaffiche en -afgeleiden’ - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Wijziging reglement voor deelname aan de wedstrijd ‘Ontwerpen van de carnavalsaffiche en -afgeleiden’.

  • 8.

    2024_GR_00219 - Samenwerkingsovereenkomsten uitbreidingsronde OverKop 2024 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    In kader van de uitbreidingsronde OverKop 2024 worden bijkomende OverKopwerkingen in ons werkingsgebied opgestart. Stad Aalst is penhouder voor het werkingsgebied. We sluiten daartoe samenwerkingsovereenkomsten af met: 

    • OCMW Zottegem voor OverKopwerking in ELZ Panacea
    • Stad Geraardsbergen en stad Ninove voor OverKopwerkingen in ELZ Dender Zuid
    • Stad Eeklo en lokaal bestuur Zelzate voor OverKopwerkingen in ELZ Oost-Meetjesland

    Aan de lopende overeenkomst met stad Ronse wordt een addendum toegevoegd. 

  • 9.

    2024_GR_00244 - Goedkeuring nieuwe protocolakkoorden GAS met het parket - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op zitting van 15 september 2015 heeft de gemeenteraad de GAS-codexen en de protocolakkoorden met het parket goedgekeurd. Bij omzendbrief obov2014019 dd. 8 januari 2020 met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties en de wijzigingen die aangebracht zijn in de bestaande protocolakkoorden niet-verkeer en verkeer, heeft het parket van de procureur des Konings Oost-Vlaanderen de protocolakkoorden gewijzigd.

    De gemeenteraad dient de wijzigingen aan de protocolakkoorden GAS goed te keuren.

  • 39.

    2024_GR_00252 - Wijkkantoor in deelgemeenten. Vraag raadslid Johan Van Nieuwenhove - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Naar aanleiding van het recent debat van het Erembodegems Burgerplatform waren alle vertegenwoordigers van meerderheid en oppositie+ pvda, er het unaniem over eens dat elke deelgemeente nood heeft aan een wijkkantoor van politie (eventueel aangevuld met een personeelslid van de dienst bevolking). Zoals het vroeger was: voor de inwoners van elke deelgemeente.

    Voor de grootste deelgemeente Erembodegem met meer dan 12.000 inwoners en amper 2 wijkagenten is dit het meest noodzakelijk. Een wijkkantoor op de site Denderdal 2.0 zou een goede locatie zijn (voorstel CDV in het hogervermelde debat).

    Mijn vragen:

    Gaat het CBS met dit unaniem verzoek in de nabije toekomst rekening houden ? EN Gaat het CBS de locatie Denderdal 2.0 of een andere locatie voor Erembodegem, op korte termijn, onderzoeken?

  • 40.

    2024_GR_00253 - Een mobiel loket voor de deelgemeenten en wijken in Aalst. Vraag raadslid Ann Van de Steen - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Al jarenlang pleit Vooruit voor de implementatie van een mobiel loket dat naar de inwoners van Aalst en haar deelgemeenten komt. Dit initiatief zou een uitkomst bieden voor mensen die minder goed te been zijn en voor degenen die de verplaatsing vanuit de deelgemeenten als een obstakel ervaren.

    Recentelijk hebben zes West-Vlaamse gemeenten een vooruitstrevend initiatief genomen door een 'draagbaar loket' in te voeren. Dit loket stelt ambtenaren in staat om bij de inwoners thuis een nieuwe identiteitskaart aan te vragen of af te leveren. Deze service is specifiek gericht op mensen die minder mobiel zijn of zich in een ziekenhuis bevinden. In de toekomst zal dit loket ook gebruikt worden voor de aflevering van rijbewijzen en reispaspoorten.

    Vooruit zou met dit concept graag nog een stapje verder willen gaan en een mobiel loket voorzien dat op vaste dagen naar de wijken en deelgemeenten van Aalst komt. Op deze manier kunnen de Aalstenaars er terecht voor het ophalen en afleveren van identiteitskaarten, rijbewijzen en andere documenten. Dit zou niet alleen de toegankelijkheid vergroten, maar ook de efficiëntie van onze dienstverlening verbeteren.

    Daarom volgende vraag:

    Is dit bestuur bereid om de mogelijkheid van een mobiel loket te onderzoeken waarmee de stadsdiensten naar de wijken en deelgemeenten kunnen trekken om de dienstverlening naar de Aalstenaars te verbeteren?

  • 10.

    2024_GR_00205 - Kosteloze grondafstand om in te lijven in het openbaar domein van de shedstructuur te Aalst, Wijmenput, Pier Kornel, goedkeuren voorwaarden op basis van ontwerpakte - Beslissing

    Goedgekeurd

    Het betreft de kosteloze overname van de shedstructuur te Aalst, Wijmenput, Pier Kornel, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning  van 6 april 2020 en de omgevingsvergunning voor bijstellen van de verkaveling van 17 mei 2021.

  • 11.

    2024_GR_00207 - Concessie met Intergem voor het verplaatsen van een elektriciteitscabine, te Aalst, Molendreef, goedkeuren voorwaarden op basis van overeenkomst - Beslissing

    Goedgekeurd

    Voor het vervangen van de bestaande elektriciteitscabine te Aalst, Molendreef, dient Intergem een concessieovereenkomst af te sluiten met de stad.

    Het gevraagde perceel is stadsdomein.

  • 12.

    2024_GR_00209 - AGSA, vestiging tijdelijk recht van opstal in kader van nv Siesegem Noord, goedkeuren voorwaarden op basis van de overeenkomst en ontwerpakte - Beslissing

    Goedgekeurd

    Enkele percelen, die nodig zijn, voor de ontsluiting van het project Siesegem en aanleg van de wegenis zijn nog steeds eigendom van het AGSA en de stad en werden niet ingebracht in de nv Siesegem Noord. 

    Deze percelen maken ook deel uit van de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken. 

    AGSA en de stad dienen op deze percelen een tijdelijk recht van opstal te verlenen aan de nv Siesegem Noord teneinde deze wegeniswerken te kunnen uitvoeren.

  • 13.

    2024_GR_00237 - Tweede addendum bij samenwerkingsovereenkomst tussen stad Aalst, Zabra Real Estate en Green Corner voor site Lokereveldstraat - Beslissing

    Goedgekeurd

    In gemeenteraad van 30 mei 2017 werd inzake de ontwikkeling van site Lokerenveldstraat een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stad Aalst, Zabra Real Estate en Green Corner, naderhand ondertekend op 28 juni 2017. Er werd op 28 mei 2018 ook een akte van opstal getekend bij notaris Caudron, waarbij de stad Aalst een recht van opstal verleende aan Zabra Real Estate en Green Corner voor een termijn van 5 jaar. Ingevolge verwikkelingen drong zich een verlenging van twee jaar van de overeenkomst op, alsook kleine wijzigingen, waarvoor  een eerste addendum werd opgemaakt door AGSA. Dit eerste addendum werd ondertekend op 28 oktober 2022. Ondertussen blijkt het opnieuw noodzakelijk om de termijn van de overeenkomst te verlengen. Hiertoe werd een tweede addendum opgesteld. In dit addendum wordt tevens de vergoeding voor het opstalrecht   aangepast aan het indexcijfer. 

    Deze tweede verlenging met wijzigingen werd reeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2024 en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 14.

    2024_GR_00204 - Aquafinproject AST07 - grondverwervingen, geplande riolerings- en wegenwerken te Meldert, Kleindriesstraat, beslissing en aanstelling notaris - Beslissing

    Goedgekeurd

    In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Meldert, Kleindriesstraat zijn 18 grondverwervingen noodzakelijk.

    geschatte kostprijs: 25.951,40 EUR

    Momenteel wordt de principebeslissing genomen en de notaris aangesteld.

  • 15.

    2024_GR_00206 - Subsidieovereenkomst met Provincie Oost-Vlaanderen voor sociaal-circulaire hub De Keet in 2024 en 2025 - Beslissing

    Goedgekeurd

    Het projectvoorstel van de sociaal-circulaire hub De Keet voor de verlenging in 2024 en 2025 werd goedgekeurd door het departement Werk en Sociale Economie. De provincie Oost-Vlaanderen stelt een totale cofinanciering ter beschikking van 60.000 EUR voor de volledige projectperiode (1 januari 2024 tot 30 juni 2025). Deze cofinanciering wordt beschreven in de subsidieovereenkomst. 

  • 16.

    2024_GR_00213 - Partnerschapsovereenkomst voor sociaal-circulaire hub De Keet in 2024 en 2025 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De stad Aalst diende als promotor van het vernieuwde partnerschap en de samenwerking rond de sociaal-circulaire hub De Keet een subsidiedossier in voor de verlenging in 2024 en 2025 en werd hiervoor ook genomineerd.

    Er wordt gevraagd aan alle partners om de vernieuwde samenwerking te formaliseren door het tekenen van een nieuwe partnerschapsovereenkomst.


  • 17.

    2024_GR_00212 - Aanstelling gemeentelijke omgevingsambtenaren (GOA) - Beslissing

    Goedgekeurd

    Aanstelling van gemeentelijke omgevingsambtenaren (GOA) bij dienst Vergunningen en wonen, team Vergunningen en handhaving RO.

  • 41.

    2024_GR_00254 - Aankondigingspolitiek of realiteit? Vraag raadslid Sam Van de Putte - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Eind vorige maand vernamen we dat er een princiepsbeslissing is over de herontwikkeling van de Keizershalparking waar niet alleen een nieuw Politiehuis maar ook een brandweerkazerne zou komen. De huidige parkeerplaatsen zouden ondergronds gaan en ook de Winterfoor zou er haar jaarlijkse opgang kunnen maken.

    Iedereen weet ondertussen dat het huidige Politiehuis en de bestaande brandweerkazerne niet langer aan de normen voldoen en we hiervoor een oplossing moeten uitwerken.

    De vraag is echter of de wensen van de burgemeester wel realistisch zijn. De gemeenteraad kreeg nog geen toelichting bij de aangekondigde plannen. Een ondergrondse parking bouw je bijvoorbeeld niet op minder dan een jaar. De winterfoor zal hiervoor dus minstens voor een bepaalde periode ergens anders haar stek moeten vinden. Welke locatie wordt hier als tijdelijk alternatief voorzien?

    En is het binnen de ruimtelijke omgeving wel realistisch om te denken dat ook de nieuwe brandweerkazerne op deze te ontwikkelen veiligheidssite een plaats zou moeten vinden?

    Vragen:

    • Handelt de projectoproep enkel over een nieuw Politiehuis, te ontwikkelen op de Keizershalparking, waarvoor de parkeerplaatsen ondergronds moeten gebracht worden of moet ook de brandweerkazerne hier haar plaats vinden?
    • Zit de bestuursmeerderheid op dezelfde lijn en wanneer krijgt deze gemeenteraad een toelichting over de plannen?
  • 18.

    2024_GR_00216 - Woonmaatschappij Dender-Zuid. Buitengewone algemene vergadering op 13 juni 2024 - Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat. Kennisname van de uiteenzetting van de voorzitter van de Woonmaatschappij Dender-Zuid met betrekking tot de voorgenomen partiële splitsingen. Vrijwillige uittreding uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen. Beslissing - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Bij schrijven van 25 april 2024 bezorgde de Woonmaatschappij Dender-Zuid de uitnodiging en de agenda  voor de buitengewone algemene vergadering op 13 juni 2024.  De vergadering vindt plaats om 18 uur in Hof ter Meyghem, Hofstraat 143, 9200 Oudegem (Dendermonde).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de agenda goed te keuren en het mandaat te bepalen, alsook kennis te nemen van de uiteenzetting van de voorzitter van de Woonmaatschappij Dender-Zuid met betrekking tot volgende voorgenomen partiële splitsingen:

    a. de partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid26 door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen27;

    b. de partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door stek9228; en

    c. de partiële splitsing van stek92 door overneming door Woonmaatschappij Dender-Zuid.

    Tevens wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een besluit te nemen tot vrijwillige uittreding uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.


    Raadslid Eddy Couckuyt is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.

  • 19.

    2024_GR_00199 - Creat Services dv - Bijeenroeping algemene vergadering op 18 juni 2024. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Per mail van 18 april 2024 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering Creat Services dv die werd vastgesteld op dinsdag 18 juni 2024 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

    De raad van bestuur van 26 maart 2024 heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2024 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1.    Wijziging van vermogen

    2.    Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

    3.    Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023

    4.    Verslag van de commissaris

    5.    a.     Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023

            b.    Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2023

    6.    Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

    7.    Actualisering presentievergoeding

    8.    Statutaire benoemingen 

    Varia 

  • 20.

    2024_GR_00214 - ILvA - Algemene Vergadering 18 juni 2024 - Goedkeuren agenda en vaststellen mandaat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Per aangetekend schrijven van 20 maart 2024, wordt de stad uitgenodigd op de Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, op dinsdag 18 juni 2024 om 19u, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.

    De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2024 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur);
    2. Samenstelling van het bureau;
    3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering;
    4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2023;
    5. Jaarrekening per 31 december 2023;
    6. Verslag van de Commissaris; 
    7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2023;
    8. Herbenoeming Commissaris.
  • 21.

    2024_GR_00224 - SOLVA - Algemene vergadering op 19 juni 2024 - goedkeuren agenda en vaststellen mandaat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Bij aangetekend schrijven van 8 mei 2024, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op 19 juni 2024 om 19u in de kantoren van SOLVA, Gentsesteenweg 1 b - 9520 Vlierzele.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

      1. Samenstelling van het bureau
      2. Jaarverslag 2023
      3. Jaarrekening per 31 december 2023
      4. Verslag van de Commissaris
      5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2023
      6. Vernieuwing mandaat commissaris
      7. Benoemen van bestuurders voor mandaten die zijn opengevallen sinds de laatste algemene vergadering
  • 22.

    2024_GR_00200 - Farys ov (TMVW) - Bijeenroeping algemene jaarvergadering 21 juni 2024 - Goedkeuren agenda en vaststellen mandaat - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Per aangetekend schrijven van 17 april 2024, wordt de stad uitgenodigd op de algemene jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Farys ov (TMVW), op vrijdag 21 juni 2024 om 14.30 u. Deze gaat door in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.  De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid van ZOOM.

    De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 goed te keuren en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    2. Actualisering van bijlagen 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
    4. Verslagen van de commissaris
    5.  a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
      b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen

          Varia

  • 23.

    2024_GR_00215 - IGS & Regiovorming. Toelichtingen bij het beleid door een bestuurder benoemd door de gemeenteraad en Rapportering regiovorming Denderregio - Kennisneming

    Kennis genomen

    Intergemeentelijke samenwerking :

    In toepassing van art. 441 van het decreet lokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

    Het gaat om volgende IGS'en:

    • ILvA
    • SOLVA
    • IGS WESTLEDE
    • FARYS/CREAT Services
    • INTERGEM (Fluvius)

    Regiovorming Denderregio : 

    Lokale besturen kunnen vrijwel onbeperkt met elkaar samenwerken. In de loop van de voorbije decennia heeft dit geleid tot tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) voor telkens weer andere groepen van besturen. Zowel buitenstaanders als de lokale besturen en hun bestuurders verliezen soms het overzicht. Met de ‘regiovorming’ wil de Vlaamse overheid hieraan tegemoet komen. Ze streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, met zowel de door haarzelf opgerichte verbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten of OCMW’s zelf aan de basis van liggen. Het principe is dat samenwerking voortaan maximaal binnen zogenaamde referentieregio’s moeten vallen, en dat bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd. 

    Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd. Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd. Vlaanderen wordt hiermee officieel opgesplitst in 15 regio’s met Aalst als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’. Het is de bedoeling dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s kunnen zelf wel partnerschappen met elkaar aangaan. Ook grotere samenwerkingen kunnen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s plaatsvinden. De bestaande structuren krijgen tot eind 2030 om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later).

    In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

  • 24.

    2024_GR_00201 - Cultuurcentrum De Werf. Aktename ontslag deskundige/expert en nieuwe aanstelling in de Raad van Bestuur van cultuurcentrum De Werf - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 11 april 2024 heeft een deskundige/expert haar ontslag gegeven in de Raad van Bestuur van cultuurcentrum De Werf. Er zal een nieuwe deskundige/expert moeten benoemd worden uit de reservelijst die vastgesteld werd in zitting van 22 oktober 2019.  De gemeenteraad is bevoegd voor het benoemen van deze deskundigen/experts.

  • 25.

    2024_GR_00243 - Afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, gemeenteraadscommissies. Ontslag/benoeming lid - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Bij mail van 13 mei 2024 laat raadslid Anja De Gols weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vlaams Belang en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Raadslid Anja De Gols dient vervangen te worden als:

    • fractieondervoorzitter in de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters;
    • lid in de commissie Ruimtelijke ordening, planning, omgevingsvergunning en ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling;
    • lid in de commissie Juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict;
    • lid in de commissie Sociale zaken, wonen, welzijn, ouderenzorg en samenleving; 
    • lid in de commissie Economie, klimaat, milieu en natuur, gezin, energie; 
    • plaatsvervangend lid in de commissie Onderwijs, bibliotheek, Europese en internationale samenwerking, erfgoed, museum, archief, vreemdelingenzaken, inburgering en Vlaams karakter;
  • 26.

    2024_GR_00249 - Adviesraad Feestcomité. Aktename ontslag en aanstelling nieuw lid - Beslissing

    Goedgekeurd

    De Vlaams Belang fractie verzoekt om de vervanging te voorzien van een lid in de adviesraad Feestcomité. 

  • 27.

    2024_GR_00202 - Administratief toezicht erediensten - Bijzonder toezicht: Budgetwijziging Protestantse Gemeenschap 2024-1 - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 15 maart 2024 werd door de Protestantse Gemeenschap de budgetwijziging 2024 ingediend.

    De budgetwijziging 2024 overschrijdt het oorspronkelijk afgesproken meerjarenplan. Op basis van een analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om de budgetwijziging van de Protestantse Gemeenschap niet goed te keuren en aan te passen aan het goedgekeurd meerjarenplan.

  • 28.

    2024_GR_00208 - Retributie CIRK! 2024-2025 - Beslissing

    Goedgekeurd

    CIRK! is een laagdrempelig en kwaliteitsvol festival waarbij de totaalbeleving voorop staat. Het stadscentrum wordt een volledige festivalzone en de acts op de pleinen zijn gratis te bezoeken. Enkel voor de voorstellingen met een capaciteitsbeperking is er een ticketverkoop, dit om lange wachtrijen en teleurstelling te vermijden bij het publiek, maar tegelijk er ook voor te zorgen dat wie een ticket reserveert ook daadwerkelijk naar de voorstelling komt.

  • 29.

    2024_GR_00240 - Autonoom gemeentebedrijf SportAG. vennootschapsjaarrekening 2023 - Advisering

    Goedgekeurd

    Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 25/04/2024 de jaarrekening 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2023.

  • 30.

    2024_GR_00241 - Autonoom gemeentebedrijf SportAG. Jaarrekening 2023 - Advisering

    Goedgekeurd

    Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 25 april 2024 de jaarrekening 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2023.

  • 42.

    2024_GR_00255 - RUP Immerzeel. Vraag raadslid Eddy Couckuyt - Beraadslaging

    Kennis genomen

    De stad Aalst had plannen om de ruimtelijke ordening in het stadsgebied Immerzeel niet aan de willekeur van de markt over te laten.

    Hiertoe plande zij de opmaak van een RUP.

    Het proces hiertoe werd onderbroken met als doel een subsidie te bekomen van de Vlaamse overheid. Een projectsubsidie werd bekomen.

    De werkzaamheden werden hervat.

    Er was dus een masterplan, een visienota. Op het CBS werd opdracht gegeven tot opmaak van een plan MER. Mobiliteit zou onderzocht worden, waterhuishouding, een evenwichtig bouwprogramma.

    Het CBS gaf goedkeuring aan een nieuwe start en procesnota.

    De hedendaagse ontwikkelingen in het gebied baren de inwoners zorgen. Er zijn omvangrijke bouwplannen waarin een evenwichtige benadering afwezig is.

    Het legt ernaar aan dat de verovering van de open ruimte is begonnen los van stadsvernieuwing, mobiliteitsproblematiek, warmtenetten, duurzaamheid, waterproblematiek, natuur en groen, kindvriendelijke ruimte, voorzieningen.

    De kwaliteitselementen verdwijnen bij een sluipende invulling van de open ruimte.

    Vraag:

    • Hoe zal de schepen het ruimtelijke beleid opnieuw op gang brengen en de inwoners van de stad bevrijden van de stokoude benadering van vraaggestuurde ruimtelijke ordening?
    • Is een RUP geen noodzakelijke vergunningsvoorwaarde?
  • 31.

    2024_GR_00236 - Afrekening 2023 - Jaarverslag 2023 - Jaarplan 2024 met begroting 2024 Kenniscentrum Vlaamse Steden - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Het kenniscentrum bezorgde de afrekening 2023, het jaarverslag 2023 en het jaarplan 2024 met begroting 2024 van het Kenniscentrum Vlaamse Steden aan de stad. De afrekening en het budget dienen goedgekeurd te worden, van het jaarverslag en het jaarplan wordt akte genomen. Deze documenten worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 28 mei 2024.

  • 32.

    2024_GR_00210 - Autonoom gemeentebedrijf SportAG. Jaarverslag 2023 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf SportAG een jaarverslag op. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 25 april 2024 het jaarverslag voor het werkingsjaar 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2023 goed te keuren.

  • 33.

    2024_GR_00231 - Notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 23 april 2024 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 23 april 2024 kunnen worden goedgekeurd.

  • 34.

    2024_GR_00232 - Politiezone Aalst - 5440 - Erkenning voorgaande diensten - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van assistent Directie Netwerken - Secretariaat ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 15/04/2024 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Netwerken als assistent Secretariaat. Betrokkene beschikt over 18  jaar en 5 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

  • 35.

    2024_GR_00217 - Toekenning ereburgerschap Kristiaan Van Ingelgem - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Toekenning ereburgerschap aan Kristiaan Van Ingelgem.

  • 36.

    2024_GR_00227 - Kennisname van het verslag van de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur, vaststellen van de reserve en bevorderen van een financieel directeur. - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 19 december 2023 besliste de gemeenteraad om de definitieve ambtsneerlegging op eigen verzoek van een statutair financieel directeur met ingang van 1 juli 2024 goed te keuren, wegens op pensioenstelling. Op 19 december 2023 besliste de gemeenteraad om de neerlegging van de functie van bijzonder rekenplichtige bij de politiezone Aalst op eigen verzoek van een statutair financieel directeur, met ingang van 1 juli 2024 goed te keuren, wegens op pensioenstelling.

    Op 18 december 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om een voorstel m.b.t. het opstarten van de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur voor te leggen aan de gemeenteraad. Daarnaast besliste het college van burgmeester en schepenen om volgende elementen voor te stellen inzake de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur: 

    • De functiebeschrijving van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de politiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de functie van financieel directeur
    • De toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone, conform het koninklijk besluit tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone van 29 november 2021
    • De samenstelling van de selectiecommissie 
    • De wijze waarop de volwaardige selectieprocedure wordt ingericht 
    • De voorwaarden om te kunnen deelnemen aan de selectieprocedure 
    • De selectietechnieken voor de selectieprocedure 
    • De delegatie aan het college van burgmeester en schepenen m.b.t. het vaststellen van de concrete organisatie (timing), de publicatiekanalen en het vaststellen van de kandidatenlijst
    • De heropstart van de volwaardige selectieprocedure ingeval van geen geslaagde kandidaten

    Op 30 januari 2024 besliste de gemeenteraad: 

    • om de functiebeschrijving van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de functie van financieel directeur goed te keuren.
    • conform artikel 2 van het Koninklijk besluit tot vaststelling van de toelage van de bijzondere rekenplichtige van de politiezone van 29 november 2021 steeds de maximale procent van de mandaattoelage voor de korpschef aan de bijzonder rekenplichtige toe te kennen en wanneer de mandaattoelage van de korpschef wijzigt de toelage van de bijzondere rekenplichtige op dat moment tevens wijzigt, conform de de wettelijke bepalingen van het KB tot vaststelling van de toelage van de bijzonder rekenplichtige van de politiezone. 
    • om de decretale graad van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur, vacant te verklaren en de volwaardige selectieprocedure op te starten. 
    • om de voorgestelde selectiecommissie voor de volwaardige selectieprocedure van financieel directeur goed te keuren.
    • om de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur in te richten door een bevorderingsprocedure. Er wordt een reserve aangelegd. De geldigheidsduur van de reserve van financieel directeur is één jaar geldig en kan tweemaal met één jaar worden verlengd.
    • om kennis te nemen van de voorwaarden om te kunnen deelnemen aan een selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur. 
    • om de selectietechnieken voor de bevorderingsprocedure van financieel directeur vast te stellen als volgt: 
      • Een verkennend interview (geslaagd / niet geslaagd): eliminerend

      • Een assessment, dat gevoerd wordt door een assessmentkantoor op basis van de gunning van Poolstok (geslaagd / niet geslaagd): eliminerend

      • Een mondeling gedeelte bestaande uit minstens een case die het financieel- economisch inzicht van de kandidaat toetst en een competentiegericht interview op 100 punten:
        Het mondeling gedeelte is eliminerend. Kandidaten dienen minstens 60% te behalen. 

    • dat het college van burgemeester de concrete organisatie (timing) van de selectieprocedure, de gepaste publicatiekanalen en de kandidatenlijst vaststelt.
    • om in geval van geen geslaagde kandidaten na de bevorderingsprocedure onmiddellijk over te gaan tot een aanwervingsprocedure voor de decretale graad van financieel directeur en de functie van bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst.

    Op 4 maart 2024 stelde het college van burgemeester en schepenen de organisatie (tijdschema) voor de bevorderingsprocedure van financieel directeur vast. Op 25 maart 2024 stelde het college van burgemeester en schepenen de kandidatenlijst voor de decretale graad van financieel directeur vast. 

    De uiterste inschrijvingsdatum werd vastgesteld op 19 maart 2024. Het mondeling gedeelte vond plaats op 30 april 2024. Er werd een geïntegreerd en gemotiveerd verslag opgemaakt.

     Op 13 mei 2024 besliste het college van burgemeester en schepenen om de gemeenteraad kennis te laten nemen van het geïntegreerd en gemotiveerd verslag van de volwaardige selectieprocedure voor de decretale graad van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur. 

    Er is één geslaagde kandidaat die kan worden bevorderd als financieel directeur en als bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur.

    Op 13 mei 2024 besliste het college van burgemeester en schepenen tevens om aan de gemeenteraad voor te stellen de reserve voor de decretale graad van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur vast te stellen en voor de invulling van de vacature van financieel directeur en de functie van de bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur te putten uit de reserve. Tot slot besliste het college van burgemeester en schepenen om aan de gemeenteraad voor te stellen de geslaagde kandidaat te bevorderen met ingang van 1 juli 2024 als voltijds statutair financieel directeur en als bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur.