Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de wijziging van deel van Merktweg, gemeenteweg 100 te Erembodegem.
Aan het verzoekschrift gaat een aanmaning vooraf die werd opgelegd door Stad Aalst. Stafdienst Coördinatie Ruimte stelde samen met dienst Ruimtelijke Ordening vast dat gemeenteweg Merktweg te Erembodegem (buurtweg 100 opgenomen in Atlas der Buurtwegen) werd gewijzigd zonder uitdrukkelijke toelating van de gemeenteraad. De eigenaar van het perceel waarop de gemeenteweg loopt, maakte zich op deze manier schuldig aan een inbreuk op artikel 38 § 1 van het Decreet Gemeentewegen.
Het betreft perceel Aalst, afdeling 11, sectie A, perceelnummer 2651 K - eigendom van dhr. Verhertbruggen Dominique.
Stad Aalst stuurde op 23 oktober 2024 een aangetekend schrijven waarin de heer Verhertbruggen uitdrukkelijk wordt verzocht om de gemeenteweg in haar oorspronkelijke vorm te herstellen tegen 22 november 2024. De heer Verhertbruggen maakte het oorspronkelijke tracé opnieuw toegankelijk, echter vormt dit tracé inmiddels een onderdeel van de bouwwerf en is deze nog amper te herkennen (bijlage foto 07.01.2025).
De heer Verhertbruggen werd geïnformeerd wat de correcte procedurestappen zijn om een wijziging van een gemeenteweg, mits goedkeuring van de gemeenteraad, te bekomen.
Op 6 november 2024 ontving Stad Aalst een verzoekschrift tot gedeeltelijke wijziging van Merktweg, gemeenteweg 100 te Erembodegem.
Artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt dat gemeentewegen alleen kunnen opgeheven worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en kunnen niet verdwijnen door niet-gebruik. Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
De gemeenteraad die op grond van een verzoekschrift als vermeld in het eerste lid vaststelt dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, oordeelt over de wenselijkheid van de opheffing van de gemeenteweg of het deel ervan, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6. Een eventuele opheffingsprocedure verloopt overeenkomstig afdeling 3.
Als de gemeenteraad vaststelt dat er geen sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, geeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
Het verzoekschrift wordt op de gemeenteraad geagendeerd. De gemeenteraad dient te oordelen over de wenselijkheid van de wijziging van Merktweg, gemeenteweg 100 te Erembodegem.
De gemeenteraad moet minimaal rekening houden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Het verzoekschrift vermeldt volgende argumenten tot wijziging van de gemeenteweg:
De heer Verhertbruggen stuurde op 7/01/2025 een e-mail naar dienst Coördinatie Ruimte voor een stand van zaken rond huidig verzoekschrift (bijlage Mailverkeer). Hierin vermeldt hij dat 'alles ontstaan was door een verkeerde werkwijze door RO' en dat zijn verkavelingswijzing ernstige vertraging oploopt.
Werkgroep gemeentewegen:
De heer Verhertbruggen suggereert in zijn mailverkeer dat de foutief genomen stappen te wijten zijn aan een verkeerde werkwijze bij dienst Ruimtelijke Ordening die hem foutief zouden hebben geïnformeerd.
"De vraag tot het verleggen van de voetweg kan worden opgenomen in de aanvraag tot bijstelling van verkaveling. Voor dit aspect kan u best contact opnemen met de dienst Coördinatie Ruimte."
Dienst Coördinatie Ruimte heeft geen contact gehad met de heer Verhertbruggen tot het moment van vaststelling van het gewijzigde tracé.
De burger werd m.b.t. een aanvraag tot wijziging van een gemeenteweg ongenuanceerd doorverwezen naar dienst Coördinatie Ruimte en werd tijdens de lopende procedure correct geïnformeerd. De fout kan niet verhaald worden bij de stadsdiensten.
Conclusie: De gesuggereerde wijziging van de gemeenteweg druist in tegen de hoofdprincipes van het decreet gemeentewegen en tegen de procedure tot wijziging; de werkgroep geeft op basis hiervan ongunstig advies op het verzoekschrift.
Decreet gemeentewegen
De bepalingen Decreet lokaal bestuur.
Geen verder gevolg te geven aan het verzoekschrift tot gedeeltelijke wijziging Merktweg, gemeenteweg 100 te Erembodegem.
Het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven om via aangetekend schrijven de burger aan te manen tot herstel van de gemeenteweg in haar oorspronkelijke staat.