di 28/01/2025 - 19:30 De Maretak
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 17 december 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren, wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 januari 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de Verenigde Commissie.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren, wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 januari 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de Verenigde Commissies.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren, wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 januari 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de Verenigde Commissie.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren, wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 januari 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de Verenigde Commissies.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/ Meldkamer, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de zone. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/ Meldkamer, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren, wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/ Meldkamer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 28 januari 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de Verenigde Commissie.
De wetgever biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om een aantal bevoegdheden te delegeren aan de burgemeester, waaronder de beslissingsbevoegdheid omtrent:
- het in aanmerking nemen van voorafgaande diensten van personeelsleden van het administratief en logistiek kader en het gespecialiseerd middenkader;
- de samenstelling van de eindeloopbaancommissie;
- de toekenning van een aangepaste betrekking;
- het toestaan van de non-activiteit voorafgaand aan het pensioen.
Politie Aalst wenst deze delegatie te hernieuwen voor de nieuwe legislatuur.
De wetgeving inzake de regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten voorziet dat de gemeenteraad een dienst aanduidt die bevoegd is en instaat voor de ontvangst van de aangiften en de erkenning van arbeidsongevallen en beroepsziekten.
Balkon-zonnepanelen, ook wel plug-and-play of stekker-zonnepanelen genoemd, zijn compacte systemen die eenvoudig op balkons, terrassen of gevels kunnen worden gemonteerd. Ze zijn ontworpen voor stedelijke omgevingen waar traditionele zonnepaneelinstallaties minder geschikt zijn. Deze systemen bestaan meestal uit één of twee panelen die direct in een stopcontact kunnen worden aangesloten, waardoor ze energie leveren aan het huishouden. Ze zijn betaalbaar en vereisen geen professionele installatie, wat ze aantrekkelijk maakt voor particulieren die willen bijdragen aan hernieuwbare energie en hun energiekosten willen verlagen.
In Duitsland zijn deze systemen al razend populair; meer dan een miljoen Duitsers hebben dergelijke zonnepanelen geïnstalleerd. In België was het gebruik van plug-and-play zonnepanelen tot voor kort beperkt door regelgeving. De federale technische regulator Synergrid stond het gebruik van deze systemen niet toe vanwege veiligheids- en netstabiliteitszorgen. Echter, vanaf 17 april 2025 zullen plug-and-play zonnepanelen in Vlaanderen worden toegestaan, mits ze voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Hoewel de federale regelgeving binnenkort wordt versoepeld, kunnen er gemeentelijk niveau aanvullende regels of beperkingen bestaan die het gebruik van dergelijke zonnepanelen beïnvloeden. In Aalst is het belangrijk om te onderzoeken of er lokale bouwvoorschriften, esthetische richtlijnen of veiligheidsnormen zijn die de installatie van balkon-zonnepanelen reguleren.
Gezien de aankomende versoepeling van de federale regelgeving die vanaf april 2025 het gebruik van plug-and-play zonnepanelen toestaat, en de groeiende populariteit van dergelijke systemen in landen zoals Duitsland, mijn vraag: welke specifieke reglementeringen of beperkingen bestaan er momenteel op gemeentelijk niveau in Aalst met betrekking tot de installatie en het gebruik van balkon-zonnepanelen en zijn er plannen om deze reglementen te herzien of aan te passen om de adoptie van hernieuwbare energie te bevorderen en zo bij te dragen aan de energietransitie?
Daarnaast, welke stappen onderneemt of zal de Stad ondernemen om inwoners te informeren over de mogelijkheden en voorwaarden voor het installeren van dergelijke zonnepanelen?
Uit recente cijfers blijkt dat in Vlaanderen ongeveer 250.000 gebouwen niet aangesloten zijn op het rioleringsnet, waardoor hun afvalwater ongezuiverd in de natuur terechtkomt. In Aalst zijn er van de 36.138 adressen nog 826 gebouwen die niet verbonden zijn aan de riolering, hoewel dit wettelijk verplicht is.
Dit betekent dat huishoudelijk afvalwater, zoals van toiletten, douches en keukens, rechtstreeks in onze grachten, waterlopen of natuurgebieden terechtkomt. Deze praktijk leidt tot aanzienlijke watervervuiling, bedreigt de biodiversiteit en schaadt het milieu.
Daarnaast wordt het probleem verergerd door het gebruik van overstorten. Bij hevige regenval kunnen deze systemen ervoor zorgen dat ongezuiverd afvalwater in natuurgebieden zoals de Honegem terechtkomt, wat extra druk legt op kwetsbare ecosystemen en de waterkwaliteit verder aantast.
Mijn vragen aan het stadsbestuur zijn daarom als volgt:
Aanvaarden van de (kosteloze) schenking van de reus Majoor Cans II door KBA.
Vanaf 1 januari 2025 werkt Stad Aalst samen met De Kiem betreffende de terbeschikkingstelling van een verslavingsarts in functie van expertisedeling en consultatie-uren voor ambulant drughulpverleningscentrum Traject. We stellen voor om vanaf 1 februari 2025 een bijdrage te vragen t.w.v. 2,20 euro per doktersconsult aan elke meerderjarige patiënt/cliënt.
Deze retributie heeft tot doel een deel van de kosten te dekken die gepaard gaan met het organiseren van een speelpleinwerking tijdens de schoolvakanties. Deze retributie is verschuldigd als tegenprestatie voor een individuele dienst aan de betrokkene waarbij getracht wordt om een deel van de kosten te recupereren.
Op 1 april 2022 startten de werken aan de Florahallen met de afbraak van dit iconische gebouw. Nu, in januari 2025, zijn de bouwwerken er volop aan de gang. Dit betekent echter dat onze stad al bijna drie jaar zonder evenementenhal zit. Vele verenigingen en organisaties worden hierdoor gedwongen om uit te wijken naar omliggende gemeenten. Dit is een gemis voor Aalst en zijn inwoners.
Daarnaast kregen we in 2022 van schepen Blommaert de belofte dat binnen de twee jaar de eerste spadesteek op de Tragelsite zou plaatsvinden. We zijn inmiddels 2025 en er is nog steeds geen zichtbare vooruitgang in dit dossier. Integendeel, onlangs vernamen we zelfs dat de prinsenverkiezing de komende drie jaar nog zeker op de Grote Markt zal plaatsvinden. Dit is een duidelijke indicatie dat het project op de Tragelsite verder vertraging oploopt.
De Aalstenaar heeft recht op transparantie en een duidelijke planning. Het slepende karakter van dit dossier wekt frustratie en laat de indruk na dat vooruitgang uitblijft. Daarom stel ik volgende vragen aan het college:
De soap van de parochiezaal te Erembodegem gaat verder. De vzw parochiale werken die het beheer van de zaal in handen had, is ontbonden waardoor de zaal niet meer kan worden verhuurd aan de verschillende organisaties en verenigingen die er actief waren.
Ondanks dat de kerkraad de eigenaar is van het gebouw , willen ze de verhuring niet zelf in handen nemen. Ze verhuurden aan de vzw.
Wederom staat het voortbestaan van de zaal op de helling. Dit is een zeer jammerlijke zaak voor de betrokken verenigingen die nu echt in zak en as zitten.
Er waren tot eind vorige maand nog gesprekken met de kerkraad om een oplossing te zoeken vandaar dat ik toen mijn vraag terug heb getrokken. Ondertussen heb ik vernomen dat die gesprekken op niets zijn uitgelopen en is de zaal definitief dicht.
Vandaar deze vragen:
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Nieuwerkerken, Bremtstraat zijn 69 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 6-7-10-11-35-37-43-56-59-61-64-69-71-72-73 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel wordt de onderhandse overeenkomst voor inname 73 ter goedkeuring voorgelegd.
Op 25 oktober 2021 ging het CBS akkoord om in Aalst een jeugddienstverleningscentrum te realiseren.
Momenteel wordt de onderhandse overeenkomst tot vestiging opstal ter goedkeuring voorgelegd.
Een perceel bos wordt aan Stad Aalst te koop aangeboden.
Het bos is gelegen naast het bestaande speelbos te Hofstade-Dorp en kan een uitbreiding van de huidige speelzone betekenen.
De gemeenteraad ging tijdens zitting dd. 17/09/2024 akkoord met de aankoop van het bos.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de wijziging van de gemeenteweg Eeckhoutstraat, buurtweg 7 te Meldert.
Het plan tot wijziging van de gemeenteweg werd voorlopig vastgesteld door gemeenteraad dd. 22/10/2024.
Het openbaar onderzoek liep van 06 november 2024 tot en met 05 december 2024.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Er werd ons door de eigenaars van het aanpalende perceel 735E (Heerlijkheidstraat nr 47) de vraag gesteld of de stad eventueel een stukje openbaar domein zou willen verkopen aanpalend aan hen. Het grondrestant is op de hoek Babbelaarstraat-Heerlijkheidstraat.
In 1997 werd de vraag tot verkoop vanuit de stad al eens gesteld aan de toenmalige eigenaars, die toen weigerden.
Het grondrestant is op het rooilijnplan KB 26.08.1936 aangeduid als “af te stane gronden”.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Arendsveldrede (buurtweg 112 te Moorsel), de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Kerziel (buurtweg 120 te Moorsel) en de opheffing van de gemeenteweg Rijbaan (buurtweg 121 te Moorsel).
Het rooilijnplan van de gemeentewegen werd voorlopig vastgesteld door gemeenteraad dd. 17/09/2024.
Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een openbaar onderzoek dat van datum 16 oktober tot en met 14 november 2024 liep.
Er werden 3 bezwaarschriften ingediend. Het rooilijnplan werd aangepast voor definitieve vaststelling.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de wijziging van deel van Merktweg, gemeenteweg 100 te Erembodegem.
In juni 2024 diende de stad Aalst i.s.m. Natuurpunt Beheer een subsidieaanvraag in voor het herstel van natte natuur en waterbuffering in de Grote Meers te Gijzegem-Aalst, in het kader van het Europees HORIZON project Restore4Life. In het najaar van 2024 werd het project weerhouden en werd er een financiering ter waarde van 100.000 EUR toegezegd aan de stad Aalst. De uitvoering en opvolging van het project zal gebeuren in nauwe samenwerking met Natuurpunt Beheer. Hiervoor werd een projectovereenkomst opgemaakt. Die wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro). Oprichting.
Conform artikel 2.3 van de Vlaamse Codex Wonen 2021, organiseert de stad Aalst het lokaal woonoverleg.
Voor de organisatie van de winterfoor is het noodzakelijk om het lastenkohier winterfoor 2022-2026 aan te passen.
Dat Erembodegem zich bij momenten letterlijk vast rijdt, is al jaren geweten. Zeker tijdens de spitsuren en in de omgeving van de scholen en het station is het dikwijls aanschuiven, vaak met gevaarlijke situaties tot gevolg vooral voor fietsers, voetgangers en schoolgaande jeugd.
Helaas wacht Erembodegem al jaren op een concreet plan om deze gekende problematiek aan te pakken. Fietsstraten kunnen daarbij zeker een nuttig hulpmiddel zijn. Dergelijke zones ben ik uiteraard zeer genegen, vooral als ze kaderen in een alomvattend plan.
Maar, sinds enkele maanden en tot grote verbazing ook van de lokale inwoners, merken we op dat het grootste gedeelte van de Dom Modest van Asschelaan “gepromoveerd” werd tot fietszone. Het betreft hier, in een uithoek van Erembodegem, een rustige, maar liefst 6,7 meter brede straat, grotendeels onbewoond, geschikt zonder enig probleem voor tweerichtingsverkeer en voor een vredelievende combinatie van auto- en fietsverkeer.
Onze fractie heeft zeker oog voor de veiligheid van de zwakkere weggebruikers in het algemeen. We zijn ervan overtuigd dat fietsstraten zeker al hun nut bewezen hebben maar om in deze voldoende draagvlak te creëren is enige logica gewenst en dient de inrichting ervan in verhouding te staan tot de bestaande wegeninfrastructuur.
Vragen:
Bij mail van 7 november 2024 werd een verzoekschrift/open brief ingediend door wijkcomité SpelenderwijKs met volgende bemerkingen:
Volgende vragen volgen hieruit:
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Aan het college van burgemeester en schepenen werd gevraagd om het antwoord te agenderen op de gemeenteraad van 28 januari 2025.
De gemeenteraad besliste op 19 november 2024 om de zaak door te verwijzen naar het college van burgemeester en schepenen.
Het antwoordvoorstel werd besproken op het cbs van 16 december 2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 29 november 2011 werd het autonoom gemeentebedrijf SportAG opgericht.
De installatievergadering van de gemeenteraad vond plaats op 3 december 2024. Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan.
Overeenkomstig artikel 235 §2 van het decreet lokaal bestuur en artikels 13 en 14 §2 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf SportAG benoemt de gemeenteraad 12 leden van de raad van bestuur. Dezelfde artikels bepalen eveneens het aantal leden (12) en de wijze van verdeling van de mandaten.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 12 leden te benoemen in de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2010 werd het autonoom gemeentebedrijf AGSA opgericht.
De installatievergadering van de gemeenteraad vond plaats op 3 december 2024. Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan.
Overeenkomstig artikel 235 §2 van het decreet lokaal bestuur en artikels 13 en 14 §2 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf AGSA benoemt de gemeenteraad 12 leden van de raad van bestuur. Dezelfde artikels bepalen eveneens het aantal leden (12) en de wijze van verdeling van de mandaten.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 12 leden te benoemen in de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf AGSA.
De gemeenteraad besliste in zitting van 30 maart 2010 tot de oprichting van de vzw BEA en de goedkeuring van de statuten voor uitwerking FRGE en energie- gerelateerde taken ifv de duurzame ontwikkeling van de stad Aalst.
De installatievergadering van de gemeenteraad vond plaats op 3 december 2024. Alle aanwijzingen of voordrachten worden herroepen na elke volledige nieuwe samenstelling van de gemeenteraad, ten laatste 6 maanden na iedere installatie van een nieuwe gemeenteraad.
Artikel 246 §2 van het decreet lokaal bestuur en artikel 12 van de statuten bepalen dat vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering van de VZW BEA door de gemeenteraad uit zijn leden worden gekozen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 15 leden aan te duiden in de algemene vergadering van de extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw BEA.
De gemeenteraad besliste in zitting van 30 maart 2010 tot de oprichting van de vzw BEA en de goedkeuring van de statuten voor uitwerking FRGE en energie- gerelateerde taken ifv de duurzame ontwikkeling van de stad Aalst. Deze statuten werden hernieuwd in de zitting van 28 januari 2020.
De installatievergadering van de gemeenteraad vond plaats op 3 december 2024. Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van het bestuursorgaan overgegaan.
Artikel 246 §1 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de leden van het bestuursorgaan worden voorgedragen door de gemeenteraad. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd voor een duurtijd van de legislatuur, met dien verstande dat alle aanwijzingen en voordrachten worden herroepen door de volledige hernieuwing van de gemeenteraad en de vertegenwoordigers in functie blijven totdat hun vervangers zijn aangewezen of benoemd.
Artikel 21 van de statuten bepaalt dat de stad Aalst recht heeft op 10 vertegenwoordigers, onder wie de schepen van de stad Aalst die energie onder zijn/haar bevoegdheid heeft, in het bestuursorgaan van vzw BEA.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 10 leden voor te dragen voor het bestuursorgaan van de extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw BEA.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging SOLVA.
Op grond van de statuten van SOLVA heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij SOLVA, intergemeentelijke samenwerkingsverband in de vorm van een dienstverlenende vereniging.
Op grond van de statuten van SOLVA heeft de Stad Aalst recht op 1 lid met beslissende stem in de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 lid met beslissende stem voor te dragen voor de Raad van Bestuur van SOLVA.
De gemeenteraad kan ook 1 lid met raadgevende stem voordragen voor de Raad van Bestuur van SOLVA.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging IGS Westlede.
Op grond van de statuten van IGS Westlede heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Westlede.
Op grond van de statuten van Westlede ov heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur. De stad kan ook 1 lid met raadgevende stem voordragen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder en 1 lid met raadgevende stem voor te dragen voor de Raad van Bestuur van Westlede ov.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging FARYS.
Op grond van de statuten van FARYS ov heeft de Stad Aalst recht op 2 vertegenwoordigers en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 2 vertegenwoordigers en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging FARYS en houder van T-, D-, Z- en/of V-aandelen.
Op grond van de statuten van FARYS ov heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur van FARYS ov.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging FARYS en houder van T-, D-, Z- en/of V-aandelen.
Op grond van de statuten van FARYS ov heeft de Stad Aalst ingevolge het aantal inwoners recht op 3 vertegenwoordigers, maar gezien de stad Aalst geen deelnemer is van de zuiveringsactiviteit, wordt dit aantal verminderd met 1.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 2 vertegenwoordigers aan te duiden in het Regionaal adviescomité voor domeindiensten van FARYS ov.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Creat Services.
Op grond van de statuten van Creat Services dv heeft de Stad Aalst recht op 3 effectieve vertegenwoordigers en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 3 effectieve vertegenwoordigers en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Creat Services. De stad Aalst behoort tot regio 1.
Op grond van de statuten van Creat Services dv heeft de Stad Aalst recht om 1 vertegenwoordiger voor te dragen voor de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur van Creat Services dv.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem (nieuwe naam vanaf 1 januari 2025 is Fluvius Midden-Vlaanderen).
Op grond van de statuten van Fluvius Midden-Vlaanderen heeft de Stad Aalst recht op 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangers in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangers aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem (nieuwe naam vanaf 1 januari 2025 is Fluvius Midden-Vlaanderen).
De opdrachthoudende vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van maximaal 15 leden die door de algemene vergadering benoemd worden op voordracht van de deelnemers.
Alle gemeentelijke leden van de raad van bestuur - behalve het lid met raadgevende stem - zijn tevens lid van één van de regionale bestuurscomités waarvan sprake in artikel 17 van de statuten van Fluvius Midden-Vlaanderen. De deelnemende gemeenten hebben het recht om samen maximaal 6 kandidaat-bestuurders voor te dragen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om een kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur die tevens ook als kandidaat-bestuurder voorgedragen wordt voor één van de regionale bestuurscomités.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw VVSG en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering. Voor de goede werking wordt het aangeraden om een plaatsvervanger aan te duiden.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw VVSG.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw VVSG en kan volgens de statuten 1 kandidaat-bestuurder voordragen voor het bestuursorgaan.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor het bestuursorgaan van de vzw VVSG.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is oprichtend lid van de vzw Zorginnovatiehub Aalst en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering en 1 bestuurder voordragen voor het bestuursorgaan van de vzw Zorginnobatiehub.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw Zorginnovatiehub Aalst, en ook 1 bestuurder voor te dragen voor het Bestuursorgaan. De bestuurder die afgevaardigd wordt voor de stad, zal handelen binnen de visie, het mandaat en het meerjarenplan van de stad.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Onderwijskoepel van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (O.V.S.G.) en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering. Voor de goede werking wordt aangeraden om ook een plaatsvervanger aan te duiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden en 1 plaatvervanger voor de algemene vergadering van de vzw Onderwijskoepel van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (O.V.S.G.).
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Onderwijskoepel van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (O.V.S.G.) en kan volgens de statuten 1 kandidaat-bestuurder voordragen voor het bestuursorgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor het Bestuursorgaan van de vzw Onderwijskoepel van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (O.V.S.G.).
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
Het Stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de vzw Logo Dender.
Op grond van de statuten van vzw Logo Dender heeft het stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering. Voor de goede werking wordt aangeraden om een plaatsvervanger aan te duiden.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden voor de Algemene vergadering van vzw Logo Dender.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
Het Stad Aalst is als vennoot aangesloten bij de vzw Logo Dender.
Op grond van de statuten van vzw Logo Dender kan de stad Aalst 1 kandidaat-bestuurder voordragen voor de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder met plaatsvervanger voor te dragen voor de Raad van Bestuur van de vzw Logo Dender.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De Stad Aalst is lid van de vzw Medisch Oost-Vlaanderen (MEDOV).
Volgens de statuten heeft de stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw Medisch Oost-Vlaanderen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De Stad Aalst is lid van de vzw Medisch Oost-Vlaanderen (MEDOV).
Volgens de statuten kan de stad Aalst een voordracht doen van 1 stemgerechtigde bestuurder in het Bestuursorgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 1 stemgerechtigde bestuurder voor te dragen voor het Bestuursorgaan van de vzw Medisch Oost-Vlaanderen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is een werkend lid van de vzw Regionaal Landschap Schelde-Durme en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Centrum Basiseducatie Zuid-Oost-Vlaanderen en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering. Voor de goede werking wordt geopteerd om een plaatsvervanger te voorzien.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw Centrum Basiseducatie Zuid-Oost-Vlaanderen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De oprichtingsakte met statuten van vzw Nationaal Park Scheldevallei werd goedgekeurd door de gemeenteraad op de zitting van 26 maart 2024.
Op grond van de statuten van de vzw Nationaal Park Scheldevallei heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering en kan de stad ook 1 vertegenwoordiger voordragen voor de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om :
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Aquaflanders en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de Algemene Vergadering.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Aquaflanders en kan volgens de statuten 1 kandidaat voordragen voor het bestuursorgaan.
De gemeenteraad wordt gevraagd 1 kandidaat-lid voor te dragen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 trad de stad toe tot de welzijnvereniging Audio.
Artikel 10 van de statuten van de welzijnsvereniging Audio bepalen dat elke deelgenoot recht heeft op één vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Bij mail van 29 november 2024 wordt aan de stad Aalst gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering.
De stad Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, die gevraagd kan worden interne audits bij de diensten van zijn leden uit te voeren. De statuten van de vereniging voorzien een charter dat ter goedkeuring wordt voorgelegd. Het charter is gewijzigd zodat het opnieuw moet goedgekeurd worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit aangepaste auditcharter goed te keuren.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De projectvereniging Wijk-werken Aalst-Lede werd opgericht tussen de stad Aalst en de gemeente Lede op 28 december 2017.
Op 26 maart 2024 werd door de gemeenteraad de toetreding van Erpe-Mere goedgekeurd.
Op grond van de statuten van Wijk-werken Aalst-Lede-Erpe-Mere heeft de Stad Aalst recht op 1 stemgerechtigd lid + plaatsvervanger en 1 lid met raadgevende stem + plaatsvervanger in de Raad van Besuur.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 stemgerechtigd lid + plaatsvervanger en 1 lid met raadgevende stem + plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De projectvereniging Erfgoed Denderland werd opgericht tussen de stad Aalst en de gemeenten Denderleeuw, Erpe-Mere, Lede en de stad Ninove op 27 november 2013.
Op grond van de statuten van de projectvereniging Erfgoed Denderland heeft de Stad Aalst recht op 1 stemgerechtigd lid + plaatsvervanger en 1 lid met raadgevende stem + plaatsvervanger in de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 stemgerechtigd lid + plaatsvervanger en 1 lid met raadgevende stem + plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is aangesloten bij de projectvereniging Hopvereniging 't Stakenhuis.
Op grond van de statuten van de projectvereniging Hopvereniging 't Stakenhuis heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger met stemrecht met plaatsvervanger en 1 vertegenwoordiger met raadgevende stem met plaatsvervanger in de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger met stemrecht met plaatsvervanger en 1 vertegenwoordiger met raadgevende stem met plaatsvervanger aan te duiden in de Raad van Bestuur.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de Interlokale Vereniging Handel Samen en Sociaal.
Op grond van de beheersovereenkomst van de Interlokale Vereniging HANDEL Samen & Sociaal heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in het beheerscomité.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Toerisme Scheldeland en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw Toerisme Scheldeland.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Toerisme Scheldeland.
Toerisme Scheldeland vzw zal tijdens haar volgende Algemene Vergadering nieuwe bestuurders aanstellen.
Er worden in totaal 4 bestuurders in de categorie steden en gemeenten verkozen. Om de 3 jaar stellen deze bestuurders hun mandaat ter beschikking ten voordele van 4 andere te verkiezen bestuurders uit de categorie steden en gemeenten. De bestuurders die hun mandaat ter beschikking stellen zijn opnieuw verkiesbaar in het 2de deel van de legislatuur.
Graag vernam de Algemene Vergadering of een vertegenwoordiger van de stad Aalst (=werkelijk lid) zich kandidaat stelt voor de functie van bestuurder van Toerisme Scheldeland vzw binnen de categorie van Gemeentebesturen, grondgebied Oost-Vlaanderen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aanduiden in de algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen.
Toerisme Oost-Vlaanderen vzw zal tijdens haar volgende Algemene Vergadering nieuwe bestuurders aanstellen. In de categorie steden en gemeenten worden 6 bestuurders verkozen waarvan 1 bestuurder Stad Gent en 1 bestuurder per toeristische regio. De bestuurders worden verkozen door de Algemene Vergadering voor een termijn van 6 jaar.
Graag vernam de Algemene Vergadering of een vertegenwoordiger van de stad Aalst (=werkelijk lid) zich kandidaat stelt voor de functie van bestuurder van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij CEVIO VZW.
Op grond van de statuten van de CEVIO VZW heeft de Stad Aalst recht op 1 effectieve vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 effectieve vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij CEVIO VZW.
Op grond van de statuten van de CEVIO VZW kan de Stad Aalst 1 lid voordragen voor de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 lid voor te dragen als kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur van CEVIO VZW.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst heeft volgens de statuten van De Lijn recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. Voor de goede werking wordt aangeraden om ook een plaatsvervanger aan te duiden.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van De Lijn.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst maakt deel uit van het Denderbekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur.
De stad Aalst kan 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor het bekkenbestuur van het overlegorgaan Denderbekken dat het integraal waterbeleid coördineert op lokaal niveau.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is vertegenwoordigd in Ethias - Arbeidsongevallen en kan 1 vertegenwoordiger aanduiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is vertegenwoordigd in Ethias - Brand en kan 1 vertegenwoordiger aanduiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van Ethias - Gemeenschappelijke Pensioenkas en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is coöperant-lid van EthiasCo cvba en kan 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering.
EthiasCo cvba was voor de omzetting naar coöperatieve vennootschap de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is coöperant-lid van EthiasCo cvba en kan 1 kandidaat voordragen in de raad van bestuur.
EthiasCo cvba was voor de omzetting naar coöperatieve vennootschap de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is aandeelhouder van de sociale kredietmaatschappij Volkskrediet De Toren en heeft daardoor recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Voor de goede werking wordt aangeraden om ook een plaatsvervanger aan te duiden.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van Volkskrediet De Toren.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst heeft in de algemene vergadering van OFP Prolocus 1 vertegenwoordiger met 1 plaatsvervanger. De vertegenwoordiger en plaatsvervanger moeten gemeenteraadsleden zijn.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is lid van de vereniging Polder van de Beneden Dender en heeft recht op 1 vertegenwoordiger met plaatsvervanger in de algemene vergadering.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van Polder van de Beneden Dender.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is aandeelhouder van de coöperatieve vennootschap Poolstok (Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv) en heeft daardoor recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Voor de goede werking wordt aangeraden om ook een plaatsvervanger aan te duiden.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van Poolstok cv.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is aandeelhouder van de coöperatieve vennootschap Poolstok (Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv) en kan daardoor 1 kandidaat voordragen in de raad van bestuur.
De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat voor te dragen voor de raad van bestuur in Poolstok cv.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst is als vennoot aangesloten bij cv Zefier.
Op grond van de statuten van cv Zefier heeft de Stad Aalst recht op 1 volmachtdrager en 1 plaatsvervangend volmachtdrager in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 volmachtdrager en 1 plaatsvervangend volmachtdrager aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.
De stad Aalst heeft 1 vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad Aalst. Dit is nu de schepen van mobiliteit.
De gemeenteraad wordt verzocht om 1 vertegenwoordiger aan te duiden.
Bij aangetekend schrijven van 8 januari 2025, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 26 februari 2025 om 19u in feestzaal De Linde, Gaverland 55 te 9620 Erwetegem-Zottegem.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Midden-Vlaanderen die op 13 maart 2025 zal plaatsvinden in het Kasteel van Lebbeke, Leo Duboisstraat 41 te 9280 Lebbeke.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
1. Statutaire ontslagnemingen/benoemingen
Per mail van 8 januari 2025, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 18 maart 2025 om 19 uur in het hoofdgebouw van het crematorium, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 18 maart 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Goedkeuring bijlage 1 en 2 van de statuten ingevolge fusie van de gemeenten per 01.01.2025:
2. Ontslag bestuurders in de Raad van Bestuur - legislatuur 2019-2024.
3. Verkiezing en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur voor 6 jaar (i.c. legislatuur 2025-2030) tot de BAV in het eerste trimester van 2031.
Per aangetekend schrijven van 9 december 2024 wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services, op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30 u, die zal plaatsvinden in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
Varia
Per aangetekend schrijven van 6 december 2024 wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Farys ov, op vrijdag 28 maart 2025 om 14.30 u, die zal plaatsvinden in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 28 maart 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
4. Ontslag en benoeming van de leden van de adviescomités
Varia
Naar aanleiding van een beleidsbeslissing die werd genomen in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 27 oktober 2023 voor het opruimen van afval wil de dienst Onderhoud en openbaar domein en logistiek over gaan tot de aankoop van een elektrische IVECO lichte vrachtwagen.
Het voertuig zal hoofdzakelijk worden ingezet om afval op te laden. Dit in combinatie met een doorzoeking op naam gegevens.
Door deze uitbreiding van ons wagenpark alsook de aanstelling van 2 extra medewerkers vergroten wij onze efficiëntie op vlak van sluikstortopruimingen/handhaving.
Raming: 97 587 EUR. exclusief btw of 118 080,27 EUR inclusief 21% btw + een commissie uitvoerende administratie van 1 148 EUR
Budgetlijn: MJP006138 2402000/ALG/0390/61
Wijze van gunnen: via de raamovereenkomst “duurzame voertuigen” van aankoopcentale “gestroomd.be”.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
De dienst Onderhoud openbaar domein en logistiek stelt voor de voertuigen aan te kopen via de raamovereenkomst van “gestroomd.be”, dit is een initiatief van de Vlaamse Streekintercommunales en wordt gestuurd door IGEMO.
De 2 elektrische voertuigen worden aangekocht om in de zetten voor de winterdienst om het strooien van de fietspaden te vergemakkelijken.
Nu wordt er gebruik gemaakt van kleine tractoren die niet altijd gemakkelijk te besturen zijn. Deze voertuigen zijn naar ergonomie en gebruiksgemak toe, een hele verbetering alsook duurzamer.
Raming: 111 747,48 EUR. exclusief btw of 135 214,45 EUR EUR inclusief 21% btw + een commissie uitvoerende administratie van 1 148 EUR x 2 = 2 296 EUR.
Budgetlijn: MJP006138 2402000/ALG/0390/61
Wijze van gunnen: via de raamovereenkomst “duurzame voertuigen” van aankoopcentale “gestroomd.be”.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
Walstroom moet een (re)creatief makersdistrict worden voor jonge en startende ondernemers. Een van de hallen wordt ingericht als jongerenhal met specifieke workshopboxen, een makersatelier, een digitale studio en een ontmoetingsruimte. We streven een testplatform na waar creëren, experimenteren en (pre)-ondernemen centraal staat en willen jongeren vooral prikkelen en stimuleren vanuit hun talenten en interesses. Dit vertrekkende vanuit een vrijblijvend ontmoetings- en activiteitenaanbod. We willen jongeren de kans geven om hun ideeën uit te testen en door te stromen naar een volgende halte in hun verhaal.
Raming: 329 889,15 EUR exclusief btw of 399 165,87 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP006342 - AC000324 – 0750-26/2210007
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
De werken omvatten de heraanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en de wegenis in Jozef Meganckstraat te Aalst.
De werken omvatten onder meer:
Raming: 726 910,65 EUR. excl. btw of 771 694,91 EUR EUR incl. btw
Budgetlijn: AC000169/MJP003294 - AC000169/MJP003209
Wijze van gunnen: openbare procedure
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
Niet ieder dier heeft het geluk van een goede thuis te hebben en komt helaas maar al te vaak terecht in een dierenasiel. We zien echter steeds vaker dierenasielcentra oproepen plaatsen aan de burgers om voeding of andere fondsen binnen te brengen.
Omschrijving
Twee van de vier huidige afgevaardigden voor het Vlaams Belang in het Stedelijk Feestcomité worden vervangen.
Motivatie
Steven Tanckeré en Erik Tackaert kunnen niet langer zetelen in het Stedelijk Feestcomité. Zij worden vervangen door respectievelijk Sandy Van den Spiegel en Julien Van den Spiegel.
Voorstel van beslissing
Huidige leden van het Stedelijk Feestcomité Steven Tanckeré en Erik Tackaert worden vervangen door Sandy Van den Spiegel en Julien Van den Spiegel.
Kostprijs budget
Geen kost.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 17 december 2024 kunnen worden goedgekeurd.