Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Gert Cardon.
Dat Erembodegem zich bij momenten letterlijk vast rijdt, is al jaren geweten. Zeker tijdens de spitsuren en in de omgeving van de scholen en het station is het dikwijls aanschuiven, vaak met gevaarlijke situaties tot gevolg vooral voor fietsers, voetgangers en schoolgaande jeugd.
Helaas wacht Erembodegem al jaren op een concreet plan om deze gekende problematiek aan te pakken. Fietsstraten kunnen daarbij zeker een nuttig hulpmiddel zijn. Dergelijke zones ben ik uiteraard zeer genegen, vooral als ze kaderen in een alomvattend plan.
Maar, sinds enkele maanden en tot grote verbazing ook van de lokale inwoners, merken we op dat het grootste gedeelte van de Dom Modest van Asschelaan “gepromoveerd” werd tot fietszone. Het betreft hier, in een uithoek van Erembodegem, een rustige, maar liefst 6,7 meter brede straat, grotendeels onbewoond, geschikt zonder enig probleem voor tweerichtingsverkeer en voor een vredelievende combinatie van auto- en fietsverkeer.
Onze fractie heeft zeker oog voor de veiligheid van de zwakkere weggebruikers in het algemeen. We zijn ervan overtuigd dat fietsstraten zeker al hun nut bewezen hebben maar om in deze voldoende draagvlak te creëren is enige logica gewenst en dient de inrichting ervan in verhouding te staan tot de bestaande wegeninfrastructuur.
Vragen:
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Gert Cardon aangaande 'Fietsstraten graag! Maar, waar nodig!'.