Terug gemeenteraad

di 25/03/2025 - 19:30 De Maretak

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Rekrutering (PZ)

Logistiek

Overheidsopdrachten
  • Politie Aalst wenst voor de aankoop van ICT infrastructuur en diensten in te stappen op de raamovereenkomst van C-Smart, die optreedt als aankoopcentrale in toepassing van artikel 2, 6° van de wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

    C-smart is de merknaam voor de eigen dienstverlening van Cipal dv. Cipal dv is een intergemeentelijk samenwerkingsverband (dienstverlenende vereniging). 

    Deze raamovereenkomst werd door C-smart gegund aan Dustin Belgium nv, Wingepark 5A te 3110 Rotselaar.

    Politie Aalst wenst gebruik te maken van deze raamovereenkomst en bestellingen te plaatsen volgens de noden binnen de kredieten van het exploitatie- en investeringsbudget en binnen de looptijd van deze raamovereenkomst.

    De opdracht loopt over een periode van vier jaar, en is mogelijks met twee jaar verlengbaar in functie van bepaalde overgangsmaatregelen.

    Iedere deelbestelling op deze raamovereenkomst zal worden geplaatst volgens de geldende delegatiebesluiten. Het plaatsen van deelbestellingen > 30 000 EUR excl. btw via investeringsbudget wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Het gebrek aan kinderopvangplaatsen in onze stad zorgt voor kopzorgen. Steeds meer ouders ondervinden moeilijkheden bij het vinden van een geschikte opvangplaats voor hun kinderen. Het aanbod en de vraag zijn niet in balans, en de wachttijden lopen op. Dit leidt tot frustratie en onzekerheid bij jonge gezinnen. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met een nijpend tekort aan begeleiders en onthaalouders, terwijl het aantrekken van nieuw personeel steeds moeilijker wordt. Ook in Aalst zijn er steeds minder onthaalouders, waardoor ouders met nog minder opties achterblijven. Hoe zal het CBS deze problematiek aanpakken?

    De cijfers liegen er niet om: er is een tekort van meer dan 100 opvangplaatsen in onze stad. Dit betekent dat heel wat ouders in onzekerheid verkeren en soms zelfs gedwongen worden om minder te werken of andere noodoplossingen te zoeken. Dit is niet alleen een probleem voor de gezinnen, maar ook voor onze lokale economie. Het gebrek aan opvangplaatsen beperkt de arbeidsdeelname van jonge ouders en zorgt voor extra druk op grootouders en andere familieleden.

    Daarom richt ik de volgende vragen aan het college:

    1. Welke concrete stappen zal de stad Aalst ondernemen om het nijpende tekort aan opvangplaatsen op korte en lange termijn op te vangen? Is de Stad van plan om extra investeringen te doen in stedelijk gesubsidieerde kinderopvanginitiatieven?
    2. Hoe zal de Stad onthaalouders ondersteunen en stimuleren om in de sector te blijven of opnieuw te starten?
  • De Vlaamse regering lanceerde enkele projectoproepen waarin belangrijke kansen zitten voor onze stad en regio. Het gaat hierbij om twee concrete oproepen:

    1. Een oproep binnen het thema ‘Duurzaam Vlaanderen’, die zich richt op duurzame multimodale stedelijke mobiliteit in de Denderregio. Projecten zoals fietssnelwegen, distributieoplossingen, multimodale infrastructuur en randvoorwaarden voor groene mobiliteit komen hiervoor in aanmerking.
    2. Een oproep binnen het thema ‘Slim Vlaanderen’, die gericht is op het ontwikkelen van vaardigheden voor slimme specialisatie, industriële transitie en ondernemerschap. Dit biedt mogelijkheden voor investeringen in opleidings- en demonstratieprojecten met een focus op innovatieve technologieën. 

    Voor beide projectoproepen geldt een deadline voor vooraanmelding op 4 april 2025 en een definitieve indiening op 10 juli 2025.

    Deze oproepen bieden een belangrijke kans om via subsidies van hogere overheden investeringen in Aalst en de bredere Denderregio mogelijk te maken. Dit vraagt een doordachte en onderbouwde dossiervorming, zodat we maximaal gebruik kunnen maken van de beschikbare middelen. Het zou een gemiste kans zijn als Aalst zich niet tijdig positioneert binnen deze oproepen en daardoor waardevolle subsidiemiddelen aan zich voorbij laat gaan.

    Wij dringen erop aan dat onze stad proactief en strategisch inzet op subsidiemogelijkheden zoals deze, zodat we de trein van duurzame mobiliteit en slimme innovatie in onze stad en regio niet aan ons voorbij laten rijden.

    Vragen:

    1. Is de stad Aalst van plan om op beide oproepen in te tekenen? Indien ja, welke concrete projecten zullen worden ingediend en hoe wordt de dossiervorming voorbereid? Indien neen, wat zijn de redenen om geen gebruik te maken van deze opportuniteiten?
    2. Hoe zal de Stad zorgen voor een onderbouwde dossierindiening, zodat de kans op toekenning van subsidies wordt gemaximaliseerd? Worden samenwerkingen met andere gemeenten binnen de Denderregio overwogen om de slagkracht van ingediende projecten te vergroten?

MENS

Samenleving

Veiligheid
  • Het strategisch veiligheids- en preventieplan (SVPP), een overeenkomst tussen de Stad Aalst en de FOD Binnenlandse Zaken, voorziet in middelen in het kader van veiligheid en preventie. 

    Het Ministerieel besluit van 20 december 2024 regelt de verlenging van het SVPP 2023-2024 met één jaar van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025. Er zullen voor 2025 geen wijzigingen worden doorgevoerd in de opgenomen fenomenen en doelstellingen. 

    De Stad Aalst zal het ontwerp van het SVPP 2025 indienen volgens de richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken tegen de deadline van 31 maart 2025. 

Lokaal sociaal beleid

Sport

Sportaanbod

Ontwikkeling

Buitenschools aanbod
  • In het kader van de projectoproep voor scholen en andere mogelijke aanbieders voor Zomerscholen 2025 heeft Basisschool De Nieuwe Arend, naar analogie met de zomer van 2024, opnieuw een aanvraag ingediend. Hun kandidatuur werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen, alsook de modelovereenkomst. De samenwerkingsovereenkomst wordt hierbij voorgelegd aan de Gemeenteraad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Uit recent onderzoek van de Universiteit Gent en verzekeraar NN blijkt dat Aalst met een score van 5,5 op 10 de laagste geluksscore heeft van alle centrumsteden in Vlaanderen. Dit resultaat roept ernstige vragen op over het welzijn van onze inwoners en vraagt om een grondige evaluatie van het gevoerde beleid.

    Het onderzoek wijst op verschillende factoren die het geluksgevoel van inwoners beïnvloeden, zoals woonkwaliteit, sociale cohesie en de inrichting van de stad. Op al deze domeinen kent Aalst serieuze knelpunten. De stijgende woningprijzen maken het voor veel Aalstenaars bijzonder moeilijk om een betaalbare en kwalitatieve woning te vinden, wat leidt tot financiële onzekerheid en stress. Het tekort aan voldoende groene ruimtes en ontmoetingsplaatsen bemoeilijkt het opbouwen van een sterk buurtgevoel, wat een negatieve impact heeft op de sociale samenhang. Bovendien zorgen verkeersoverlast en het gebrek aan aangename openbare ruimtes ervoor dat de levenskwaliteit van onze inwoners daalt. Mobiliteit blijft een uitdaging, wat de dagelijkse leefbaarheid onder druk zet.

    Als Vooruit-fractie hebben wij in het verleden herhaaldelijk aandacht gevraagd voor deze pijnpunten. Aalst is een stad met enorm veel potentieel, en toch blijken de Aalstenaars zich minder gelukkig te voelen. Dit probleem is niet nieuw; het is een gevolg van beleidskeuzes die onvoldoende afgestemd zijn op de noden van de inwoners. Beslissingen worden door de meerderheid genomen zonder voldoende bevraging en participatie, en dat weegt op het draagvlak binnen onze stad. De Aalstenaar verdient een bestuur dat niet van bovenaf oplegt, maar samen met de inwoners bouwt aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. Een stad waar mensen niet enkel werken en wonen, maar ook leven en genieten.

    Daarom vragen wij:

    1. Welke concrete maatregelen zal de Stad nemen om zowel de woonkwaliteit als de sociale cohesie in Aalst te verbeteren?
    2. Hoe plant de Stad de mobiliteit en openbare ruimte in Aalst te optimaliseren om de algemene levenskwaliteit van de inwoners te verhogen?
  • Recentelijk, op 20 februari 2025, publiceerde het Verkeersinstituut Vias een studie in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid, waarin werd onderzocht hoe effectief de aanpak is in het aanpassen van gevaarlijke wegvakken of kruispunten langs gewestwegen.

    In Aalst werden in 2022 in totaal 292 letselongevallen geregistreerd. Daarnaast is er een stijgende trend in het aantal voetgangers en fietsers betrokken bij zware ongevallen; het aantal zwaargewonde of overleden kwetsbare weggebruikers steeg van 1.274 in 2002 naar 1.369 in 2022 in Vlaanderen. Deze cijfers benadrukken het belang van een proactieve aanpak van verkeersveiligheid in onze stad.

    Volgens de dynamische lijst van gevaarlijke punten, zogenaamde “zwarte vlekken”, gebaseerd op de ongevallencijfers van 2020, 2021 en 2022, zijn er in Aalst vijf gevaarlijke punten geïdentificeerd. Het is essentieel dat het stadsbestuur deze punten kent en actief werkt aan hun aanpak.

    Gezien de beperkte ruimte bij veel kruispunten in Vlaanderen, veroorzaakt door ruimtelijke wanorde, is het vaak moeilijk om noodzakelijke infrastructuur aan te leggen, zoals aparte fietspaden of afslagstroken voor auto's, die nodig zijn om kruispunten 'conflictvrij' te maken. Het is daarom essentieel om de aanpak van deze gevaarlijke punten op te nemen in een algemene mobiliteitsvisie. 

    In de aanloop naar de beslissing over de middelen die zullen worden vrijgemaakt om de nog bestaande gevaarlijke punten aan te pakken, zullen onder andere de vervoerregio's worden bevraagd. Het is belangrijk dat onze schepen van mobiliteit het belang van de aanpak van deze punten in Aalst verdedigt.

    Daarom hebben wij de volgende vragen:

    1. Welke specifieke maatregelen plant de Stad om de huidige gevaarlijke punten in Aalst aan te pakken, en op welke termijn zullen deze worden uitgevoerd?
    2. Hoe wordt de aanpak van deze gevaarlijke punten geïntegreerd in een bredere mobiliteitsvisie voor Aalst, en welke aanvullende maatregelen worden overwogen om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren?

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Mobiliteit

Vergunningen en wonen

Vergunning en handhaving milieu

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • In verschillende steden worden struikelstenen geplaatst als blijvende herinnering aan de slachtoffers van de Holocaust en het verzet. Struikelstenen (Stolpersteine) zijn kleine gedenkstenen van 10x10 cm, ingelegd in het trottoir voor de laatste woonplaats van mensen die door het naziregime werden vervolgd en vermoord. Op deze stenen staan hun naam, geboortedatum, deportatiedatum en, indien bekend, de plaats en datum van overlijden. Sinds 1995 zijn er al meer dan 90.000 struikelstenen geplaatst in 25 landen, als tastbare herinnering aan de slachtoffers van deze gruweldaden.

    Dit jaar is een belangrijk herdenkingsmoment: 80 jaar na het einde van de Holocaust en de bevrijding van de kampen. Maar herdenken gaat niet alleen over het verleden. "Nooit meer" betekent niets als we wegkijken van onrecht in het heden. De geschiedenis leert ons dat we niet onverschillig mogen blijven voor misdaden tegen de menselijkheid – waar en wanneer die zich ook voordoen.

    Ook Aalst heeft een verleden van vervolging en deportatie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden ook hier Joodse gezinnen uit onze stad opgejaagd, weggevoerd en vermoord. Sommigen vonden onderdak dankzij moedige Aalstenaars, anderen werden verraden en via de Dossinkazerne op transport gezet naar Auschwitz.

    • Simon Roth, een Poolse Jood die met zijn gezin op de Dendermondse Steenweg woonde, verloor familieleden aan de nazi's.
    • Henriette Goldfeder, een jong meisje, moest zich als peuter verstoppen in een schuilkelder in de Sint Jobstraat, terwijl haar familie werd uitgeroeid.
    • De broers Simon en Benjamin Pytel verloren hun ouders en ontdekten pas na de oorlog dat ze elkaar nog hadden.

    Naast de slachtoffers had Aalst ook zijn helden:

    • Emiel De Lombaert, lid van de Witte Brigade, hielp onderduikers maar werd uiteindelijk zelf opgepakt.
    • Louis Keymeulen, een leider van het Geheim Leger, riskeerde zijn leven om Joodse families uit Brussel in veiligheid te brengen.

    Waarom brengen we deze herinneringen niet tastbaar naar onze straten, zoals o.a. in Sint-NIklaas, Mortsel, Gent en Brugge? Waarom laten we de verhalen van deze Aalstenaars verdwijnen in de plooien van de tijd? Struikelstenen zijn géén dode geschiedenis – ze herinneren ons aan een waarschuwing die vandaag nog even actueel is als toen: het onrecht van vroeger gebeurt vandaag opnieuw, zij het onder een andere vlag en een ander regime.

    Daarom mijn vraag:

    is de Stad bereid om ook in Aalst struikelstenen te plaatsen? Niet alleen als eerbetoon, maar ook als een blijvende waarschuwing tegen onverschilligheid, uitsluiting en massale slachtpartijen – in het verleden, in het heden en in de toekomst.

  • Aalst Carnaval 2025 was zonder twijfel een prachtige editie, maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de problemen die zich hebben voorgedaan en die hebben geleid tot een ongekend lange stoet. De laatste groep kon pas om 23.35 uur over de Grote Markt trekken, terwijl sommige groepen pas om 20.35 uur hun traject vanaf de Vismijn konden starten. Uiteindelijk moesten zij hun wagens pas rond 01.15 uur in de hallen plaatsen.

    Dit is een onaanvaardbare situatie, zeker voor de deelnemers die al sinds 09.00 uur ‘s ochtends bij de vorming aanwezig waren. De vertragingen zijn voor een onmiskenbaar deel te wijten aan het niet-naleven van regels. Sommige groepen laten openlijk verstaan dat ze liever een boete betalen dan zich aan de afspraken te houden. 

    Daarom lijkt het opportuun om opnieuw een bonussysteem van 250 punten in te voeren, waarbij groepen die de regels niet naleven strafpunten krijgen. Dit systeem heeft in het verleden bewezen effectief te zijn. Concreet stel ik volgende maatregelen voor:

    • Strikte controle op afmetingen van de wagens volgens de categorie. 
    • Handhaving van het maximale ledenaantal per groep. 
    • Een beperking van de maximale hoogte van wagens, zodat deze zonder aanpassingen onder obstakels kunnen passeren. 

    Zo zullen alle groepen op gelijke voet strijden, wat de competitie eerlijker en de stoet efficiënter maakt. 

    Daarnaast moet er dringend een plan van aanpak komen voor de losse groepen, zodat hun groeiende aantal de stoet niet verder vertraagt.

    1. Bent u bereid om het bonussysteem en de strafpuntentoekenning opnieuw in te voeren, zoals dit in het verleden succesvol is toegepast?
    2. Welke maatregelen overweegt u om de deelname van losse groepen beter te reguleren en de impact ervan op de stoetduur te beperken?

DIENSTVERLENING

Financiën

Belastingen
  • Gemeentelijke schuldvorderingen worden niet altijd binnen de voorziene termijn betaald zodat de financieel directeur tot gedwongen invordering moet overgaan door het verzenden van herinneringsbrieven en aanmaningen, hetgeen kosten genereert. Met deze retributie wordt getracht om deze (invorderings)kosten zo veel mogelijk te recupereren bij de debiteur.
    De financieel directeur wil overschakelen naar globaal invorderen of m.a.w. vanaf de gratis eerste herinnering worden alle schuldvorderingen samengenomen. In het kader van armoedebestrijding wordt via een globale invordering slechts eenmaal een kost aangerekend op de oudste vordering (22€). Indien door de schuldenaar niet gereageerd wordt op de derde globale herinnering met kosten, wordt het dossier alsnog overgemaakt aan de deurwaarder. Het is ook de bedoeling om over te gaan tot een globaal dwangbevel, waarbij eveneens slechts eenmaal kosten worden aangerekend voor de opstart van een deurwaardersdossier (33€).

  • Gemeentelijke schuldvorderingen worden niet altijd binnen de voorziene termijn betaald zodat de financieel directeur tot gedwongen invordering moet overgaan door het verzenden van herinneringsbrieven en aanmaningen, hetgeen kosten genereert. Met deze retributie wordt getracht om deze (invorderings)kosten zo veel mogelijk te recupereren bij de debiteur.
    De financieel directeur wil overschakelen naar globaal invorderen of m.a.w. vanaf de gratis eerste herinnering worden alle schuldvorderingen samengenomen. In het kader van armoedebestrijding wordt via een globale invordering slechts eenmaal een kost aangerekend op de oudste vordering (22€). Indien door de schuldenaar niet gereageerd wordt op de derde globale herinnering met kosten, wordt het dossier alsnog overgemaakt aan de deurwaarder. Het is ook de bedoeling om over te gaan tot een globaal dwangbevel, waarbij eveneens slechts eenmaal kosten worden aangerekend voor de opstart van een deurwaardersdossier (33€).

  • De tarieven van deze retributie zijn sinds 2021 niet meer gewijzigd.

    De kosten voor transport, energie en verwerking van afval zijn ondertussen wel gestegen.

    Het principe "de vervuiler betaalt" mag niet in het gedrang komen door de financiering van de dienstverlening inzake het verwerven en verwerken van huishoudelijk afval via de algemene middelen.

    Het is dus aangewezen om de tarieven aan te passen en voortaan te koppelen aan de consumptieprijsindex.

Overheidsopdrachten

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Conform artikel 58 §6 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een jaarlijks overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. (art. 35 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris).

  • Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.

    Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.

    Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid. Deze woonmaatschappij werd opgericht in de bijzondere algemene vergadering van 30 juni 2023.

    Volgens de nota van de woonmaatschappij Dender-Zuid (Benoeming bestuurders afgevaardigd door lokale besturen of door de provincie van het werkingsgebied) en volgens hun statuten, heeft de Stad Aalst recht op 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen in de woonmaatschappij Dender-Zuid.

Juridische zaken

Klantencontacten

Burgerzaken

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Op 23 april 2025 vindt opnieuw de Buitenspeeldag plaats. Dit evenement biedt kinderen de kans om actief buiten te spelen, maar roept ook enkele vragen op over de organisatie en uitvoering ervan. Als oppositiepartij willen wij graag volgende specifieke vragen stellen met betrekking tot de organisatie van dit evenement:

    • Welke specifieke maatregelen neemt de stad om Buitenspeeldag toegankelijk te maken voor kinderen met een beperking of uit kwetsbare groepen, en hoe zorgt de stad ervoor dat deze groepen actief betrokken worden bij de activiteiten?
    • Welke criteria hanteert de Stad bij het beoordelen van de ingediende voorstellen voor activiteiten en hoe garandeert de Stad dat alle initiatiefnemers, ongeacht hun grootte of netwerk, gelijke kansen krijgen op ondersteuning en middelen?
  • Mobiliteit binnen Aalst is en blijft helaas een groot probleem en dit ook binnen de deelgemeenten en zeker binnen Erembodegem.

    Er zijn te veel auto’s aanwezig, wat er uiteraard niet op zal beteren gezien de tussenstop die men bij de NMBS weghaalde aan het station in Erembodegem.

    Daarnaast is er ook een zeer duidelijk probleem voor de toegankelijkheid van rolstoelgebruikers die zich quasi onmogelijk kunnen begeven binnen het centrum van Erembodegem.

    Maar daarnaast is het zwaar vrachtverkeer ook een doorn in het oog binnen onze deelgemeente.

    Zwaar vrachtverkeer dat zich vaak door smalle straten probeert te manoeuvreren. Denk hierbij aan de Gaston de Schepperstraat of de Ronsevaalstraat.

    En voornamelijk de Ronsevaalstraat, waar grote camions niet voor de eerste keer tegen de gevel van huizen aanrijden gezien zij hier niet op een normale manier kunnen doorrijden.

    Vragen schepen:

    • Welke stappen zal de Stad ondernemen om dergelijke problematiek aan te pakken en een specifieke aanpak voor de deelgemeente te bewerkstelligen, waarbij een samenwerking met gps-apps als Waze opportuun blijkt?
    • Welke concrete stappen zal het stadsbestuur nemen in het voordeel van rolstoelgebruikers zowel in de deelgemeenten als de stad zelf?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen
  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van assistent Directie Netwerken - Secretariaat ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/08/2024 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Netwerken als assistent Secretariaat. Betrokkene beschikt over 16  jaar en 5 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van onderhoudsmedewerker Directie Mens&Organisatie - Facilitair Management ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/07/2020 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens&Organisatie als onderhoudsmedewerker. Betrokkene beschikt over 15 jaar en 6 maanden relevante ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

Beleidsadvies en kwaliteit

Algemeen
  • Het huidige mandaat van de korpschef van Politie Aalst loopt dit jaar ten einde. Hij wenst zijn mandaat te verlengen en start bijgevolg de verzoekprocedure op voor de aanvraag van een tweede mandaathernieuwing als korpschef van Politie Aalst voor een periode van vijf jaar, met ingang vanaf 1 januari 2026.

    Met dit agendapunt legt de korpschef zijn verzoek voor aan de gemeenteraad. Huidig verzoek omvat tevens het synoptisch activiteitenverslag dat, krachtens art. 7.3.88 van de RPPOL, deel dient uit te maken van het verzoek teneinde het ontvankelijk te verklaren. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 maart 2025 werd dit agendapunt tevens voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen op 28 februari 2025 en de gemeenteraadscommissie Veiligheid van maart 18 maart 2025.

    Op basis van art. 7.3.89 van de RPPOL verzoekt de korpschef van Politie Aalst de gemeenteraad het verzoek tot hernieuwing van het mandaat mee te delen aan de voorzitter van de voor de evaluatie van de hernieuwing bevoegde evaluatiecommissie, meer bepaald de burgemeester.

    De korpschef verlaat de zitting bij de bespreking van dit punt. 

DIENSTVERLENING

Personeel en organisatie

Lonen, data en juridische ondersteuning