Terug gemeenteraad

di 23/04/2024 - 19:30 Belfort

Hoogdringende punten

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek

Algemeen
  • Politie Aalst beschikt regelmatig over logistiek materiaal dat verouderd is en niet meer aan de eisen voldoet van de werking van de organisatie. Er wordt voorgesteld om dit afgeschreven logistiek materiaal eerst, tegen betaling, aan te bieden aan de personeelsleden van Politie Aalst. De verkoop van materiaal via openbare veiling levert niet altijd het gewenste financiële resultaat op.  Deze wijze van terbeschikkingstelling kadert ook binnen de principes van de circulaire economie en het recupereren van financiële middelen. 


    Bij aanvang van de zitting werd met 34 stemmen voor, 0 tegen, bij 3 onthoudingen beslist dit punt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

MENS

Toerisme en erfgoed

Musea en erfgoed
  • Projectvereniging Erfgoed Denderland is een intergemeentelijk samenwerkingsverband. De projectvereniging ontvangt werkingsmiddelen van de Vlaamse Gemeenschap en dient hiertoe steeds een jaarverslag en jaarrekening ter verantwoording in te dienen. Artikel 15 van de statuten van projectvereniging Erfgoed Denderland bepaalt dat de Raad van Bestuur de bevoegdheid heeft tot “de vaststelling van de jaarrekeningen die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure, en nadien bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.” De Raad van Bestuur keurde op 13 maart 2024 de jaarrekening en het activiteitenverslag van werkingsjaar 2023 goed.

Bibliotheken

Publiekswerking

Onderwijs

Coördinatie stedelijk en flankerend onderwijs

Ontwikkeling

Kinderdagverblijven
  • De opening van het nieuwe kinderdagverblijf Speurneus op de site van De Gendarmerie is voorzien op uiterlijk 31 augustus 2024.
    Vanaf september 2024 starten een aantal nieuwe kinderen in het kinderdagverblijf. Zowel de nieuwe ouders als de ouders die overstappen naar Speurneus hebben een huishoudelijk reglement en schriftelijke overeenkomst nodig. Naar analogie met de bestaande huishoudelijke reglementen van de huidige kinderdagverblijven wordt een huishoudelijk reglement opgemaakt voor Speurneus.

Samenleving

Veiligheid

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De laatste jaren is de overlast door drugsdelicten aanzienlijk toegenomen in verschillende wijken van onze stad Aalst, onder andere in de Molendries, bij het station, en de Watertorenwijk. De gevolgen hiervan zijn duidelijk: onze stad lijdt onder een toename van onrust, onveiligheid en sociale desintegratie. Hoewel de inzet van onze politiediensten onmiskenbaar en zeer gewaardeerd is, blijkt uit recente successen in andere steden dat een meer gespecialiseerde aanpak niet alleen mogelijk, maar ook effectief is.

    Zoals we kunnen zien in het voorbeeld van Mechelen, heeft de oprichting van een Wijkdrugteam aldaar geleid tot significante resultaten. In slechts 2,5 jaar tijd heeft dit team in Mechelen en Willebroek meer dan 270 drugdealers en gebruikers kunnen arresteren en aanzienlijke hoeveelheden verdovende middelen, wapens en illegale goederen in beslag kunnen nemen. Dit team heeft daar bewezen dat een gerichte, wijkgerichte benadering niet alleen effectief is in het bestrijden van druggerelateerde criminaliteit, maar ook in het herstellen van de rust en veiligheid in de getroffen wijken.

    Deze resultaten brengen ons tot de kern van het probleem in onze eigen stad: de noodzaak om onze aanpak van druggerelateerde overlast en criminaliteit te heroverwegen en te versterken. Het is duidelijk dat een intensievere en meer gefocuste aanpak noodzakelijk is om de veiligheid en leefbaarheid van onze buurten te waarborgen.

    Daarom stellen wij voor dat we niet alleen leren van de succesvolle strategieën van onze buren, maar ook onderzoeken of een soortgelijke aanpak in Aalst kan worden geïmplementeerd. Dit zou een proactieve stap betekenen naar het effectiever bestrijden van de drugscriminaliteit en het verbeteren van de kwaliteit van leven in onze stad.

    Daarom vragen wij:

    • Is het college bereid om de haalbaarheid van een gespecialiseerd wijkgericht drugsteam in Aalst te onderzoeken, gebaseerd op de aanpak en successen in Mechelen, om zo de drugscriminaliteit effectiever aan te pakken?

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Mobiliteit
Natuur en duurzaamheid
  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP), de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven met concrete doelstellingen, wil men inzetten op krachtdadig beleid. De stad Aalst ondertekende dit LEKP 2.0 op 29 november 2022.

    Om een zicht op de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De stad moet uiterlijk op 1 mei 2024 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het LEKP 2.0 indienen. Nadat het rapport ter kennis aan de gemeenteraad werd voorgelegd, zal het gemeenteraadsbesluit opgeladen worden via het digitaal loket voor lokale besturen.

Economie en zorginnovatie

Economie

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De Brug, dat centraal gelegen is op de rechteroever, vervult een essentiële rol in het bieden van sociale, educatieve en ondersteunende diensten voor de meest kwetsbare groepen in onze stad.

    Deze zaal is meer dan alleen een plek voor een betaalbare warme maaltijd, het biedt ondersteuning bij verslavingsproblemen, organiseert toegankelijke vrijetijdsactiviteiten voor kinderen en jongeren, en fungeert als een ontmoetingsplaats waar inwoners van Aalst kunnen samenkomen voor een kop koffie en een goed gesprek. Het besluit om de zaalverhuur vanaf 1 september stop te zetten, nog voordat er formeel overlegd of beslist is binnen deze raad, roept serieuze vragen op over de transparantie en de toekomstplannen van ons bestuur.

    De verhuur van de grote zaal wordt hiermee ook stopgezet, inachtneming dat er reeds veel te weinig zalen zijn in onze stad, lijkt ons dit opnieuw een zware dobber voor het verenigingsleven. Telkens opnieuw worden zalen gesloten, net terwijl er nood is aan meer ruimte om onze levendige gemeenschap te ondersteunen.

    De aanhoudende behoefte aan de diensten die De Brug biedt is groot, en toch lijkt het bestuur te kiezen voor een afbouw van sociale projecten, waardoor de meest kwetsbaren weer uit de boot vallen. Een mogelijke sluiting van De Brug zou een aanzienlijk verlies betekenen voor onze gemeenschap en gaat in tegen de fundamentele doelen waarvoor dit ontmoetingshuis destijds werd opgericht.

    Hierbij de volgende vragen:

    • Is het een definitieve beslissing dat de Brug zal sluiten?
    • Hoe plant het bestuur de continuïteit van de essentiële diensten die nu door De Brug worden geboden, vooral gezien het duidelijke tekort aan alternatieve locaties voor deze activiteiten?

DIENSTVERLENING

Financiën

Overheidsopdrachten
  • Het huidig bestek “Leveren en plaatsen van raamafschermingen en zonnewering in stadsgebouwen” heeft als einddatum 21 april 2024.

    Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor een nieuw dossier op te starten voor het plaatsen van gordijnen, verduistering, zonnewering in stadsgebouwen, op afroep, voor een periode van 4 jaar.

    De stad treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, AGSA, Sport AG, Lokale politie Aalst, Hulpverleningszone Zuid-Oost en de kerkfabrieken op het grondgebied van Aalst en deelgemeenten.

    Raming: 12 000 EUR incl. btw per jaar of 48 000 EUR incl. btw voor de maximale periode van vier jaar.
    Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
    Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art. 42, § 1, 1° a) )

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad

  • Ter ondersteuning van het mobiliteitsbeleid, bij beleidsvoorbereiding en -evaluatie, werd reeds beroep gedaan op data van verschillende leveranciers via verschillende licenties die tijdelijk of structureel werden aangekocht.

    •              Telraam: volumes fietsen, personenwagens en zwaar verkeer

    •              Tom Tom Move: Big data – floating car data

    •              Snelheidsinformatie: SNIF

    •              VIA – snelheden en filevorming

    Sinds kort is het mogelijk om verschillende van deze databronnen in 1 softwaretool te raadplegen. Voor lokale overheden is dat mogelijk via het raamcontract C-smart | Raamovereenkomst Smart City cloud platform. Hierbij is het mogelijk om de verkeerssituatie in Aalst in het verleden, het heden en de toekomst te raadplegen. Door ook de politie toegang te geven, beschikken de stad Aalst en de verkeersdienst van de lokale politie over dezelfde middelen. De meeste van de data die in het verleden werden gebruikt, zullen in deze toepassing voorhanden zijn, waardoor de aankoop van deze data overbodig wordt. 

    Daarnaast kan een periodieke evaluatie van het Aalsters verkeersysteem worden georganiseerd om opvolging en evolutie vast te stellen. Verschillende punten waar we doorstroming willen of sluipverkeer willen vermijden worden gemonitord. Via het platform zal dit in 1 jaar worden opgemaakt. Na 1 jaar volgt dan een evaluatie van deze aankoop om, samen met de politie, te bekijken of we verder gaan met deze toepassing.  

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 12 juli 2021 om toe te treden tot het raamcontract van Smartville via aankoopcentrale van Cipal voor afname van de opdracht “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve inventivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”.


    Raming: 15 743,05 EUR exclusief btw of 19 049,09 EUR inclusief btw voor de eenmalige kost 

                    27 412,08 EUR exclusief btw of 33 168,61 EUR inclusief btw voor de jaarlijkse licentiekosten.

    Budgetlijn: MJP005763 

    Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst Smartville

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 


  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Nieuwbouw kleuterschool 't Ooievaarsnest Kerrebroek met omgevingsaanleg” werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 november 2022 gegund aan TV Nero bv & Architect Marius Vaneekhoutte, Sint-Markoenstraat 28 te 9032 Wondelgem.

    De bestaande kleuterschool 't Ooievaarsnest in de Kerrebroekstraat is einde levensduur en wordt na een volledige afbraak van de bestaande bebouwing en speelplaats vervangen door een nieuwbouw kleuterschool inclusief de omgevingsaanleg met speelplaats en groenaanleg rondom de school. 

    Inbegrepen in het bouwdossier is de volledige afbraak, het bouwrijp maken van het terrein, de ruwbouwwerken inclusief kelder, afwerking, alle technieken alsook het vast meubilair inbegrepen. Daarnaast wordt ook de omgevingsaanleg rondom de school met speelplaats, groenaanleg en de omheining van de school voorzien in het dossier.

    Huidige opdracht beperkt zich toch het deel kleuterschool, de zone openbaar domein en werken in het parkgebied zijn niet inbegrepen in het dossier.

    Bij het ontwerp voor de kleuterschool is er een aangepaste verdeling ontstaan tussen de kleuterschool, de voorliggende publieke ruimte en het achterliggende parkgebied van de Stad Aalst. Hierbij heeft de ontwerper ervoor gezorgd dat zowel de school een speelplaats krijgt die aansluit bij haar gebouw, als dat het parkgebied een eigen toegangsweg krijgt en een overzichtelijke ruimte wordt waarin sociale controle kan uitgeoefend worden. Door letterlijk ruimte te maken aan de straatzijde van de Kerrebroekstraat willen we de kans op ontmoetingen en bijpraten stimuleren en ook de school zichtbaarder, laagdrempeliger en toegankelijker maken. De kenmerkende schoolmuur met ooievaar vooraan de straat wordt geïntegreerd in het ontwerp waardoor er een autoluwere zone ten opzichte van de straat ontstaat waarachter het toekomen wordt georganiseerd. De muur van het oude schoolgebouw creëert op de perceelsgrens een nieuwe afsluiting naar de buur toe. De school met de polyvalente ruimte als hart vormt de schakel tussen het publieke voorplein en de speelplaats. Het park omarmt de speelplaats en biedt een grote meerwaarde voor de school.

    De school heeft drie ontsluitingen:
    1. De dagelijkse toegang voor de school aan de schoolpoort naar de speelplaats.
    2. Een nieuwe publieke doorsteek naar het park voor voetgangers en fietsers
    3. Een logistieke toegang naar de school in het kader van brandweer, leveringen en bredere randactiviteiten zoals schoolfeest, langs de nieuwe publieke doorsteek

    Het achterliggend parkgebied wordt hierdoor beter toegankelijk, zodat fietsers en wandelaars (maar ook onderhoud groendienst en nooddiensten) vanaf de Kerrebroekstraat het park in kunnen. Ook de doorsteek aan de spoorweg in de Ledebaan wordt behouden en versterkt. 


    Krachtlijnen: Kleuterschool met speelplaats

    • Positie schoolgebouw centraal gekanteld op het perceel zodoende een maximaal behoud van de huidige bomen en begroeiing en een optimale toegankelijkheid van het perceel gegarandeerd wordt;
    • Behoud van de huidige muur vooraan met poort aan de Kerrebroekstraat als herkenningspunt;
    • Creëren van een veilig voorplein: een autovrije wachtzone voor ouders en kinderen met fietsenstalling;
    • Gelaagdheid door positie 2e poort naar speelplaats en toegang tot de kleuterschool;
    • Speelplaats met open en overdekte zones en een maximale ontharding;
    • Geïntegreerde zones voor de schoolkip, een ruime zandbak en speeltoestellen op valdempende ondergrond;
    • Buitenpodium met zittredes in functie van het organiseren van een buitenklas en buitenactiviteiten;
    • Licht glooiende plantvakken met aanplant van nieuwe bomen;
    • Nieuwe omheining rondom het schooldomein als veilige afbakening met een duidelijke toegang met hek naar het parkgebied en een toegang met hek naar de inrit in functie van de bereikbaarheid voor brandweer, leveringen, schoolfeest,…

    De nieuwbouw omvat 3 bouwlagen met volgende lokalen:

    • Ondergrondse kelder (-1): bergingen, kleedkamer, alle technische ruimtes, traphal en lift
    • gelijkvloers (+0): 2 klaslokalen, sanitair, polyvalente binnenspeelruimte, refter, keuken, afvallokaal, bergingen, tellerlokaal, personeelsruimte, directieruimte, berging buitenspeelgoed en fietsenberging, traphal en lift
    • verdieping (+1): 2 klaslokalen, berging, sanitair, overloop, traphal en lift

    Tijdens de bouwwerken zal de kleuterschool ondergebracht worden in een tijdelijke containerschool op een andere site in nabijheid van de school. 


    Raming: 3 082 130,27 EUR inclusief 6% btw
    Budgetlijn: MJP000676 - AC000214 – 0800-40/2210007
    Gunningsprocedure: openbare procedure


    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad. 

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Op 15 maart 2024 werden de jaarrekeningen 2023 ingediend van volgende kerkfabrieken/kerkgemeenten: Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Anna Aalst, OLV Bijstand Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Paulus Aalst, Sint-Martinus Aalst, Sint-Margaretha Baardegem, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint-Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, OLV Hemelvaart Hofstade, Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Moorsel, OLV Hemelvaart Nieuwerkerken en de Protestantse Gemeenschap.

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de ingediende jaarrekeningen 2023 kan men in het dossier vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om de jaarrekeningen 2023 van de kerkfabrieken/kerkgemeenten gunstig te adviseren.

    In haar zitting van 15 april 2024 verleende het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring om dit dossier te agenderen op de gemeenteraad van 23 april 2023.

  • Op 7 april 2024 werden door het centraal kerkbestuur budgetwijzigingen 2024 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen

    De budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabrieken Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2024.

    De budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem overschrijdt de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt voor de kerkfabriek O.L.V. Hemelvaart Erembodegem verzocht goedkeuring te verlenen aan de ingediende budgetwijziging voor het jaar 2024.

  • Per brief van 9 april 2024, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering ikv de statutenwijziging van Volkskrediet De Toren, op vrijdag 26 april 2024 om 17.30 uur die zal plaatsvinden op de zetel te Aalst, Stationstraat 18 met aansluitend de gewone algemene vergadering om 18.30u.  

    In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vennootschap N.V. Volkskrediet De Toren haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen.  De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.

    De gemeenteraad dient de agenda van de gewone algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering ikv de statutenwijziging van 26 april 2024 goed te keuren en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen.

  • Per mail van 4 april 2024, wordt de stad uitgenodigd op de Algemene Vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 11 juni 2024 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi. De vergadering zal zowel fysiek als digitaal georganiseerd worden.

    De gemeenteraad dient de agenda van de Algemene Vergadering van 11 juni 2024 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 12/12/2023;
    2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;
    3. Verslag commissaris-revisor;
    4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;
    5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
    7. Varia.
  • De coöperatieve vennootschap EthiasCo cvba (vroeger onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht) waarvan het de stad Aalst coöperant-lid is, houdt een algemene vergadering op 13 juni 2024. De agenda dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden. De raad duidt eveneens zijn vertegenwoordiger op de algemene vergadering aan, en bepaalt ook diens mandaat.

  • De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 3 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op donderdag 20 juni 2024 plaatsheeft in de De Mooie Molen, Nedermolenstraat 3 te 9310 Aalst (Meldert) om 18.00 uur.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

    1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023. 

    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2023.

    5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas

    6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

    6. Statutaire benoemingen.

    8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 6 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen

    9. Statutaire mededelingen.


    Tevens wordt aan de gemeenteraad gevraagd om zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door lntergem.

Juridische zaken

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Er bereikten mij vragen vanwege verscheidene theaterverenigingen die eind oktober l.l. hun subsidieaanvragen tijdig indienden, conform het stedelijk reglement werkingssubsidies cultuur, jeugd en sport.

    In artikel 2 van dit stedelijk reglement werd bepaald dat een subsidieaanvraag kon worden ingediend vanaf 1 juli tot uiterlijk 30 oktober 2023. 

    Verder lezen we in datzelfde artikel in paragraaf 2 betreffende de aanvraag en beoordelingsprocedure: (…)  De commissie werkingssubsidies cultuur, jeugd en sport verwerkt elk dossier. De commissie is samengesteld uit telkens 1 medewerker van de diensten bevoegd voor cultuur, jeugd en sport. De stedelijke adviesraden voor cultuur, jeugd en sport kunnen elk 1 adviserend jurylid aanduiden. De commissie stelt een gemotiveerd voorstel op over de ingediende dossiers en stelt een subsidiebedrag voor. De adviesraden kunnen ‘binnen een afgesproken termijn’ advies verlenen over dit voorstel. Elk dossier wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. De Stad bezorgt de beslissing van het CBS aan de aanvrager (…)

    In artikel 15 wordt dit herhaald door te stellen dat het CBS beslist over de toekenning en het bedrag van de subsidie. De subsidie wordt uitbetaald binnen de maand na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. Subsidieaanvragen die niet ingewilligd werden, worden door de respectievelijke dienst op de hoogte gebracht binnen dezelfde termijn.

    In artikel 18 staat te lezen dat er binnen een termijn van 30 dagen na de beslissing van het college en burgemeester en schepenen beroep kan worden aangetekend tegen deze beslissing.

    Wat is de huidige situatie nu?

    De cultuurverengingen zijn nog steeds niet geïnformeerd omtrent het bedrag dat ze aan werkingssubsidie (en themasubsidie) zouden krijgen.

    Wel heeft OSCAR - de Aalsterse cultuurraad - via de voorzitter, op 24 januari l.l. een overzicht gekregen van het voorstel tot verdeling van de subsidies. In het reglement staat immers dat de cultuurraad geïnformeerd moet worden. Het voorziene overleg met één persoon van de cultuurraad voor advies en/of akkoord heeft echter (nog) niet plaatsgevonden. Bij ons weten is er van de stad geen uitnodiging voor overleg gericht geweest aan de cultuurraad. 

    Dienen wij te vrezen dat de subsidieaanvragen vanwege de cultuurverenigingen, zonder het beloofde overleg met één afgevaardigde van de cultuurraad, al op het CBS zijn gepasseerd? Wanneer dan wel?

    Vragen: 

    • We zijn nu april 2024 en het blijft windstil… Op welke termijn mogen de cultuurverenigingen hopen op enige reactie vanwege de stad? Mochten de aanvragen reeds zijn goedgekeurd, wat doet men dan met de belofte om binnen de maand na de goedkeuring de uitbetaling door te voeren?
    • Hoe komt het dat de subsidieaanvragen van de sport- en jeugdverenigingen reeds einde februari werden afgehandeld?

STRATEGIE

Klachtenmanagement

Klachten

SportAG - Financieel-Administratief

Juridisch

Sportinfrastructuur

Toegevoegde punten van raadsleden

  • Omschrijving

    Aanpassen van het huishoudelijk reglement m.b.t. het openbaar maken van het bulletin van schriftelijke vragen van de gemeenteraadsleden en de antwoorden hierop.

    Motivatie

    In verschillende steden en gemeenten, alsook op hogere overheidsniveaus, wordt het bulletin van schriftelijke vragen van de (gemeente)raadsleden en de antwoorden hierop via een eenvoudige bekendmaking ervan op de webstek van de betrokken stad, gemeente of hoger niveau bekend gemaakt. In het kader van openbaarheid van bestuur pleit ik om dit in onze stad ook te doen. De burger heeft immers het recht om de schriftelijke vragen van de raadsleden en de antwoorden hierop op een eenvoudige manier te raadplegen.

    Voorstel van beslissing

    De gemeenteraad vraagt artikel 7 – paragraaf 3 van het huishoudelijk reglement als volgt aan te passen : “§3. Van deze schriftelijke vragen (en hun antwoorden) wordt een bulletin van vragen en antwoorden bijgehouden die - in de mate dat de wet het toelaat - publiek bekend zullen gemaakt worden via de webstek van de stad.”

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting


Publicaties

Notulen
Overige