Terug gemeenteraad

di 19/09/2023 - 19:30 te bepalen [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Hoogdringende punten

  • Per mail van 12 september 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 10 oktober 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19.00 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

    In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging IGS Westlede haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024.  De buitengewone algemene vergadering kadert in de aanpassing van hun statuten.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 10 oktober 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
    2. Voorstel tot goedkeuring van de algehele nieuwe tekst van de statuten;
    3. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening;
    4. Bevestiging van de benoeming van de bestuurders.

    Vermits er voor de goedkeuring van de statutenwijziging een aanwezigheidsquorum van 75% van de stemmen nodig is, rekent IGS Westlede op de aanwezigheid van de vertegenwoordiger op de vergadering. De vergadering zal enkel fysiek georganiseerd worden. 


    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • De burgemeester ging op 18 september 2023 over tot het uitvaardigen van een dringende politieverordening houdende extra maatregelen gedurende verkiezing Prins Carnaval 2024 van zaterdag 7 oktober 2023 tot en met zondag  8 oktober 2023. Deze politieverordening wordt ter bekrachtiging voorgelegd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.


    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek/facilitair management

Overheidsopdrachten
  • De Politiezone Aalst 5440 wenst tactische vesten klasse IV/Plate carriers aan te kopen via de raamovereenkomst van de Politiezone Antwerpen.

    De plate carriers zullen tijdens het uitvoeren van patrouilleopdracht achteraan het voertuig gestockeerd worden en over de reeds gedragen kledij worden aangetrokken indien de aard van de opdracht extra bescherming vereist. Op de vest moet voldoende ruimte voorzien zijn voor het aanbrengen van draagtassen voor verschillende vormen van materiaal.

    De plate carriers zullen tevens worden gebruikt bij geplande operaties met een verhoogd risico. Deze moeten bijgevolg snel en eenvoudig uit te breiden zijn met extra beschermingsstukken. De plate carrier moet voor een lange tijd op een comfortabele manier gedragen kunnen worden.

    Kostprijs: 58 459,37 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn 33000/744-51

Personeel

Algemeen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Wat begon als een wild idee van de Kortrijkse cultuurschepen Axel Ronse, werd vorig jaar werkelijkheid: vorige zomer heeft de stad Kortrijk het verhaal rond 1302 met gekende figuren als Jan Breydel, Pieter De Coninck en Jacques de Châtillon in een gloednieuwe musical gegoten. Het werd een verhaal over de Guldensporenslag dat doorspekt was met humor, romantiek, dans, muziek en historiek. Alles werd begeleid door een live orkest en omkaderd door een adembenemend lichtspektakel in open lucht. Het werd tevens een project voor en door Kortrijk, want cast en figuranten werden gezocht onder de Kortrijkse bevolking. Het werd een uniek spektakel waar Kortrijkse culturele verenigingen, acteurs, figuranten, muzikanten, technici, leerlingen enz. de handen in elkaar sloegen met een schitterend resultaat tot gevolg. De recensies en commentaren over de musical van zowel kenners als bezoekers waren één en al lof. De musical klokte af op niet minder dan 10.000 bezoekers, zelfs een extra voorstelling moest worden ingelast omwille van het grote succes, waarbij de 600 tickets op een kwartier werden uitverkocht. Wat Kortrijk kan, kan Aalst ook. Laat ons op cultureel gebied ook wilde dromen hebben en onze Aalsterse 11-juli viering van bijvoorbeeld volgend jaar extra in de verf zetten door ook eens een groots en origineel uit te pakken van, met en door Aalstenaars.

    Collega's, mijn interpellatie is eigenlijk geen vraag maar een oproep. Een oproep aan het stadsbestuur om van onze 11-juli vieringen het hoogtepunt te maken van een creatief proces waar vele Aalstenaars lang ervoor kunnen aan meewerken. Een oproep om vernieuwend te denken inzake organisatie. En waarom ook niet: misschien in overleg gaan om de musical 1302 naar Aalst te mogen brengen in eigen organisatie met en door lokale mensen.

  • Het sluikstorten in onze charmante stad heeft de afgelopen maanden ongekende proporties aangenomen. Onze straten, pleinen en vooral de omgeving rond onze stations zijn veranderd in ware vuilnisbelten. Sociale media staat bol van foto's van misnoegde Aalstenaars die bergen sluikstort vastleggen. Het is duidelijk: de huidige aanpak werkt niet.

    De Sint-Elisabethwijk is hier een treffend voorbeeld van. Buurtbewoners troffen er onlangs een sluikstort aan bestaande uit een frigo, vuilniszakken, houtafval en zetels. De verontwaardiging was groot en de foto's hiervan op sociale media lokten tal van verontwaardigde reacties uit. Uw meerderheid bevestigde in de media dat dit probleem zich ook op andere plaatsen in de stad voordoet. Men gaf aan dat er op locaties met meer bebouwing kleinere storten zijn, maar in de deelgemeenten wordt zelfs een hele uitzet in landbouwgebieden gedumpt.

    De cijfers liegen er niet om. In 2022 haalde de Aalsterse dienst Stadsreiniging maar liefst 880 ton afval op, een stijging van 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal opgehaalde sluikstorten lag op meer dan 23.000 stuks, een stijging van 60% ten opzichte van 2021.

    Vanuit een socialistisch standpunt pleiten wij voor een rechtvaardige en solidaire samenleving. Een samenleving waarin iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en zorg draagt voor de gemeenschap. Sluikstorten en zwerfvuil gaan lijnrecht in tegen deze waarden. Het is een vorm van asociaal gedrag die de gemeenschap veel geld kost en de leefbaarheid van onze stad aantast.

    We waarderen de inspanningen van de stad, zoals de campagne 'Wees geen pretbederver' en de grote inzet van onze koisploeg. Echter, het is duidelijk dat er meer nodig is. Waar blijven de beloofde camera's die de pakkans zouden vergroten? Hoe gaat de stad de boosdoeners confronteren en intercepteren?

    Wij roepen de stad op om dringend actie te ondernemen. Het is tijd voor een gedrags- en mentaliteitswijziging. Het is tijd om de vervuilers te confronteren en te straffen. Het is tijd om onze stad weer schoon en leefbaar te maken voor alle Aalstenaars.

    Daarom volgende vragen:

    • Kan deze meerderheid ons concreet toelichten welke stappen er op korte termijn genomen zullen worden om de beloofde camera's te installeren en zo de pakkans van sluikstorters te vergroten?
    • Gezien de alarmerende toename van sluikstorten en zwerfvuil, hoe garandeert u de inwoners van Aalst dat er daadwerkelijke verandering zal komen en dat onze stad niet langer het slachtoffer zal zijn van deze onaanvaardbare praktijken?

MENS

Jeugd

Algemeen

Onderwijs

Coördinatie stedelijk en flankerend onderwijs

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Mobiliteit

Economie en zorginnovatie

Zorginnovatie
  • ZorgLab Aalst diende met de andere zorgproeftuinen in Vlaanderen en Nederland de projectaanvraag "CrossCare 2.0" in bij Interreg Vlaanderen-Nederland. De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst goed op 20 december 2022. Binnen dit project kunnen KMO's inteken op een oproep, waarbij ze enerzijds financiële ondersteuning van maximaal 100 000 EUR als ook inhoudelijke begeleiding door een Nederlandse en Vlaamse proeftuin kunnen ontvangen. Een subsidiereglement ligt aan de basis van de ondersteuning van de proeftuinen. De gemeenteraad wordt gevraagd om het subsidiereglement goed te keuren. 

  • De Provincie Oost-Vlaanderen en ZorgLab Aalst wensen de samenwerkingsovereenkomst in het kader van innovatief ondernemerschap in de zorg afgesloten in 2020, te verlengen. Omdat er aanpassingen werden gedaan aan de samenwerkingsovereenkomst, moet deze opnieuw beslist worden op de gemeenteraad. 

    De Provincie Oost-Vlaanderen voorziet een subsidie van 75 000 EUR gedurende 3 jaar voor het inzetten op communicatie, begeleiding in bedrijfsontwikkeling, co-creatie en demonstratie in Aalst.

    Hiermee zetten we Aalst verder op de kaart als Zorgstad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Op 7 augustus dit jaar is het circulatieplan op rechteroever ingevoerd. Bij rondvraag zijn er heel wat bewoners ontevreden over de wijzigingen van de rijrichting. Vooral de situatie in de Rozendreef vinden ze onaanvaardbaar. In het smalste stuk tussen de Petrus Van Nuffelstraat en Hoogveld is er tweerichtingsverkeer behouden en in het breedste deel van de Rozendreef hanteert men eenrichting. De bedoeling van het stuk tweerichtingsverkeer zou daar zijn om de bereikbaarheid naar de Sporthal te behouden. De werkelijkheid leert ons dat er slechts een 20 tal parkeerplaatsen zijn aan de sporthal en dat al de auto’s die geen plaats hebben zich daar nu moeten terugkeren om vervolgens via de Groenstraat, Binnenstraat, Botermelkstraat, Oude Abdijstraat en Rozendreef te rijden om zich aldaar te parkeren wat voor het circulatieplan ook het geval was. Het opzet hier heeft dan ook geen nut. Het zijn dan ook vooral de bewoners van de Rozendreef en de doodlopende zijstraten alsook van de Botermelkstraat, die vragende partij zijn om het tweerichtingsverkeer te behouden en enkel de snelheidsbeperking door te voeren. Dit zou ook de verhoogde verkeersdruk in de Binnenstraat ter hoogte van de 2 scholen moeten verlagen. Ook in de Oude Abdijstraat en de wijk Horebekeveld is er een toename van het verkeer. Op de commissie werd meegedeeld dat er momenteel tellingen gebeuren om de verkeersdrukte te meten met hierna een evaluatie.

    Mijn vragen:

    • Op welke plaatsen worden de tellingen uitgevoerd?
    • Wanneer zal de evaluatie plaatsvinden en zal er dan rekening gehouden worden met de vraag van de bewoners?
  • De recente veranderingen in de Vaartstraat hebben geleid tot een situatie die zowel voor onze schoolkinderen als voor de dagelijkse fietsers en voetgangers zeer zorgwekkend is.

    Hoewel de Vaartstraat nu als 'fietszone' is geclassificeerd, wat betekent dat fietsers het volledige wegdek mogen benutten, wordt deze regel vaak over het hoofd gezien. Dit resulteert in risicovolle omstandigheden, vooral gezien het feit dat motorvoertuigen niet toegestaan zijn fietsers in te halen en de snelheidslimiet vastgesteld is op 30 km/u.

    De huidige omstandigheden dwingen veel fietsers om het voetpad als alternatief te gebruiken, wat een direct gevaar vormt voor voetgangers. Dit is simpelweg niet acceptabel.

    Bijkomend complicerend is het feit dat vanwege renovatiewerkzaamheden aan het Atheneum, alle studenten nu via de Vaartstraat-poort de school moeten binnenkomen en verlaten. Deze bouwactiviteiten, die naar schatting twee jaar zullen duren, verhogen de verkeersdichtheid in de Vaartstraat aanzienlijk. Het busverkeer, dat nu in beide richtingen door de Vaartstraat rijdt en tijdens piekuren met langere bussen opereert, versterkt de verkeersdruk.

    De recente beslissing om tweerichtingsverkeer voor auto's opnieuw toe te staan, vermindert de beschikbare ruimte voor onze meest kwetsbare weggebruikers, wat de situatie tijdens schooluren verder verergert. 

    Wij vragen ons af: zijn er plannen om deze zorgwekkende situatie aan te pakken? Is er overwogen om de busroute te wijzigen of is er een mogelijkheid om meer toezicht te houden om de veiligheid van onze kinderen en andere weggebruikers te verzekeren? De angst onder ouders groeit, velen zijn terughoudend om hun kinderen in deze omstandigheden te laten fietsen.

    Daarom vragen wij: 

    1. Hoe wegen we de voordelen van verkeersdoorstroming af tegen de veiligheid van onze kinderen en medeburgers in de Vaartstraat?
    2. Hoe kunnen we ervoor te zorgen dat de Vaartstraat niet alleen functioneel is, maar ook veilig voor iedereen die er gebruik van maakt?
  • In juni van dit jaar stelde ik de vraag naar de tussenstand betreffende de evaluatie van de Vaartstraat. Een evaluatie in juni 2023 zou uitsluitsel bieden over het definitieve statuut van de straat. Nadat vorig jaar het statuut van de vaartstraat, dat sinds de invoering van het circulatieplan in augustus 2021 enkel richting was geworden, opnieuw werd aangepast. Hierop kreeg ik eind augustus volgende reactie: “Er is nog geen definitieve evaluatie van het statuut van de Vaartstraat. In de ontwikkeling van de circulatieplannen voor de Arendwijk is heel wat tijd geïnvesteerd door de dienst Mobiliteit, dienst die trouwens nog steeds een te beperkte personeelscapaciteit heeft om alle dossiers op te volgen. De vaststellingen en opmerkingen met betrekking tot de Vaartstraat werden allen geregistreerd. Wij verwachten tot een evaluatie te komen in het najaar.”

    Een antwoord op de beloofde Verenigde commissies om het volledige circulatieplan plan te evalueren kwam er niet. Hierbij volgende vragen:

    • Zal de evaluatie zoals aangegeven dit jaar plaatsvinden, of is er alsnog uitstel mogelijk en wordt een beslissing over het definitieve statuut van de straat gebaseerd op deze evaluatie?
    • Wanneer komt de Verenigde commissies die vorig jaar meermaals beloofd werd om de evaluatie van het volledige circulatieplan grondig te bespreken?

DIENSTVERLENING

Financiën

Overheidsopdrachten
Belastingen

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Juridische zaken
Bestuursondersteuning
  • Raadslid Rafael Moraleda-Barona liet zich vervangen op basis van art. 12,3° van het Decreet Lokaal Bestuur omwille van een verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid. Deze verhindering wordt stopgezet vanaf 20 september 2023.

    De gemeenteraad dient akte te nemen van de beëindiging van deze verhindering.

  • Ingevolge de terugkeer van de heer Rafael Moraleda-Barona en de beëindiging van het mandaat van de heer Dirk Rimbaut wijzigt de rangorde van de raadsleden.

    De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.

  • Gelet op het einde van het mandaat van raadslid Dirk Rimbaut, wegens de beëindiging van de verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid en de terugkeer van raadslid Rafael Moraleda-Barona, dient er vervanging te worden voorzien in verschillende commissies.

    De fractie Vlaams Belang dient nieuwe leden en plaatsvervangers aan te duiden voor deze mandaten. 

  • Gelet op het einde van het mandaat van raadslid Dirk Rimbaut, wegens de beëindiging van de verhindering wegens verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid en de terugkeer van raadslid Rafael Moraleda-Barona, dient er vervanging te worden voorzien in de algemene vergadering van EVAP vzw BEA.

    De fractie Vlaams Belang draagt raadslid Rafael Moraleda-Barona voor als vertegenwoordiger voor de stad in de algemene vergadering van EVAP vzw BEA.

  • De N-VA-fractie verzoekt om mevrouw Anja Schreyen en de heren Johan Leys en Rudi de Waegeneer te benoemen als lid van de adviesraad Feestcomité en dit in vervanging van de ontslagnemende leden, de heren Steven De Lil, Christaan Meert en Jasper D'Haese.

    De Open VLD-fractie verzoekt om, ingevolge het overlijden van de heer Georges Van den Abeele, de heer Bart Marcoen te benoemen van de adviesraad Feestcomité.

  • Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.

    Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.

    Deze woonmaatschappij werd opgericht in de bijzondere algemene vergadering van 30 juni 2023.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen in de woonmaatschappij Dender-Zuid.

  • Alle werkende leden van Toerisme Scheldeland vzw wordt gevraagd de geplande statutenwijziging goed te keuren op de gemeenteraad, zodat de geplande Algemene Vergadering van 23 november 2023 deze definitieve tekst van de statutenwijziging kan aanvaarden.  De statuten werden aangepast naar de nieuwe vzw-wetgeving waaraan de statuten vanaf 01 januari 2024 moeten voldoen.

  • Per mail van 12 september 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 10 oktober 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19.00 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

    In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging IGS Westlede haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024.  De buitengewone algemene vergadering kadert in de aanpassing van hun statuten.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 10 oktober 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
    2. Voorstel tot goedkeuring van de algehele nieuwe tekst van de statuten;
    3. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening;
    4. Bevestiging van de benoeming van de bestuurders.

    Vermits er voor de goedkeuring van de statutenwijziging een aanwezigheidsquorum van 75% van de stemmen nodig is, rekent IGS Westlede op de aanwezigheid van de vertegenwoordiger op de vergadering. De vergadering zal enkel fysiek georganiseerd worden. 


    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

Personeel en organisatie

Sociaal juridische ondersteuning
  • Het nieuwe rechtspositiebesluit van 20 januari 2023 van de Vlaamse regering werd aangegrepen om enkele wijzigingen uit te werken in de rechtspositieregeling §1&2 en de rechtspositieregeling §6.

    De wijzigingen betreffen wijzigingen die voortvloeien uit (wijzigingen in) hogere wetgeving, harmonisatie tussen §1&2 en §6 en enkele efficiëntiewinsten binnen specifieke hoofdstukken, met name:

    • instroom van kandidaten en het verloop van selectieprocedures;
    • interne en externe mobiliteit;
    • bevordering;
    • herplaatsing;
    • opvolging, feedback & evaluatie.

    Ook de fietslease, goedgekeurd op gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 27 juni 2023 werd opgenomen in deze rechtspositieregelingen.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Afgelopen maanden en jaren waren er al een aantal tussenkomsten, vragen en interpellaties omtrent de zichtbaarheid, toegankelijkheid en aanspreekbaarheid van onze Aalsterse lokale politie. Diverse collega’s uit de oppositie, maar ook uit de meerderheid formuleerden hun bekommernissen omtrent dit aspect van de werking van ons lokale politiekorps. Er waren de problemen omtrent de ontoegankelijkheid van het onthaal, de nog steeds te beperkte uitbouw van de wijkwerking die kan zorgen voor een grotere en betere zichtbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie dicht bij de mensen. 

    Een nieuwe bekommernis die we afgelopen weken en maanden hoorden gaat over de politie-interventiediensten die nog louter vanuit hun combi opereren. Dit zorgt voor terechte vragen bij onze inwoners als zij zien dat aan het stationsplein de patrouilles nog louter gebeuren door een combi die eens voorbijrijdt. Of de combi’s die door onze Aalsterse autovrije straten zoals Nieuwstraat of Kattestraat rijden. Je zal dan ook momenteel geen patrouilles kunnen zien in de Lange Zoutstraat omwille van de werken. 

    Toch was hiervoor jarenlang een goedwerkend alternatief waar onze Aalsterse lokale politie trots op mocht zijn, en geregeld als voorbeeld diende voor andere korpsen, zeker in een stedelijke context. 

    In de periode 2009-2010 werd door onze burgemeester Ilse Uyttersprot geïnvesteerd in de oprichting en operationeel maken van de “Adelaars”, onze Aalsterse fietspatrouille en interventiedienst. Op het hoogtepunt maakten 12 politie-inspecteurs deel uit van het Adelaars-team. Dit tot tevredenheid van vele Aalstenaars omwille van zowel de flexibele en accurate inzetbaarheid, hun zichtbaarheid, aspecten van duurzaamheid en sportiviteit en tot slot zeker ook nog het performante optreden van dit hiertoe uitstekend opgeleid team. 

    Het beeld alleen al van een combi over de Grote Markt of door onze autovrije straten tegenover 2 politie-inspecteur per fiets spreekt op zich al boekdelen. 

    Sinds het op kant zetten van onze fractie uit het stadsbestuur lijkt dit Adelaars-team een stille dood gestorven. Niemand merkt hen nog op, en vele inwoners storen zich aan het louter optreden vanuit de combi van onze interventie- en patrouillediensten. 

    Daarom volgende vragen

    1. Kan ons een summier overzicht gegeven worden van het werkelijk aantal gepresteerde uren van de fietsbrigade op de fiets binnen de volledige interventiedienst sinds 2019?
      (Ik vraag dus niet de interventie-uren van leden van de fietsbrigade waar ze bezig zijn met verhoren of opmaak van pv’s. En uiteraard ook niet de uren dat leden van de fietsbrigade ingezet worden in voertuigen.)
    2. Wat is de visie van het beleid en de korpsleiding op de toekomst van de “Adelaars”, het Aalsters team van fietsinspecteurs?
      Zouden deze niet beter naast of bovenop de reguliere interventieploegen moeten worden ingezet, gezien de grote investeringen in het politiekorps van de laatste jaren.
  • We weten dat in een maatschappij die evolueert en meer divers wordt makkelijker gevoelens van angst ontstaan voor mensen die vaak niet dezelfde taal spreken, in een andere culturele basis opgroeiden, andere religie of andere huidskleur hebben. Deze situatie creëert veronderstellingen, vooroordelen en stereotypen en kan evolueren naar een situatie van een gepolariseerde samenleving met de negatieve gevolgen daarvan. Nochtans zijn er veel voorbeelden die aantonen dat de diversiteit een verrijking kan zijn voor bedrijven en voor de maatschappij wanneer hiermee met een verbindend verhaal en verbindende communicatie wordt omgegaan.

    Iedereen die verschillende reacties en commentaren op social media leest, kan het met me eens zijn dat ook Aalst, met haar sterk evoluerende demografische samenstelling, nood heeft aan meer bindend verhaal en verbindende communicatie om de groeiende polarisatie, vooroordelen en stereotypen tegen te gaan. We hebben iedereen nodig en we dienen iedereen uit te nodigen om mee te werken aan het gemeenschappelijk project dat ‘Aalst’ heet, met buurten en wijken die veilig en leefbaar zijn voor iedereen. We moeten iets doen tegen het wij-zij-verhaal en tegen het idee dat er goede en slechte Aalstenaars zouden zijn op basis van achtergrond of kenmerken van mensen.

    Daarom willen we dat het stadsbestuur meer proactief een beleid ontwikkelt en uitrolt met een verbindend verhaal om de uitdagingen die gepaard gaan met de diversiteit aan te gaan. We willen dat het stadsbestuur er alles aan doet om te vermijden dat deze uitdagingen uitmonden in polarisatie en onleefbare buurten.

    Daarom de volgende vragen:

    1. Welke initiatieven onderneemt het stadsbestuur in elk van de beleidsdomeinen en die kunnen bijdragen aan een (meer) verbindend verhaal en communicatie om de net vernoemde uitdagingen aan te gaan?
    2. Is het stadsbestuur bereid om hieraan meer proactief te werken door de nodige middelen vrij te maken en het beleid te ontwikkelen en uit te rollen daarrond?

STRATEGIE

Strategie

Algemeen
  • Lokale besturen kunnen vrijwel onbeperkt met elkaar samenwerken. In de loop van de voorbije decennia heeft dit geleid tot tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) voor telkens weer andere groepen van besturen. Zowel buitenstaanders als de lokale besturen en hun bestuurders verliezen soms het overzicht. Met de ‘regiovorming’ wil de Vlaamse overheid hieraan tegemoet komen. Ze streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, met zowel de door haarzelf opgerichte verbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten of OCMW’s zelf aan de basis van liggen. Het principe is dat samenwerking voortaan maximaal binnen zogenaamde referentieregio’s moeten vallen, en dat bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd. 

    Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd. Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd. Vlaanderen wordt hiermee officieel opgesplitst in 15 regio’s met Aalst als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’. Het is de bedoeling dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s kunnen zelf wel partnerschappen met elkaar aangaan. Ook grotere samenwerkingen kunnen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s plaatsvinden. De bestaande structuren krijgen tot eind 2030 om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later).

    In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

  • Decretaal is elke gemeente/stad verplicht om voor het eind van het derde trimester een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de uitvoering van het meerjarenplan.

    Conform de decretale bepalingen, handelt dit rapport over het eerste semester van het boekjaar. Het biedt inzicht in de voortgang van het meerjarenplan ’20-’25, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. 

Klachtenmanagement

Klachten

VZW BEA

vzw BEA

Algemeen
  • ln functie van de financiële verantwoording van de Energiehuis BEA aan de gemeenteraad, dient er jaarlijks een financieel verslag opgemaakt te worden. Dit financieel verslag bestaat uit enerzijds de jaarrekening, de verslaggeving van de bestuursorganen waarbinnen de rekeningen en het budget werden goedgekeurd en het verslag van de revisor. Dit financieel verslag werd goedgekeurd door de revisor en aansluitend voorgelegd en goedgekeurd door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van de Energiehuis BEA op 1 juni 2023. Heden wordt dit financieel verslag, inclusief de jaarrekening, ter kennisgeving voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.

SportAG - Financieel-Administratief

Juridisch

Algemeen
  • Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf SportAG een jaarverslag op. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 21 augustus 2023 het jaarverslag 2022 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2022 goed te keuren.

  • Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 21 augustus 2023 de jaarrekening 2022 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2022.

Sportinfrastructuur

Financieel

Algemeen
  • Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 21/08/2023 de jaarrekening 2022 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2022.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Enkele maanden terug was er grote hetze rond de beeldenkeuze voor de affiche voor de campagne rond zelfvuil “pretbedervers”. Dat de Stad een uitgebreide campagne voert om zwerfvuil en sluitstorten aan te pakken steunen we volledig. Maar enkele van de beelden waren zeer ongelukkig gekozen. Daarnaast bleek ook dat de personen op de beelden minderjarig waren en de ouders hiervan niet op de hoogte gesteld waren. Bij het uitbreken van de hetze bleek ook niemand van de meerderheid de beelden gezien te hebben. Hoewel er enkele weken voor de commotie trots de campagne werd aangekondigd. De GDPR-wetgeving is de voorbije jaren zeer streng geworden onder druk van Europa. Net om het gebruik van beelden die onrechtmatig gebruikt worden te vermijden. De vraag stelt zich dan ook wat de juridische gevolgen kunnen zijn voor de stad. Hierbij heb ik volgende vragen:

    • Klopt het dat niemand van het cbs de betreffende affiches heeft gezien voorafgaand de publicatie?
    • Wat zijn de juridische gevolgen voor de Stad ten gevolge de GDPR-wetgeving aangezien de beelden gebruikt zijn zonder toestemming van een meerderjarige?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen
  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van arbeidster Logistiek Management ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/06/2023 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Organisatie als arbeidster dienst Logistiek. Betrokkene beschikt over 28 jaar ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.

  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van consulente Personeelsdienst ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/05/2023 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Oragnisatie als consulente Personeelsdienst. Betrokkene beschikt over 24 jaar ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.