di 29/11/2022 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 25 oktober 2022 kunnen worden goedgekeurd.
De Politiezone Aalst 5440 wenst via federaal raamcontract een voertuig voor troepentransport aan te kopen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Het voertuig zal ingezet worden in het kader van HYCAP. Het team HYCAP ('Gehypothekeerde Capaciteit') zorgt voor de handhaving van de openbare orde door het vrijwaren, en eventueel het herstellen van de openbare rust, veiligheid en de openbare gezondheid in het algemeen en in het verkeer in het bijzonder.
Kostprijs: 145 000,29 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: plaatsing via federaal raamcontract 2021 R3 157
De Politiezone Aalst 5440 wenst een voertuig aan te kopen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Het gaat om een volledig elektrisch aangedreven voertuig voor de dienst Verkeer.
De Politiezone Aalst 5440 stelt voor het voertuig aan te kopen via de raamovereenkomst van “gestroomd.be”, dit is een initiatief van de Vlaamse Streekintercommunales wordt gestuurd door IGEMO.
Kostprijs voertuig: 76 321,65 EUR incl. btw
Commissie uitvoerende administratie aankoopcentrale: 847 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst "duurzame voertuigen" van aankoopcentrale "gestroomd.be"
Deze aankoop betreft de verderzetting van de geleidelijke en noodzakelijke vernieuwing van de radiocommunicatiemiddelen binnen de Politie Aalst. Met deze aankoop wil men de resterende diensten uitrusten met nieuwe radio’s en de nodige accessoires. De Politiezone Aalst wenst deze radiocommunicatiemiddelen en -accessoires aan te kopen via het raamcontract van ASTRID.
De naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID werd opgericht in 1998 op initiatief van de federale en lokale overheden om een gezamenlijk communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten uit te bouwen. ASTRID is een operator die politie, brandweer en andere hulpdiensten in staat stelt om efficiënt te communiceren, om zo het goede verloop van de operaties op het terrein en de veiligheid van de burger te verzekeren.
Kostprijs: 131 328,32 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract van ASTRID, nv van publiek recht
Een personeelslid van de directie Basispolitiezorg, dienst Backoffice maakt mobiliteit naar een andere zone.
Door dit vertrek zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal-Backoffice, niet meer zijn ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Onthaal-Backoffice is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Onthaal-Backoffice, vacant te verklaren;
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer, verschuift intern de politiezone naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekkingen van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een eerder vacant verklaarde betrekking voor de directie Mens en Organisatie, dienst Logistiek werd via interne verschuiving ingevuld. Een medewerker van de directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, CALog C, zal intern verschuiven van het secretariaat BPZ naar dienst Logistiek. Door deze mobiliteit is een betrekking van CALog C, assistent, binnen het secretariaat Basispolitiezorg niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen het secretariaat Basispolitiezorg is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt mobiliteit naar een andere zone. Ingevolge deze mobiliteit is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Gelet op de goedkeuring van het budgetconclaaf van 08/11/2022 en gelet op het aantal personeelsleden dat NAVAP-gerechtigd is in 2022-2023-2024 en nog geen aanvraag indiende, gaan we over tot het vacant verklaren van 4 plaatsen voor Hoofdinspecteur binnen de Lokale Politie Aalst teneinde de continuïteit van de Lokale Politie Aalst op het grondgebied te verzekeren.
Deze plaatsen voor Hoofdinspecteur, Lokale Politie Aalst worden vacant verklaard via het systeem van de mobiliteit en/of via het systeem van externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Gelet op de goedkeuring van het budgetconclaaf van 08/11/2022 en gelet op het aantal personeelsleden dat NAVAP-gerechtigd is in 2022-2023-2024 en nog geen aanvraag indiende, gaan we over tot het vacant verklaren van 10 plaatsen voor Inspecteur binnen de Lokale Politie Aalst teneinde de continuïteit van de Lokale Politie Aalst op het grondgebied te verzekeren.
Deze plaatsen voor Inspecteur, Lokale Politie Aalst worden vacant verklaard via het systeem van de mobiliteit en/of via het systeem van externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, komt in aanmerking voor non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP). Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van de directie Basispolitiezorg, dienst interventie komt in aanmerking voor non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP). Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg , dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg , dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Binnen de Lokale Politie Aalst komt een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst recherche, in aanmerking om in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) te gaan. Ten einde de continuïteit van de dienst te verzekeren en te voorzien in een overlappingsperiode voor deze functie is het aangewezen om de functie van hoofdinspecteur van politie bij de recherche reeds vacant te verklaren. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst recherche van het aantal functies van hoofdinspecteur is het aangewezen deze functie reeds voorafgaand aan de effectieve NAVAP vacant te verklaren. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van de directie Netwerken, dienst Autonome Politionele Opsporingen (APO) komt in aanmerking voor non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP). Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, dienst Autonome Politionele Opsporingen (APO), niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal een interne verschuiving maken naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld.
Gelet op de werklast op de dienst Milieu en Wapens (MIWA) lijkt een versterking met 1 personeelslid op de dienst MIWA noodzakelijk. Met het oog op het versterken van de dienst MIWA is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie te heroriënteren naar de dienst MIWA, en deze vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via het systeem van externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is momenteel in NAPA (Non-Activiteit wegens Persoonlijke Aangelegendheden). Ingevolge deze afwezigheid is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 november 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het dossier van de politiebegroting 2023 bestaat uit de volgende delen:
Bij de invoering van het vervoersplan regio Aalst twee jaar geleden vroeg CD&V Aalst of het stadbestuur de mogelijkheid tot de invoering van taxicheques voor minder mobiele bejaarden en personen met een handicap kon bekijken als aanvullend vervoermogelijkheid op het klassieke busnetwerk. De schepen beloofde toen om dit te gaan onderzoeken. Op de website van https://www.meermobiel.be/taxicheques lezen we ondertussen dat 10 van 13 centrumsteden en heel wat andere gemeenten hun bewoners die minder mobiel zijn de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van taxicheques. Terwijl de mobiliteit een basisrecht is, is het openbare vervoer helaas niet evident voor heel wat bejaarden of mensen met een handicap. Taxi is voor hen het ideale vervoermiddel maar helaas ook het duurste.
Vraag:
Heeft het stadsbestuur concrete stappen gezet om taxicheques in te voeren voor onze minder mobiele inwoners met beperkt inkomen en die zich moeilijk kunnen verplaatsen met het openbare vervoer?Net op het moment dat de ziekenhuizen op adem hoopten te komen na twee zware coronajaren dreigen fors gestegen energiekosten en (loon)inflatie veel van hen dit jaar alsnog in de rode cijfers te duwen. Dat blijkt uit een financiële doorlichting van de sector door Belfius die eerder deze maand werd gepubliceerd. Ook de WZC’s kampen met dezelfde uitdagingen.
Vragen:
Op 29 juni 2022 lanceerde de Stad Aalst een projectoproep voor de organisatie van een doelgroepspecifieke speelpleinwerking voor kinderen en jongeren (4 tot en met 25 jaar) met een (vermoeden van) beperking (focus op verstandelijke beperking).
De oproep werd afgesloten op 4 oktober 2022. Inmiddels werd de multidisciplinaire jurering van de ingediende dossiers afgerond. Gevraagd wordt om de voorgedragen laureaat goed te keuren.
Aanpassing statuten en huishoudelijk reglement Feestcomité
Aanpassing van het stoetreglement waarbij we terug keren naar de essentie, verwijzend naar 'Het DNA van Aalst Carnaval'. Het wedstrijdelement draait om spot en satire enerzijds en creativiteit en vakmanschap anderzijds. De voorwaarden die we opleggen in het reglement zijn er om een vlotte en veilige stoet te garanderen.
Zo wat een maand geleden hebben wij op het centrale kerkhof van Aalst een nieuwe gedenkplaat onthuld voor onze ereburgers. De laatste in de rij die deze eer te beurt viel was Keizer Kamiel, en dit tussen andere kanjers als Louis Paul Boon, Adolf Daens, Valerius De Saedeleer, Michaël Ghijs, Alfred Kelders.
Veel vrouwen zitten daar niet tussen, doch daar gaat het mij niet over vandaag.
Leuk is ook het bordje met QR-code die naast de grafstenen werd aangebracht om zo ook nog meer de nalatenschap van deze mensen blijvend in de verf te zetten.
Aalst is natuurlijk niet de enige stad die haar ereburgers eert op de ene of de andere manier en bij een wandeling onlangs in Maastricht kon ik vaststellen dat ook daar de nodige aandacht wordt besteed aan ereburgers of andere mensen die wat voor de stad, voor de gemeenschap hebben betekend.
Daar worden evenwel naast de klassieke gedenkplaat ook een meer groene aandacht aan hen besteed. Er worden nl. bomen geplant, her en der in de stad en in parken.
Aangezien iedere boom meer in de stad een pluspunt is voor ons allen, lijkt het mij een goed idee om her der bomen te planten die opgedragen worden aan deze ereburgers en andere inwoners van onze stad, inclusief onze deelgemeenten, voorzien van een plaatje en QR-code.
Dubbele winst zou ik zeggen, meer bomen in de stad en de herinnering aan hen levendig in de stad.
Is dit bestuur bereid om dit idee om te zetten in een mooi project voor mens en natuur.
De interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal (bestaande uit Haaltert, Herzele, Aalst, Ninove, Denderleeuw, Erpe-Mere, Lede en Sint-Lievens-Houtem met de stad Aalst als beherende gemeente) wenst een aanvraag in te dienen voor de oproep 'Regierol sociale economie en werk 2023-2025.
In het kader van Aalst Zorgstad, waarbij Aalst een leeftijdsvriendelijk en gezonde omgeving wil, wil de dienst Economie en zorginnovatie de komende jaren verder inzetten op de toegankelijkheid van de stad. De dienst Economie & zorginnovatie zal hiertoe primair inzetten op een analyse van het kernwinkelgebied en meerdere acties ter ondersteuning van de horeca- en handelszaken te Aalst.
In het kader van de geplande wegenwerken te Baardegem en Meldert, Europastraat - Faluintjesstraat - Nedermolenstraat dient de stad over te gaan tot de aankoop van de woning Europastraat 27 te Baardegem.
De stad wenst dit te laten afhandelen door de dienst Vastgoedtransacties.
Agro Vastgoed biedt een perceel landbouwgrond te koop aan in Aalst, Bredestraat - Popperode.
De eigenaars zijn akkoord om het perceel te verkopen aan de stad voor de geschatte waarde.
De provincie Oost-Vlaanderen is eigenaar van de bedding van de afgeschafte waterloop 5.061 Molenbeek (Oude Dender), ter hoogte van de 1Meistraat en de Hoveniersstraat te Aalst.
Aangezien deze bedding voor hen geen nut meer heeft, wensen zij de bedding te verkopen aan de stad.
prijs: 75.000,00 EUR voor 1.914,00 m².
Momenteel dient de ontwerpakte te worden goedgekeurd
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Hoezekouterdreef te Aalst, wordt een voet- en fietsweg gerealiseerd volgens het RUP Aalst West, met daaronder een verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat.
Momenteel dienen de onderhandse overeenkomsten te worden goedgekeurd.
De stad Aalst is eigenaar van de pastorij van de Sint-Margarethaparochie van Baardegem, waar een nieuwe ontwikkeling met een maatschappelijke meerwaarde kan worden gerealiseerd. De stad zal na een open oproep hiertoe een erfpacht toestaan aan de kandidaat wiens ontwikkelingsproject wordt gekozen. De erfpachter zal naast het ter plaatse ontwikkelen van het project dat hij heeft voorgesteld ook op eigen kosten algemene en projectspecifieke renovatiewerken uitvoeren. Het principe van de erfpacht en de toewijzingsprocedure worden hier ter goedkeuring voorgelegd
De stad Aalst is eigenaar van de pastorij van de Sint-Walburgaparochie van Meldert, waar een nieuwe ontwikkeling met een maatschappelijke meerwaarde kan worden gerealiseerd. De stad zal na een open oproep hiertoe een erfpacht toestaan aan de kandidaat wiens ontwikkelingsproject wordt gekozen. De erfpachter zal naast het ter plaatse ontwikkelen van het project dat hij heeft voorgesteld ook op eigen kosten algemene en projectspecifieke renovatiewerken uitvoeren. Het principe van de erfpacht en de toewijzingsprocedure worden hier ter goedkeuring voorgelegd.
De stad dient de nodige stappen te nemen voor het lichten van de aankoopoptie voor gebouw C van het administratief centrum en het verlengen van de huur voor gebouwen B en P.
Momenteel wordt de ontwerpakte inzake voorgelegd.
In het kader van de afgesloten beheersovereenkomst tussen SportAG en de stad Aalst werden de onroerende goederen van de stad, bestemd voor sportieve activiteiten of voor ontspanningsdoeleinden toevertrouwd aan het SportAG krachtens een zakelijk recht van erfpacht.
Hiertoe werden notariële akten erfpacht afgesloten, welke lopen tot 31 december 2044.
Momenteel dient de lopende erfpacht op het voetbalterrein langs de Frans Blanckaertdreef en deze op het terrein te Nieuwerkerken, Ankerstraat te worden stopgezet.
De stad werkt aan de uitbouw van een robuuste multifunctionele groenpool, grenzend aan de stadskern van Aalst en de dorpskernen van Erembodegem, Hekelgem en Denderleeuw.
In functie hiervan kan het perceel te Erembodegem, 11°afdeling, sectie A, nummer 2525 worden aangekocht.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan sinds 2021, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven wil men inzetten op krachtdadig beleid. De Stad Aalst ondertekende in oktober 2021 het LEKP 1.0.
Sinds 8 juli 2022 werd een tweede versie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 2.0) gelanceerd. Er zal een totaalsubsidie van 8 750 000 EUR in 2022 verdeeld worden over alle besturen die intekenen op het vernieuwde pact. Het ondertekenen van het LEKP 2.0 is bevoegdheid van de gemeenteraad.
Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro): aanstelling plaatsvervangend lid van vertegenwoordiger van een vereniging van handelaars - ontslag effectief lid van deskundige op het vlak van ruimtelijke planning- aanstelling effectief lid van deskundige op het vlak van ruimtelijke planning
Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.
Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.
Bij het vormen van de woonmaatschappij dient een raad van bestuur te worden samengesteld.
De stad Aalst stapte in oktober 2021 in als pilootgemeente in het project van het Vastgoedinformatieplatform van de Vlaamse overheid waarbij de Vlaamse overheid een eengemaakt platform voorziet voor alle Vlaamse gemeenten om vastgoedinlichtingen af te leveren aan notarissen en immokantoren. Een jaar later is het platform klaar voor lancering per 6 december 2022 en dient de verwerkersovereenkomst te worden afgesloten tussen de stad en Agentschap Digitaal Vlaanderen.
Tijdens de coronapandemie verplaatsten veel steden en gemeenten de burgerlijke huwelijken naar buiten, maar volgens het burgerlijk wetboek kon dat in principe niet, omdat de huwelijken enkel konden plaatsvinden op een locatie waar de gemeente het "uitsluitend gebruiksrecht" heeft.
Die verplichting wordt nu opgeheven, waardoor burgerlijke huwelijken nu ook buiten het gemeentehuis zullen kunnen plaatsvinden. Andere voorwaarden blijven wel van toepassing: zo moet het huwelijk plaatsvinden op het grondgebied van de gemeente, op een openbare plaats met een neutraal karakter. Het wetsontwerp werd quasi unaniem goedgekeurd in de commissie Justitie, enkel de plenaire vergadering van de Kamer moet nog haar zegen geven.
Zoals u weet was onze fractie vragende partij om huwelijken in openlucht ook in Aalst mogelijk te maken. Met de keuze van de buitenkoer aan het stadhuis koos de stad voor de praktisch meest makkelijke oplossing binnen de mogelijkheden van het burgerlijk wetboek. Nu het criterium wegvalt dat de stad het ‘uitsluitend gebruiksrecht’ over de locatie moet hebben, hopen we dat er voor de toekomst nog locaties onderzocht worden. Daarnaast is huwen in openlucht ook enkel mogelijk voor wie het volle bedrag van 217 euro betalen. Aangezien de locatie zo dicht tegen de huidige trouwzaal aanleunt, vinden we dat deze optie ook zou moeten aangeboden worden op dinsdagnamiddag wanneer koppels in onze stad gratis kunnen huwen.
Vragen:
De stad Aalst stapte in oktober 2021 in als pilootgemeente in het project van het Vastgoedplatform van de Vlaamse overheid waarbij de Vlaamse overheid een eengemaakt platform voorziet voor alle Vlaamse gemeenten om vastgoedinlichtingen af te leveren aan notarissen, immokantoren, ... . Een jaar later is het platform klaar voor lancering per 6 december 2022 en dienen de verwerkersovereenkomst en het retributiereglement te worden goedgekeurd.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de opening van het recreatieve gedeelte van het stedelijk zwembad “Aquatopia” midden december wordt het parkeerregime in de omgeving aangepast.
Een aantal zaken worden duidelijker omschreven om betwistingen zoveel mogelijk te vermijden.
Ten slotte wordt de invorderingsprocedure aangepast.
Naar aanleiding van de hernieuwing van de milieuvergunning en de bijhorende aanvraag tot afwijking van Vlarem II, artikel 5.32.3, werd besloten om een aanbestedingsdossier op te maken betreffende de rookbeheersing in de foyer en de inkomhal van het Cultuurcentrum De Werf gelegen in de Molenstraat 51 te 9300 Aalst.
De uitvoering van het dossier gebeurt onder voorbehoud van de goedkeuring van de milieuvergunning en de omgevingsvergunning.
Raming: 217 371,66 EUR exclusief btw of 263 019,71 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP000220 – AC000253 – 0119-08/2210007 (deels gesubsidieerd door Foci)
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (art. 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750 000 EUR niet)
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 juni 2019 goedkeuring aan het bestek met nr. 19/HI-71/19-23 van de oorspronkelijke opdracht “Uitvoeren van herstellingen aan bitumineuze wegen”, gegund via openbare procedure.
Volgens de oorspronkelijke bestekbepalingen kan deze opdracht bij onderhandelingsprocedure herhaald worden binnen een periode van 3 jaar na het sluiten van de oorspronkelijke opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 11 oktober 2019 de oorspronkelijke opdracht gegund aan Norré-Behaegel nv, Koninklijke Baan 196 te 8434 Westende.
Krediet: 900 000 EUR
Budgetlijnen:
MJP000428 – AC000194 - aandeel wegen (650 000 EUR)
MJP000429 – AC000194 – aandeel riolering (250 000 EUR)
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking volgens artikel 42 § 1, 2°
Het huidige bestek voor het uitvoeren van kleine wegherstellingen, aanpassingen aan het openbaar domein en de riolering loopt af op 31 december 2022. De dienst Openbare Werken stelt voor een nieuw bestek op te maken. De werken omvatten allerhande kleine aanpassingen, herstellingen en vernieuwingen op het openbaar domein.
Krediet: 2 210 000 EUR inclusief btw op jaarbasis
budgetlijnen:
MJP000423 - AC 000 194 - 0200 70 224007 (aandeel wegenis) 1 210 000 EUR
MJP000424 - AC 000 194 - 0200 70 227007 (aandeel riolering) 1 000 000 EUR
Wijze van gunnen: openbare procedure
Bij brief van 30 augustus 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. ''Aanpakken verkeersoverlast ten gevolgen van opening zomerbar 'De Loereman''.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
De gemeenteraad besliste op 20 september 2022 om de zaak door te verwijzen naar het college van burgemeester en schepenen.
Het antwoordvoorstel werd besproken op het cbs van14 november 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.
Bij brief van 25 oktober 2022 werd vanuit de organisatie 'Vierdewereldgroep Aalst' een verzoekschrift ingediend met twee vragen:
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Op 30 september 2022 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Per mail van 13 oktober 2022, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 13 december 2022 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19u, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Per aangetekend schrijven van 19 oktober 2022, wordt de stad uitgenodigd op de bijzondere algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 13 december 2022 om 19u, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.
De gemeenteraad dient de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Bij aangetekend schrijven van 26 oktober 2022, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op 14 december 2022 om 19u in de gebouwen van SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Vlierzele. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30u.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Mevrouw Marly D'Hooghe van de fractie Lijst A nam ontslag uit de Raad van Bestuur van CC De Werf. De gemeenteraad nam hiervan akte in zitting van 25 oktober 2022. Er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de fractie Lijst A.
Gezien de verhindering van mevrouw Fatma Yildiz in de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn met ingang van 1 november 2022, waarvan akte werd genomen in de gemeenteraad d.d. 25 oktober 2022 kan zij niet langer zetelen als niet-stemgerechtigd lid in het Lokaal Overleg Kinderopvang. Er zal er een nieuw niet-stemgerechtigd lid moeten gekozen worden uit de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Mevrouw Maxine Mc Kenzie is vertegenwoordiger van de lokale actoren als stemgerechtigde lid van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Mevrouw Maxine Mc Kenzie is sinds 1 november 2022 gemeente- en OCMW-raadslid en kan volgens de statuten van het LOK, meer bepaald in artikel 3, geen stemgerechtigd lid meer zijn wegens onverenigbaarheid.
Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2021, vastgesteld op 15 juni 2022. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.
De jaarrekening 2021 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 15 juni 2022, werd goedgekeurd door de Gouverneur.
Dit besluit moet worden ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Stel je voor: je zet ‘s ochtends je kindje af in de crèche. Je vertrouwt erop dat je baby daar veilig is en vertrekt naar het werk. In de namiddag krijg je plots telefoon. Je kindje ligt in het ziekenhuis met een hersenletsel. De toestand is kritiek. Dat is voor iedere ouder een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. Na wantoestanden in sommige woonzorgcentra worden we nu in Vlaanderen geconfronteerd met wantoestanden in de sector van de kinderopvang.
De meeste crèches en onthaalouders leveren fantastisch werk. Maar bij een paar crèches loopt het helemaal mis en staat de veiligheid van onze kinderen op het spel. Een kind met brandwonden die niet verzorgd worden. Een kind dat met het hoofd in het toilet wordt geduwd en vervolgens wordt er doorgespoeld. Een kind dat met ducttape wordt vastgebonden, het zijn schrijnende verhalen.
We zijn ervan overtuigd dat kinderbegeleiders zich dag na dag met hart en ziel voor onze kinderen inzetten en dat het in zijn globaliteit maar om een aantal kinderopvanginitiatieven gaat waar het écht fout zit. Het is bijzonder jammer dat hierdoor een hele sector in een negatief daglicht wordt gesteld.
Laat ons duidelijk zijn, er is geen grijze zone als het over de veiligheid van onze kinderen gaat. Ofwel zijn crèches veilig en dan blijven ze open. Ofwel zijn ze dat niet en dan moeten ze dicht.
Over heel Vlaanderen zouden er zich 40 kindercrèches in de gevarenzone bevinden. 40 kinderopvangen die zogezegd in de ‘grijze zone’ zitten. Het gaat over crèches waar sprake was van geweld, grensoverschrijdend gedrag en verwaarlozing. Na de recente politieke actie en de aanbevelingen vanuit de Vlaamse onderzoekscommissie herbekijkt het Agentschap Opgroeien de probleemdossiers uit het verleden. We kunnen maar hopen dat hier geen dossiers bijzitten van kinderopvanginitiatieven op Aalsters grondgebied.
Vragen:
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 25 oktober 2022 kunnen worden goedgekeurd.