Terug gemeenteraad

di 29/11/2022 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek/facilitair management

Overheidsopdrachten

Personeel

Veiligheid
Algemeen

Financiën

Veiligheid
  • Het dossier van de politiebegroting 2023 bestaat uit de volgende delen:

    • de begroting 2023
    • het verslag
    • de personeelslijst
    • de tabel van de leningen
    • het advies van de begrotingscommissie van 14 november 2022 ingesteld bij artikel 11 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het Algemeen Reglement op de Boekhouding van de Lokale Politie en door de gemeenteraad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Bij de invoering van het vervoersplan regio Aalst twee jaar geleden vroeg CD&V Aalst of het stadbestuur de mogelijkheid tot de invoering van taxicheques voor minder mobiele bejaarden en personen met een handicap kon bekijken als aanvullend vervoermogelijkheid op het klassieke busnetwerk. De schepen beloofde toen om dit te gaan onderzoeken. Op de website van https://www.meermobiel.be/taxicheques lezen we ondertussen dat 10 van 13 centrumsteden en heel wat andere gemeenten hun bewoners die minder mobiel zijn de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van taxicheques. Terwijl de mobiliteit een basisrecht is, is het openbare vervoer helaas niet evident voor heel wat bejaarden of mensen met een handicap. Taxi is voor hen het ideale vervoermiddel maar helaas ook het duurste. 

    Vraag:

    Heeft het stadsbestuur concrete stappen gezet om taxicheques in te voeren voor onze minder mobiele inwoners met beperkt inkomen en die zich moeilijk kunnen verplaatsen met het openbare vervoer?
  • Net op het moment dat de ziekenhuizen op adem hoopten te komen na twee zware coronajaren dreigen fors gestegen energiekosten en (loon)inflatie veel van hen dit jaar alsnog in de rode cijfers te duwen. Dat blijkt uit een financiële doorlichting van de sector door Belfius die eerder deze maand werd gepubliceerd. Ook de WZC’s kampen met dezelfde uitdagingen.

    Vragen:

    1. Is er reeds een zicht op de financiële weerslag van deze problematieken op het jaarresultaat van zowel ASZ als de Aalsterse OCMW-woonzorgcentra?
    2. Hebben de sterk gestegen kosten een invloed op de investeringen en aanwervingen van ASZ en WZC’s en de eventuele fusieplannen van de ziekenhuizen?

MENS

Samenleving

Lokaal sociaal beleid

Carnaval

Programmatie en productie evenementen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Zo wat een maand geleden hebben wij op het centrale kerkhof van Aalst een nieuwe gedenkplaat onthuld voor onze ereburgers.  De laatste in de rij die deze eer te beurt viel was Keizer Kamiel, en dit tussen andere kanjers als Louis Paul Boon, Adolf Daens, Valerius De Saedeleer, Michaël Ghijs, Alfred Kelders.

    Veel vrouwen zitten daar niet tussen, doch daar gaat het mij niet over vandaag.

    Leuk is ook het bordje met QR-code die naast de grafstenen werd aangebracht om zo ook nog meer de nalatenschap van deze mensen blijvend in de verf te zetten.

    Aalst is natuurlijk niet de enige stad die haar ereburgers eert op de ene of de andere manier en bij een wandeling onlangs in Maastricht kon ik vaststellen dat ook daar de nodige aandacht wordt besteed aan ereburgers of andere mensen die wat voor de stad, voor de gemeenschap hebben betekend.

    Daar worden evenwel naast de klassieke gedenkplaat ook een meer groene aandacht aan hen besteed. Er worden nl. bomen geplant, her en der in  de stad en in parken.

    Aangezien iedere boom meer in de stad een pluspunt is voor ons allen, lijkt het mij een goed idee om her der bomen te planten die opgedragen worden aan deze ereburgers en andere inwoners van onze stad, inclusief onze deelgemeenten, voorzien van een plaatje en QR-code.

    Dubbele winst zou ik zeggen, meer bomen in de stad en de herinnering aan hen levendig in de stad.

    Is dit bestuur bereid om dit idee om te zetten in een mooi project voor mens en natuur.

RUIMTE

Economie en zorginnovatie

Economie
Zorginnovatie
  • In het kader van Aalst Zorgstad, waarbij Aalst een leeftijdsvriendelijk en gezonde omgeving wil, wil de dienst Economie en zorginnovatie de komende jaren verder inzetten op de toegankelijkheid van de stad. De dienst Economie & zorginnovatie zal hiertoe primair inzetten op een analyse van het kernwinkelgebied en meerdere acties ter ondersteuning van de horeca- en handelszaken te Aalst. 

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Natuur en duurzaamheid
  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan sinds 2021, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0), de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven wil men inzetten op krachtdadig beleid. De Stad Aalst ondertekende in oktober 2021 het LEKP 1.0.
    Sinds 8 juli 2022 werd een tweede versie van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 2.0) gelanceerd. Er zal een totaalsubsidie van 8 750 000 EUR in 2022 verdeeld worden over alle besturen die intekenen op het vernieuwde pact. Het ondertekenen van het LEKP 2.0 is bevoegdheid van de gemeenteraad.

Vergunningen en wonen

Administatie en informatie RO
Wonen
  • Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.

    Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.

    Bij het vormen van de woonmaatschappij dient een raad van bestuur te worden samengesteld.

Vergunning en handhaving RO

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Tijdens de coronapandemie verplaatsten veel steden en gemeenten de burgerlijke huwelijken naar buiten, maar volgens het burgerlijk wetboek kon dat in principe niet, omdat de huwelijken enkel konden plaatsvinden op een locatie waar de gemeente het "uitsluitend gebruiksrecht" heeft.

    Die verplichting wordt nu opgeheven, waardoor burgerlijke huwelijken nu ook buiten het gemeentehuis zullen kunnen plaatsvinden. Andere voorwaarden blijven wel van toepassing: zo moet het huwelijk plaatsvinden op het grondgebied van de gemeente, op een openbare plaats met een neutraal karakter. Het wetsontwerp werd quasi unaniem goedgekeurd in de commissie Justitie, enkel de plenaire vergadering van de Kamer moet nog haar zegen geven.

    Zoals u weet was onze fractie vragende partij om huwelijken in openlucht ook in Aalst mogelijk te maken. Met de keuze van de buitenkoer aan het stadhuis koos de stad voor de praktisch meest makkelijke oplossing binnen de mogelijkheden van het burgerlijk wetboek. Nu het criterium wegvalt dat de stad het ‘uitsluitend gebruiksrecht’ over de locatie moet hebben, hopen we dat er voor de toekomst nog locaties onderzocht worden. Daarnaast is huwen in openlucht ook enkel mogelijk voor wie het volle bedrag van 217 euro betalen. Aangezien de locatie zo dicht tegen de huidige trouwzaal aanleunt, vinden we dat deze optie ook zou moeten aangeboden worden op dinsdagnamiddag wanneer koppels in onze stad gratis kunnen huwen.

    Vragen:

    1. Hoeveel koppels huwden in Aalst ondertussen al in de ‘Tuin van de eeuwige liefde’?
    2. Is de stad bereid om nieuwe locaties te onderzoeken nu ze er niet langer het ‘uitsluitend gebruiksrecht’ over nodig heeft?

DIENSTVERLENING

Financiën

Belastingen
Overheidsopdrachten

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Bij brief van 30 augustus 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. ''Aanpakken verkeersoverlast ten gevolgen van opening zomerbar 'De Loereman''.
    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.

    De gemeenteraad besliste op 20 september 2022 om de zaak door te verwijzen naar het college van burgemeester en schepenen.

    Het antwoordvoorstel werd besproken op het cbs van14 november 2022.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.

  • Bij brief van 25 oktober 2022 werd vanuit de organisatie 'Vierdewereldgroep Aalst' een verzoekschrift ingediend met twee vragen:

    1. 'aanvraag plaatsen van boekenruilkastjes in wijk Rozendreef en Horebekeveld' 
    2. 'vraag tot eenvoudiger procedure voor buurtbewoners voor kleine ingrepen in hun buurt'

    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het  Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.

  • Op 30 september 2022 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.

  • Per mail van 13 oktober 2022, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 13 december 2022 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19u, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 14 juni 2022;
    2. Activiteiten en strategie 2023;
    3. Begroting 2023;
    4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024.
  • Per aangetekend schrijven van 19 oktober 2022, wordt de stad uitgenodigd op de bijzondere algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 13 december 2022 om 19u, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.

    De gemeenteraad dient de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur);
    2. Samenstelling van het bureau;
    3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering;
    4. Goedkeuren actieplan en budget 2023.
  • Bij aangetekend schrijven van 26 oktober 2022, wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op 14 december 2022 om 19u in de gebouwen van SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Vlierzele. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30u.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

    1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
    2. Samenstelling van het bureau
    3. Goedkeuring actieplan en budget 2023
    4. Benoeming van bestuurders voor opengevallen mandaten
    5. Varia
  • Mevrouw Marly D'Hooghe van de fractie Lijst A nam ontslag uit de Raad van Bestuur van CC De Werf. De gemeenteraad nam hiervan akte in zitting van 25 oktober 2022. Er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de fractie Lijst A.

  • Gezien de verhindering van mevrouw Fatma Yildiz in de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn met ingang van 1 november 2022, waarvan akte werd genomen in de gemeenteraad d.d. 25 oktober 2022 kan zij niet langer zetelen als niet-stemgerechtigd lid in het Lokaal Overleg Kinderopvang. Er zal er een nieuw niet-stemgerechtigd lid moeten gekozen worden uit de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

    Mevrouw Maxine Mc Kenzie is vertegenwoordiger van de lokale actoren als stemgerechtigde lid van het Lokaal Overleg Kinderopvang.

    Mevrouw Maxine Mc Kenzie is sinds 1 november 2022 gemeente- en OCMW-raadslid en kan volgens de statuten van het LOK, meer bepaald in artikel 3, geen stemgerechtigd lid meer zijn wegens onverenigbaarheid. 

  • Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2021, vastgesteld op 15 juni 2022. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.

    De jaarrekening 2021 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 15 juni 2022, werd goedgekeurd door de Gouverneur.

    Dit besluit moet worden ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Stel je voor: je zet ‘s ochtends je kindje af in de crèche. Je vertrouwt erop dat je baby daar veilig is en vertrekt naar het werk. In de namiddag krijg je plots telefoon. Je kindje ligt in het ziekenhuis met een hersenletsel. De toestand is kritiek. Dat is voor iedere ouder een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. Na wantoestanden in sommige woonzorgcentra worden we nu in Vlaanderen geconfronteerd met wantoestanden in de sector van de kinderopvang.

    De meeste crèches en onthaalouders leveren fantastisch werk. Maar bij een paar crèches loopt het helemaal mis en staat de veiligheid van onze kinderen op het spel. Een kind met brandwonden die niet verzorgd worden. Een kind dat met het hoofd in het toilet wordt geduwd en vervolgens wordt er doorgespoeld. Een kind dat met ducttape wordt vastgebonden, het zijn schrijnende verhalen.

    We zijn ervan overtuigd dat kinderbegeleiders zich dag na dag met hart en ziel voor onze kinderen inzetten en dat het in zijn globaliteit maar om een aantal kinderopvanginitiatieven gaat waar het écht fout zit. Het is bijzonder jammer dat hierdoor een hele sector in een negatief daglicht wordt gesteld.

    Laat ons duidelijk zijn, er is geen grijze zone als het over de veiligheid van onze kinderen gaat. Ofwel zijn crèches veilig en dan blijven ze open. Ofwel zijn ze dat niet en dan moeten ze dicht.

    Over heel Vlaanderen zouden er zich 40 kindercrèches in de gevarenzone bevinden. 40 kinderopvangen die zogezegd in de ‘grijze zone’ zitten. Het gaat over crèches waar sprake was van geweld, grensoverschrijdend gedrag en verwaarlozing. Na de recente politieke actie en de aanbevelingen vanuit de Vlaamse onderzoekscommissie herbekijkt het Agentschap Opgroeien de probleemdossiers uit het verleden. We kunnen maar hopen dat hier geen dossiers bijzitten van kinderopvanginitiatieven op Aalsters grondgebied.

    Vragen:

    1. Heeft de stad weet van klachten over Aalsterse opvanginitaitieven waardoor die zich in de gevarenzone van sancties of sluiting bevinden of die onder verhoogd toezicht staan?
    2. Welk plan heeft de stad om ouders en kinderen bij te staan wanneer Aalsterse opvanginitiatieven hun erkenning verliezen of door het Agentschap Opgroeien zouden gesloten worden?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting